PDA

Vis full versjon : S60-V70N: Hjuloppheng oppgraderingstips



Morgis
31/08/16, 00:26
S60 og V70N er ofte utsatt for slarkete understell, iform av dårlige fjørseter og dårligere foringer i bærearmer.

På utenlanske forum fisket jeg litt tips for å "oppgradere" delene ved eventuell reperasjon.

Det hele begynte da jeg søkte opp "taxi" bærearmer og politibil bærearmene som skal være forsterkede.
Men der var det litt miks av flere årsmodeller fikk jeg inntrykk av, kanskje noen kan avkrefte dette?
Det enkleste så ut til å være Cross Country deler fra XC70 og XC90.

Politi:
5816

Taxi:
5817

Fjørseter fra XC90:
58185819
58205821

Barearmforinger fra XC70:
58225823

mrstfu
31/08/16, 00:49
Fjærseter fra XC90 er vel en kjent sak at tåler mer juling enn de vanlige, har selv brukt de på både P80 og P2 tilsynelsatende med godt hell, men bærearmsforingene er jeg litt met fuzzy på. Fått høre på Swedespeed at hvertfall den bakre foringen i brua skal være stivere og tåle mer, men bare et psr ganger, så det virker ikke som at det er noen uskreven lov.

Foretrekker polyurethan selv, der det er mulig, men kan hende gummiforinger blir mer komfortabelt der det er viktig. På mitt senkede understell merket jeg ikke komfortforskjeller før og etter polyforinger.

Morgis
31/08/16, 01:03
Hvem kjøper du poly hos?
Ser enkelte på forum opplever dem som for harde i "gummien" slik at dem fortere slipper fra hyler etc ?

Da jeg kjøpte poly til landroveren, kunne jeg velge mellom gule (mykest), orange, lilla og sorte (hardest).
Vet ikke helt hvordan utvalget er til volvo?

mrstfu
31/08/16, 06:45
Jeg kjøpte fra QWT.no, lilla av farge. Den bakre runde foringen er ikke festet til noen stålhylse, den er bare presset inn med håndmakt, og staget som går gjennom den fremre foringen kan rotere fritt i foringa, så det er ingen "vulking" som kan slippe taket.

Bakdelen med disse bruene er at det bortimot kreves ei dedikert hylse eller spesialverktøy for å presse inn den fremre, horisontale foringa.

sekse
31/08/16, 07:02
Nå er alle fjørsetene en type, samme om du bestiller til XC90 eller S60, R eller hva som helst.

Til bærearmene foran er det å anbefale XC70-foringer bak og poly på den lille. Det blir altfor stivt med poly i den bakre foringen.

Jeg har dette liggende på hylla til min. Satser på montering neste uke.

mrstfu
31/08/16, 07:18
Hva mener du med altfor stivt? Komfortmessig eller påvirker det kjøreegenskapene negativt?

sekse
31/08/16, 07:47
Hva mener du med altfor stivt? Komfortmessig eller påvirker det kjøreegenskapene negativt?

Det er sikkert bra for kjøreegenskapene. Har lest litt rundt om og sett på disse foringene og funnet ut at jeg synes de blir for stive. Er for mye vandring opp og ned som vrir den den foringen. Med den fremre blir det helt annerledes.


Men jeg har sett du har plast i begge foringene :) Hva er din erfaring så langt?

sekse
31/08/16, 07:54
Et annet tips for å stramme opp disse er enten å bytte til sene XC90 subframeforinger og/eller sette inn inserts i foringene :)

Monterte inserts i subframeforingene på min i fjor. Det ble merkbart "strammere".

mrstfu
31/08/16, 07:59
Det er sikkert bra for kjøreegenskapene. Har lest litt rundt om og sett på disse foringene og funnet ut at jeg synes de blir for stive. Er for mye vandring opp og ned som vrir den den foringen. Med den fremre blir det helt annerledes.


Men jeg har sett du har plast i begge foringene :) Hva er din erfaring så langt?

Litt vanskelig å svare på, jeg hadde betydelig stivere dempere og fjærer fremme før byttet, og jeg har ikke fått den på firehjulskontroll etter byttet, men all klunking er borti (ikke overraskende siden de gamle foringene var skutte), den virker litt mer konkret på kjøreretning (point&shoot, liksom, mindre "nøling" når man svinger på rattet) og jeg har ikke merket noen reduksjon i kjørekomfort. Tror det er en myte at det blir veldig mye hardere kjørekomfort, men klart - på en bil med originale foringer, dempere og fjører har det nok større påvirkning. Jeg gjorde det for levetiden, først og fremst.

Morgis
31/08/16, 10:47
Et annet tips for å stramme opp disse er enten å bytte til sene XC90 subframeforinger og/eller sette inn inserts i foringene :)

Monterte inserts i subframeforingene på min i fjor. Det ble merkbart "strammere".
Er det disse du tenker på?
5825

mrstfu
31/08/16, 10:49
Han mener nr 29, de fire foringene som fester subframe til karrosseriet. IPD sine inserts gjør stor forskjell.