PDA

Vis full versjon : Hvor lenge kan man kjøre med lekkasje i radiatoren så lenge man etterfyller jevnlig?



FroBe
23/08/16, 21:10
Tror radiatoren lekker periodisk, men finner ikke ut hvor.
Ser ut som om de nederste 3 cm er våt i full bredde, men ingenting på utsidene eller ved slangene.

Må av og til fylle på en halvliter til dagen, men klarer fint å kjøre 20 mil.
Har ikke lyst til å eksperimentere med diverse tetningsstoffer, og ser for meg at radiatoren må byttes en dag.

Siden det også går en sløyfe med automatolje i radiatoren virker bytte av radiator som en jobb som bør planlegges godt.
Derfor lurer jeg på hvor lenge det kan utsettes så lenge jeg passer på at ekspansjonstanken ikke går tom for kjøleveske?

holter
23/08/16, 21:32
Det kan du kjøre lenge med så lenge du etterfyller -problemet er at det ofte har en tendens til og lekke mer over tid , går jo og prøve radiator tetning - qmi har en som er veldig bra -men beste er og skifte .

Tom K
23/08/16, 21:36
Bars leaks er også et stoff som er utrolig bra

locked
24/08/16, 00:06
Tror radiatoren lekker periodisk, men finner ikke ut hvor.
Ser ut som om de nederste 3 cm er våt i full bredde, men ingenting på utsidene eller ved slangene.

Må av og til fylle på en halvliter til dagen, men klarer fint å kjøre 20 mil.
Har ikke lyst til å eksperimentere med diverse tetningsstoffer, og ser for meg at radiatoren må byttes en dag.

Siden det også går en sløyfe med automatolje i radiatoren virker bytte av radiator som en jobb som bør planlegges godt.
Derfor lurer jeg på hvor lenge det kan utsettes så lenge jeg passer på at ekspansjonstanken ikke går tom for kjøleveske?
Så lenge det er tilstrekkeleg med vatn på motoren kan det leke ubegrensa. Dog, så kan det gå til helvette om du gløymer deg/låna vekk bilen.

Uansett, du bør ikkje etterfylle med reint vatn pga. korrosjonsproblemer.

Glykol er giftig, så det er jo òg eit miljøproblem.

Det lek nok mellom registeret og plastende når det er varmt/trykk i systemet. Sidan det er varmt så tørkar/fordampar det før det vert synleg lekkasje på bakken. Egen erfaring frå P80.

FroBe
20/11/16, 19:58
Lekkasjen stoppet en stund, og høstferien ble brukt til kjøretur til Sverige istedenfor mekking.
Etter turen begynte den å lekke igjen, men etter påfylling av lekkasjestopp er den tørr igjen.

Nå fikk jeg tak i en billig V70, dermed ender XC70 muligens opp som konebil/reservebil, og jeg venter litt med å kjøpe ny radiator.

Edit:
Fikk etterhvert tak i en brukt radiator som jeg fikk montert før vinterferien. Dermed klarte vi å kjøre et halvt år med regelmessig sjekk av kjøleveskenivå og uregelmessig påfylling.