PDA

Vis full versjon : Forstilling og spissing - Bilia



Vegard__
22/08/16, 17:52
Hei gutter, trenger litt hjelp.

Etter at jeg bytta fremre foringer i bakstillinga, og byttet til Dynamic Edition dempere og fjærer, ville jeg ta en firehjulskontroll.
Jeg så også at framdekka var mer slitt på innsiden.

Leverte bilen til Bilia på Høvik, og fikk tilbake en bil som ikke går rett frem... :/

-bilen må "gjetes" eller voktes konstant, og må mikro-korrigeres hele jævla tiden. En millimeter korrigering til høyre på rattet, så går bilen til høyre. Når man så korrigerer rattet en millimeter til venstre, for man vil ikke kjøre til høyre og ut av veien, så går bilen til venstre...
Og sånn går det, i sikksakk... Bilen er forferdelig å kjøre, og min kjære stødige milsluker er blitt et nervøst vrak. Og jeg er skuffa og forbanna.

Bilen ble levert tilbake til Bilia Høvik, hvor de hadde omtrent null interesse av mine betraktninger, men "kunne godt se på det igjen..."

Andre forsøk på endring av spissing, og med verdier godt innafor det som står i boka, så er bilen minimalt bedre, men fortsatt milevis unna slik den var. Og har vært i 167.000 km siden 2011.

Jeg har ringt to forskjellige nummer, lagt igjen beskjed på svarer, og sendt en epost. Ingen av mine henvendelser er besvart...

Jeg forsøkte å forklare at det finnes voksne menn med 25 års erfaring som sjåfør, som riktignok ikke er bilmekanikere, men som likevel har lang erfaring med å kjøre bil, bl.a. XC70, fort, med blålys, og således har klokka opp noen milioner km i disse bilene på jobb.
I tillegg til min private 2011 mod med 167.000 km på klokka...

Men det var ikke en særlig lydhør gjeng.

Hva gjør jeg nå...? Skal bilen ha litt "feil" spissing slik at den går rett frem? Eller har Bilia Høvik en maskin som ikke er kalibrert riktig?

Jeg har ikke betalt enda, men må gjøre opp for meg. Selv om jeg syns det er litt surt å betale for en down-grade av en bil jeg har elsket.

Takk :)

sekse
22/08/16, 18:16
Uten å kjenne detaljene i denne saken så ville ikke jeg betalt for dette.

Når det er sagt:
Kan det være noe i fortstilling/bakstilling som kan være modent for utskifting? Som medvirker til nervøs oppførsel?

Vegard__
22/08/16, 19:10
Uten å kjenne detaljene i denne saken så ville ikke jeg betalt for dette.

Når det er sagt:
Kan det være noe i fortstilling/bakstilling som kan være modent for utskifting? Som medvirker til nervøs oppførsel?

Hei Sekse, dette er detaljene.
Hverken mer eller mindre :)

Og jeg er enig med deg ang betaling. Selv om jeg på en måte syns jeg skal betale for jobben de har gjort. De har jo justert innenfor riktige specs. Det er bare noe som må være feil ett eller annet sted... Og jeg kan ikke skjønne ha. Og jeg får heller ikke de til å hjelpe meg med det....

Kan det hjelpe å justere spissinga litt "feil"? Har du noe erfaring selv med forstilling på XC70 II ?

Vegard__
22/08/16, 19:13
Uten å kjenne detaljene i denne saken så ville ikke jeg betalt for dette.

Når det er sagt:
Kan det være noe i fortstilling/bakstilling som kan være modent for utskifting? Som medvirker til nervøs oppførsel?

Glemte å svare på spørsmålet ditt... :)
- nei det er ingen andre slitedeler som trenger å byttes. I det minste som er avdekket nylig.

Har akkurat byttet fremre foringer i bakstilling, byttet dempere og fjærer, og gått over hele bilen. I tillegg er bilen nylig EU-godkjent (3 uker siden).

GBXC
22/08/16, 20:42
Jeg har slitt med samme problem i lang tid. Fikk justert hjula hos et merkeverksted, og alle tallene var bra. Eneste problemet var at bilen var forferdelig å kjøre! , først når jeg fikk justert på nytt hos et frittstående lokalt bilverksted fant de raskt ut at justeringen fra merkeverkstedet var helt på vidda..
Der fortalte de meg bla.a at disse bilene skulle justeres mens motoren går.. Dette fordi det ellers var slakk i tannstangen.

Hva med å forsøke et annet verksted og se hva de finner ut?

Vegard__
22/08/16, 20:44
Jeg har slitt med samme problem i lang tid. Fikk justert hjula hos et merkeverksted, og alle tallene var bra. Eneste problemet var at bilen var forferdelig å kjøre! , først når jeg fikk justert på nytt hos et frittstående lokalt bilverksted fant de raskt ut at justeringen fra merkeverkstedet var helt på vidda..
Der fortalte de meg bla.a at disse bilene skulle justeres mens motoren går.. Dette fordi det ellers var slakk i tannstangen.

Hva med å forsøke et annet verksted og se hva de finner ut?

Hmmm... Interessant detalj!
Takk for feedback :)

Skal inn til en i Oslo ila uka, skal be ham gjøre det med motor i gang.

Kommer tilbake med update på tipset ditt :)

Cosworth
23/08/16, 19:09
Bare for å utelukke, du har ikke skiftet dekk samtidlig?
Disse bilene kan bli veldig nervøse å kjøre med noen dekktyper.
Kan også bli nervøs vis dekka er slitt.
Hørtes merkelig ut det med at motoren må gå, har aldri vært nødvendig for meg..

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Vegard__
23/08/16, 20:04
Bare for å utelukke, du har ikke skiftet dekk samtidlig?
Disse bilene kan bli veldig nervøse å kjøre med noen dekktyper.
Kan også bli nervøs vis dekka er slitt.
Hørtes merkelig ut det med at motoren må gå, har aldri vært nødvendig for meg..

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Hei, nei det er ingen ting som er endret.

Byttet dempere/fjører og fremre foringer i bakstillinga for fem mnd siden, men bilen har oppført seg normalt etter det.

Stig-Arne
24/08/16, 12:19
Tallene som produsentene oppgir er ofte veldig grove, de har store toleranser.
Og det er der erfaring og kompetanse kommer inn, for ofte så må man være mye mer nøyaktig enn hva toleransen sier, for at bilen skal bli god å kjøre.

Selv jobber jeg med lastebil, og her er erfaringene det at, toleransene er alt for grov. Spissingen kan skille med så mye som +/- 1mm. Spesifikasjonen sier at spissingen skal være 1,5 mm/m, med toleranse på 1. Det vil si, bilen er innenfor om den er på 0,5 eller 2,5. Det vi erfarer er at vi må legge den på 2,5 for at bilen skal bli god å kjøre.

Så nytter ikke bestandig å se på toleransene, at den er innenfor er ingen garanti for at den blir bra desverre.

mrstfu
24/08/16, 12:43
Jeg hadde vurdert å ta en firehjulskontroll på et annet verksted, for å høre hva de sier. Uten å si de er feilfrie, har jeg god erfaring med Gustavsson & Sønner på Bjølsen i Oslo.

Svirre
24/08/16, 21:56
Slik du beskriver saken, ville jeg drøyet betalingen inntil videre og kjørt på med en kontroll et annet sted. Hvis de kan justere bilen til det bedre, så har du grunnlag for å ikke bli robbert for ingenting.

Et par andre ting jeg spør om:
- Ble bilen mer ømfintlig etter bytte av dekkene du har på nå?
- Hva slags dekkmerke har du?
- Ble den mer ømfintlig etter at du satte på nye dempere?
- Hva slags lufttrykk kjører på på med hvilken dekkmimensjon?
- Uorginale felger med annet impress?

Bare spør siden en eller flere av svarene på disse spørsmålene kan være med på å gjøre bilen var på styringen.

Vegard__
25/08/16, 06:18
Slik du beskriver saken, ville jeg drøyet betalingen inntil videre og kjørt på med en kontroll et annet sted. Hvis de kan justere bilen til det bedre, så har du grunnlag for å ikke bli robbert for ingenting.

Et par andre ting jeg spør om:
- Ble bilen mer ømfintlig etter bytte av dekkene du har på nå?
Nei, kjører på samme dekk som siste 20.000 km

- Hva slags dekkmerke har du?
Goodyear Efficientgrip, 235/55/17 - standard dim.

- Ble den mer ømfintlig etter at du satte på nye dempere?
Nei, mer stabil

- Hva slags lufttrykk kjører på på med hvilken dekkmimensjon?
41 psi front/bak

- Uorginale felger med annet impress?
Originale 17"

Bare spør siden en eller flere av svarene på disse spørsmålene kan være med på å gjøre bilen var på styringen.

Jeg er enig, jeg drøyer betalingen til jeg har fått tatt en kontrollmåling

Svirre
26/08/16, 08:57
Hvis du viser det svaret ditt om de skulle bli tvilende, så kan du ta med den ved siden av en kontrollrapport.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk