PDA

Vis full versjon : Tenningsbank i fk maskina mi



PetterSlure
22/08/16, 15:16
Som tittel sier har jeg fått teningsbank. Det er snakk om en 96mod 940.
Jeg har justert trykket til 0.8 og har tlao chip i tenningshjernen, vet ikke om det er chip i bensinhjernen.
Bankinga starter ved 3500 rpm i alle gir. Noen ganger før vis jeg gir mye gass ved lavt turtall i 3. gir eller høyere gir.
Noen som har hatt samma problem??

mathiasa96
30/08/16, 11:09
sliter med tenningsbank selv, så kjører på 98 oktan. det hjelper mye, men er fortsatt antydning til banking på høyt turtall og fullt ladetrykk (0,8-0.9). Har viking ecomax chip. for en stund siden begynte det å banke mer å mer, og ble et problem selv med 98 oktan, så jeg kjørte inn ca 1 - 1,5 liter spylevæske på innsuget. Tok først bare en slange rett fra innsug ned i ei flaske, holdt et relativt høyt turtall og lot den suge opp vannet mens jeg klemte på slangen så det ikke skulle gå inn så mye i gangen. etterpå tok jeg av veivhusventilasjonslange som går inn på innsugslangen til turbo, stakk inn en slange der som jeg la inn til kupeen og fikk en kompis til å sprøyte inn vann med ei handpumpe mens jeg kjørte. Dette renser forbrenningskammrene i motoren, fjerner sot som fører til tenningsbank. Det ble mye bedre på min etter det.

vangsfreaken
30/08/16, 11:34
skal du kjøre økt trykk på en original fk kan du sette i chip i bensinhjerne med engang... fyll 98 også. tlao gir som regel fetere blanding enn for eksempel ecomax, men hva som funker best på bilen din må du bare teste selv.

mathiasa96
30/08/16, 11:36
Åj, så ikke før nå at han hadde tlao bare i tenningshjerne.. da er selvfølgelig bensinchip første bud

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

PetterSlure
30/08/16, 11:49
Åpna bensin hjernen igår og den hadde også en chip. Tlao chip. Har bytta tenningsmodul og plugger uten hell. Har også bytta bankesensor. Kjører 98.
Skal bytte fordeler og rotor idag så får se om det hjelper. Noen andre forslag?

Lasse R
30/08/16, 13:27
Hva er gjort med uten økt trykk og chip?

PetterSlure
30/08/16, 13:32
Den er bare chipa og økt trykket, shimsa ut wg

Lasse R
30/08/16, 15:49
Den må jo gå magert. Chippen er sikkert ment for 3" LMM og større dyser! Begynn med å kjøp inn dette, eventuelt bytt chip/bokser til orginale ;)

PetterSlure
03/09/16, 16:07
Jeg har nå byttet alle teningsdeler pluss banke sensor og tennings modul, kjører på 98 blyfri og bytta chipene til viking ecomax men det banker enda!!! Hva kan det være??

Lasse R
03/09/16, 16:08
Les over

vangsfreaken
03/09/16, 17:22
Sier meg enig med LaSSiss. Lmm, chip og dyser må stemme overens.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

PetterSlure
03/09/16, 18:30
Da får jeg spare litt da og invistere i det:D hvor får jeg kjøpt 3"lmm. og Hvor store burde dysene være?

Lasse R
03/09/16, 18:40
Jeg ville byttet til orginale hjerner i påvente, så du slipper å rase motor pga bank

PetterSlure
03/09/16, 18:48
Nå har jeg bytta til ecomax, og ecomax er vell beregna til orginale dyser og lmm.er den ikke det? Og vis jeg kjører pent så banker det ikke;)

PetterSlure
05/09/16, 10:51
Vis jeg skrur ned trykker til det ikke banker mer, vill det si at den går magert på høyere trykk?

vangsfreaken
05/09/16, 11:33
om den går magert vet du ikke sikkert uten bredbåndslambda... men den går nok enten for magert, eller for varmt.

PetterSlure
21/09/16, 07:06
Da har jeg fått laga meg en feilkode leser og leste av feilkoder igår, fikk feilkode 224(Kjølevæsketemperatursensor signal mangler eller er feil). Kan det ha noe med tenningsbanken?

PetterSlure
28/09/16, 11:53
Da har jeg byttet den sensoren og slettet feilmeldingen. men banker enda. er det noe annet jeg kan prøve? Som ikke har noe med blandigs forhold og gjøra.

Lasse R
28/09/16, 12:07
Har du prøvd noe av det jeg har foreslått?

PetterSlure
28/09/16, 12:11
Skal prøve no hjerner av en kompis idag, som ikke er chipet bare for og se. Skal muligens prøve noen andre orginal dyser. Men er det noen andre ting en det du har foreslått som kan væra gæli?

PetterSlure
28/09/16, 20:46
Prøvde en tennings hjerne istad(ikke gullhjerne). Jeg syntes det banket mindre. Også hørte jeg at man kan juster svinghjuls sensor. Kan man det? Og vill det hjelpe?

Lasse R
28/09/16, 21:13
Prøvde en tennings hjerne istad(ikke gullhjerne). Jeg syntes det banket mindre. Også hørte jeg at man kan juster svinghjuls sensor. Kan man det? Og vill det hjelpe?

Det du kan gjøre er å skru ned turbotrykket ditt litt ;)

PetterSlure
29/09/16, 07:14
har tenkt på det og skal prøve til helgen. men kan det væra falsk luft ett eller anna stelle?

Lasse R
29/09/16, 08:39
Gjør bilen helt orginal igjen.. Så begynner du på ny med alle de riktige delene med en gang. Det er mitt tips.

PetterSlure
01/10/16, 16:48
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/30.jpg

Er den veldig hvite? Bare noen uker gammle

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

PetterSlure
05/10/16, 18:01
Hva syntes folk om de tennplugga som er 1 måned gammal?????

PetterSlure
18/10/16, 07:15
Da har jeg funnet ut at jeg skal kjøpe meg bredbånds lambda når jeg får lønn igjen. Har dere noen tips om hvilke Lambda jeg burde kjøpe? fint med linker :D

vangsfreaken
18/10/16, 07:35
jeg for min del vurderer AEM :) søk på ebay, mye billigere enn å kjøpe her til lands...

PetterSlure
18/10/16, 07:37
Kan man bytte ut den orginale lambdaen eller må man ha begge? Hva er det letteste?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

HansOla
18/10/16, 07:57
Du kan erstatte den originale og bruke bredbåndslambdaen til å simulere et smalbåndsignal

PetterSlure
18/10/16, 08:00
Er det vanskli? Hadde vært fint og blitt kvitt den orginale:D kan jeg sette bredbånds lambdaen der den orginale satt eller burde jeg ha den lenger ned på downpipen?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

HansOla
18/10/16, 08:29
Den burde sitte lenger ned på downpipen ja. Men om den originale er i orden, kan den jo bare stå der :)

PetterSlure
18/10/16, 08:30
Det er sant:) takk for svar :D men hva syntes dere om de plugga? Jeg syntes de er veldig hvite

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

HansOla
18/10/16, 09:04
De var ganske lyse ja! Skru ned turbotrykket ditt litt og se om det hjelper

Lasse R
18/10/16, 10:44
men hva syntes dere om de plugga? Jeg syntes de er veldig hvite

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Jeg har gitt deg svar på problemet ditt. Den går for magert....

PetterSlure
13/11/16, 01:21
Da har jeg fått montert bbl og måler. Bilen ligger på rundt 14.7 på tomgang og cruising, når jeg gir bånn gass så går den ned til 11 og du kan se 10 tallet av og til men når jeg kommer opp på 4000 omd og 0,8 i lade trykk så går den opp til 13-14. det er vell veldig magert. Jeg fikk et tips av faren til kompisen min og prøve en lmm som jeg vet fungerer, så det skal jeg prøve.
jeg lurer på hva jeg burde gjøre som neste "steg". Burde jeg kjøpe ny pumpe, justerbar btr eller dyser? Vis det er pumpa som er dårlig så burde man vell kanskje høre det + at den kutter av og til.
Kan det være at den orginale fuelrailen er full av "bensinsnærk" etter de 20 åra den har sitti der?
Hva tenker dere ut ifra det jeg har skrevet nå?

Liland
13/11/16, 11:07
Slik jeg ar lest eg til at hl2,4 fungerer så høres det ut som at på 4000omdr.er lmm makset slik at lh2,4 går over til å kalkulere hvor mye bensin du trenger. Det er her du må inn med bensinchip for å korrigere.

PetterSlure
13/11/16, 11:43
Jeg har prøvd 3 forskellig sett med chiper. Ikke no forskjel :(

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

PetterSlure
17/11/16, 22:12
Noen som har noen tanker om hvorfor bilen plutselig går magert over 4000prm??? Har chiper som går ganske feit før 4000rpm, smeller litt her og der.

PVT
18/11/16, 15:26
Kjøp deg ny turbo. Virker som du får for mye baktrykk. Dette generer mye varme og er muligens rota til problemene dine. Mitsu snurra er en mega flaskehals og spessielt i kombinasjon med en gammal katalysator. All eksos skal passere gjennom ett hull på størrelse med en 1 kroning. Når du da prøver å dytte inn mer luft og fuel blir det ikke bedre. Er også derfor fk grenrør sprekker veldig fort etter at trykket er skrudd opp. Motoren får rett å slett ikke puste.

PetterSlure
20/11/16, 19:32
Skjønner den. jeg har fjerna katalysatoren.
Jeg har tenkt til og lade 1 bar ettervært men da skal det oppgraderes først. intercooler, dyser, turbo, 3" hele vegen og kanskje en justerbar btr. Åssen er en T3 fra ET motor på 1 bar, duger den? Har ikke så mye penger så det og kjøpe en splitter ny turbo blir litt dyrt sånn som ståa er nå.
Men var ute og kjørte nå og testa litt. Vis jeg bare bruker 50-60% av gasspedalen så kan jeg dra den til "redline" uten at det banker og afr ligger på 11 tallet. Så ikke på turbo måleren men.
Men 3" downpipe kan kanskje hjelpe den stakarsli lille mitsu snurbon til og få vekk litt varme?

PVT
21/11/16, 20:45
Alt hjelper men ville gått for anskaffelse av T3 turbo. Er mest å hente her, den er mange ganger bedre enn Mitsubishi snurre. min originale Garret er 31år og fungerer utmerket enda på 1.2 bar. Nå er ikke trykket viktig her men Flow. 1 bar på Mitsubishi snurre er ikke 1 bar på ET turboen. Da Garret flower bedre og er større. Så den vil føre mer luft og har mindre restriksjoner på eksos siden. Fortsatt ikke helt optimalt på en rødblokk men fungerer jo bra på en bruksbil. Du kommer til å merke forskjellen.

PetterSlure
01/12/16, 13:23
fiks et tips om throttle position sensor som kanksje kan være dårlig. Tenker da at hjernen får feil signal og tror at spjelde er mindre åpent en det det er. mulig? sånn at den gir får lite bensin.

vangsfreaken
01/12/16, 13:35
bensin skal den jo regulere basert på verdier fra lmm og lambdasonde... tps på disse er vel egentlig bare on/off?

PetterSlure
01/12/16, 13:40
Ok, men kan det være lmm eller lambda som kuker?
Skjønner ikke hva det kan være :confused:
mange andre som har kjørt samme trykk uten tenningsbank, er passe lei:(

vangsfreaken
01/12/16, 15:04
Ok, men kan det være lmm eller lambda som kuker?
Skjønner ikke hva det kan være :confused:
mange andre som har kjørt samme trykk uten tenningsbank, er passe lei:(

om du ikke har prøvd enda kan du jo byttelåne lambdasonde og lmm med en kamerat eller noe sånt, så finner du jo ut det... det er hovedsakelig de som styrer bensin i alle fall :)

PetterSlure
01/12/16, 15:08
Er jo lov og prøve :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

eab
02/12/16, 23:28
Kjøp deg ny turbo. Virker som du får for mye baktrykk. Dette generer mye varme og er muligens rota til problemene dine. Mitsu snurra er en mega flaskehals og spessielt i kombinasjon med en gammal katalysator. All eksos skal passere gjennom ett hull på størrelse med en 1 kroning. Når du da prøver å dytte inn mer luft og fuel blir det ikke bedre. Er også derfor fk grenrør sprekker veldig fort etter at trykket er skrudd opp. Motoren får rett å slett ikke puste.

En normal ft/fk skal ha null problemer med bensinmangel på 0,8 i ladetrykk. Selv med standard eksosanlegg. Så å kjøpe en ny turbo i dette tilfellet blir litt som å amputere arma hvis man har vondt i tåa....

PetterSlure
03/12/16, 01:01
Jeg var en tur i svergie idag, og fant ut at vis jeg har 0.5bar eller mer i ladetrykk over 4000omd så banker det og afr går opp til 13- 14. Virker som at den har problemer med og gi nok bensin over 4000omd med 0.5 eller mer i ladetrykk.
Kan jo være at det er no galt med bensintilførsel?? Det er det jeg tenker

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

vangsfreaken
03/12/16, 04:15
Så det er bare på høyt turtall? (typ 4000+) i så fall kan du alltids sjekke tps likevel, fordi dens funksjon er vel å si ifra til motorstyring "nå er det full gass, pøs på bensin" [emoji14] (jeg vet ikke nøyaktig hvordan det der funker på lh2.4, men det er noe med at tps skal overstyre lmm og lambda ved en viss belastning for å levere nok bensin)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

PetterSlure
03/12/16, 11:28
Bare over 4000+ omd ja, da får jeg titte litt på tps og høre om noen kompiser har så jeg kan låne :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

PetterSlure
03/12/16, 13:07
Noen som vet det delenummer til orginal tps og hvor mye den koster? Har en kollega som kan skafe orginale volvo deler med 70% rabatt :D

PetterSlure
10/12/16, 14:30
Da har jeg fått byttet tps også, den er justert så den ligger på rundt 750-800 rpm på tomgang. veit ikke om jeg har gjort det helt riktig(noen som vet nøyaktig hvordan man får den helt riktig?). så da tok jeg meg en tur på motorvegen får og se om det banka med og akselerere ut på motorvegen, kunne ikke høre noe banking i 2. gir og fikk ikke fulgt så nøye med på afr da jeg var alene i bilen. men det banker i 3. gir som før, over 4000rpm :mad:
Kan det være at jeg ikke har justert tps helt riktig eller er det noe annet som er feil?

Liland
10/12/16, 16:26
Kan du ikke sette telefonen på opptak og filme målerene mens du kjører? Så kan du sitte å kommentere (feks. 'full gass 2 gir - banker ikke', 'full gass 3 gir - banker på 4000') slik at du har oversikt når du ser på filmen.
Så kan du poste her hva du finner ut.

PetterSlure
10/12/16, 16:31
Det hadde jeg ikke tenkt på:D Kan prøve på det iløpet av kvelden eller imorra.

PetterSlure
10/04/17, 20:45
Da har jeg prøvd meg litt på detta greiene her igjen da det har begynnt og bli varmt i lufta.
igår så prøvde jeg annen fuelrail og noen andre orginal dyser. banket som før. prøvde og nappe av vakumslangen til btr, gikk feter på tomgang men banket ved fult gasspådrag. prøvde og klemme sammen bensinretur , men samma igjen.
Sjekka reg reim idag. når kammen stod riktig sto veiva på 0 merket(noe jeg tror er riktig)
så da tenker jeg pumpe er neste.
noen som har noen andre forslag?

PetterSlure
13/05/17, 18:47
Da oppdaterer jeg her igjen
Kjøpte walbro pumpe igår og fikk satt den nedi tanken idag, og vipps var tenningsbanken borte og afr ligger på 11.6-11.8 igjennom hele registeret :D
Det var godt og gi bånn gass igjen uten den jævla knitringa :D :D