PDA

Vis full versjon : Miikalsen's Volvo V70 2003 2.4 - Blåbæret



Miikalsen
19/08/16, 18:01
Heisann!

Ettersom jeg spør mye og graver mye i min andre tråd med spørsmål i forhold til bilen, så kan jeg like godt opprette en tråd her så alt kommer på en og samme plass.

Jeg kjøpte meg for under en uke siden en Volvo V70 av 2003 modell med 2.4 liters 140 gamp.


Litt info om bilen:

2003 Modell
258 000km på telleren
140HK (Planlegger å chippe den opp)
Blå farget (Skal se om jeg finner farge kode)
Manuell kasse
Reg nummer: JD31256


Har ikke så veldig mye planlagt i starten. Er min første Volvo, etter forhold med både Peugeot, Audi og Mercedes som har endt i grov skilsmisse endte valget med å teste svenskene sitt underverk. Så satser på en god opplevelse! Er helt blank på reparasjoner og annet. Så forvent en del spørsmål i forhold til ting og tang.


Et par dårlige bilder her, skal få lagt ut litt flere underveis av den med bedre kamera og lys.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/686.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/687.jpg

Miikalsen
19/08/16, 18:06
Første mål på listen, er å gjøre en service.

Bytter olje, plugger, luftfilter og olje filter.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/688.jpg

Oljen som blir brukt er Gulf 05w-30.
Mens pluggene er av Fransk merke (Samme merke som brukes på biltema) - Er ekstremt spent på om disse holder, hvis ikke blir det Boch sine ganske snart. Fik disse nye for 48kr for alle 5. Så var en grei "start"


Planlegger og få gjort litt mer med bilen. Skaffet nye vinterdekk, mulig bytte dynamo, chippe den og oppgradere anlegget i bilen.

Må kanskje få den litt mer "snærten" også så den passer bedre. Alle tips for ting som kan hjelpe er det bare å skrike ut om ! :)

holter
19/08/16, 18:10
Sånn et lite tips til er og legge inn i bruker profilen din sånn ca hvor i landet du bor ( burde mange tenke på ) da er det mye enklere og tipse om hvor vi som bor i samme distrikt kjøper deler -reparerer det en ikke klarer selv o.s.v , for er litt dumt og si at gustavsson i oslo er et topp volvo verksted til en som bor i Bergen :)

Miikalsen
19/08/16, 18:12
Takk for tipset. Lagt inn det nå. Lille Råholt i Eidsvoll :)

holter
19/08/16, 18:23
Da er du i samme distrikt og tror jeg har sjekket alt av verksteder som finnes rundt i denne delen av akershus :) Vet hvor en får skrudd med medbrakte deler også hos et topp bilverksted -det er det absolutt ikke mange steder en får -for først skal dem tjene en formue på jobben -etter det 3 doble deleprisen :)

Miikalsen
19/08/16, 18:38
Lyst til å dele hvor denne plassen er? Greit og ha i noen tilfeller. Ser jeg skal bytte reg reim neste år i første kvartal. Så det er noe jeg ikke tørr og hoppe inn i. Ser du er fra Fjellhammar. Fin plass det, der lille peugeoten ble kjøpt hehe.

holter
19/08/16, 20:00
Det kan du få vite , men lønner seg ikke og skifte regreim og ha med seg delene da det nesten ikke skiller noe om du kjøper disse delene andre steder en på volvo , ville ikke kjøpt regreim sett hos biltema :) Firma navn fikk du på pm - da dem sikkert ikke er interesert i og ha masse folk med deler som kunder :)

Miikalsen
19/08/16, 21:57
Takk for info.


Liten oppdatering i forhold til mini servicen.



Pluggene som satt der fra før var nesten rustet fast. Og det var tegn til rust på disse dysene eller hva de heter som sitter ned over pluggene.

Fikk bare 4 plugger av han som vi bestilte av og ikke fem.. Så fikk bare byttet fire for nå.


Oljen luktet sur gammal gubbe så den byttes igjen om 1000km for å få flushet igjennom en gang. Og der luft filteret satt før det kom nytt så ut som et fuglereir var på vei.


Utover det så var det greit med det meste, merket fort at brekket som skulle ha blitt fikset til EU for 4 uker siden faktisk ikke holder bilen godt nok.

Så skal se etter 5 boch plugger imorgen nedover. Så skal jeg få kjent ordentlig på bilen med en god "lang tur" imorgen. Kommer og kommenterer her hvordan det går.


Sent fra talatuten!

holter
19/08/16, 22:20
Det er enkelt og stramme brekket på disse om det er noe mer og stramme på , mutteren sitter under mansjetten som er der brekket går ned i midtkonsolen . Skal bilen på eu eller har den vært der ? Kan hende den blir riktig så sprek med nytt luftfilter og plugger .

Miikalsen
19/08/16, 22:22
Har vært på EU. Så er godkjent for 4 uker siden...

Og ja. Blir spennende å se ned over imorgen.


Til et annet spørsmål. Har en HU-603 spiller i den. Fått en basskasse + forsterker. Som er uorginalt Kan disse bli koblet på uten noen overganger og styr ? Eller kreves det noe spesielt i forhold til det ?


Sent fra talatuten!

holter
19/08/16, 22:39
Det vet jeg ikke - har aldri modifisert stereo i noen v70 , men det er det nok mange andre her inne som kan en del om tenker jeg :)

Miikalsen
19/08/16, 22:39
Får håpe noen kommer med svar etter vært. Kjedelig og må bytte ut selve spilleren :)


Sent fra talatuten!

Daniel V
20/08/16, 09:04
Da er du i samme distrikt og tror jeg har sjekket alt av verksteder som finnes rundt i denne delen av akershus :) Vet hvor en får skrudd med medbrakte deler også hos et topp bilverksted -det er det absolutt ikke mange steder en får -for først skal dem tjene en formue på jobben -etter det 3 doble deleprisen :)
Nå må dere snart gi dere med den verkstedssvartmalinga. Dette er jo akkurat det samme styret som var i den forrige tråden til trådstarter.

Nei, ikke alle verksteder prøver å plyndre lommeboken din. Noen ganger må en ty til verksteder fordi man rett og slett ikke har kunnskap til å bytte det selv på en trygg måte. Jeg vil mye heller betale et verksted noen kroner for å gjøre jobbene jeg ikke klarer selv, enn at jeg skal kjøre rundt med en trafikkfarlig bil.

Bytte olje, plugger, luftfilter og oljefilter er jo noe alle klarer. Ikke er det trafikkfarlig heller. Å bytte f. Eks foringer i forstilling kan fort bli en annen sak som krever mer kunnskap, og som fort kan få dødelig utgang hvis en ikke gjør det rett.

Det er ikke verdt å dø, bare for å spare noen småkroner på å gjøre noe en absolutt ikke har peiling på, i stedet for å bruke fagfolk.

Verksteder er stort sett veldig ålreite, og det er lenge siden jeg har brukt et verksted hvor jeg har følt meg lurt etterpå. Hvis lars otto skiftesvik og holter alltid føler at verkstedet lurer dem, og betaler 5000,- for et oljeskift så er det de som gjør dårlig research, ikke hele verkstedsnæringen som er råtten. ;)

Moralen er, det er ikke et nederlag å få fagfolk til å se på saken når man står fast. Det er da smartere å betale noen kroner for det, i stedet for at man dævver på vei hjem fordi man på død og liv skulle skifte den bærearmen selv.

hgnubel
20/08/16, 09:35
Amen!

Tom K
20/08/16, 09:59
Verksted ER dyrt.....men så vet man også at det er fagfolk som gjør jobben....å man får garanti på jobben og delene ;)

holter
20/08/16, 10:49
Nå skreiv ikke jeg noe om 5000 for et oljeskift -men at jeg har sjekket verkstedpriser i denne delen av akershus og vet hvor en får skrudd til en bra pris , jeg leverer det meste av skru jobber på verksted men da på steder det er bra priser og dem gjør en god jobb , og det er mer en nok steder her som 3 dobler deleprisene og tar mellom 1500 -2000 pr time , det handler mer om og vite hvor en får en god pris . Tror jeg har hatt betydelig mer biler en deg Daniel og vært mye mer på verksted en det du har og en har ingen garanti for at at jobben blir bra om en velger et verksted , er vel mer en nok av dem som har tømt kontoen uten at bilen har blitt noe bedre på et verksted. Jeg sjekker prisen mot mange verksteder og velger det som er best i forhold til pris .

Daniel V
20/08/16, 13:39
Hvor mange biler jeg har hatt kontra deg, og hvor mye jeg bruker verksted i forhold til deg er jo totalt urelevant i denne sammenheng. :)

Poenget er at å skremme en som er ny i gamet med at man nærmest bør gjøre alt selv fordi verksted kun er ute etter å loppe deg blir feil uansett hvordan man vrir og vender på det.

Nå var vel ikke du den som skrek høyest om verkstedspriser i den forrige tråden, men poenget er fortsatt det samme. Er man ikke kompetent, og ikke har tilgang på kompetent personell, la jobben gå til noen som kan det. :) Selvfølgelig skal man prøve og feile på veien for å lære ting, men jeg har sett nok eksempler på folk som har kjørt rundt med løse deler, skjeiv forstilling og mye annet snacks fordi de ikke har hatt det minste snøring på hva de har holdt på med. :)

Dere som bor på det sentrale østlandet kan jo bare ta en Sverigetur og dumpe bilen på Volvo i Halden. Der har vi rabattavtale, det er superhyggelige priser, og man kan handle i Sverige med leiebil mens reparasjonene blir gjort! :)

Tom K
20/08/16, 15:34
og man kan handle i Sverige med leiebil mens reparasjonene blir gjort.....Må korrigere deg litt der, man får ikke leiebil.......man får LÅNE bil ;)

Miikalsen
20/08/16, 15:42
Da var man tilbake fra en god tur over grensen. Og har lært et par ting.


Den går som en drøm hele veien. Helt til vi skulle dra hjemover da den kom med sånn "hakking" her og der. Veldig minimalt men fortsatt noe plagsomt.

Jeg tror jeg har funnet grunnen til dette, ettersom når jeg kjørte til Sverige var AC skrudd av. Mens når vi skulle dra var den på.(var her det ble merket igjen). Så tok vi en pause på veien og jeg tenkte på dette. Så jeg skrudde den av før vi skulle videre, og da så langt så føles det som det var borte igjen.


Håper at det er grunnen. Hvis ikke så vil jeg tro at siden det er elektrisk innsprøytning så kan gassen føles mer sensitiv og derfor skape problemet.


Men utover dette veldig fornøyd med turen :))


Sent fra talatuten!

holter
20/08/16, 16:11
Du får se når du får inn nye litt bedre plugger og trenger egentlig ikke komme av ac , men mer for at den går litt ujevn og at det øker eller kommer frem når ac er slått på , er ikke sikkert coiler er sånn topp , eller bensinfilter -er litt hvor nøye tidligere eier har vært med slike ting , en runde med dyserens er heller ikke dumt .

Miikalsen
20/08/16, 16:16
Når du sier det så sa han jeg gjorde dette hos igår at "tenningspolene hadde en del "rust" på seg. Kanskje finne noe til å få renset de.


Sent fra talatuten!

Daniel V
20/08/16, 16:52
og man kan handle i Sverige med leiebil mens reparasjonene blir gjort.....Må korrigere deg litt der, man får ikke leiebil.......man får LÅNE bil ;)
Det er helt sant, men autokorrekturen min var ikke enig i det tydeligvis [emoji14]

holter
20/08/16, 16:54
Kan være en god start og prøve en rens først - biltema sine ligger på sånn 350 stk ... vet ikke hvordan kvaliteten er - bosch lå på ebay fra 300 kr -pluss moms .. finne en som har fri frakt og kjøpe 1 og 1 så slipper du moms :)

Miikalsen
20/08/16, 16:56
Hva kan man bruke til å rense coilene ? Bare tørke dem eller er det noe fint middel til det ? Vil tro at å bare bruke noe fuktig papir får dem til å se pene ut værtfall. Ser dem går fra alt fra 300-900kr stykke så Hehe


Sent fra talatuten!

Daniel V
20/08/16, 17:04
Å rense coilene med fuktig papir funker dårlig [emoji14] Det er fukt som gjør at de blir dårlige :) Finnes masse forskjellige sprayer til det formålet :)

Du kan også rense det elektroniske gasspjeldet (ETM). Bilen kan fort bli nykkete når dette er tilgriset :)

Miikalsen
20/08/16, 17:10
Takk for tipset Daniel ! Søkte det opp og fant faktisk en med Volvo med "lignende" symptomer.

Så var det bare å finne ut hvor den sitter hen da. Ser ny koster en del. Så kanskje veldig greit å få rengjort.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/705.jpg

Sent fra talatuten!

Daniel V
20/08/16, 18:29
Det er klart, men det er en STOR (!) forskjell på din bil og den som er omtalt i posten der. :)

Din bil (såfremt det er en 03) har Bosch gasspjeld. Bilen i innlegget du har lagt ut har det italienske Magneti Marelli-spjeldet som kom på 00-01 eller 02. Disse spjeldene blir dårlige i elektronikken etter hvert som fører til at de ikke virker som de skal. De blir da byttet ut med Boschspjeld som du og jeg har i våre biler originalt. 03 modellene kom med Boschspjeldet som standard, da Volvo til slutt skjønte at italienerne ikke kan lage elektronikk! :p Det finnes jo nesten ikke V70er og S60er lenger som har Magneti-Marelli, da omtrent alle er byttet ut med Boschspjeld i løpet av tiden.

MEN, selv med Boschspjeld originalt er det greit å få renset det. Det legger seg mye drit i gasspjeldet som kan gjøre at det lukker og åpner litt merkelig. Med Boschspjeldene er det som regel nok å rense det, så funker det fint igjen. På Magneti-Marelli var det selve elektronikken som gikk i stykker. Mange av spjeldene fra Magneti Marelli levde ikke lenger enn 2-3 år. :)

Miikalsen
20/08/16, 18:33
Jepp. Har lokalisert delen i motorrommet så er bare å få skrudd den ut. Anbefalt produkt til å rense den med ? Forstod det som at det er ytterst viktig å være forsiktig med den ettersom det er en svin dyr der.


Og bilen min er regget 11.11.2002. Men håper da for Gud at det er 2003 som jeg har blitt informert.



Sent fra talatuten!

Miikalsen
20/08/16, 19:02
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/709.jpg

Vask av bæret [emoji16]


Sent fra talatuten!

holter
20/08/16, 19:08
http://forum.vccn.no/showthread.php?73110-Limp-mode-har-kommet-og-g%C3%A5tt-har-n%C3%A5-renset-ETM&highlight=rense+etm bruker vel forgasser rens , men er nå slett ikke sikker på at det er noen etm feil på din , så er det jo også et spørsmål om du har bosch eller den andre jeg ikke husker navnet på som det er problemer med , men gir vel ofte feilkoder dette også . Siden din bil er registrert 11.11 er det nok en 03 , men må ikke være det for bilsalget kunne ha gått veldig dårlig der den er kjøpt så den har stått over fra f.eks februar 02 og gått på kjempesalg i november :) når den er produsert vet jo f.eks bilia jessheim , der er dem trivelige også :) Men om du skrur den ut så ser du jo fort om den er moden for en rens . Ligger masse videoer på youtube om v70 rep :)

Miikalsen
20/08/16, 19:12
Takk skal du ha holter.

Har sett litt på det. Og ut ifra videoer ser det rimelig lett ut for en "noob" og gjennomføre. Så skal prøve å få gjort det i løpet av uken.

Utover det så har bilen i dag gått 450km, så om sirka 500km til så tar jeg en ny oljeservice på den. Og samtidig setter inn boch plugger + tørker forsiktig over med TØRT papir på coilene. Er det enda problem da. Så skal jeg ta den på bilia Jessheim å få hørt hva de mener.


Edit: har ikke sett noen feilmeldinger annet enn at det straks er dags for service! Men burde vell helst lese av feilkode med apparat har jeg også lest på noen sånne ting.

Edit2: sjekket chassisnummeret. Er 2003 modell (takk Gud )

Sent fra talatuten!

holter
20/08/16, 20:03
crc er elektronikrens -løsner rust da i mindre mengder gjør den også så det kan du bruke på coilene . Vi kan ta og lese ut feilkoder en dag du er på disse kanter , har utstyr en ikke nevner på forumet :) Dem er trivelige på verkstedet på jessheim og en vurdering om hva som kan være galt får du gratis av dem på verkstedet - så lenge du ikke kjører bilen inn til sjekk uten og fått prisen skriftelig først :)

Miikalsen
20/08/16, 20:04
Takk for det! Skal plinge på hvis jeg skal innover en dag :)

Vasket var ubrukelig.. Der falt regnet [emoji28]


Sent fra talatuten!

holter
20/08/16, 20:14
Kjøp deg en slik http://bilnerden.no/fusso-coat-12-months-dark får rabbat der som vccn medlem , den holder utrolig lenge -knapt så møkk fester seg på bilen og like blank vask etter vask , bør ta en lakkrens først -men det kan en bruke selv turtelwax sin til , en slik boks holder til veldig mange ganger .. og vil gi et veldig bra resultat på din bil som er ganske mørk i farge .

mrstfu
20/08/16, 22:24
Kjøp deg en slik http://bilnerden.no/fusso-coat-12-months-dark får rabbat der som vccn medlem , den holder utrolig lenge -knapt så møkk fester seg på bilen og like blank vask etter vask , bør ta en lakkrens først -men det kan en bruke selv turtelwax sin til , en slik boks holder til veldig mange ganger .. og vil gi et veldig bra resultat på din bil som er ganske mørk i farge .

Du har lært at boksen holder til mer enn en behandling, altså? ;)

holter
20/08/16, 22:32
Ja og du hadde rett i at det var igjen nok til en hel bil i padden - tror det manglet bare taket på v70 :) Så har da nok dem nærmeste 40 årene med 3 bokser :)

Tom K
21/08/16, 00:37
har utstyr en ikke nevner på forumet .......store gutter trenger ikke skryte av utstyret sitt ;)

Miikalsen
21/08/16, 16:53
Skulle trengt det i går [emoji23] ut en tur i Dag og første jeg møtte var fugle drit.


Sent fra talatuten!

holter
22/08/16, 13:38
Du får gjøre deg en bestilling , tror fugler liker blanke biler bedre en matte :) fordelen er at da skades ikke lakken og dritten går lettere av :)

Miikalsen
22/08/16, 13:39
Jepp skal ordne det fort som fææn Hehe.


Sent fra talatuten!

Miikalsen
23/08/16, 20:38
Tenkte det var på tide med noen flere bilder i denne tråen! Skjønner jeg må ta mer og få litt bedre vinkel men. Bedre enn ingenting ! http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/783.jpg


Sent fra talatuten!

holter
23/08/16, 21:36
Hjelper mye med dagslys også :) Hadde en nær slektning av bilen din for noen år siden -samme farge -årsmod og reg i samme distrikt bare litt høyere regnr , da med automat .

Miikalsen
18/10/16, 16:16
En stund siden jeg har postet noe som helst angående denne bilen. Men den lever i sin skjønne orden enda! Bare litt skavanker som må fikses på før vinteren tar veien til lille Eidsvoll.

Av ting som jeg har merket som "feil" på bilen til nå så er det veldig lite (Tror det var et godt kjøp til prisen). Men begge langlysene har sluttet å fungere, ene ryggelyset fungerer ikke lenger. Og setevarmer i sjaførsetet fungerer ikke...... Snaut kaldt det på disse tider. Utover dette så er det ikke så mye og sette fingeren på annet en at bensin forbruket er noe høyere enn hva jeg hadde på lille peugoeten før denne. Ligger vell rundt literen + 0,1/0,2 på mila med blanda kjøring. Og snaut kanskje 0.8-0.9 på lang kjøring. Så blir noen høye utgifter på harry turene og sånt! hehe.


Vurderer og få den litt lavere for er en veldig stor bil + litt båt (etter min mening) Noen som har tips til enten Coils, eller bare fjører eller hva som er og anbefale for best resultat? Ønsker ikke og grave den ned, men bare få den litt stivere på veien :)

holter
18/10/16, 23:50
Trodde nesten du hadde solgt bilen og kjøpt deg peugeot igjen :) Bra du er fornøyd med bilen og regner vel med at det bare er pærer som er defekt med lysene dine så er jo en enkel fiks . Setevarmer bruker ofte og være koblingsboksen under setet - at det irrer i kontakter der - eller tråder som ryker i setevarmer . Det er forholdsvis enkelt og bytte dempere fjærer på v70 - masse og få kjøpt på nett -alt fra komplette fjærbein foran til løse dempere fjærer . Ligger sånn rundt 08 på langkjøring disse , var omtrent der den jeg hadde også på en harry tur - får med seg litt mer i en volvo så tjener det inn der :) Om du vedlikeholder bilen godt så har du en god bil lenge med denne , er vel sjelden noe stort på disse 2.4 bensin motorene utover slitedeler .

mrstfu
19/10/16, 06:39
Anbefaler Eibach Pro Kit, stivere bil, pen høyde med 30mm senk, og kjørrkomforten er nydelig. Ikke minst er det priset helt greit og godkjenningsbart.

Miikalsen
18/04/17, 15:32
Lenge siden jeg har vært her inne!

Men etter og ha kjørt den nå 15 000 siden i fjor høst, selges den til fordel for nyere bil. Vært den beste bilen, men litt dyr i drift + forsikring for en gutt på 21 :)
Noen som kanskje har solgt en lignende siste tiden som har en peilepinn så jeg ikke priser meg helt ut ?

Sett for meg 35-39k. Ettersom den er 2003 mod, Manuell, 2.4s 140hk med 273K på telleren. Sportsseter i sort skinn, AC, Cruise osv. Og har fullt service hefte opp til 240k og jeg tok olje service osv selv på 260k. (Så har bare en service som jeg ikke har dokumentert, på 240k). Ble jo byttet klosser rundt hele og dempere forran ved EU i fjor sommer. Osv..

Hadde vært veldig fint med en peilepinn siden det er første bilen jeg selv selger hehe.


Lenge siden jeg har vært her inne!

Men etter og ha kjørt den nå 15 000 siden i fjor høst, selges den til fordel for nyere bil. Vært den beste bilen, men litt dyr i drift + forsikring for en gutt på 21 :)
Noen som kanskje har solgt en lignende siste tiden som har en peilepinn så jeg ikke priser meg helt ut ?

Sett for meg 35-39k. Ettersom den er 2003 mod, Manuell, 2.4s 140hk med 273K på telleren. Sportsseter i sort skinn, AC, Cruise osv. Og har fullt service hefte opp til 240k og jeg tok olje service osv selv på 260k. (Så har bare en service som jeg ikke har dokumentert, på 240k). Ble jo byttet klosser rundt hele og dempere forran ved EU i fjor sommer. Osv..

Hadde vært veldig fint med en peilepinn siden det er første bilen jeg selv selger hehe.


http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/687.jpg


Vært fall vært den beste bilen jeg har hatt!

Miikalsen
06/05/17, 11:28
Oppdatering, blir ikke solgt after all..

Kjerringa tok baklykta og litt av lakken i en kamp med et sikringsskap ute på parkerings plassen, når hun rygget. Så bestemt meg for å fikse den mer opp og beholde den enn så lenge.. Alt for god bil til å gi slipp. Så da er vår servicen bestilt, og delene ankommet så skal man ikke se bort i fra at den maler godt på ny olje og plugger osv :)

Kan legge ut bilde av skaden litt senere.. Men må værtfall ha ny baklykt, rette ut en liten bulk og litt lakkering tror jeg.. Gikk heldigvis verre med sikringsskapet enn bilen hooho:o