PDA

Vis full versjon : XC70 -12 163 HK vs 215 HK



Larssin
17/08/16, 07:40
Hei

Sitter å leker med tanken om å bytte bil. De jeg ser på er nok for dyre for meg, men kan drømme litt.

Hva er forskjellen på de to ovennevnte motorer? Er det software? Større turbo? Begge er vel 2,4L? Regner med at 215 Hk er endel sterkere, uten at jeg vet hva momentet er på de to, men det er jo drøyt 30% flere hk. Har 215 hk flere "svakheter" enn 163 hk? 180 hk til Transporter har rykte på seg for å bruke en del olje etterhvert f.eks., og der er det nesten samme motor i 140 hk vs 180 hk. 180 hk har bi-turbo. Ikke at det er en sammenligning, men greit å vite.

volvoRsport
17/08/16, 10:47
BSR oppgir 245hk/520nm på høyeste steg til begge motorene, så det kan nok være identisk motor med unntak av SW.

chasba
17/08/16, 15:22
RICA (http://rica.nl/chiptuning.php?v=37-317-2152&tabblad=1) oppgir på sin side 275hk/536nm som maks uttak. Som volvoRsport skriver, det skal gå på justering av programvare.

ragge1
17/08/16, 20:45
har ikke svar men sinns att svarerna ovan er offtopic , det er ikke trimming av motor han spør om men forskjellen på de to ovennevnte motorer , det er sikert andra som lure på det samma

volvoRsport
17/08/16, 20:50
har ikke svar men sinns att svarerna ovan er offtopic , det er ikke trimming av motor han spør om men forskjellen på de to ovennevnte motorer , det er sikert andra som lure på det samma

Det er jo akkurat det han har fått svar på.. Hvis BSR/Rica oppgir lik effekt for begge motorene på høyeste trimsteg, så er det jo ganske stor sjanse for at de faktisk er helt identiske med unntak av SW.

hobby610
17/08/16, 20:58
Dette er identisk motor med forskjellig SW. Motoren er en 2,4 L med twin turbo. D5 er på 215 HK (450nm) og D3 er på 163hk.(420nm) MY12. Er samme motor i XC60 også(AWD) Er en jungel av forskjellige motorer i en god del volvoer

slinecks
18/08/16, 21:33
Kjøp 163 og reis over grensen for polestar optimering :)

chasba
18/08/16, 21:36
Kjøp 163 og reis over grensen for polestar optimering :)

Dette fungerer (så vidt jeg vet) nærmest utelukkende med Volvo-er importert fra bl.a. Sverige. I tillegg skal bilen ikke ha vært inne hos merkeverksteder i Norge da det legges inn sperre.

Fungerte ikke for meg som har "norsk" Volvo, ihvertfall.

slinecks
18/08/16, 21:40
Dem sier det åpnes får polestar i norge i løpet av den nermeste fremtid, vil tro sperrene blir fjernet og det da går og reise over grensen å spare litt, polestar skal værtfall bli tilgjengelig i norge men nårtid er litt uvist.

chasba
18/08/16, 21:47
Det er det man håper på, ja. Jeg har skrevet litt om det i en annen tråd (http://forum.vccn.no/showthread.php?24825-Polestar-erfaring&p=988932&viewfull=1#post988932).

Larssin
21/08/16, 09:31
Takk for info.

Det er mange flere biler å velge mellom hvis man velger 163 hk. Jeg har i dag en Ocean Race i blå, og den evt nye skulle også vært i Ocean Race, da jeg syns fargen er nydelig. Ettersom den utgaven kom i -09 og -12, så blir det enda færre å velge i. Var å tittet på en -12 for et par uker siden, men syns litt overraskende kanskje, at jeg sitter bedre i min -02 enn den som er 10 år nyere.

-Tommy
21/08/16, 11:32
Dem sier det åpnes får polestar i norge i løpet av den nermeste fremtid, vil tro sperrene blir fjernet og det da går og reise over grensen å spare litt, polestar skal værtfall bli tilgjengelig i norge men nårtid er litt uvist.
Du kan nok regne med en gang neste år. Problemet idag er hvordan man får innrapportet effektøkning til myndighetene. Men fra neste år så er det ikke kost på HK lenger så da forsvinner den problemstillingen.

slinecks
21/08/16, 13:57
For min del har jeg en MY16 xc70 og polestar sier at biler må være et år gammel før optimalisering kan utføres så det passer bra[emoji1303]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Viggo J
27/08/16, 08:33
Kjøpte en iCarsoft VOL 2 og den viser at motoren min har 462 nm, hvor fakta dette er blir en annen sak..

Kr ingebrigtsen
28/08/16, 16:48
Litt mere info om den Icarsoft vol 2?

Viggo J
29/08/16, 15:35
http://posytron.no/produkt/bildiagnose-1/icarsoft-pro/icarsoft-vol-2-feilkodeleser-volvo-saab

SFN
01/09/16, 14:02
Men er det noe her som har prøvekjørt eller testet med stoppeklokke D3/D4 mot D5, og kan si noe om hvor stor forskjell det er på 163 og 215 hk i praksis?

Kr ingebrigtsen
01/09/16, 23:50
Jeg har en oppjustert 163hk, vi har et måle punkt som vi tester biler til. Orginalt fikk jeg 140kmt til punktet fra null, etter ei effekt økning til 241hk drar jeg 160kmt til samme punkt. Forbi kjørig går mye raskere..

Larssin
04/09/16, 14:45
Men er det noe her som har prøvekjørt eller testet med stoppeklokke D3/D4 mot D5, og kan si noe om hvor stor forskjell det er på 163 og 215 hk i praksis?

Hei
Det er noe jeg kunne ha tenkt meg å få gjort. Nærmeste bil med 215 hk tilsalgs er ca 50-60 mil unna. Skal jeg sammenligne, så bør begge være originale.

solli_stian
08/09/16, 20:11
Dette fungerer (så vidt jeg vet) nærmest utelukkende med Volvo-er importert fra bl.a. Sverige. I tillegg skal bilen ikke ha vært inne hos merkeverksteder i Norge da det legges inn sperre.

Fungerte ikke for meg som har "norsk" Volvo, ihvertfall.

Jeg har Norsk bil som er solgt ny hos Jakhelln bil i Mo i Rana, og alle servicer er tatt der. Min xc70 D4 2013 modell gikk rett igjennom polestar oppdatering utført av Volvo forhandler i Lycksele. De sa de har hatt inne mange Norske biler og noen går igjennom og andre ikke.. Forskjellen fra 163 hk og opp til 215 hk var stor. Denne softweare oppdateringen blir stående etter service 2.0 i Norge da den er lagt inn i Volvo sine systemer. Å det beste av alt er at full garanti gjelder fremdeles:)

chasba
08/09/16, 21:04
Hm, det var interessant å høre. Bilbolaget i Lycksele, korrekt? Kan jeg isåfall spørre om ditt VIN? Hadde vært morsomt å sjekke på https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt/ hva siden sier om din bil. Selv får jeg "Vi hittade ingen träff i vårt system." når jeg tester.

Kan legge til at jeg forsøkte å oppgradere min hos Bilia i Uppsala ... til ingen nytte, dessverre.

solli_stian
08/09/16, 21:16
Ja hos bilbolaget i Lycksele. vin: YV1BZ8756D1147428

chasba
08/09/16, 21:24
Takk for VIN. Gjorde nettopp et oppslag og det er åpenbart en match der på din. Gratulerer. ;)

Det er mulig det kommer av at man i Sverige sluttet å selge D4 i 163hk-utgave i 2014, og at de da kun har optimaliseringen til og med 2014-modellene.

solli_stian
08/09/16, 21:29
Ikke vet jeg, men mekanikeren som lastet inn sa at han ikke visste hvorfor noen gikk igjennom og andre ikke, var vist ikke noen logikk i det så eneste måte å finne det ut på var og prøve å laste polestar inn i bilen. Skal tro jeg var spent da jeg fulgte med den grønne lastelinjen på dataen som ble lengre og lengre :) Jublet som en unge når det gikk :)

kospaang
08/09/16, 22:45
La inn mitt YV1BZ8756C1144815 for min norsk kjøpte 2012 nybil i https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt/#engines-3

Vi hittade en match för ditt VIN-nummer!

betyr det ... ?

Holern
09/09/16, 10:49
Kan det tenkes at det kan være biler som i utgangspunktet var produsert for det svenske markedet som har blitt videresolgt til Norge...?

Snakket nettopp (august) med mitt verksted i Östersund om dette da jeg hadde bilen på service der, og pga landskoden var det ikke mulig å legge inn Polestar på min bil.
Landskoden var heller ikke mulig å endre....

Fyren på verkstedet spurte spesifikt om bilen var omprogrammert før de begynte servicen, og at denne sannsynligvis ble overskrevet. Min BSR-programmering ble slettet pga "service 2.0".
Det er heldigvis ikke noe problem, da jeg har PPC og kan legge inn progr på nytt. :)

kospaang
09/09/16, 11:26
Hvilken melding kommer om du legger inn VIN for bilen din på https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt/#engines-3 ?

Kr ingebrigtsen
09/09/16, 23:52
Har selv en 2011 mod som jeg fikk match på hos polstar, øker de 163hk til 215hk.
Oppdaterer de alltid styreenheten på service? Min er omprogrammert men vil ikke at denne skal forsvinne ved neste service..

hobby610
10/09/16, 10:03
Jeg la in VIN på min XC60 D3 2012 mod på Polestar, og fekk også positivt beskjed om att jeg kunne få 215Hk :-)

Fikk opp dette
Volvo XC60
D3 AWD Automatic 2012

Approved for Polestar
Performance Optimisation

Må seriøst vurdere en tur over grensen da,selv om det blir over 60 mil.
Uansett,så er det nok lurt med en telefon først,for å dobbel sjekke att det stemmer

chasba
10/09/16, 10:38
Spørsmålet er vel da hva slags landskode du/dere har på bilen, og om det er avgjørende for at man får gått gjennom optimaliseringsprosessen. Kan se ut til at flere norske biler får match på VIN, men at landskoden stopper det hele. Tror ikke match-funksjonen til Polestar ser på dette.

Holern
11/09/16, 21:58
Hvilken melding kommer om du legger inn VIN for bilen din på https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt/#engines-3 ?

Snodige greier gitt:

"We have found a partial match for your VIN number, please select your model in the following list. If your car is not found in this list, please contact info@polestar.com for further assistance."

Merkelig at ikke Bilbolaget i Östersund visste dette.....:confused:

Edit: Da jeg klikket på fanen merket "Market" var det krysset av for Sweden, og Norge var ikke med i listen, så da spørs det om ikke dette stopper en videre Polestar-prosess.....

Det er for øvrig ikke aktuelt med Polestar så lenge jeg har kjøpt produktet fra BSR (som også gir noe høyere effekt).

Holern
11/09/16, 22:02
Har selv en 2011 mod som jeg fikk match på hos polstar, øker de 163hk til 215hk.
Oppdaterer de alltid styreenheten på service? Min er omprogrammert men vil ikke at denne skal forsvinne ved neste service..

I følge mitt verksted så gikk de ut ifra det, og jeg merket det også, etter servicen, at den var noe slappere i responsen.

Polestar-programmering vil ikke bli berørt av service 2.0, i og med at Volvo selv har en finger med i spillet her.

volvoRsport
11/09/16, 22:09
Snodige greier gitt:

"We have found a partial match for your VIN number, please select your model in the following list. If your car is not found in this list, please contact info@polestar.com for further assistance."

Merkelig at ikke Bilbolaget i Östersund visste dette.....:confused:

Det er for øvrig ikke aktuelt med Polestar så lenge jeg har kjøpt produktet fra BSR (som også gir noe høyere effekt).


Den viser vel bare om det er tilgjengelig SW til din bil, ikke om den tilgjengelige SW'en kan legges inn i din bil.

Holern
11/09/16, 22:16
Den viser vel bare om det er tilgjengelig SW til din bil, ikke om den tilgjengelige SW'en kan legges inn i din bil.

Var det jeg konkluderte med også :-)

Kr ingebrigtsen
12/09/16, 00:19
Men man kan vell be dem om og ikke oppgradere styre enheten på servicen?

Holern
12/09/16, 09:32
Men man kan vell be dem om og ikke oppgradere styre enheten på servicen?

Ja, det kan du gjøre.

Larssin
17/09/16, 08:54
Har sjekket med et par XC70 -12 biler som ligger på Finn, med hjelp av reg nr som igjen gjør at jeg finner VIN nr, og som har 163 hk med siden til Polestar. Får positivt svar på et par av de. Det er jo en fin måte å få flere biler å velge mellom på.

Det burde vel også være mulig å få dette godkjent da? Hvis bremsene er like store f.eks. Må selvsagt betale ca 10700,- til staten, i følge Skatteetaten.no. Ettersom jeg har så spesifikt ønske om hvilken utgave av XC70 jeg ønsker, så åpner dette opp for flere biler å velge mellom.

SagaPer
17/09/16, 21:10
Har sjekket med et par XC70 -12 biler som ligger på Finn, med hjelp av reg nr som igjen gjør at jeg finner VIN nr, og som har 163 hk med siden til Polestar. Får positivt svar på et par av de. Det er jo en fin måte å få flere biler å velge mellom på.

Det burde vel også være mulig å få dette godkjent da? Hvis bremsene er like store f.eks. Må selvsagt betale ca 10700,- til staten, i følge Skatteetaten.no. Ettersom jeg har så spesifikt ønske om hvilken utgave av XC70 jeg ønsker, så åpner dette opp for flere biler å velge mellom.

Det er vel ventet at avgiftene på bil i statsbudsjettet for 2017 skal endres til å fase ut vektavgift og hestekraft-avgift og fokusere på utslipp. Budsjettet legges frem i oktober (neste måned). Om ryktene stemmer så vil det være fritt frem for Polestar og andre trimmere i Norge. Vi venter spent på statsbudsjettet.

hobby610
17/09/16, 23:32
Det er vel ventet at avgiftene på bil i statsbudsjettet for 2017 skal endres til å fase ut vektavgift og hestekraft-avgift og fokusere på utslipp. Budsjettet legges frem i oktober (neste måned). Om ryktene stemmer så vil det være fritt frem for Polestar og andre trimmere i Norge. Vi venter spent på statsbudsjettet.

Måtte dei endelig ta til fornuft" og fjærne resten av HK avgifta. Vart vel halvert fra 2016, så håper att resten forsvinner til 2017.Men med norske politikere....så veit en aldri, lover og lyger heile tida

Holern
18/09/16, 22:29
Måtte dei endelig ta til fornuft" og fjærne resten av HK avgifta. Vart vel halvert fra 2016, så håper att resten forsvinner til 2017.Men med norske politikere....så veit en aldri, lover og lyger heile tida

Du tror vel ikke for alvor at politikerne kommer til å fjerne en avgift uten å hente tilsvarende tilbake på annen måte...??
Vi må nok bare innse at vi sitter på den største melkekua staten har tilgjengelig, og at de melker oss til det er tomt.

DESSVERRE! :(

Svirre
20/09/16, 19:59
Du tror vel ikke for alvor at politikerne kommer til å fjerne en avgift uten å hente tilsvarende tilbake på annen måte...??
Vi må nok bare innse at vi sitter på den største melkekua staten har tilgjengelig, og at de melker oss til det er tomt.

DESSVERRE! :(
De vil nok ta inn igjen på et annet felt, men til informasjon; så har de fjernet en del byråkrati og endret noe i regelverket for bileiere mens de har sittet pr.nå. Dessuten er omregistreringsavgiftene endret til 3 faste beløp og avgifter på campingvogner er fjernet for godt.

Så jo, det er håp :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

hobby610
21/09/16, 19:14
De vil nok ta inn igjen på et annet felt, men til informasjon; så har de fjernet en del byråkrati og endret noe i regelverket for bileiere mens de har sittet pr.nå. Dessuten er omregistreringsavgiftene endret til 3 faste beløp og avgifter på campingvogner er fjernet for godt.

Så jo, det er håp :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Ja det er heldigvis noe som går rette veien,og HK avgifta blei halvert i 2016. Så håpe håpe, att den er heilt borte i 2017

volvoRsport
21/09/16, 20:26
De vil nok ta inn igjen på et annet felt

Det blir tatt igjen på utslipp.

Svirre
22/09/16, 06:43
Det blir tatt igjen på utslipp.
I samme grad som andre avgifter forsvinner?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.