PDA

Vis full versjon : Volvo V70 2.4 260 000km service



Miikalsen
15/08/16, 13:08
Hei! Nettopp kjøpt meg en ny Volov 2.4 Liter Bensin fra 2003. Ser at den begynner og nærme seg 260 000km servicen.

Så lurer jeg generelt bare på hva den innebærer. Er det vanlig olje/filter/plugger service? Eller er det noe mer avansert enn som så ?

lars otto skiftesvik
15/08/16, 16:05
Når bilen er ny for deg skal du først finne ut så mye som mulig om hva som er gjort med bilen og når dette er gjort.
Deretter skal du finne ut hva du kan gjøre selv og hva du vil gjøre selv.Dersom du ikke kan eller vil gjøre noe selv skal du gå på service ellers skal du holde deg langt unna service verksteder.De lopper deg for kr 5000 for å finne ut at pluggene dine burde skiftes eller om oljen ikke ser bra ut.Dette kommer i tillegg til de kr 5000. Tusen takk sier verkstedet fordi du var så dum.De passer også på å syte til deg om ting som du muligens burde komme tilbake til verkstedet med om en stund slik at de kan loppe deg en gang til.Husk at service på biler er en gedigen butikk for verkstedene og passer best for de som ingen ting kan og ingenting vil gjøre selv.Stempel i service heftet skryter verkstedene med er nødvendig ved salg,men jeg ville aldri kjøpe din bil bare fordi du har mange stempel i service heftet.Jeg ville mye heller kjøpt bilen til en kar her på forumet som utfra sin interesse har stelt bilen sin selv.
Din bil er såpass gammel og har gått så pass lang at det ikke vil ha noen stor betydning for salgsverdien om du nå begynner å spandere servicer for mange penger.Gå til verksteder dersom du føler bilen har feil som du aldeles ikke kan gjøre selv.
Du er nå medlem av et Volvo forum her vil du få hjelp og veiledning med det meste, her er det alltid noen som kan noe om de problemene du måtte merke på din bil.

Som første skritt skal du selv gå gjennom en service liste.Finn ut som jeg sa mest mulig om hva som er gjort med bilen.Deretter sjekk oljen, sjekk pluggene,sjekk luftfilteret,er det automat sjekk oljen på automaten er den rød og fin når er den skiftet?sjekk bremsevesken lekker den?sjekk servooljen lekker den? sjekk kjølevesken holder bilen på kjølevesken?
Ta av hjulene og se på bremseklosser og bremseskiver lekker calipene? Dersom du ikke merker noen feil på bil motor eller gear er det bare å kjøre.
Nå har du spart kr 5000 husk penger spart er penger tjent disse pengene skal du bruke senere til nødvendige deler.
Dersom du har spørsmål kommer du tilbake til forumet der vil alltid være noen som har tips om hva du skal gjøre.
Legg ikke ut penger på verksteder unødvendig det gjorde vi ikke på 70 tallet.

holter
15/08/16, 19:00
Om du går på et verksted så skriver dem ut en service liste til deg på hva som skal gjøres på en 260 tkm service -f.eks meca -mekonomen -bilia o.s.v . Viktigste er og finne ut hva som er gjort før ... ikke minst olje på girkasse om det er automat -og regreim ... ting som koster veldig mye om det ryker .

lars otto skiftesvik
15/08/16, 20:39
Helt riktig.
Glemte sjekk av reg reim i farten.

Miikalsen
15/08/16, 21:34
Takk for svar. Skulle kanskje nevnt at det var manuell.

Første omgang skal jeg ta å kjøpe olje/filter/plugger og bytte disse uavhengig av hva som har blir gjort i tidligere tid. Liker å ha det "fra starten" av. Så skal jeg se om jeg får tatt turen innom nærmeste mekonomen eller sendt dem en Mail med hva servicen inneholder.

mrstfu
16/08/16, 09:37
Ta det med en klype salt, det at et verksted tar fem tusen kroner for en liten sjekk. Det er en overdrivelse. En NAF-test koster 1600,- og gir som regel en grei oversikt over det mekaniske.

Om du følet deg kompetent til å skru litt selv, er ikke olje, plugg, filter og reimskifte noe uoverkommelig, men hvis du etter å ha lest og sett videoer som finnes ikke finner ut hvordan du bytter registerreim, overlat jobben til noen andre. Dette er interferencemotorer og kan bli helt ødelagt ved feil posisjon av reima.

I alle tilfeller, det et gratis å ringe et merkeverksted og spørre hva de skal ha for servicen. Ofte er det mer enn overkommelig.

Miikalsen
16/08/16, 09:59
Verkstedet blir nok uaktuelt så lenge det ikke innebærer motor reparasjon. I forhold til Oljeskift, bremser, understell osv osv. Så har jeg kompiser som kan lære/hjelpe med denne jobben så det skal være overkommelig. Vet at denne bilen er daukjørt av en eldre dame, som har hatt den i sirka 1-2 år. Og er ganske sikker på at det ikke ble gjort oljeservice av henne i fjor. Så det blir prioritert først. Få den klar før vinteren. Må også muligens ha nye vinterdekk ettersom de som var til var så utrolig utslitt. Noen som har anbefaling for hva som er behagelig av vinterdekk på denne type bil ? Sitter vell 16 toms sommer på nå.

holter
16/08/16, 11:46
Micheleng eller nokian dekk fungerer veldig bra er min erfaring . Det gjør et billigmerke som landsail også , har prøvd dem og testen fra naf stemte godt med min opplevelse -men her jeg bor er det da piggfritt som gjelder .

lars otto skiftesvik
16/08/16, 14:36
Enig med holter her.
Micheleng og nokian er bra dekk.Jeg har også hatt Continental på mine drosjer,dette er behagelige dekk å kjøre på men blir sørgelig fort slitt særlig på kantene der det er lite mønster.
Jeg kjører bare på 205-55-16 dekk synes dette er mest behagelig, har også prøvet 18 tommers dekk men synes bilen blir mer sporete og ubehagelig å kjøre.
Men nå er jeg en gammel mann.Husk at 205-55-16 dekk er vesentlig billigere enn 18 tommers.
Skal du ha dekk så vurder nettbutikker. Dekkonline.no har ofte avtale med lokale dekkleggere som legger om dekkene,dekkonline sender da dekkene til sin lokale kontakt og du får en fast pris på omlegging.Jeg har flere ganger spart opp mot kr 1000 på å kjøpe på nett.
Men det bør være da være en dekklegger i ditt nærniljø som kan legge om dekkene.

lars otto skiftesvik
16/08/16, 15:07
Ta det med en klype salt, det at et verksted tar fem tusen kroner for en liten sjekk. Det er en overdrivelse. En NAF-test koster 1600,- og gir som regel en grei oversikt over det mekaniske.

Om du følet deg kompetent til å skru litt selv, er ikke olje, plugg, filter og reimskifte noe uoverkommelig, men hvis du etter å ha lest og sett videoer som finnes ikke finner ut hvordan du bytter registerreim, overlat jobben til noen andre. Dette er interferencemotorer og kan bli helt ødelagt ved feil posisjon av reima.

I alle tilfeller, det et gratis å ringe et merkeverksted og spørre hva de skal ha for servicen. Ofte er det mer enn overkommelig.

Prøv å levere en v70 fra 2003 gått 260000km inn til, som eksempel, Frydenbø i Bergen med spørsmål om de kan gå gjennom bilen da denne ungdommen nylig har kjøpt bilen.
Jeg synes jeg hører deres utlegging om hva som feiler bilen nå og om alt som kommer til å feile bilen snart. Ungdommen kommer til å miste lysten i utgangspunktet.
Jeg er helt enig med deg i at en kvikk billig oversikt fra NAF kan være riktig, han ville der kunne få en oversikt og veiledning fra noen som ikke har økonomiske interesser av å male fanden på veggen når det gjelder bilen hans.
Men vi skal nå la ungdommen prøve å finne ut av tingene selv i første omgang,selvgjort er velgjort er det noe som heter.

mrstfu
16/08/16, 16:12
Prøv å levere en v70 fra 2003 gått 260000km inn til, som eksempel, Frydenbø i Bergen med spørsmål om de kan gå gjennom bilen da denne ungdommen nylig har kjøpt bilen.
Jeg synes jeg hører deres utlegging om hva som feiler bilen nå og om alt som kommer til å feile bilen snart. Ungdommen kommer til å miste lysten i utgangspunktet.
Jeg er helt enig med deg i at en kvikk billig oversikt fra NAF kan være riktig, han ville der kunne få en oversikt og veiledning fra noen som ikke har økonomiske interesser av å male fanden på veggen når det gjelder bilen hans.
Men vi skal nå la ungdommen prøve å finne ut av tingene selv i første omgang,selvgjort er velgjort er det noe som heter.

Ja, men å blankt fortelle en ny Volvoeier at et uspesifisert besøk til et verksted koster fem lapper uamsett formål gjør nok ikke undere for entusiaststanden heller. Helt enig med deg, man kan lære mye av å gjøre mye selv, men å fremstille verksteder, og spesielt merkeverksteder, som ulven som bare vil loppe deg for penger, blir litt kontraproduktivt i mine øyne.

Som sagt, å forhøre seg på pris er alltid gratis.

lars otto skiftesvik
16/08/16, 18:41
Ja, men å blankt fortelle en ny Volvoeier at et uspesifisert besøk til et verksted koster fem lapper uamsett formål gjør nok ikke undere for entusiaststanden heller. Helt enig med deg, man kan lære mye av å gjøre mye selv, men å fremstille verksteder, og spesielt merkeverksteder, som ulven som bare vil loppe deg for penger, blir litt kontraproduktivt i mine øyne.

Som sagt, å forhøre seg på pris er alltid gratis.

Alle verksteder driver butikk, service på biler er deres beste butikk særlig service for dem som intet vet og intet kan.Det skal denne ungdommen vite.
En uspesifisert service på denne bilen på et merkeverksted ville kostet over kr5000

mrstfu
16/08/16, 19:05
Alle verksteder driver butikk, service på biler er deres beste butikk særlig service for dem som intet vet og intet kan.Det skal denne ungdommen vite.
En uspesifisert service på denne bilen på et merkeverksted ville kostet over kr5000

Nei, ettersom den er uspesifisert ville det ikke det. Det du burde avertere er at man skal få spesifisert arbeidsliste og en detaljert avtale om hva man skal få gjort før man faktisk leverer fra seg bilen.

Det du faktisk sier er at man skal frykte verkstedbesøk som pesten, fordi "de lopper deg for kr 5000 for å finne ut at pluggene dine burde skiftes". Hat hatt masse verkstedbesøk som har endt på godt under tusenlappen.

Verkstedbesøk kan bli dyrt, ja, men om man følger med og øver en viss kontroll skal det aldri bli dyrere enn man er klar over. Uansett hvor flinke vi hobbymekanikere er, vil det komme en tid hvor man må på verksted, det være seg arbeid man ikke føler seg sikker på, PKK, firehjulskontroll, lasting av software - å gjøre seg kjent med rutiner, folk og priser er bare sunt.

Å innstille frykt for å "bli loppet" med en gang man parkerer utafor vil si at færre drar til et verksted når de bør, noe som ikke er bra hverken gor bilen eller sikkerheten. Er helt enig i at man bør hjelpe de som er skruvillige og lærevillige, men litt moderering av påstander er vel så sunt. Du blir ikke automatisk fem lapper fattigere om olja di er svart.

lars otto skiftesvik
16/08/16, 20:27
Nei, ettersom den er uspesifisert ville det ikke det. Det du burde avertere er at man skal få spesifisert arbeidsliste og en detaljert avtale om hva man skal få gjort før man faktisk leverer fra seg bilen.

Det du faktisk sier er at man skal frykte verkstedbesøk som pesten, fordi "de lopper deg for kr 5000 for å finne ut at pluggene dine burde skiftes". Hat hatt masse verkstedbesøk som har endt på godt under tusenlappen.

Verkstedbesøk kan bli dyrt, ja, men om man følger med og øver en viss kontroll skal det aldri bli dyrere enn man er klar over. Uansett hvor flinke vi hobbymekanikere er, vil det komme en tid hvor man må på verksted, det være seg arbeid man ikke føler seg sikker på, PKK, firehjulskontroll, lasting av software - å gjøre seg kjent med rutiner, folk og priser er bare sunt.

Å innstille frykt for å "bli loppet" med en gang man parkerer utafor vil si at færre drar til et verksted når de bør, noe som ikke er bra hverken gor bilen eller sikkerheten. Er helt enig i at man bør hjelpe de som er skruvillige og lærevillige, men litt moderering av påstander er vel så sunt. Du blir ikke automatisk fem lapper fattigere om olja di er svart.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du snakker om, så jeg tror vi avslutter nå.

mrstfu
16/08/16, 20:42
Jeg siterer deg.


ellers skal du holde deg langt unna service verksteder.De lopper deg for kr 5000 for å finne ut at pluggene dine burde skiftes eller om oljen ikke ser bra ut.

Du går ganske bestemt ut og uten eksempler eller bevis erklærer at alle besøk til serviceverksteder koster deg 5000 kroner. Om du har fått regning på 5000,- for at noen har sjekka olja di, betyr ikke det at alle verkstedbesøk koster minimum 5000,-.

Til trådstarter: det aller meste er heøt greit å gjøre selv, for en jevnt nevenyttig person, men om du ser mørkt på det er det helt gratis å ringe et eller flere verksteder og innhente tilbud. Det vil koste mer, men da vil du og ha garanti på arbeidet. Det koster ikke fem lapper å få noen til å se på olja di.

MrX
16/08/16, 20:52
Merkeforhandlere tar vanligvis under 3000 for service 2.0 på Volvo eldre enn 6 år. Da inkl 1 år med veihjelp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Miikalsen
16/08/16, 20:56
Sjekket oljen i dag. Og den ser grei ut. Men har mistanken om at tidligere eier ikke har gjort det i fjor. Så den går på 12mnd++ på olje, plugger og resten. Så skal høre litt rundt med pris på delene og gjøre den jobben selv.

Vil lære å skru litt å tenker at denne bilen er et godt utgangspunkt ettersom jeg faktisk bryr meg om denne, i forhold til Mercedesen jeg hadde før som feks ble vaska en gang på 6mnder.. Så lite lidenskap for den bilen at det er helt sykt.

Så skal ta å høre litt rundt, også prøve meg litt frem. Muligens bestille denne rep boka som jeg ikke kommer på i slengen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

volvoRsport
16/08/16, 21:06
Sjekket oljen i dag. Og den ser grei ut. Men har mistanken om at tidligere eier ikke har gjort det i fjor. Så den går på 12mnd++ på olje, plugger og resten. Så skal høre litt rundt med pris på delene og gjøre den jobben selv.

Så skal ta å høre litt rundt, også prøve meg litt frem. Muligens bestille denne rep boka som jeg ikke kommer på i slengen :)

Boka du tenker på er nok Haynes reparasjonsmanual ;) Blir du VCCN-medlem vil du også få gode rabatter på deler hos samarbeidspartnerne våres, medlemskapet blir fort tjent inn da :)

holter
16/08/16, 21:26
Heynes boka til v70 får du kjøpt hos mekonomen -biltema - bilextra og bokhandlere iblant , den er grei og ha så slipper det og ligge igjen så mye skruer deler en ikke vet hvor skulle sitte :)

Miikalsen
16/08/16, 21:39
Takk for det! Medlemskapet er allerede bestilt :) så dette blir spennende.


Sent from my iPhone using Tapatalk

B230
16/08/16, 22:20
Det skrives "Michelin" . . . ;)
Hvis det er 205/55x16 du skal ha, så er det den dimensjonen de har brukt i flere år i testene i bladet "Motor", og det fins dekktester fra andre kilder også. Se også på finn.no etter dekk, det er mange som forsøker å selge brukte dekk. Ikke vær redd for å prute, poenget med å kjøpe brukt er jo å spare penger.

Miikalsen
17/08/16, 20:07
Uten og åpne ny tråd så legger jeg inn to raske spørsmål her fra kjøreturen hjem Ikveld.


1. Når jeg starta bilen etter 12-14 timer og dro i gang så høres bilen litt ut som en radiostyrte gocart i 1. Og 2. Gir når jeg gir på. Mener å tro det gikk bort når motoren ble varm, men det fikk jeg ikke sjekket 100% er dette noe som er normalt ? Litt som når en batteri spole spoler opp. Vell og merke at jeg ikke har turbo.

2. Rattet står ikke rett i forhold til kjøring. Setter jeg det rett så svinger den bittelitt mot høyre på veien. Regner med dette kanskje er bare å kalibrere rattet ?? Isåfall hvordan ?


Litt småting som merkes etter få dager som Volvo eier, mulig at ordet "uvant" er ordet jeg skal ha fram med disse spørsmålene Hehe.


Sent fra talatuten!

holter
17/08/16, 21:44
Lyden du har er nok ikke normalt - men er ikke godt og tolke den lyden heller etter det du beskriver så du får nok ta deg flere kjøreturer :) Jeg ville vel ha tatt en 4 hjulskontroll fremfor og skru løs rattet og flytte det en tann , løser vel egentlig ikke annet en at rattet blir rett eller alternativt skeivt andre veien :) rattet er jo skrudd fast til rattstammen som på alle andre biler så du må av med plast i midten til du kommer til mutteren -men du kan ha feil spissing -dårlige dempere - annet feil med forstilling i form av ledd kuler så ville vel startet der :) Du får heller bli litt bedre kjent med bilen og se hvor mye andre evnt feil du finner og så se hva du kan fikse selv eller som du må på verksted med.

Miikalsen
17/08/16, 21:49
Dempere foran var nettop byttet med tanke på EU for 4 uker siden + klosser. Kan være det som har skapt problemet. Er ganske stiv foran enda pga de er helt nye Hehe :)

Igjen da. Kan prøve å forklare det bedre. Det som skjer er at når jeg starter den. Så ruser det seg en god del å synker ned på rpm igjen. Når jeg da begynner å kjøre i 1. Så lager den en lyd som kan høres som en sånn elektrisk mini bil man kjører på feks tusenfryd på metall gulvet med antenne bakpå. Høres ut sol noe spoler opp. Samme skjer i 2 gir men jeg er nesten sikker på at det forsvinner når den er varm. Skal få testet det iløpet av uken.


Tenker at kanskje pluggene som er problemet ettersom den virkelig ruser seg til 2000-2500rpm og lager kraftig oppstartslyd også før den synker ned til 1000-1500rpm når den enda er kald.

Skal se om det går Ann og få tatt op lyd video av det så dere kan høre. Men aldri vært bortig akkurat det der før.


Sent fra talatuten!

mrstfu
17/08/16, 21:59
Når du tester det, se om lyden blir borte om du slår av stereoanlegget. Om den blir det har du sannsynligvis slitne børster i dynamoen, som sender støy ut på 12V-anlegget, som igjen spilleren plukker opp og sender ut på høyttalerene.

holter
17/08/16, 22:16
Når fjærbeinene blir tatt ut og ikke satt tilbake på eksakt samme punkt så kan vinkelen bli feil - byttet fjærbein på en 06 v70 og måtte inn til 4 hjulskontroll etterpå for at jeg glemte og merke før jeg skrudde dem av :) så kan nok fort være der feilen ligger . Det at turtallet stiger opp til 2500 rpm på bensin bilene mener jeg er ganske normalt ... er en stund siden jeg hadde v70 bensin men mener den var slik .. andre med slik bil kan sikkert svare mer på det siden mine er diesel ... pluggene er det ikke - da ville du merket det på gangen i motoren ellers ... men er jo ikke dette som gir lyden heller da du kjører og ville nok først funnet ut om lyden er der i 1-2 gir da den blir varm .. clutch kan også gi ulyder som forsvinner når bilen blir varm , men det kan mye annet også :) uansett ikke bytt deler før du er sikker på hva det er -mer en nok folk som bytter ut bilene sine del for del etter hva dem tror -hører av andre :)

Miikalsen
18/08/16, 11:51
Når du tester det, se om lyden blir borte om du slår av stereoanlegget. Om den blir det har du sannsynligvis slitne børster i dynamoen, som sender støy ut på 12V-anlegget, som igjen spilleren plukker opp og sender ut på høyttalerene.

Dette skal jeg faktisk sjekke! Snakket med en kollega som nevnte dette også. Jeg synes det hørtes mer ut som det kom fra motorrommet men, kan kan være dynamostøy ja :) takk for tipset !


Sent fra talatuten!

Miikalsen
18/08/16, 19:51
Kan bekrefte at lyden går bort når bilen er varm. Og er uavhengig av radioen. Er litt vanskelig og forklare høres bare ut som noe elektrisk spinner opp i fart [emoji23]


Sent fra talatuten!

mrstfu
18/08/16, 20:09
Det du kan prøve er å gå over alle jordingspunktene til motorblokka, sjekke at de har god kontakt, se om drt hjelper. Det samme med jordtilkoblinga til radioen. Hvis ikke kan det hende dynamoen din bør få nye børster, om det finnes løse børster til de. Det kan sikkert noen andre svare bedre på.

Miikalsen
19/08/16, 15:27
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/683.jpg


Da var 260k service deler levert direkte på jobb! Konge service dette!

Gulf 5w-30 olje
Eyoufm plugger
Olje filter
Og luft filter!

Byttes Ikveld før lang tur over til nabolandet imorgen. Blir spennende. Se om jeg får noen bilder av bilen utover kvelden


Sent fra talatuten!

holter
19/08/16, 15:52
Hmmm .... gulf olje -plugger fra et merke aldri jeg har hørt om ... er det russisk skrift på esken til oljefilter -luftfilter ? Det er nesten vågalt og poste på et entustiast forum , tørr knapt nevne at jeg bruker mobil olje på min eller kjøper biltema deler :)

Miikalsen
19/08/16, 15:59
Ikke jeg som har "bestilt det" oppga reg nummer og ba dem gi meg det de anbefalte til den bilen. Men men håper på å prøve å bytte sånt på 5000-10 000km intervaller. Så er det dritt så blir det annet neste gang :)


Sent fra talatuten!

holter
19/08/16, 16:14
Det er sikkert bra - selv bruker jeg bosch oljefilter -kjøper da på nett og mobil 3000 olje kjøpt på europris , men hadde sikkert gått like greit med noe fra gulf :)

Miikalsen
19/08/16, 16:15
Ser at merket jeg har fått på tennplugger er de samme som selges på Biltema.(fransk merke) så er jo det som Biltema selger Desverre! Men men.. Tar vare på de originale hvis noe skulle gå gæli med di [emoji23][emoji106]

Og Gulf er jo faktisk ganske kjent og godt merke.


Sent fra talatuten!

Miikalsen
19/08/16, 16:31
Bare litt for å høre. Hvordan plugger anbefales? Og hvor får man kjøpt de i butikk ? Ble fort skeptisk når jeg så at plugga ligger til 15kr stykke.. hehe så om det ikke blir innkjøpt av enda nye i morgen nedover mot grensa, skal man ikke se bort ifra. Biltema har vell noen dyrere plugger ser jeg?

holter
19/08/16, 16:36
Tror ikke biltema sine plugger er dårlige -har brukt det til mange biler før , men er en del år siden så kunne vært et annet merke da , er ikke alt fra biltema som er bra heller :) gult er et gammelt og kjent merke så sikkert bra -viktigste er at oljen oppfyller kravet til volvo :)

Tom K
19/08/16, 16:37
Du kjører jo kanskje over Svinesund å da ligger jo Veng et par km fra E6 retning Halden ;)

Miikalsen
19/08/16, 16:39
Sett at merket, er fransk. Så det er hva som sitter i alt av Peugeot, Renault osv osv. Så det er litt bleh. Skal nedover mot Aremark osv. Så skal se hva som er på veien. Ser Mekonomen har Boch plugger til 99kr stykke.

Bilen lugger litt smått av og til, som jeg regner med er fra de gamle pluggene. Så merker vell fort hvis disse er noe bedre.. Men ettersom samboeren brukern bilen til jobb, så er det greit at hun får start når hun ikke er nevenytting til å bytte dem selv :)

holter
19/08/16, 17:13
Kan hende det koster mindre hos mekonomen sverige , mekonomen i norge er ofte dyrere en bilia -volvo -så ville sett på meca - bilxtra -torshov i norge .

Tom K
19/08/16, 17:13
Æremærk altså :)
Skulle fått med deg elg festivalen da vet du

holter
19/08/16, 17:19
Men du burde lage deg en egen prosjekt tråd for kan bli mange ulike spørsmål med tiden og da vil lite av det som skrives handle om 260 tkm service , og da slipper du også starte en ny tråd om du lurer på andre ting en service :)

Miikalsen
19/08/16, 17:21
Æremærk altså :)
Skulle fått med deg elg festivalen da vet du

Blir en dagstur for nå over grensen og innom mine bestforeldre som har hytte der en liten tur :)

Men håper og tilbringe en del tid der framover :)


Sent fra talatuten!

Miikalsen
19/08/16, 18:07
Takk for tipset. Forsetter tråen med ting og tang der :D