PDA

Vis full versjon : Pilot Assist II



Askerramp
11/08/16, 20:10
Hei!

Noen her som har erfaringer/triks med Pilot Assist II som leveres med XC90 2017, samt de nye V90? Jeg får min T8 i oktober og har kun prøvekjørt en med Pilot Assist II. En funksjon som etter min mening er GENIAL på langturer på gode veier. Testet på E18 mellom Oslo og Asker, og bilen kjørte helt selv hele veien uten min innvirking! Men det er et stort irritasjonsmoment; Noen med triks for å slippe å "vugge" i rattet hvert 15 sekund?

Texascom
11/08/16, 21:40
Hei! Testet en del, ingen triks for å slutte å berøre rattet da dette ikke er en selvkjørende bil :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

larswey
12/08/16, 12:13
Prøv løsningen til Tesla-folket. Ta en flaske med litt vann i og klem denne fast i rattet. Ettersom vannet vugger frem og tilbake vil det kanskje utgjøre nok for å slippe å ta tak i rattet.

(Jeg tar ikke ansvar for eventuelle ulykker som kan forekomme av at fører ikke klarer å få grep i rattet i en eventuell nødsituasjon! ;))

megaoctane
12/08/16, 16:05
Det vannflaske trikset har Tesla kjørere fra Mercedes sjåfører i Tyskland. Mercedes kom med Distronic Plus With Steering Assist i 2014 modellene sine (høsten 2013).
Deres versjon 2 av parking pilot parkerer bilen selv og kjører frem og rygger selv uten at du må skifte gir.
Nye Drive Pilot til Mercedes skifter også fil.

Askerramp
13/08/16, 09:41
Jeg forsøkte med å holde hendene lett på rattet hele tiden så jeg skapte litt "mothold" til rattet, det funket greit. Noe av det samme som flasketrikset dere hadde... men blir litt dølt å kjøre rundt med en plaske tapet til rattet;)

Aller helst vil jeg jo at bilen skal kjøre selv uten å måtte være borte i rattet! Etter hva jeg har forstått har Teslas modeller nå autopilot som kjører helt selv uten "våkenhetstest" hvert 15 sekund. Vet noen om Volvo vil åpne for dette etterhvert?

Texascom
13/08/16, 11:21
Volvo er veldig langt fremme med selvkjørende biler, mange år siden de begynte med dette. Men de vil teste, teste og teste før de lanserer. Så det kommer etterhvert.
Kan jeg spørre hvilken type du har bestilt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

-Tommy
18/08/16, 13:30
Jeg forsøkte med å holde hendene lett på rattet hele tiden så jeg skapte litt "mothold" til rattet, det funket greit. Noe av det samme som flasketrikset dere hadde... men blir litt dølt å kjøre rundt med en plaske tapet til rattet;)

Aller helst vil jeg jo at bilen skal kjøre selv uten å måtte være borte i rattet! Etter hva jeg har forstått har Teslas modeller nå autopilot som kjører helt selv uten "våkenhetstest" hvert 15 sekund. Vet noen om Volvo vil åpne for dette etterhvert?
Skal holde å henge noe i rattet visstnok. Skal kjøre S90 i helgen så kan prøve det ut selv da.

Det de har sagt så langt er at det kommer, men kun på "store" veier, noe som vil si at volvo kun vil legge inn type motorvei o.l der det skal være mulig.

Rcar
03/12/16, 01:05
Selvkjørende biler......GRØSS :rolleyes:

Rcar

mrstfu
03/12/16, 01:25
Selvkjørende biler......GRØSS :rolleyes:

Rcar

Til dels enig, men det at folk i det hele tatt diskuterer hvordan man kan unngå å måtte holde i rattet på en ikke selvkjørende bil er verre. :)

hgnubel
03/12/16, 07:33
Hvis det er så viktig å ikke holde i rattet så finnes det flere trygge alternativ for de som egentlig ikke vil kjøre bil: buss, taxi, tog/trikk, etc :)

mrstfu
03/12/16, 07:48
Tuk-tuk.

locked
23/01/17, 13:14
Eg prøvde ein 2017 V90 og kan sei det enkelt, teknologien er ikkje til å stole på. Du må følge med heile tida og i tillegg vingla bilen alt for mykje når den køyre sjølv...

lyskespark
23/01/17, 13:25
Når jeg prøvde S90 synes jeg det virket ok på ny motorvei dagtid, men elendig på dårlig fylkesvei i mørke og høljregn.

Det store problemet mener jeg er mangel på tydelig lydsignal når pilot assist gir opp. Mangelen på dette signaler gjør jo at man må følge med akkurat like mye som om man kjører uten PA. Om man ligger i 120 i en sving på en motorvei og PA bestemmer seg for å gi opp, har man ikke mye tid på seg. Da hadde det vært greit å få et signal og ikke bare merke at bilen skjener ut mot autovernet.
Det blir ikke god stemning av slikt.

locked
23/01/17, 14:11
Når jeg prøvde S90 synes jeg det virket ok på ny motorvei dagtid, men elendig på dårlig fylkesvei i mørke og høljregn.

Det store problemet mener jeg er mangel på tydelig lydsignal når pilot assist gir opp. Mangelen på dette signaler gjør jo at man må følge med akkurat like mye som om man kjører uten PA. Om man ligger i 120 i en sving på en motorvei og PA bestemmer seg for å gi opp, har man ikke mye tid på seg. Da hadde det vært greit å få et signal og ikke bare merke at bilen skjener ut mot autovernet.
Det blir ikke god stemning av slikt.
Akkurat, eg blei sendt over i motgåande køyrefelt to gongar sjølv om vegmerkinga var god og PA indikerte at den hadde kontroll (med grønt ratt). Då gav eg opp. Kryssa av på lista over utstyr ein ikkje har bruk for...

Svirre
23/01/17, 14:22
Personlig har jeg ingen direkte erfaringer med assistert kjøring, men slike tilbakemeldinger tyder bare på at min teori stemmer. Er redd for at dette blir misbrukt i fremtiden, og i værstefall forårsake alvorlige ulykker med døden til følge.

Dog igjen et interessant system som har begrenset funksjonalitet.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

MadAss
23/01/17, 22:42
Eg køyrde frå Gøteborg til Lærdal, og hadde Pilot Assist på 50% av tida. Synst det funka heilt greit på gode vegar. Men det er ein grunn til at Volvo seier ein ikkje skal sleppe rattet med PA.

I hastigheiter over 120 kmt var det ikkje noko særleg, pga litt mykje vingling.

Sent frå S7 Edge

hovik
05/01/18, 14:26
Har erfaring med med både Pilot assist 1 og 2. Oppgraderete XC90'n til Pilot Assist 2, noe som kan abefales.

PA1 egner seg kun for sakte køkjøring, men fungerer greit til det. (maks 50km/t begrenser bruken stort)

PA2 er mer omfattende. For kjøring på motorvei fungerer det greit, men krever synlig veimerking (heldigvis ikke like kresen som bla. VAG).
På 2-felts vei legger bilen seg litt for mye på venstre side av kjørebanen for min smak. Den er midt i kjørebanen, men mtp på feilmarginer til møtende trafikk vs grøfta, burde den ligget mer mot høyre.
PA2 sliter også med krappe svinger. Den henger ikke med på "normale" veier (eks RV7), og vil dra bilen rett i grøfta/motgående fil om man ikke passer på.

PA2 trenger forbedringer, men vil tro den blir bedre år for år.

abedatt
29/08/18, 17:16
Jeg har hatt en V90CC i over ett år nå og denne har hatt Pilot Assistent 2.
Greit nok men, men etter over ett år er det ikke noe jeg roper for mye hurra for.
Egner overhodet seg ikke til å stole på da går det veldig fort ut i grøfta da man må følge med hele tiden og det er jo helt sikkert det som er meningen fra Volvo sin side. Å tro at dette er en begynnelse til at bilen skal bli selvkjørende er det milevis langt fra men ønsker du ikke å bli så sliten i armene på langtur så er den kjempebra. Da holder du liksom «overoppsikt» med rattet og lar hendene følge med bevegelsene i rattet og du må desverre korrigere til stadighet noe du selvfølgelig bør gjøre uansett. Så greit nok!

VoƖvolog
30/08/18, 14:06
Jeg digger PA'en. Men det er kanskje fordi jeg ikke hadde så store forventninger til den?
Uansett, det å faktisk bruke den som en assisten, og la den få lov til å holde på med det den kan i de forholdene den er laget for, så er det skikkelig gull. Det er mye mindre slitsomt å kjøre de 30 milene til Gøteborg enn det var med V70'en. Først så gjør den mesteparten av styringen for meg langs E6'en, og etter det så tar den å kjører køene inni sentrum for meg.
Føler meg jo like avslappet som jeg har sittet å sett på tv i et par timer.

ragge1
08/09/18, 15:30
kandet vare att ikke lenge det kommer PA3 snart før fabrik installert PA

https://accessories.volvocars.com/en-de/V60(18-)/Accessories/PrintDocument/VCC-513143/2019

abedatt
08/09/18, 18:45
Noen som vet om det er mulig å oppgradere fra Pilot Assist 1 til Pilot Assist 2?

Oddaa
08/09/18, 23:29
Jeg oppgraderte i alle fall min 2016-modell da PA2 kom. Men spør forhandler hvordan det er for akkurat din bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk

abedatt
09/09/18, 01:51
Jeg oppgraderte i alle fall min 2016-modell da PA2 kom. Men spør forhandler hvordan det er for akkurat din bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Hvilken bil er det du har?

Oddaa
09/09/18, 19:07
Hvilken bil er det du har?

XC90 T8


Sent from my iPhone using Tapatalk