PDA

Vis full versjon : Volvo v70 2.4 140hk 2003. Noe å tenke på før kjøp?



Miikalsen
10/08/16, 23:27
God dag. Dette blir mitt første innlegg på forumet her. Mye fordi jeg har funnet ut ar v70 er veien jeg vil gå. Og har allerede funnet en som jeg skal dra og se på til helgen. Selges av noe bekjent person så føler at det blir et trygt kjøp. Men man kan jo aldri være for sikker uansett. Så jeg tenkte å høre litt her før jeg handler.

Bilen jeg skal se på er følgene : http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79186209

Er det noe og tenke på og som er viktig og sjekke med disse modellene ? Er min aller første Volvo så er helt gresk for meg. Vet den er EU godkjent for 3 uker siden og der ble det brukt 12 000 kr i slite deler. Så håper det er noen snille sjeler her som kan/vet litt om hva som er viktig i forhold til disse modellene ?

Når er det feks reg reima skal byttes osv osv.


Takk for alle svar på forumet og kommer nok til å høre mer fra meg her :)

lars otto skiftesvik
11/08/16, 00:12
Reg.reim skifte pr 150000km mener jeg, denne må du få avklart når skiftet.Disse bilene er i seg selv regnet for å være holdbare.
Sjekk om bilen har oljelekasjer da den har noen km på baken,oljelekasjer kan være en bagatell men kan også være meget kostbare.Sjekk hvordan gear og kløtsj fungerer,er kløtsjskifte nær forestående?
At bilen nylig er EU godkjent skulle vise at det ikke er noe akutt feil på bremser,støtdempere eller foringer men lytt etter knirke knarke under prøvekjøring.
Liker du bilen og er ute etter stasjonsvogn i den årsklassen kan du ikke få bedre,Volvo har kvalitet i detaljene som nesten ingen andre biler. jeg har sett v70 fra den tiden som glatt har gått opp mot 500000km Du må selvsagt være klar over at du må vedlikeholde en del selv med en bil som er gått så pass langt men det er halve moroen.Dersom bilen er pen ellers og når prisen ser bra ut så bør du slå til.Har du flere spørsmål så bare kom tilbake her med disse.
Lykke til og velkommen til forumet.

FroBe
11/08/16, 06:45
Når man ser på bilder av bilen du ser på så legger man merke til tre kjekke ting som ikke alltid er standard:
- Sportsseter (sømmene er rette i fremste del av sittepute, vanlige seter har buet søm).
- Automatisk luftresirkulering med sensor for dårlig luft.
- Vinge på bakluke.

Matter, bagasjetrekk og vindusgardiner er også ting som er kjøpt i tillegg av tidligere eier.

Motor kan lett tunes til mer effekt, men det er ikke sikkert at clutchen takler det.

Her er en liste med ting som kan gå galt på P2 bensinbiler av tidlig årgang, den kan du bruke som en liten sjekkliste/pruteliste når du skal kikke på potensielle kjøp:

Automatgir kan gi dyre (30-70000 kr) reparasjoner, men når de virker er de kjekke. Symptomer kan være ujevn giring eller problem å gire.
Alle modellene 2000-2001 har en svakhet med gasspjeldet (ETM (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM)) som er dårlig konstruert, i USA fikk de 10 års garanti på dette etter søksmål. 2002 og nyere ble laget med en annen type gasspjeld. Diverse symptomer, men ofte ujevn tomgang.
2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (DIM (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil)) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
Alarmsirenen ryker på grunn av batterisyre (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul), disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm ved å åpne dører (med åpent vindu).
Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
Bakviskeren kan ryke i mekanismen, dyrt å kjøpe ny.
Ny nøkkel og fjernkontroll (http://forum.vccn.no/showthread.php?31951-Hvor-er-ny-n%C3%B8kkel-fjernkontroll-billigst) koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
Mange anbefaler å bytte luftmassemåler (AMM) og fremre lambdasonde ved 160 000km, disse koster rundt 3000 kr hver i Norge eller en tusenlapp hver fra eBay eller USA.
På turbomodellene kan TCM-solenoiden som overstyrer turbotrykk etter signal fra ECM bli dårlig og gi ujevn gassing/akselerasjon.
Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.

Deler er normalt billigst å bestille på nettet, men noen ganger kan Volvo gi levelige priser.

Tom K
11/08/16, 07:43
Jeg synes bilen så veldig fin ut og prisen var heller ikke avskrekkende :)

Jan Olav
11/08/16, 09:46
Rød varseltrekant?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

lars otto skiftesvik
11/08/16, 09:54
Rød varseltrekant?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Hva mener du?

volvoRsport
11/08/16, 10:01
Rød varseltrekant?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Bilen står på tomgang med førerdøra åpen.

FroBe
11/08/16, 10:57
Rød varseltrekant?


Standard feil med åpen dør som ofte gjøres av de som tar bilder for å få bedre lys, men det gjør at man aldri kan være sikker på om det er noen feilmeldinger på bilen.
Noen tror det er viktig med bilde av kilometerstand, men skjønner ikke at DIM også viser andre viktige opplysinger for oss som kjenner bilene.

Gul varseltrekant: Feil oppdaget med motor eller avgassrensing. Bilen kan kjøres, men trenger service. Se beskrivelse i display.
Rød varseltrekant: Kritisk feil, stopp bilen. Se beskrivelse i display.

Trykk "Read" på blinkerhendel for å sjekke eventuelle feilmeldinger som ligger inne.
Med VIDA-program kan verksted lese ut andre feilmeldinger som ikke ligger åpent.

En åpen dør er en kritisk feil som man ikke skal kjøre med...

Jan Olav
11/08/16, 13:13
Bilen står på tomgang med førerdøra åpen.
Da vil den vel bare gi gul. Det gjør i hverfall min.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Jakke
11/08/16, 13:15
Min blir rød

Jimbojama
11/08/16, 16:39
Når man ser på bilder av bilen du ser på så legger man merke til tre kjekke ting som ikke alltid er standard:
- Sportsseter (sømmene er rette i fremste del av sittepute, vanlige seter har buet søm).
- Automatisk luftresirkulering med sensor for dårlig luft.
- Vinge på bakluke.


Det med automatisk luftresirkulering. Jeg tror man så godt som kan garantere at sensoren har feilmelding med mindre den er byttet i nyere tid. Altså at det ikke fungerer som det skal. Man kan styre den manuelt, men den automatiske biten kobler ut om sensor har feilmelding. Selve sensoren koster 2-3000,-

Miikalsen
11/08/16, 20:24
Takker for mye positive svar!

Håper dette blir et fint eierskap ettersom de 3 bilene jeg har hatt. Har vært på ett år.. En Peugeot, en Audi, og for øyeblikket en Merc alle er dritt.. Så satser på dette blir bedre!

Har et par ekstra spørsmål:

Chip - Hva burde jeg forvente å betale for det til denne modellen, og er det en vanskelig jobb? Aldri gjort det før. (Ganske ny på bil ettersom jeg har hatt lappen i 1.5 år)
Koppholder - ser den ikke er på bilde, der hvor jeg har forstått den skal være. Noen som har en bra side og bestille det ? Eventuelt andre god saker som litt kult tilbehør osv osv ?


Takker for god tilbake meldinger igjen og ser fram til å gjøre litt spennende ting med denne. Skal legge ut flere bilder når jeg tar den over.

volvoRsport
11/08/16, 20:31
Koppholder - ser den ikke er på bilde, der hvor jeg har forstått den skal være. Noen som har en bra side og bestille det ? Eventuelt andre god saker som litt kult tilbehør osv osv ?


https://www.ipdusa.com/products/8861/120149-cup-holder-2001-2003-p2-v70-xc70-charcoal-gray

volvoRsport
11/08/16, 20:33
Chip - Hva burde jeg forvente å betale for det til denne modellen, og er det en vanskelig jobb? Aldri gjort det før.

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1562

Miikalsen
11/08/16, 20:39
Herlig herlig takk takk.


Siste spørsmål støtter original spilleren der Aux/Bluetooth ?

lars otto skiftesvik
11/08/16, 21:41
Bilen du har sett på har bare standard anlegg.Du må spørre her på forumet hvordan man kan bygge om anlegget til Aux og Bluetooth.
Enkelte på forumet er meget flinke til den typen ting og kan sikkert hjelpe.Ellers finnes det tidligere tråder på forumet som omhandler dette.

Daniel V
11/08/16, 23:59
Groom og Yatour leverer adaptere til de originale spillerne som gjør at du kan kjøre BT og AUX på dem :)

Miikalsen
14/08/16, 19:43
da ble det ny bil på meg. En stor forskjell i hvordan kjøreopplevelsen er :)

Alt virker i god stand på bilen i tillegg og den har kjørt noen mil allerede i dag :)

Til dere angående Aux/Bluetooth. Ser eBay har noen variantert til denne modellen som er noe rimeligere i pris. Er det noen som har erfaring med noen av disse ? Kvalitet er jo alltid så som så fra eBay.

lars otto skiftesvik
14/08/16, 19:59
Gratulerer med ny bil.Tror sikkert du blir fornøyd.

Miikalsen
14/08/16, 20:19
Jepp det håper jeg også (y)

https://imgur.com/a/b375H Meget fin farge på vogna Hehe :)

Ludo
15/08/16, 17:19
Pen bil - gratulerer :)

Miikalsen
16/08/16, 10:01
Takk ludo, utrolig pent syn for øyet. Bare få gjort litt med den så den blir noe mer personlig :)