PDA

Vis full versjon : ulyd i forbindelse med bytte av drivaksel



Devil3344
08/08/16, 23:48
Jeg hjalp en kompis med å bytte drivaksling VS. foran på hans 01' V70, forløpet var en kort natt tur til by'n og på vei hjem røyk bærekula, og indre drivledd røyk, uvisst om dette skjedde på vei opp på viking bilen. idag dro vi å fikk tak i en brukt drivaksling. Tok en testtur og etter ca 1 km eller så kom det en ulyd som øker rytmen ved høyere hastigheter, men ved lav hastighet (0-5 km) er det null hørbar lyd. Lyden endrer også intensivitet hvis clutchen blir tråkka inn.. noen ideer?

Sjekka mansjett klemmene, sjekka at alt av bolter sitter som de skal, orginal hjul, så subber ikke i demper eller noe sånt.. vi begynner å bli litt rådløse nå.. 0 vibrasjon i bilen..

V70 D5
Manuell
2001

mrstfu
09/08/16, 07:27
Kan høres ut som enda en defekt indre knute, kan også være andre ting. Endrer lyden seg i sving? Man får fort endring i lyden ved clutching fordi man da fjerner pådragskraften intern i knuta, slik at leddet vil kunne bevege seg og klunke, i motsetning til pådrag eller brems, når enten motorkraften eller bremseeffekten låser leddet den ene eller andre veien.

Devil3344
09/08/16, 10:38
Endrer seg ikke i sving, brems eller pådrag, er en konstant lyd som øker hastigheten ettersom bilen øker fart, holder jeg stabil fart er lyden lik uavhengig av hva jeg gjør..

mrstfu
09/08/16, 11:00
Tipper hjullager. Kan også være hjelpelageret til høyre stikkaksel, bakpå blokka, men det har jeg aldri hørt bli dårlig.

Devil3344
09/08/16, 12:54
Har jekka opp bilen nå, og lar hjulet gå rundt.. Høres ut som lyden er lenger inn.. Ish indre knute/girkasse

Girkassa "hopper" itakt med lyden

mrstfu
09/08/16, 13:08
Da ville jeg enten plukka opp og rengjort og fettet indre knute, evt byttet aksel. Tviler på at det er fra kassa, men det er et langt dyrere alternativ.

Devil3344
09/08/16, 13:40
Etterfyllte litt olje på kassa nå, og nå blir lyden borte ved pådrag, clutch, fri og brems. Slepper man gassen i gir lage det lyd. Ved sving blir det ikke noe forskjell..

cortinaterje
09/08/16, 19:30
Kan også være hjelpelageret til høyre stikkaksel, bakpå blokka, men det har jeg aldri hørt bli dårlig.

:)jo det skal jeg siv ar dårlig på min.