PDA

Vis full versjon : Turbokonvertering av b20a



HansOla
06/08/16, 13:15
Heihei! Har en kolega som jeg har fått overtalt til å turbokonvertere b20 motoren i hans amazon. Vi har spekulert litt på å bruke gasser fra b230at. Turbo og turbomanifold hadde han faktisk fra før, men har ikke målt størrelsen på turbo ennå. Det vil bli byttet til elektrisk bensinpumpe, sammen med en trykkregulator. Motor skal overhales før dette starter, så da får han vel benytte muligheten for å senke komp litt med det samme.
Jeg har aldri skrudd på b20 før, men han er flink med disse støpejernsklompene..
Tips til tenningsanlegg, kam, modifikasjoner på topp osv mottas med stor takk :)

Vi har ikke som mål å dra ut mere enn rundt 150hk, men med bredt register. Han drar forresten campingvogn med den på sommerstid..

Tom K
06/08/16, 14:22
Hvis målet er 150 hk så vil vel en D kam funke fint, eller kanskje en K kam

HansOla
06/08/16, 14:33
Ja det kan nok hende :) Så kjørbar på lave turtall som mulig, og lavest mulig bensinforbruk ;)

Batland
06/08/16, 15:33
Heihei! Har en kolega som jeg har fått overtalt til å turbokonvertere b20 motoren i hans amazon. Vi har spekulert litt på å bruke gasser fra b230at. Turbo og turbomanifold hadde han faktisk fra før, men har ikke målt størrelsen på turbo ennå. Det vil bli byttet til elektrisk bensinpumpe, sammen med en trykkregulator. Motor skal overhales før dette starter, så da får han vel benytte muligheten for å senke komp litt med det samme.
Jeg har aldri skrudd på b20 før, men han er flink med disse støpejernsklompene..
Tips til tenningsanlegg, kam, modifikasjoner på topp osv mottas med stor takk :)

Vi har ikke som mål å dra ut mere enn rundt 150hk, men med bredt register. Han drar forresten campingvogn med den på sommerstid..

Du finner mange gode tips her: http://forum.vccn.no/showthread.php?50664-142power-volvo-142-b20-turbo-filler-igjen&highlight=spent

Personlig mener jeg at den aller største fordelen med B20 motoren er at B20B innsugsmanifolden for 2 stk. Strømberg / SU forgassere er lett tilgjengelig. Eks: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80037942

Det som MÅ gjøres.

1. Intercooler. Ikke engeng tenk på å turbokonvertere en B20 uten å bruke en stor og god utgave.
2. Dreie stempler.
3. D eller K kam.
4. Montere stor vakumklokke på 085 alu fordeleren.
5. R-sport / AT forgasser.
6. Accel 140001 coil.

Det som bør gjøres for ytterligere effektøkning og lavere forbruk på rolig kjøring:

1. B19 stempler.
2. B20B manifold og 2. stk R-sport / AT forgassere.
3. En GOD turbo i korrekt størrelse.
4. Amerikansk tenningsboks med justerbar elektronisk tenningsretard.
5. 3" eksos.
6. RS500 Gr.A luftfilter.
7. Oppgradert trykkplate.
8. M46 gearkasse.

bjornarw
07/08/16, 09:34
kanskje ikke helt det dere er ute etter, men viser at det er mulig å hente ut betydelig effekt av en b20 ;) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=61047

Batland
07/08/16, 12:43
Heihei! Har en kolega som jeg har fått overtalt til å turbokonvertere b20 motoren i hans amazon. Vi har spekulert litt på å bruke gasser fra b230at. Turbo og turbomanifold hadde han faktisk fra før, men har ikke målt størrelsen på turbo ennå. Det vil bli byttet til elektrisk bensinpumpe, sammen med en trykkregulator. Motor skal overhales før dette starter, så da får han vel benytte muligheten for å senke komp litt med det samme.
Jeg har aldri skrudd på b20 før, men han er flink med disse støpejernsklompene..
Tips til tenningsanlegg, kam, modifikasjoner på topp osv mottas med stor takk :)

Vi har ikke som mål å dra ut mere enn rundt 150hk, men med bredt register. Han drar forresten campingvogn med den på sommerstid..

Her finner du ett utrolig godt tilbud.
1. Den beste høyeffekt turboforgasseren på markedet.(Jaja, mener jeg da.) :)
2. Stor Vakumklokke med tenningsretard ved ladetrykk og som blir stadig mer og mer vanskelig å få tak i.
3. Seriøs høykvalitet coil som leverer kraftig gnist og som er designet for å brukes med fordeler med stifter.
4. Malpassi BTR som er et MUST.
5. Volvo trykkboks slik at biltilsyn og slikt ikke kan si noe på det.
6. Alt er tatt av en bil som fungerte og fungerte godt til ladetrykket lusket seg opp mot 2,0 BAR.

http://forum.vccn.no/showthread.php?74061-B21-gasser-turbo-kit-(-Bilde-)

HansOla
07/08/16, 15:02
Ja det settet der kan nok med fordel vurderes kjøpt ja! :)

Tom K
08/08/16, 11:26
Å jeg har en stor alu intercooler til salgs...nesten gratis ;)

HansOla
08/08/16, 17:57
Hehe, skal høre med kolegaen min når han kommer hjem fra ferie ;)

Tommy Skaug
10/08/16, 14:39
Er interessert i alucooleren Tom K! Er den modelltilpassa til 7/9?

Skårholen
10/08/16, 15:03
Hvis det er den som ligger tilsalgs, så er den ikke det. Men jeg har samma på min ikke noe stress å få dit i grunn. Må kappe litt ved lykta for å få greie bøyer bare.

Tom K
11/08/16, 07:56
Det er den som ligger til salgs her inne ja, ligger også på finn men da til en litt høyere pris ;)

Tom K
11/08/16, 09:02
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80371848 her er intercooleren

HansOla
11/08/16, 19:54
Har nå handla at-settet til saabfaen, men veit ikke om det havner på b20 [emoji28] [emoji28] Det tar jeg nok selv ;)

bjornarw
12/08/16, 21:12
oi oi blir det gasserturbo i 740n ;)

HansOla
12/08/16, 23:35
Hehe, ja kansje det [emoji14]