PDA

Vis full versjon : volvo v70 D5 lyder fra viftereim ?



matsknudsen
04/08/16, 22:11
Hei har da nettopp for en uke siden fått med en bra og veldholdt volvo v70 d5. som jeg på sist fredag fikk byttet registerreim på. har nå merket at viss jeg tar ned ruten på passasjer siden så kommer det en slags lyd fra området rundt viftereimen en slags pipe lyd den er bra når jeg ruser motoren eller akselerer.? Men dette er rar da den nettopp er bytta vil jeg tro. har kjent på reimen og den er stram og god. er det mulig det er bare et løpehjul som er dårlig eller verre???. bilen er ikke gått mer enn 166 000 Km og den er fra 2005 :) håper på veti svar fra fra volvo folket

Cosworth
05/08/16, 00:23
Sjekk frihjulet på dynamon, vis det er låst så kan du få lyder fra reimen

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

matsknudsen
05/08/16, 00:38
Å jeg synes det er rart da den lader med 14 volt ......

Cosworth
05/08/16, 00:47
Er ikke dynamon, men hjulet på dynamoen, er en frikobling innbygd i det hjulet som hender går istykker... får skiftet kun hjulet vis det er det som er årsaken

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Daniel V
05/08/16, 01:00
Bare for å presisere litt, disse bilene har naturligvis elektrisk kjølevifte som gjør at reimen du snakker om heter hjelpeagregatreim, populært kalt multireim. :) Det er jo denne reima som driver dynamo, servopumpe, ac-pumpe osv. Det er på mange verksteder ingen automatikk i at denne byttes sammen med regreim, på samme måte som vannpumpa. Volvoverksteder kjenner bare etter om vannpumpa er tight og fin, eller om den har slakk. Er den tight og fin erklæres den klar for 160-180 000km til. Det samme med multireima hos mange. Er denne fri for sprekker og virker grei lar mange den gå videre.

Selv bytter jeg alltid vannpumpe og multireima sammen med regreim, fordi det ikke koster en dritt sammenliknet med hva det koster med motorhavari hvis pumpa skjærer seg, eller multireima ryker og tar med seg regreima i "fallet". Eneste motorene jeg ikke alltid gidder å skifte vannpumpa på er D5252T motorene, altså VAG 2,5 TDI som sitter i V70 og S80 frem til 2001. Disse har anbefalt regreimintervall på 90 000, så der holder pumpa frem til hvert andre skift.

Litt forskjell der og på 180 000 intervall som det er på D5. Kan tenkte deg en vannpumpa som har ruslet 180 000km, og deretter blir spent opp med ny reim. Er ofte det ikke holder til 360 000km for å si det sånn.

Var ikke meningen å spore helt av i tråden din, men poenget er: ikke regn med at noe er skiftet uten at du har kvittering på det. :) Det kan bli dyrt. Er du usikker på om multireima er byttet, så kan du jo bare kjøpe den på f. Eks Eurodel eller Volvo og skifte selv, så vet du jo at det er tipp topp :) Koster ikke mange kronene den reima. :)

matsknudsen
05/08/16, 01:10
får kanskje ta av multireimen og teste i helgen. å se hva det er. men har merket at det ikke er alltid det hyler. hyler som oftest ikke. men takk for masse bra svar :)

matsknudsen
06/08/16, 01:19
hei var på bilextra idag å kjøpte crc belt grip spry. spryet på og ingen lyd etterpå bra en så lenge men tok av reima og hørte muligens en liten lyd i frihjulet til dynamoen. ser at det så ut som en tolv kant pipe som passer stemmer det?

Daniel V
06/08/16, 01:26
Litt lyd vil det vel alltid være i frihjulet på dynamo. Beltgripsprays er noe ordentlig klin, så bare skift multireima først som sist, så høres det ut som om du er kvitt problemet. Så lenge strammeren virker bra, så holder det nok å bytte reima. :)

matsknudsen
06/08/16, 10:36
Får vell bytte den med tiden uansett men ble kvitt lyden så slipper å høre på den enn så lenge

matsknudsen
07/08/16, 01:03
idag så begynte den reima å hyle igjen så da tok jeg frem sprayen og sprayet på hjulet til dynamoen og lyden vekk med engang. vet hverfall hva som er problemet da. har uansett fått bestilt nytt hjul så får bytte det til helgen. noen som vet hvor den selger så 12 kant pipe? eller må jeg ut å kjøpe et helt dynamo verktøy sett til 600 kr på biltema?

Svirre
07/08/16, 20:05
idag så begynte den reima å hyle igjen så da tok jeg frem sprayen og sprayet på hjulet til dynamoen og lyden vekk med engang. vet hverfall hva som er problemet da. har uansett fått bestilt nytt hjul så får bytte det til helgen. noen som vet hvor den selger så 12 kant pipe? eller må jeg ut å kjøpe et helt dynamo verktøy sett til 600 kr på biltema?

Høres veldig ut som frihjulet på dynamoen dette. 12-kantpipe får du kjøpt på Biltema :) Jeg har jukset med å løsne slike hjul. Usikker på om det fungerer på denne dynamoen, men arbeidshanske (foret) og muttertrekker. Er du litt kraftig i "klypa", så skal dette fungerer bra.

Cosworth
07/08/16, 20:11
Det funker nok dårlig tror jeg, er nok absolutt enkleste å kjøpe verktøysettet da du trenger både 12kant pipe og bits.
Og husk det er links gjenger på hjulet!

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

matsknudsen
07/08/16, 22:11
tenkte å å gjøre det til neste helg har bestilt deler så kommer vell snart.

matsknudsen
13/08/16, 10:09
da har jeg fått byttet viste seg at det var et løpehjul på strameren som var gåen, byttet det og dynamo frihjulet også plus ny mulitireim ingen mer hyling :)