PDA

Vis full versjon : Vibrasjon.



Solberg73
01/08/16, 19:49
Merker litt vibrasjon i rattet på min Volvo V 70 2.0D. Kan det være slitte dekk foran, eller balanseringa som ikke er rett, kansje lodd som har falt av.

holter
01/08/16, 20:27
Det kan være veldig mye -har du slitte dekk da ? ramler det av et lodd ser du det veldig godt . Om det setter seg en stein i kjølinge på ei bremseskive gir det vibrasjoner -det gjør drivaksler også ... så mulighetene er mange .

Solberg73
01/08/16, 22:36
Ja jeg skal sjekke om det er lodd som er falt av eller stein i kjøleribbene på skiver, jeg har nettop skjiftet skiver framme,de satt djevelsk så jeg var litt plaget får å få de av, brukte rustspray og kakket runt de ,og til slutt løsnet de. Takk for svaret, jeg får ta og sjekke litt-

Solberg73
01/08/16, 22:38
Det kan og være dekkene, de nærmer seg minstemålet.

holter
01/08/16, 23:21
Hadde du vibrasjon i ratt før du skiftet bremseskiver ? tenkte om du kan ha fått en skive som ikke er bra - mange gjør også en tabbe når dem skifter skiver og tester dem skikkelig med mye hardbremsing så skivene går veldig varme -da kan dem også få kast om det ikke er topp kvalitets skiver , gjort det selv med biltema skiver - skiver skal egentlig kjøres inn er ofte oppgitt på leverandørenes sider . Så lenge dekkene er jevnt slitt burde ikke det gi utslag som vibrasjon selv om mønsteret er dårlig -men ingenting er umulig heller , skal som sagt veldig lite til for og få vibrasjon i ratt -ofte med ubalanserte dekk så kommer dette i visse hastigheter og forsvinner når en øker eller senker farten , ujevne skiver øker ofte vibrasjonene etter som hastigheten øker ... men dette er da bare min erfaring -finnes sikkert mange som ikke har opplevd det slik

Solberg73
14/08/16, 21:48
Ja da er vibrasjon i rattet borte, jeg skjiftet nye dekk på framhjul, det var årsaken, de var litt skjivslitt. Tok firhjulskontroll på bilen tidligere, så jeg håper jeg ikke må ta den på nytt etter deksjift.

holter
14/08/16, 22:18
Skal ikke være nødvendig med en ny firehjulskontroll etter skifte av dekk , men bra du fant ut av det -noen kan en kjøre med ujevnt slitte dekk på eller ulike dekk på samme aksel uten og merke noe - min erfaring er at spesielt v70 må ha en ekstra følsom forstilling :)