PDA

Vis full versjon : Hva må til for å få godkjent senkefjærer hos Statens Vegvesen?



Daniel V
08/07/10, 19:24
Heisann!

Skal ut å titte på ny 240 til uka, og den aktuelle bilen har senkefjærer (40/40) men dette er ikke godkjent i vognkort.. Hvis det blir slik at jeg kjøper bilen (noe det sikkert blir) så må jeg jo få godkjent dette på noe vis. Vet at jeg må ha TUV papirer på det, og det har han, så den saken er grei.

Vet at jeg må bestille time på Risløkka trafikkstasjon, og at jeg må ha med TUV papirene på senkesettet, men hva mer trenger jeg?

Må jeg søke skriftlig, eller ha bilen på 4-hjulskontroll eller noe slikt?

Tenkte jeg skulle prøve å få godkjent 17" felger på den også, og få dette inn i vognkort. Er dette en stor jobb også? Dokumentasjon på dette (vet at firehjulskontroll kreves)..

Takk for evt. svar :)

Vet mange av dere har godkjent slike ting før :)

Wrasko
08/07/10, 19:39
Du må ha 4hjulskontroll først.

Ellers er det bare å troppe opp på BT med tuv papirene. Bare pass på at tall på fjørene er lesbare ;)

Så lenge felgene passer med avstand og innpress, så bør det gå greit å få med de og. Bare husk at ting som spacer er fyfy

Dagge91
08/07/10, 20:08
MÅ alle tall på ALLE fjørene være synlige!?!?

om ikke så SLITER jeg på mandag!

Daniel V
08/07/10, 21:08
Hva koster firehjulskontroll a? Noen som vet sånn ca pris? :)

Wrasko
08/07/10, 21:10
Dagge91: Den lar jeg henge i lufta, har ikke peil.

Daniel V: Rundt 500 kr betalte jeg sist

Daniel V
08/07/10, 21:39
Dagge91: Den lar jeg henge i lufta, har ikke peil.

Daniel V: Rundt 500 kr betalte jeg sist

Tusen takk for svar :) Da blir det nok en ordning på det :)

Remi T
08/07/10, 22:32
MÅ alle tall på ALLE fjørene være synlige!?!?

om ikke så SLITER jeg på mandag!

Må væra synlig på minst ei bakfjør og ei framfjør

Anders-
09/07/10, 00:18
500 Er veldig billig, tror 1000-1500 er mer vanlig pris..

Dan Bay-Johansen
09/07/10, 00:25
12-1700,- er de prisene jeg har hørt.

Men så er det vel noe forskjell på 4-hjulskontroll og forstillingskontroll muligens...usikker.

viktors
09/07/10, 00:29
På en 240 blir det vel 500 kr ca. Er ikke så mye justeringsmuligheter bak, så blir forstillingskontroll. 500kr er dyr timespris da. Er ganske fort gjort :P
Det er vel også en fordel at du har fjærspenn. De måler vel spennet i fjærene.

Wrasko
09/07/10, 00:30
500 Er veldig billig, tror 1000-1500 er mer vanlig pris..

Godt mulig at jeg fikk det meget billig gjennom bekjente, så forundrer meg ikke (var forresten for firehjulskontroll)

viktors
09/07/10, 00:31
Spurte han som tok kontroll til meg (mekaniker, fikk "godpris" selv) om hva de brukte å ta, og da var det 5-600 kr som var vanlig pris for forstillingskontroll.

Anders-
09/07/10, 00:39
Spurte han som tok kontroll til meg (mekaniker, fikk "godpris" selv) om hva de brukte å ta, og da var det 5-600 kr som var vanlig pris for forstillingskontroll.

Det varierer nok, tar fort 1-2 timer med rigging og alt.. De fleste opererer jo med 7-8-900 i timespris på uavhengige verksteder...

Tror BOS har fastpris på 1600,-

Det er bare å høre med ditt lokale verksted... stor fordel å ha ett fast verksted som du kan stole på, om du så må betale noen hundringser mer er det nok verdt det i lengden...

viktors
09/07/10, 00:44
Optisk da. Fins enklere måter når det er så lite justeringsmuligheter.

Anders-
09/07/10, 00:48
Optisk da. Fins enklere måter når det er så lite justeringsmuligheter.

Ikke alle som har så gammelt utstyr som de får ut ordentlig skjema på.. Men ja...

viktors
09/07/10, 00:53
Ikke mange som bruker speil og laser lengre nei, men sporingsmåler er det vel mer av. Tror det var det som ble brukt hos meg. Optisk er vel det som gir best resultat, da det blir så og si 100%. Men da er prisen deretter og.

Daniel V
12/07/10, 00:21
Dette gjorde meg greit forvirret da :p Hva må jeg ha av dokumentasjon(i tillegg til TUV papirene) for å få godkjent 40mm senkefjærer i vognkortet på en Volvo 240 GLE 1985? :p *Spørsmål omformulert* :p

Og hva må til for å få godkjent 17" Eiker felger?

:D

Noen som har fått godkjent dette på sin 240, og kan fortelle hva de måtte gjøre? :D

Daniel V
12/07/10, 00:26
Leste en gang til nå, og tror jeg skjønte litt mer :p

Kan godt være jeg får stempel som idiot nå, men da lærer jeg noe nytt :)

Hvordan måler man fjærspennet da?

Skal ikke være lett dette her, nei :D

ArneR
12/07/10, 00:37
Måle og måle, de river vel tak i fjæra, og om den ikke faller ut er det vel greit forspenn.. :p

mcnugget
12/07/10, 01:29
Når hjula er oppfra bakken vel og merke... ;) Trenger bare Tuv godkjenningspapir, målepapir fra forstillingskontroll så går det nok bra... :) ang. felger er det vel sporvidde og innpress som er i fokus, så eiker skal nok gå bra.. :) Så lenge det ikkje subber..

Christian
12/07/10, 01:58
Ser det ikke er nevnt lysjustering her.
Det må du også ha.

Du burde ha med:
-Tüv papirer på senkefjørene
-Målebrev på firehjulskontroll
-Kvittering på betalt firehjulskontroll (for å kunne dokumentere at du også har hatt lysjustering)
-Vognkort del 1 og del 2

Det smarteste er å ha med så mye dokumentasjon som mulig, enten du trenger det eller ikke.
Fjørspenn "måler" du enkelt selv, ved å jekke opp bilen så hjulet er over bakken, også kjenne på fjøra. Riv å røsk, hvis den sitter, så er det spenn der. :)

Lykke til!

gull pilen
12/07/10, 12:27
legger til der at du må jekke opp så begge hjulene er i luften ellers får du ikke frigjort spennet av stab staget...

Karl
12/07/10, 13:12
Da jeg fikk godkjent mine hadde jeg med:

- målebrev fra 4-hjulskontroll.(Det var en viss tidsramme den måtte være innenfor, husker ikke nøyaktig hvor lenge).
- vognkort, begge deler
- tuv- papirer på fjærene.(Nr. må matche på papir og fjær).
- Bekreftelse fra bilverksted på at lys var justert og at alt var forsvarlig gjort. (Dette var et ferdig skjema med noen punkter som de krysset ut og signerte. Tror ikke det er et must men det ble i alle fall kikket på under godkjenningen).

Nr på alle fjærene ble sjekket opp mot tuv-papiret. Fjærene ble stående slik at nr kan leses etter montering, vet ikke om det var flaks men det var i alle fall greit.

For å få en mest mulig smertefri godkjenning er mitt råd å ha bilen i teknisk god stand. Om man kommer inn med frieksos, lys som ikke virker osv så blir de nok mere på vakt. Om du har hengerfeste så pass på å få justert opp tillatt hengervekt også om du ikke har det, det glemte jeg:mad:

Når det gjelder Eiker-felgene vet jeg ikke om det er greit. Vil tro det siden man får godkjent 17" Polaris.

Lykke til fra meg også.

viktors
12/07/10, 17:15
trenger vel ikke noen papirer på felgene. Men du må ha rett dekkdim da.

gull pilen
12/07/10, 18:01
sålenge felgene ikke bygger mer enn 7 mm lenger inn eller ut enn orginalt og rulle omkretsen på dekket ikke passerer 5 prosent opp eller ned skal det være lov ifølge STRO boken vi har på jobben:D

Daniel V
12/07/10, 22:14
Måle og måle, de river vel tak i fjæra, og om den ikke faller ut er det vel greit forspenn.. :p

Hehe, daså :p Trodde dere mente at det fantes et eller annet fiffig måleapparat til dette jeg :p Men da er jo den saken grei. Tenkte jeg skulle løfte den med løftebukk og gjøre som dere sier, og røske litt :D


Ser det ikke er nevnt lysjustering her.
Det må du også ha.

Du burde ha med:
-Tüv papirer på senkefjørene
-Målebrev på firehjulskontroll
-Kvittering på betalt firehjulskontroll (for å kunne dokumentere at du også har hatt lysjustering)
-Vognkort del 1 og del 2


Lykke til!

Jo takk for det :) Fint at noen kunne stille med en "smørbrødliste" :)

Det med lyskontroll hadde jeg ikke i tankene, men er dette noe de retter på ved en vanlig 4-hjulskontroll?

Satser vel på at dette går bra nå, med all den gode informasjonen dere har gitt meg :)

Håper på gull nå :D

Christian
12/07/10, 23:36
Bare si ifra på firehjulskontrollen at dem skal ta lysjustering i samma slengen, og pass på at det kommer på kvittot!

Daruu
12/07/10, 23:45
Det her fikk jeg som svar når jeg spurte kontakten min på den lokale trafikkstasjonen ang senking:

Hei

vedrørende senking:


Du trenger et godkjenningsdokument tilhørende dette spesifikke senkesettet, fra et uavhengig akkreditert laboratorium, eks TUV, eller DEKRA
som henviser til din aktuelle bilmodell, + variant og versjon..
Her skal det stå alle relevante data, merking , alle tekniske mål osv..

Det er en del forutsetninger listet opp i godkjenningdokumentene som skal oppfylles , sjekk at disse er oppfylt,
" AUFLAGE UND HINVEISE"

Husk å sjekke at senkefjærene tåler minimum de vekter som kjøretøyet har som akselvekter , totalvekter

Det skal dokumenteres en firehjulsmåling med senkesettet montert

Visningsgebyr er 430,- + evt etterkontroll , 275,-

Du kan montere det selv dersom du har nødvendig kunnskaper.

Dette er viktig å merke seg:
Etter at senkesettet er montert skal det være en bakkeklaring til understell på minimum 11 cm, i en bredde på 80 cm.

Det er ikke automatikk i at senkesettet gir denne bakkeklaringen , selv om det er TUV/DEKRA godkjent, en liten fallgruve her.
Men i og med at det evt. er justerbart, er sjansene bedre for at dette går.
Kjøretøyet blir da godkjent med en bestemt høyde ,innenfor justerings/godkjenningstoleransen.
Vi sjekker også plassforhold i hjulkasser, at denne er tilstrekkelig, mht. skjermer , bremseslanger, hjuloppheng, osv.

Det skal også være godkjent hjulutrustning på kjøretøyet, som blir med som en ekstra tekst i vognkortet + evt. godkjent senkesett.

Daniel V
13/07/10, 10:12
Takk for utfyllende info :) Er ikke senkefjærer og senkesett det samme? :) Jeg har vel bare fjærer tror jeg :p

Wrasko
13/07/10, 11:16
Takk for utfyllende info :) Er ikke senkefjærer og senkesett det samme? :) Jeg har vel bare fjærer tror jeg :p

Sett regnes som fjærer og dempere..

Meen, i volvo verdenen så er det som oftest senkefjærer det er snakk om.

Og for å svare annerledes, i meningen på posten til han andre, så blir det ett fett

Daniel V
13/07/10, 13:38
Hehe, okei :) Satser på at det skal gå fint. Drar forresten nedover for å hente bilen nå hvis den er like fin som på bildene og forrige gang jeg så den :)