Vis full versjon : FM-nettet slukkes i 2017 / TMC slutter å fungere / hva gjør Volvo?
Postet på Facebook til Volvo Car Norway fredag 29. juli 2016:
"Myndighetene i Norge har besluttet at FM-nettet skal slukkes i 2017. Riksdekkende radiosendinger vil da kun være tilgjengelige i DAB-nettet.
Fra dette tidspunkt vil også mottak av trafikkmeldinger via TMC (Traffic Message Channel) i FM-nettet slutte å fungere.
Mange Volvo-modeller har såkalt TMC-modul som tar imot trafikkmeldinger og sender disse meldingene til radio og/eller navigasjon.
Min bil, Volvo XC70 D5 AWD Summum 2009, har original navigasjon der trafikkmeldinger vises i kart via TMC og FM.
Hva gjør Volvo med denne situasjonen? Kommer Volvo opp med løsning for oppgradering av TMC-modul til TPEG-standard?"
Ikke et direkte svar på spørsmålet ditt, men:
Om det ikke dukker opp noen brukbar løsning fra Volvo, så kan jeg i det minste gå god for at Tomtom GO 5100 fungerer utmerket. Den bruker TPEG-over-IP med innebygget SIM-kort. Intet abonnement eller kostnader - bare å sette i strøm og kjøre.
tv 2 nyheter kl 2100 ( 29.07.16. ) :P
tv 2 nyheter kl 2100 ( 29.07.16. ) :P
Noe nytt der?
Noe nytt der?
Nytt for enkelte (les: en god del) politikere kanskje ... ? I alle fall saken løftes nå av H/Frp politikere.
Komplette grundige felt-målinger foreligger bare i Sør-norge, mens mange steder i nord vil miste 'alt' om bryteren settes AV som planlagt. Der er dekningen basert på teoretiske simuleringer :eek:
TMC problematikken ble ikke berørt ... sikkert for ikke å gjøre det mer komplisert enn nødvendig (for reporteren)
Men, nå ser det ikke særlig lyst ut for DAB+ skiftet ...
Her på Vestlandet har jeg personlig reagert på 'radiostillhet' når jeg kommer med DAB+ til Etne sentrum (2-3000 inb.?) , og det var uventet !
Går vi mot 'Månelanding II' :mad:
/mvh
Er vel uansett vedtatt at det ikke skal slukkes før 2022. Dette for at lokalradioene skal få omstille seg. Dog vil de store kanalene kun sende på DAB fra 2017
Jeg personlig tviler på at riksdekkende FM-kanaler går av lufta. Dessuten stenges ikke FM-nettet da de nevnte kanalene bare ikke blir tilgjengelige.
Volvo tror jeg nok ikke gjør så mye, da det er bare Norge som maser og dette DAB-tullet...
I tillegg er det også brudd på div. lover hvis riksdekkende FM-kanaler taes av (værmld, kystmld etc).
Jeg er spent på om monopolkanalen NRK tar til seg kritikken som flommer over dem snart. Det ironiske er at det mases om fra andre siden at vi må begrense oss mtp søppel og kjøp av elektroniske duppesitter, samtidig som de oppfordrer til kjøp av DAB ditt og DAB datt. Atpåtil blir flere millioner enheter ubrukelige...lenge leve Norge [emoji106]
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Mann med hatt
23/10/16, 20:13
Om jeg oppgraderer radioen til DAB+ vil jeg fortsatt kunne høre FM sendinger? Slik jeg har forstått er det kun de store riksdekkende kanalene som slukker FM nettet, lokalradioene vil fortsatt sende på FM. Forstår ikke helt dette med oppgradering av radioen, om jeg velger dette blir det da en rein DAB+ radio som ikke vil fungere på FM sendinger? Min V70 er visstnok forberedt for DAB, hva vil det evt koste å gjøre denne om til en radio som mottar DAB+ ?
Om jeg oppgraderer radioen til DAB+ vil jeg fortsatt kunne høre FM sendinger? Slik jeg har forstått er det kun de store riksdekkende kanalene som slukker FM nettet, lokalradioene vil fortsatt sende på FM. Forstår ikke helt dette med oppgradering av radioen, om jeg velger dette blir det da en rein DAB+ radio som ikke vil fungere på FM sendinger? Min V70 er visstnok forberedt for DAB, hva vil det evt koste å gjøre denne om til en radio som mottar DAB+ ?
DAB+ er bare et tillegg til FM, på lik linje med f.eks. CD. Så nei, du mister ikke FM mottaket.
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Har nylig installert dab+ i min V70 MY11 med sk dab-prep. Det var kun en boks som ble montert under/bak baksetet, alle kabler var der fra før. Så var bilen koblet til Volvo sin data i 30-40 min for programmering. - FERDIG. Alt på lydanlegget fungerer som før, men på MODE-knappen har det dukket opp DAB1 og DAB2 som valg i tillegg til AUX og USB. Fungerer fin-fint. DAB bruker egen antenne i haifinnen på taket som var installert på fabrikk. OK å få DAB i bilen uten en eneste synlig ledning eller antenne :-)
Mellombølgeknappen) ser imidlertid ENDA mer gammelmodig ut nå, en knapp jeg forøvrig aldri har trykket på !
En annen sak er kanalvalget på DAB, er ikke imponert over det utvalget, med P1 fungerer bra :-)
PS: Kostet like under kr 2500 hos Frydenbø, Kristiansand.
Har nylig installert dab+ i min V70 MY11 med sk dab-prep. Det var kun en boks som ble montert under/bak baksetet, alle kabler var der fra før. Så var bilen koblet til Volvo sin data i 30-40 min for programmering. - FERDIG. Alt på lydanlegget fungerer som før, men på MODE-knappen har det dukket opp DAB1 og DAB2 som valg i tillegg til AUX og USB. Fungerer fin-fint. DAB bruker egen antenne i haifinnen på taket som var installert på fabrikk. OK å få DAB i bilen uten en eneste synlig ledning eller antenne :-)
Mellombølgeknappen) ser imidlertid ENDA mer gammelmodig ut nå, en knapp jeg forøvrig aldri har trykket på !
En annen sak er kanalvalget på DAB, er ikke imponert over det utvalget, med P1 fungerer bra :-)
PS: Kostet like under kr 2500 hos Frydenbø, Kristiansand.
Hei og gratulerer med original DAB-radio i Volvoen din. Mottaket i V70 og XC70 er meget bra.
1. DAB-modulen i din bil kan motta DAB-signal i to frekvensbånd: L-båndet og bånd III. L-båndet har antenne i haifinnen men dette båndet brukes ikke i Norge. Bånd III sin antenne sitter i høyre bakrute med en forsterker over venstre bakrute (kopler sammen FM og DAB).
2. Du skal kunne motta alle DAB-kanaler, 24 stk, i ditt område (eller blokk som det heter i DAB-verden). I tillegg ligger en del kanaler i DAB Riks. Du må kjøre SCAN i radioen din slik at radioen søker opp og registrerer alle kanalene. Deretter kan du programmere inn favorittene dine på knappene 1 til 0 på DAB1 og DAB2 (i alt 20 favoritter).
Mann med hatt
24/10/16, 19:10
Takk for raske svar, da blir det DAB+ i november.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.