PDA

Vis full versjon : knekke lyd når svinger



Alfs80
28/07/16, 20:25
Har s80 som lager utrolige knekke lyder når står i ro og svinger noen gode råd her?:cool:

holter
28/07/16, 20:34
Har sikkert gått råte i den med alt regnet i Bergen :) Har du sett etter så ikke en fjær har løsnet i festet nederst eller er knekt ? Kan være noe foringer også - du ned på bakken samtidig som noen vrir på rattet :)

Alfs80
28/07/16, 20:54
Holter vann mangler vi ikke hehe.når flucha kassa hadde han mekanikeren sett på det uten finne noe galt hehe.får slutte svinge så er lyden borte

lars otto skiftesvik
28/07/16, 20:59
Sjekk fjærbenslageret om dette er rustet og utslitt.

holter
28/07/16, 21:09
Kan ha skjedd mye siden du flushet kassa , men tipper noe med ei fjær lager -knekt av en del av ei fjær , men dette fikser dem hos bilia :)

Alfs80
30/07/16, 09:41
Hvor kjøpe fjærbeinslager til overkomelig pris?hvordan er det skifte?

lars otto skiftesvik
30/07/16, 10:40
Biltema selger billig men du får også kjøpt på nett.
Du må ta ut hele støtdemperen med fjær så må du ha klør som du kan skru sammen fjærene,etter det sier det hele seg selv.
Ingen vanskelig jobb men kan være litt styr med sammen pressing av fjærene.Biltema selger billige fjærklemmer.
Fjærsete øverst bør også skiftes samtidig dette får du også på biltema.

locked
30/07/16, 12:42
Biltema selger billig men du får også kjøpt på nett.
Du må ta ut hele støtdemperen med fjær så må du ha klør som du kan skru sammen fjærene,etter det sier det hele seg selv.
Ingen vanskelig jobb men kan være litt styr med sammen pressing av fjærene.Biltema selger billige fjærklemmer.
Fjærsete øverst bør også skiftes samtidig dette får du også på biltema.
Både fjæsete og lager kan skiftast utan å demontere støtdemperen. Då sleppe ein hjulstillingskontroll etterpå. Berre å klemme sammen fjæra så mykje at du får fri delene oppe og ta dei ned. (Bruk en hjelpemann/kvinne med stor skrutrekker for å presse sammen demperen, ta raskt vekk delene og gjenta for å sette sammen..)

lars otto skiftesvik
30/07/16, 13:04
Både fjæsete og lager kan skiftast utan å demontere støtdemperen. Då sleppe ein hjulstillingskontroll etterpå. Berre å klemme sammen fjæra så mykje at du får fri delene oppe og ta dei ned. (Bruk en hjelpemann/kvinne med stor skrutrekker for å presse sammen demperen, ta raskt vekk delene og gjenta for å sette sammen..)

Kan gå med den metoden men da må du skru ut mutteren øverst først.Det kan også bli vel trangt å bruke fjærklemmene når demperen står på bilen.
Foten er festet med to store bolter der er ikke mye justering,du kan merke av hvor foten står før du løsner dette har fungert fint for meg uten hjulstilligskontroll etterpå.

locked
30/07/16, 13:10
Kan gå med den metoden men da må du skru ut mutteren øverst først.Det kan også bli vel trangt å bruke fjærklemmene når demperen står på bilen.
Foten er festet med to store bolter der er ikke mye justering,du kan merke av hvor foten står før du løsner dette har fungert fint for meg uten hjulstilligskontroll etterpå.
Eg har gjort det, det gjekk utruleg fint, tok ca en halvtime på kvar side.

lars otto skiftesvik
30/07/16, 13:17
Skal prøve din metode skal skifte på en av mine nå i høst.

Alfs80
30/07/16, 21:17
Noen erfaringer med tema lager?eller andre gode tips hvor kjøper dette?

holter
31/07/16, 11:55
Det er jo hva du legger i en overkommelig pris :) Kan være veldig bra biltema sine og holder sikkert et par år -kan også være bedre en dem vpart og div andre selger - ser priser fra 250 stk -600 stk , har kjøpt slikt på nett selv -men så har jeg sjelden bilene mer en et par år . Søker du på nett så finner du mange som selger slikt :)

locked
31/07/16, 12:22
Eg har eit par øvre lager til overs, heilt nye fra vparts. http://vparts.se/no/v70/volvo-v70-2000-2007/reservdelar/framvagn/fjaderbenslagring-volvo-s60-v70-xc70-s80-xc90.html

1000kr, fraktfritt ved forskuddsbetaling. 1327kr inkl.frakt om du kjøper fra vparts.

sandal
01/08/16, 23:57
Er det ikke greit å bytte denne også ? http://vparts.se/no/fjaderbussning-till-volvo-850-s60-s70-s80-v70-v70-xc70-xc90-vanster-hoger.html

På min så var det spor og de var helt slitt vekk,,

Og når mann byttet de, smør de godt inn med greas! :D

mrstfu
02/08/16, 00:39
Bytter man lager, lønner det seg å bytte fjærsetet og, ja. Liten kostnad for å ha friske deler, og det er ikke så morsomt å ta ifra hverandre forstillinga på disse.

sandal
02/08/16, 01:31
men har hørt at Frydenbø/billia sine org fjærlagre ikkje er gale pris på også vist mye bedre :D

mrstfu
02/08/16, 01:59
Av personlig erfaring styrer jeg unna Biltema og ProParts på akkurat disse delene. Biltema sine har jeg hatt både dårlige og gode, men ProParts tok kaka. Holdt rett under et halvt år før begge fjærseter var gått opp i liminga.

lars otto skiftesvik
02/08/16, 16:01
Eg har eit par øvre lager til overs, heilt nye fra vparts. http://vparts.se/no/v70/volvo-v70-2000-2007/reservdelar/framvagn/fjaderbenslagring-volvo-s60-v70-xc70-s80-xc90.html

1000kr, fraktfritt ved forskuddsbetaling. 1327kr inkl.frakt om du kjøper fra vparts.

Har du solgt lagrene dine? Mulig de er bedre enn biltema.Skal skifte på en s80 2005 nå over sommeren.Den har four c men jeg tror lagrene er de samme.
Har du fjærseter også?

sandal
02/08/16, 17:48
Av personlig erfaring styrer jeg unna Biltema og ProParts på akkurat disse delene. Biltema sine har jeg hatt både dårlige og gode, men ProParts tok kaka. Holdt rett under et halvt år før begge fjærseter var gått opp i liminga.

Mine fra MECA holte knapt 1 år så ville ikkje di mere

Mahj2
03/08/16, 14:37
Jeg kjøpte Biltema fjærseter i vinter en gang og disse har holdt siden. De var merket med volvo sitt delelnummer;3546238 og produksjonsdato: 12/14. Så kankje det er en orginaldel de selger billig? Byttet de pga knirking i fartshumper og ugjevn vei..

Demperlagrene de selger har jeg derimot ikke noe erfaring med.

mrstfu
03/08/16, 14:57
Det er en kjent sak at Biltema, og antageligvis en del av de andre "billige" leverandørene, legger ut deleproduksjon på anbud med jevne mellomrom. Derfor vil man over tid oppleve forskjeller i kvalitet og produsent på deler. Biltema hadde for noen år siden en del bremseskiver som ble rapportert å være Brembo-skiver, mens de senere leverte umerka skiver. Har selv kjøpt hjullagere på Biltema merket SKF, men disse ser ut til å ha blitt byttet ut.

Poenget er at kvaliteten på delene Biltema selger er i utgangspunktet alltid innenfor gjeldende krav om kvalitet på ettermarkedsdeler, men at kvaliteten kan variere fra det absolutte minimum, til kvalitet og levetid vi forventer fra langt dyrere leverandører. En sunn skepsis er greit å ha uansett.

Nes
03/08/16, 16:10
Er det ikke greit å bytte denne også ? http://vparts.se/no/fjaderbussning-till-volvo-850-s60-s70-s80-v70-v70-xc70-xc90-vanster-hoger.html

På min så var det spor og de var helt slitt vekk,,

Og når mann byttet de, smør de godt inn med greas! :D

Hesann, er ny her på forumet. Og jeg har også knirkelyder når jeg svinger mens jeg står i ro. Kanskje mest når jeg retter opp :-S
Mente du det seriøst det med grease på bussingen, er det ikke fare for at fjæra vrir seg forbi hakket, eller ligger den godt likevel?
-Jan Egil Nes

sandal
03/08/16, 17:58
Hesann, er ny her på forumet. Og jeg har også knirkelyder når jeg svinger mens jeg står i ro. Kanskje mest når jeg retter opp :-S
Mente du det seriøst det med grease på bussingen, er det ikke fare for at fjæra vrir seg forbi hakket, eller ligger den godt likevel?
-Jan Egil Nes

Ligger godt der den, hjelper bare å smøre lagrene, og lengre levetid på de, Du treng ikkje å gjøre det men de sier at det er lurt

lars otto skiftesvik
03/08/16, 18:42
Her er jeg enig.Da jeg skiftet lagrene sist på en av mine biler avfettet jeg metallet på lageret og malte disse med hammerrite rustmaling.
Deretter sprayet jeg lageret pakkende fult med kjedegrease fra biltema.
Disse lagrene står temmelig utsatt til for saltlaken om vinteren

sandal
03/08/16, 19:02
Her er jeg enig.Da jeg skiftet lagrene sist på en av mine biler avfettet jeg metallet på lageret og malte disse med hammerrite rustmaling.
Deretter sprayet jeg lageret pakkende fult med kjedegrease fra biltema.
Disse lagrene står temmelig utsatt til for saltlaken om vinteren

Her har en skjønt kossn han skal gjøre det ja! :D en som vet kossn man skal ta vare på bilen sin

Alfs80
03/08/16, 19:11
Locked fått sendt noe?

locked
03/08/16, 22:12
Locked fått sendt noe?
Haha, nei du skreiv
ikke stress men send når du får tid det er skummelt ;-) men er pakka og ligge i bilen så skal fixe det i morgen!

Alfs80
03/08/16, 22:18
Flott takker og bukker

Nes
13/08/16, 17:26
Ligger godt der den, hjelper bare å smøre lagrene, og lengre levetid på de, Du treng ikkje å gjøre det men de sier at det er lurt
Supert! Da skal jeg prøve med litt grease og se.

Alfs80
08/11/16, 21:19
Da er fjærbeislager skiftet og ikke noe lyder når svinger.ny bil og kjøre hehe