PDA

Vis full versjon : Anbefaling motorstørrelse



johmolan
18/07/16, 22:02
Vi driver å titter på en ny bruktbil.
Valget står mellom en 2002 med 2.4l bensin og en 2003 med 2.0T.
Hvilken av disse ville dere anbefale?
Formålet er ikke å ha den raskeste bilen i gata men en som holder noen år.

lars otto skiftesvik
18/07/16, 22:37
Jeg har begge deler.Disse motorene er i utforming stort sett like.2.4t har et større volum og har 200 hk 2.0t har 180 hk
Uten tvil liker jeg best 2.4t da jeg mener at en bil med større krefter har bedre kjørekomfort. 2.4t seiler mere opp stigninger og er betydelig raskere å komme opp i fart.
2.0t er heller ingen sinke og er et utmerket alternativ.
Jeg vil si at det først og fremst er snakk om hvilken stand disse to bilene er i som bør være avgjørende for hvilken du velger, men dersom bilene fremstår ellers som like hadde jeg valgt 2.4t
Husk at disse bilene ikke bruker så helt lite bensin så dersom du er ute etter god drivstoff økonomi skal du ikke kjøpe noen av dem.

johmolan
18/07/16, 22:40
Vi har en 2001 v70xc i tillegg så er klar over forbruk :-) men den 2,4 er ikke turbo forresten :-)
Men det er den bilen som ser definitivt mest velholdt ut.

lars otto skiftesvik
18/07/16, 22:57
Dersom den er uten turbo har den vel bare 140hk.Jeg har prøvet en slik men den synes jeg var en sinke.En volvo forhandler ville ikke anbefale den han mente motoren hadde for lite krefter til en slik bil. Dersom bilen er meget bra kan det veie opp for manglende krefter.Selve motorene regnes for å være meget gode.
Hvilke volvo er det snakk om? Med eller uten automat?

johmolan
18/07/16, 22:59
2002 V70 automat

lars otto skiftesvik
18/07/16, 23:10
En v70 2.4 uten turbo og med automat kan bli litt tam, man skal huske et det forsvinner en del hester bare i automaten.En slik bil skal man også muligens laste en del i enkelte situasjoner.
Men velg denne dersom den ellers er et meget godt eksemplar.

konso
18/07/16, 23:42
2.4 kan chippes opp til rundt 190hk ☺

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Svirre
19/07/16, 11:24
2.4l sugemotoren kom med 140 og 170hk. Begge kan chippes til nesten 190hk og det er minst like sprekt som 2.0l turbo. Om ikke bedre må jeg si.

2.0l egner seg fint til vanlig kjøring, men den er litt mer turtallsavhengig enn 2.4l motorene. Du får en del mer volum og moment sammenliknet med 2.0t.

Hvis bilen har automat, tror jeg nesten jeg hadde valgt 2.4l og chippet den. Sugemotoren er undervurdert!

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

johmolan
19/07/16, 11:26
Har du noen å anbefale som kan chippe den?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
19/07/16, 12:20
Har du noen å anbefale som kan chippe den?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bsr har chipping via OBD-porten :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

johmolan
19/07/16, 21:39
Da endte jeg opp med 2.4 så da blir det å kontakte BSR og få frisket den opp litt :-)

Svirre
19/07/16, 22:50
Gratulerer :) Sugis kan være artige motorer det også!

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

lilleulv
20/07/16, 13:03
Grattis. Har nesten 400000 km i min v70 2.4s 180000 av disse med BSR å dette er ikke noe sinkebil. Men det er manuell på min.

sindus
21/07/16, 08:16
Gratulere! Jeg kjøpte meg en 140 hester selv og har hatt den i snart 2år. Kjøpte tuning fra BSR og fikk økt til omtrent 190hk. Merket altså stor forskjell, den ble faktisk mye kvikkere, og bruker kanskje heller mindre bensin! Så du kommer ikke til å angre tror jeg.

Jakke
24/07/16, 15:51
2.4l sugemotoren kom med 140 og 170hk. Begge kan chippes til nesten 190hk og det er minst like sprekt som 2.0l turbo. Om ikke bedre må jeg si.

2.0l egner seg fint til vanlig kjøring, men den er litt mer turtallsavhengig enn 2.4l motorene. Du får en del mer volum og moment sammenliknet med 2.0t.

Hvis bilen har automat, tror jeg nesten jeg hadde valgt 2.4l og chippet den. Sugemotoren er undervurdert!

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jeg klarer ikke la være å irritere meg over dette her..

Først sammenlikning av en 2.0T uten chip mot en 2.4 med chip. Det er som å sammenlikne en turbodiesel mot N/A bensin og si at det er fair game. N/A diesel mot N/A bensin, eller turbo, da snakker vi.

Og at turboen er mer turtallsavhengig? Turboen har originalt 10nm mer enn en chip 2.4, og over et mye lengre arbeidsområde, som også er mye lavere enn 2.4. I tillegg har den hestene tidligere som gir et smalere bånd, ja, men i et mer brukbart område for hvermansen.

lars otto skiftesvik
24/07/16, 19:36
Jeg klarer ikke la være å irritere meg over dette her..

Først sammenlikning av en 2.0T uten chip mot en 2.4 med chip. Det er som å sammenlikne en turbodiesel mot N/A bensin og si at det er fair game. N/A diesel mot N/A bensin, eller turbo, da snakker vi.

Og at turboen er mer turtallsavhengig? Turboen har originalt 10nm mer enn en chip 2.4, og over et mye lengre arbeidsområde, som også er mye lavere enn 2.4. I tillegg har den hestene tidligere som gir et smalere bånd, ja, men i et mer brukbart område for hvermansen.

Jeg anbefalte min 2.4t foran min 2.0t da jeg synes denne motoren er nydelig og har det ekstra som du sier hvermansen kan bruke.Dette med chip utgaver av ulike motorer har jeg ikke greie på.
Hvilke av disse motorene med eller uten chip ville du anbefalt?

Jakke
24/07/16, 20:40
Jeg anbefalte min 2.4t foran min 2.0t da jeg synes denne motoren er nydelig og har det ekstra som du sier hvermansen kan bruke.Dette med chip utgaver av ulike motorer har jeg ikke greie på.
Hvilke av disse motorene med eller uten chip ville du anbefalt?

Her var det snakk om 2.4 N/A mot 2.0T, ikke 2.4T. Mellom 2.0T og 2.4T så er de vel egentlig veldig like, bare med mer kraft i sistnevnte...

Utenom evnt forbruk så er det alltid størst som er best vil jeg påstå, av samme generasjon motor såklart!

Men mellom en chippa 2.4 N/A, og en uchippa 2.0T, så har 2.4 N/A 8 mer hester, og fortsatt 10nm mindre... Og mtp. at man skal gjøre det rett, så kan man regne chippa 2.0T i samme slengen da, 225hk plutselig.

Men en 2.4T eller 2.5T så er det jo plutselig 252hk og 410nm! Da begynner det å bli litt.

Tom K
24/07/16, 20:50
Hvis du allikevel skal chippe så hadde jeg valgt den bilen som er i best stand i forhold til pris, den lille forskjellen mellom de to når begge er chippet merker du ikke

Svirre
24/07/16, 22:33
Jeg kan til dels forstå hva du mener, men teoretiske tall og hva motoren yter reelt, er to forskjellige ting. Ofte har 2.0t steg mellom girene enn 2.4s og opplevelse blir derfor litt annerledes.
Mitt svar er basert på 2.0t både med manuell og automat, og 2.4s med begge deler. Til å trekke vogn, trivdes jeg best med 2.4s og manuell (170hk versjonen), siden den jobbet vesentlig jevnere og ikke minst bedre på girene. Mulig jeg var full den dagen, men turbo er ikke alltid best.
2.4s gikk billigere også enn 2.0t..

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Daniel V
24/07/16, 23:36
2.0T synes jeg er en god allroundmotor. Gjør jobben og går helt greit. 2.4s 140hk er driftssikkert, men jeg synes de går dårlig.

Uansett en urettferdig sammenlikning å sammenlikne en chippa 2,4S mot en standard 2.0T. En chippa 2.0T yter som Jakke sier 225 hester, og tro meg, du merker stor forskjell på 190 sugehester og 225 turbohester ;)

2,4T er et godt kompromiss, men disse motorene sliter ofte med at de sprekker i blokka mellom sylinderne fordi godset er for tynt. Derfor ser man mange av disse har fått 2,3l blokker.

Jakke
25/07/16, 01:45
2.0T synes jeg er en god allroundmotor. Gjør jobben og går helt greit. 2.4s 140hk er driftssikkert, men jeg synes de går dårlig.

Uansett en urettferdig sammenlikning å sammenlikne en chippa 2,4S mot en standard 2.0T. En chippa 2.0T yter som Jakke sier 225 hester, og tro meg, du merker stor forskjell på 190 sugehester og 225 turbohester ;)

2,4T er et godt kompromiss, men disse motorene sliter ofte med at de sprekker i blokka mellom sylinderne fordi godset er for tynt. Derfor ser man mange av disse har fått 2,3l blokker.

De sprekker i blokka pga a)Tett veivhusventilasjon som gir for høyt trykk i veivhuset og/eller b)For mye hester/for dårlig mapping.

Bare man staker ut veivhusventilasjonen og bytter ut den tanken under innsuget så skal blokka holde 300hk i allefall, siden R-motoren går på samme blokka.

Jakke
25/07/16, 01:56
Jeg kan til dels forstå hva du mener, men teoretiske tall og hva motoren yter reelt, er to forskjellige ting. Ofte har 2.0t steg mellom girene enn 2.4s og opplevelse blir derfor litt annerledes.
Mitt svar er basert på 2.0t både med manuell og automat, og 2.4s med begge deler. Til å trekke vogn, trivdes jeg best med 2.4s og manuell (170hk versjonen), siden den jobbet vesentlig jevnere og ikke minst bedre på girene. Mulig jeg var full den dagen, men turbo er ikke alltid best.
2.4s gikk billigere også enn 2.0t..

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Teoretiske tall er ikke teoretisk når en bil har vært på ei rulle, Svirre. Det er hele poenget. Hva man tror og føler er en ting, men at en uchippa 2.0T er dårligere enn en uchippa 2.4S, det tviler jeg sterkt på.
Jeg merker på min 2.5T Geartronic at jeg alltid treffer hvor jeg ønsker i girskift, 1500rpm i 55 i fjerde, så 60 er akkurat det peak nm starter, og i 80 ved 1500rpm, så 90km/h gir meg rundt 1800rpm og perfekt område igjen.

Jeg har kjørt to 2.0Ter gjennom tida mi, ene en manuell V70, og en automat S80, og merka ikke at de var spesielt brå i kraftleveransen sålenge jeg hadde høyrefoten under kontroll.

At forbruket kan være høyere kan jeg gå god for, med vogn, tidvis. Alt etter veien man kjører på vil jeg anta. Har kjørt på bekreftet ved tanking og kjørecomputer (disse matchet) 0.7l/mil uten henger med lett last (klær, laptop, ting en student ville tatt med for å dra til hybelen) over 230km på veldig variert vei, to små klatreetapper og mye 60-sone.

Klarer du kjøre med samme forbruk på en 2.4S, så kobler henger på begge på samme strekka, så tipper jeg 2.5Ten kommer ut med lavere forbruk til slutt, siden den har mer å jobbe med.
Så forbruk og med vogntrekking kan jeg være enig, men en 2.0T ville vært sprekere å dra vogn med enn en chippa 2.4S der igjen. Forbruket på en chippa 2.0T har jeg ikke hørt så mye om, må nevnes.

En siste faktor mange ikke tenker på, er olje, slitasje og gugg i motoren. Så jo tråden om motorrensen til Biltema, og om den har noe for seg vet jeg ikke, men ser min som jeg kjørte fra Oslo til Bodø med på 0.76l/mil i fjor brukte 0.85l/mil i år. Ikke bytta olje før turene, kun etter, så det ligger klart noe i den faktoren. Jeg skal forsåvidt prøve den motorrensen selv når jeg orker å handle olje på Bil i Nord, å se hva som skjer med forbruk og respons på motor. Sjeldenhetene det tilhører at det blir verre enn idag iallefall! :) Jeg skal nok rapportere tilbake hva jeg får av resultater, for bykjøringsforbruket mitt har steget noe stygt fra 1.2-1.3 til 1.5-1.6...

lars otto skiftesvik
25/07/16, 08:36
De sprekker i blokka pga a)Tett veivhusventilasjon som gir for høyt trykk i veivhuset og/eller b)For mye hester/for dårlig mapping.

Bare man staker ut veivhusventilasjonen og bytter ut den tanken under innsuget så skal blokka holde 300hk i allefall, siden R-motoren går på samme blokka.

Nå skremte dere meg her. Kan blokka på min 2.4T sprekke? E dokker tussete? Det ville være en katastrofe.Jeg har en s80 2.4T 2003 som er gått 147000km og er strøken.
Den har utstyr originalt som jeg ikke har sett eller hørt om i noen annen slik bil.Tør ikke tenke på at noe slikt skulle hende.
Du som høres ut til å ha greie på motorer,hva bør jeg gjøre? Du snakker om veivhusventilasjonen og bytte av tanken under innsuget for å forebygge dette.
Finnes det noe på forumet om dette?Hvilke deler skal jeg kjøpe inn osv.
Hadde du giddet ved anledning å komme med en kort veiledning om deler og arbeid i grove trekk slik at jeg har litt peiling. Jeg må få dette gjort dersom du mener dette vil kunne forebygge en slik situasjon.
Takker.

FroBe
25/07/16, 10:01
Har man utbytte av chipping hvis man kjører på 95 oktan, ser at BSR spesifiserer at chippet motor skal bruke 98-oktan?

Svirre
25/07/16, 10:25
Jeg ville ha kjørt på 98 oktan uansett. Motoren går bedre, og har det generelt bedre, samt at prisdifferansen jevner seg ut over kjøring da den bruker litt mindre enn ved kjlring på 98 oktan.

Jakke:
Hva bulene var levert med når den var ny, er en ting. Hva de er leverer i dag, gjerne etter 200-300 000km på baken, er noe annet. I tillegg har en turbomotor større taps-% over tid sammenlignet med en N/A motor.
Ja olje, slitasje, tilstand på motor etc. veier opp mot hva man kan forvente, men slik jeg opplever de aller fleste N/A motorer, så er de i bedre stand enn de med turbomotor.
Dessuten er det mindre som kan ryke på en N/A motor.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jakke
25/07/16, 17:52
Nå skremte dere meg her. Kan blokka på min 2.4T sprekke? E dokker tussete? Det ville være en katastrofe.Jeg har en s80 2.4T 2003 som er gått 147000km og er strøken.
Den har utstyr originalt som jeg ikke har sett eller hørt om i noen annen slik bil.Tør ikke tenke på at noe slikt skulle hende.
Du som høres ut til å ha greie på motorer,hva bør jeg gjøre? Du snakker om veivhusventilasjonen og bytte av tanken under innsuget for å forebygge dette.
Finnes det noe på forumet om dette?Hvilke deler skal jeg kjøpe inn osv.
Hadde du giddet ved anledning å komme med en kort veiledning om deler og arbeid i grove trekk slik at jeg har litt peiling. Jeg må få dette gjort dersom du mener dette vil kunne forebygge en slik situasjon.
Takker.
Det har skjedd, og jo mer hester du presser ut, jo større er sjansen, spesielt uten å stake veivhusventilasjonen. Volvo selv anbefaler at det gjøres ved X antall tusen km, som en del av service. Er det ikke gjort ville jeg undersøkt hvilke deler som trengs. Jeg ville selv bytta olje og oljefilter samtidig, og også kanskje kjørt en motorrens så du får bort all slag som du staker ut, regner med noe dyttes ned også. Evnt stake ut uten bunnpanne?

Har man utbytte av chipping hvis man kjører på 95 oktan, ser at BSR spesifiserer at chippet motor skal bruke 98-oktan?
Det er utbytte, Motronicen merker oktantallet på et eller anna sett, om det er oksygennivået i eksosen eller om det er lett tenningsbank så justerer den iallefall tenninga for å motvirke det. Turbotrykket går ned, men på min 2.5T går det fra 0.8-0.9 til cirka 0.7, der 0.45-0.55 en plass er originalt turbotrykk. Halverer kanskje chippens effektivitet da?


Jakke:
Hva bulene var levert med når den var ny, er en ting. Hva de er leverer i dag, gjerne etter 200-300 000km på baken, er noe annet. I tillegg har en turbomotor større taps-% over tid sammenlignet med en N/A motor.
Ja olje, slitasje, tilstand på motor etc. veier opp mot hva man kan forvente, men slik jeg opplever de aller fleste N/A motorer, så er de i bedre stand enn de med turbomotor.
Dessuten er det mindre som kan ryke på en N/A motor.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
En ting turbomotorer ofte har til felles er kjøperne: Yngre, mer aggressive sjåfører med tyngre gassfot. Kjente på min dog, 14T, når jeg hadde downpipen uten for litt kirurgi (skjærte opp katta og fjerna den), og det var NULL slakk. Etter 240k km, chippa i 2 år, eid i 3 av meg, 70k km bare av meg, og jeg har kjørt hardt med bilen.

Jeg tror også N/A er eid av folk som ikke kjører like hardt, og det er som du sier mindre som kan gå galt på dem.

Hadde vi hatt tre motorer, nettopp innkjørt, i helt like V70er, og tre like vogner, en 2.4S, en 2.0T og en 2.4/5T, uchippa, så chippa, så kan jeg se for meg at 2.4Sen ville falt bak, iallefall når vogna passerer en viss vekt. Alt ligger i momentet og at 2.0T og 2.4/5T har et momentplatå på et spenn over 2000rpm, mens 2.4S har en kurve som peaker på 4000 cirka.

Men alt vi begge sier forblir teori til vi finner oss to identiske biler med identisk kilometerstand og identisk kjøring ;)

Børge Vikebø
25/07/16, 19:13
Sprekk og sprekk..

Det som oftest skjer på 2,4t er at sylindrene tærer fra kjølevannsiden fordi man ikke bytter kjølevæske regelmessig. Jeg fikk det på min 2,4t som hadde rullet 214000 da det skjedde.
Hadde ikke sprekk, men tært i kanten slik at kjølevæsken snek seg inn under toppakningen.

lars otto skiftesvik
25/07/16, 21:16
Sprekk og sprekk..

Det som oftest skjer på 2,4t er at sylindrene tærer fra kjølevannsiden fordi man ikke bytter kjølevæske regelmessig. Jeg fikk det på min 2,4t som hadde rullet 214000 da det skjedde.
Hadde ikke sprekk, men tært i kanten slik at kjølevæsken snek seg inn under toppakningen.

Hvordan kan man forebygge at noe slikt skjer?
Var din motor bergenes etter en slik hendelse?

Børge Vikebø
25/07/16, 22:01
Hvordan kan man forebygge at noe slikt skjer?
Var din motor bergenes etter en slik hendelse?

Forebygges ved å skifte kjølevæske regelmessig. Longlife er fint på papiret. I kjølevæske er det middel som skal hindre/redusere korrosjon. Over tid forsvinner flere egenskaper slik at kokepunktet synker og korrosjon starter.

På min motor var det et lite skår. Kunne trolig reddet det ved å plane blokka, men valgte å bytte motor. Ble selvsagt flushet og fylt på fersk væske :)


Iphone Tapatalk

TommyG
25/07/16, 22:44
Jeg har en s80 2.4T 2003 som er gått 147000km og er strøken. Hvilke deler skal jeg kjøpe inn

http://vparts.se/no/v70/volvo-v70-2000-2007/reservdelar/motordelar/vevhus.html

Det er litt jobb å bytte. Kort fortalt må innsuget fjernes. Du finner video på youtube

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

lars otto skiftesvik
26/07/16, 08:47
http://vparts.se/no/v70/volvo-v70-2000-2007/reservdelar/motordelar/vevhus.html

Det er litt jobb å bytte. Kort fortalt må innsuget fjernes. Du finner video på youtube

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Jeg var ikke klar over den Svenske siden med Volvo deler som du henviser til her. Mye å se på der, prisene ser også ut til å være brukbare.
Takker for det tipset.

Jakke
26/07/16, 14:44
Sprekk og sprekk..

Det som oftest skjer på 2,4t er at sylindrene tærer fra kjølevannsiden fordi man ikke bytter kjølevæske regelmessig. Jeg fikk det på min 2,4t som hadde rullet 214000 da det skjedde.
Hadde ikke sprekk, men tært i kanten slik at kjølevæsken snek seg inn under toppakningen.
Nuvel, veggene på 2.4 og 2.5-blokkene er så tynne mellom sylinderne at de sprekker fra toppen og nedover ved detonasjon, for mye trykk (for mye luft og bensin) eller tett oljeventilasjon. Det er kjent info.

Har også sett det skjedd selv på en S70 med ~300hk grunnet tett veivhusventilasjon.

Det er en grunn til at folk resleever disse blokkene eller bytter til 2.3 som har 3mm mindre diameter enn 2.4 og 2.5