PDA

Vis full versjon : Merkelig motorproblem 2001 V70 XC



johmolan
18/07/16, 18:13
Som sagt vi har kommet over et merkelig problem, bilen fungerer tilsynelatende normalt frem til man skal opp en bakke eller
foreta en forbikjøring etc. Da virker det som om noe "blokkerer" og det kommer en raslelyd ifra noe som kan høres ut som eksosanlegget og bilen kommer ikke opp i fast eller turtall. etter en kort stund slutter "raslingen" og bilen skyter fart som forventet.
Vi fikk byttet katalysator hos forhandleren noe som vi først trodde var feilen. Vi leverte så inn bilen igjen til forhandleren da problemet fremdeles eksisterte.
De sier nå de har byttet turboen da de antok det var feil men feilen er der fremdeles.
Noen av dere der ute som har opplevd samme problem med deres bil?

konso
18/07/16, 19:10
Hvilken motor? Bensin? Diesel?

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

johmolan
18/07/16, 19:22
Bensin


Sent from my iPhone using Tapatalk

johmolan
19/07/16, 13:42
Bare en tanke, når jeg kjører i oppoverbakke vil jo motoren kreve "ekstra" drivstoff, det samme om man skal hurtig akselerere.
Jeg vet ikke men om den får litt for lite bensin altså det er noe som hindrer det lille ekstra å komme kan det medføre noe rasling fra motoren?
Siden problemet kun kommer når jeg trykker litt ekstra på gassen.

johmolan
01/08/16, 16:47
Nå har de byttet katalysator og turbo, men det hjalp ikke så nå er den på verksted igjen, da de lurer på om det er for lite oljetrykk som gjør at noen ventlier ikke løfter høyt nok. Blir spennende å se hva de finner ut av :-)

FroBe
01/08/16, 18:26
Har du byttet den lille TCV-ventilen som styrer turbotrykket?
Den henger på luftfilteret, og har 3 slanger tilkoblet og en kabel:
5772

johmolan
01/08/16, 19:48
Nei jeg har ikke byttet den men den står på Volvo nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ojacobs1
02/08/16, 11:27
Har hatt noe lignende på min tidligere. Noen ganger ville den ikke "dra", og motoren raslet, nesten som tenningsbank på den gamle Opelen jeg hadde en gang... Etter endel feilsøking ble det byttet ventil, for styring av kammen, tror jeg det var. Sitter under toppdeksel, på venstre side sett forfra. Verdt et forsøk;)