PDA

Vis full versjon : Delvis løst: Dynamo lader ikke, hvor langt kan jeg kjøre før batteriet går tomt?



FroBe
02/07/16, 16:40
Sitter på landsbygda nær Fårup i Danmark en lørdag ettermiddag med defekt dynamo.
Har plugget på en 4A lader som prøver å lade batteriet, spørsmålet er om det er tilrådelig å prøve å kjøre en time (<60km) til ferja fra Hirtshals hvis jeg har fått fulladet batteriet?

Kjørte på motorveien da bilen plutselig gjorde et lite byks og kom men en rekke feilmeldinger og lys (ABS osv.). Turtallet spratt opp og det var ikke mulig å bruke Geartronic, men hadde ikke problemer å holde 110 km/t. AC kuttet ut, og utvendig termometer var blank. Slik kjørte vi et par minutter før ting begynte å virke normalt igjen, men det kom en feilmelding om for høy spenning.
Deretter fikk vi beskjed om lav spenning, og det er tydelig at batteriet ikke får lading lengre. Uten VIDA finner jeg ingen lagrede feilkoder med blåtann OBD. Kjørte en halvtime fra det skjedde til vi kom frem til der vi skulle overnatte.

Regner med at det er laderegulatoren som er røket, spørsmålet er om vi må prøve å fikse det i Danmark, eller om vi klarer å komme oss til Kristiansand på mandag uten dynamo?
Hvis det er regulatoren, er det noen som vet hvordan jeg kan sjekke hvilken type jeg trenger?
Mekonomen foreslår Bosch F00MA45211 basert på skiltnummeret mitt.

locked
02/07/16, 17:43
Kjipt at sånt skjer når du er på ferie, dog så trur eg det er håp. Fullada batteri kan du køyre eit stykke på, men det er forholdsvis stort strømforbruk på desse bilane, men for å spare på strømmen kan du gjere følgande:

- køyre utan lys (alt. parklys. ta ut ei baklyspære på kvar side bak)
- skru heilt av klimaanlegget og heller ha litt gløtt på vindua (kupevifta dreg ca 2.5A på lavaste hastighet
- skru heilt av stereoanlegg

Reknar du 50% kapasitet av eit 72Ah batteri kan du trekke ca 36A i 1time. Då får du fortsatt start, så lenge du har lavt effektuttak så vil du lett kunne tømme batteriet mykje meir, men då får du altså ikkje start når det er så lite strøm at bilen stoppar eller sluttar å gire osv..

FroBe
02/07/16, 19:31
Da det endelig gikk opp for meg hva som sannsynligvis var skjedd gjorde jeg de tre tingene du nevnte, men mandag kan vi risikere å måtte bruke vindusviskere i tillegg.
Før vi i tilfelle kjører vil jeg kikke på hvilke sikringer som det kan lønne seg å nappe ut. (Tror 4, 5, 13, 15, 16, 17, 26, 28, 29 ved førerdør er trygge å nappe ut).

Batteriladeren anslo batterikapasiteten til 25% da jeg begynte å lade, men da hadde vi hatt en tre ekstra starter i tillegg til en halvtime kjøring der kanskje halvparten var i sparemodus.

Skal også sjekke om det er mulig å få fikset det mandag morgen i Ålborg, hvor stor sannsynlighet er det for at et verksted har laderegulator på lager?

Tom K
02/07/16, 21:20
Surt når slikt skjer, men en laderegulator må vel kunne skaffes....ev sjekke om det er noen bilskrot i nærheten

ojacobs1
02/07/16, 22:03
Da det endelig gikk opp for meg hva som sannsynligvis var skjedd gjorde jeg de tre tingene du nevnte, men mandag kan vi risikere å måtte bruke vindusviskere i tillegg.
Før vi i tilfelle kjører vil jeg kikke på hvilke sikringer som det kan lønne seg å nappe ut.

Batteriladeren anslo batterikapasiteten til 25% da jeg begynte å lade, men da hadde vi hatt en tre ekstra starter i tillegg til en halvtime kjøring der kanskje halvparten var i sparemodus.

Skal også sjekke om det er mulig å få fikset det mandag morgen i Ålborg, hvor stor sannsynlighet er det for at et verksted har laderegulator på lager?

Pedersen og Nielsen AS er Volvoforhandler i Ã…lborg.
Adressen er Jyllandsgade 28
Telefon +45 98 11 16 44

Hjemmeside http://www.autohus.dk/autovaerksted

locked
02/07/16, 23:23
Da det endelig gikk opp for meg hva som sannsynligvis var skjedd gjorde jeg de tre tingene du nevnte, men mandag kan vi risikere å måtte bruke vindusviskere i tillegg.
Før vi i tilfelle kjører vil jeg kikke på hvilke sikringer som det kan lønne seg å nappe ut. (Tror 4, 5, 13, 15, 16, 17, 26, 28, 29 ved førerdør er trygge å nappe ut).

Batteriladeren anslo batterikapasiteten til 25% da jeg begynte å lade, men da hadde vi hatt en tre ekstra starter i tillegg til en halvtime kjøring der kanskje halvparten var i sparemodus.

Skal også sjekke om det er mulig å få fikset det mandag morgen i Ålborg, hvor stor sannsynlighet er det for at et verksted har laderegulator på lager?
Dersom du får starthjelp og i tillegg startar turen med fullada batteri bør det gå greit. RainX eller tilsvarande minimerar behov for vindusviskera, men regn byr gjerne på duggproblemer viss du ikkje har klimaanlegg.

Du har en tradisjonell laderegulator. Denne bør et volcoverksted ha på lager, biltema og lignande butikkar og. Det er jo en enkel sak å skifte på parkeringa til biltema. Mangla du verktøy kan du jo berre gå inn å kjøpe akkurat det du treng 😃

Daniel V
03/07/16, 00:32
Jeg hadde samme problem på S80en. Var på tur hjem da feilen kom, og kjørte helt hjem. Gikk akkurat, men det var ingen behagelig tur. Da jeg svingte inn på gårdsplassen etter 30 min var det så lite strøm igjen at jeg ikke fikk opp vinduet på førerdøren som jeg hadde nede.

cortinaterje
03/07/16, 09:09
Kjøp ett ekstra batteri og ha med i bagasjen, Startkablene pakkes øverst sammen med litt verktøy for batteribytte.

FroBe
03/07/16, 11:06
Tror ikke jeg har tid til å mekke selv mandag morgen hvis vi skal rekke frem til Hirtshals kl 11, da er det ikke tid til å tenke eller prøve seg frem.
Hvis vi ikke rekker det koster det en tusenlapp i ny ferjebillett, og må ta en ekstra dag fri fra jobb.

Er det slik at F00MA45211 og F00MA45212 kan byttes om hverandre, og Biltema sin regulator lader batteriet men gir feilmelding i bilen?

Et lokalt verksted sier de kan fikse bilen på mandag, men da rekker vi ikke ferja.
Hvordan er sjansen til å få reparert bilen på et verksted i Kristiansand mandag ettermiddag? Regner med at man må betale overtid...

dag otto
03/07/16, 11:30
Kristiansand har hvertfall biltema i Sørlandsparken

locked
03/07/16, 12:01
Tror ikke jeg har tid til å mekke selv mandag morgen hvis vi skal rekke frem til Hirtshals kl 11, da er det ikke tid til å tenke eller prøve seg frem.
Hvis vi ikke rekker det koster det en tusenlapp i ny ferjebillett, og må ta en ekstra dag fri fra jobb.

Er det slik at F00MA45211 og F00MA45212 kan byttes om hverandre, og Biltema sin regulator lader batteriet men gir feilmelding i bilen?

Et lokalt verksted sier de kan fikse bilen på mandag, men da rekker vi ikke ferja.
Hvordan er sjansen til å få reparert bilen på et verksted i Kristiansand mandag ettermiddag? Regner med at man må betale overtid...
Biltema i Aalborg har åpent 09-17 på søndag... Det kan vere turen verdt. http://www.biltema.dk/da/Varehuse/aalborg/ denne artikkelen som skulle passe til din bil er på lager. http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Elsystem/Generator/Laderegulator/LADERELA-12-V-2000033462/

Eg trur regulatorane fysisk går om kvarandre, men den typen du har har tradisjonell D+ styring og den nye (fra facelift 05?) har ein liten styreenhet som kommuniserar via LIN bus. Såkalt smart-alternator.

Edit: dersom du har tradisjonell regulator med D+ har du en tynn rød/kvit ledning tilkobla regulatoren. Dersom du har ein "smart" LIN bus styrt så skal ledningen vere grønn/kvit så det skal vere lett å sjå forskjell på!

cortinaterje
03/07/16, 12:46
Kristiansand har både Biltema, Mekonomen, Meca, Torshov og Bilextra.

Aktuelle verksteder
Frydenbø 38 04 90 00
Grødum Auto 38 02 68 10
Mekonomen 38 04 82 37

Grødum vil jeg nesten regne som Krs beste ikke-merke verksted og reparerer mye premium merker. Ligger Langs RV9 en drøy km nord for Krs mot Evje. Alle de andre jeg nevner er klumpet sammen i Sørlandsparken ved E18 mot Lillesand

cortinaterje
03/07/16, 13:37
Kristiansand har både Biltema, Mekonomen, Meca, Torshov og Bilextra.

Aktuelle verksteder
Frydenbø 38 04 90 00
Grødum Auto 38 02 68 10
Mekonomen 38 04 82 37

Grødum vil jeg nesten regne som Krs beste ikke-merke verksted og reparerer mye premium merker. Ligger Langs RV9 en drøy km nord for Krs mot Evje. Alle de andre jeg nevner er klumpet sammen i Sørlandsparken ved E18 mot Lillesand

Om du klarer å skaffe delene er du selvfølgelig velkommen hit for å låne verktøy og byttet før du kjører hjem til Ryfylke.
Bor 5-6km ut av ferga. retning vest.

FroBe
03/07/16, 14:41
Mange alternative valg nå, men ingen enkle løsninger eller valg. Må bestemme meg innen 15 minutter før det første alternativet ikke lengre er mulig:

- Prøve å kjøre til Ålborg Biltema og kjøpe deler og kanskje noen verktøy. Har sannsynligvis nok strøm til å rekke frem, men er strandet utenfor butikken hvis jeg ikke klarer å fikse det selv.
- Prøve å kjøre til Hirtshals og få fikset det på verksted i Kristiansand.
- Prøve å kjøre til Hirtshals og fikse det selv i Kristiansand.
- Bestille ny ferjebillett og ta fri en dag fra jobb for å få det fikset lokalt. Høres ut som om han ønsker å bytte hele dynamoen. Dyreste, men tryggeste løsning.


Er det noen som har erfaring med å bytte spenningsregulatoren uten en stor demontering av reimer/servopumpe/dynamo? Kan se ut som om man kommer til de fleste skruene og boltene hvis man fjerner vifte, intercooler-rør og oljepinne.

FroBe
03/07/16, 18:19
Nå er bilen levert hos Hune Auto, eieren kjørte meg tilbake til leiligheten. Regn og tordenvær gjorde det ikke fristende å mekke bil utendørs.
Dyreste løsningen, men er sikker på å kunne kjøre helt hjem i morgen.
Rekker neppe Superspeed, må sannsynligvis kjøpe billetter på Fjord Cat. Den båten er ikke noen favoritt i familien...

Tom K
03/07/16, 21:45
Men du kommer hjem ;)

FroBe
05/07/16, 10:55
Hune Auto ved Blokhus leverte det de lovet, på tiden de lovet. Hyggelig, grei og hjelpsom. Eier er tidligere Volvomekaniker.
MÃ¥tte betale kr 7000 inkl MVA for ny dynamo, ferdig montert. (5000 danske kroner, kortterminaler tar kun Dankort...)

I tillegg ble det kr 1300 for billetter til Fjord Cat på ettermiddagen, den innfridde (dessverre) våre forventninger. Mindre enn 2 meter bølger, jentungen spydde en gang underveis, mens jeg ble bare litt kvalm. Mannskapet fortjener skryt, de er profesjonelle selv om båten har sine ulemper.

Når vi endelig kjører i land i Kristiansand så er den siste utfordringen kjerreveien E39. GPS spår at vi bør klare ferja hjem kl 23:15, men 10 minutters venting på veiarbeid og køkjøring på hele strekningen torpederte den muligheten. Kjørte forbi alle bilene foran og prøvde en langspurt de tre siste milene, og bommet på ferja med 15 sekunder... Dermed ble det bare 3 timer søvn før jeg måtte på jobb igjen.
Selv om jeg vet det sjelden lønner seg å presse seg forbi i bilkøer ser det ut som om det er det som må til på E39. Det er nesten enklere å ha snittfart over 70 km/t på grusveier og veier uten midtstripe enn på E39. Det vil nok ta lang tid før det skjer noe på E39, men får trøste oss med at vi blir landfaste om 3 år så vi slipper ferja.

Takk for all hjelp og støtte underveis!

Har lagt merke til at ladespenningen er litt høyere enn vanlig, bikker ofte over 14V. Før pleide den å stoppe på 13.9V.
Kan den originale dynamoen (US-modell) ha vært satt opp for varmt klima, og den nye for kaldere nordisk klima?

Ludo
05/07/16, 11:01
Godt det løste seg. Mener å huske at ladespenningen skal være på ca 14.4 volt...

FroBe
05/07/16, 13:27
Ladespenning for blybatterier varierer med temperatur, men V70 har jo plassert batteriet bak så man kan vel regne med utetemperatur, ikke motorrom-temperatur.

Finner ikke spesifikasjoner for mitt BT AGM 70Ah, men regner med at det er tilsvarende andre batterier.
Gode datablad har flere sider med tekniske data og tabeller, reklamedatablad har fine bilder og nesten ingen tekniske data utenom størrelse og Ah.

14.4V er når batteriet er dypt utladet (høyere indre motstand) eller float-spenning når det er ekstra kaldt.
14.2V anbefales ved norske sommertemperaturer.
14.0V når batteriet ligger rundt 40°C.

Lader man med for høy spenning ved høy temperatur reduseres levetiden, lader man med for lav spenning i lav temperatur får man aldri fulladet batteriet.
Generelt med kjemiske reaksjoner så er disse avhengig av temperatur, og de går raskere ved høyere temperatur. (Ofte dobling for hver 10°C økning).