PDA

Vis full versjon : 16v på b230ft, hva trengs, hvor får man tak i det?



alecxz
08/07/10, 06:58
Hei. Har henta meg en 16v topp fra en b234 motor som jeg skal sette på b230ft motoren min.

Vet jeg trenger annet grenrør og innsuget fra 16v. Vet det finns noen adaptere å så grenrør og innsug fra 8v passer :) noen som vet hvor man får tak på dem?

Noen som også vet hvor man kan få tak på:

Registerreim til 16v på b230
Tannhjulet på fordeleren.
Veivakseltannhjul
Mulig kortere fordeler sånn at innsuget ikke tar i fordeleren, eller går dette bra(?) Har ikke sjekka klaringen helt ennå se:p
Lokk til å tette igjen gamle fordelerhull bak på innsug-kammen.

Noe mer jeg trenger? :p kommer ikke på mer i farta.
Og om noen vet steder hvor enn får kjøpt det så er jeg takknemlig for svar :)

Berg Performance
08/07/10, 07:32
Stempel! Fordeler er det ikke plass til , vet noen har kortet inn en B20 fordeler og brukt saab fordelerlokk og slikt! De fleste bruker nok EDIS og andre fordelerløse tenningssystem!

Hvilken bil skal dette i ?

Kodja
08/07/10, 07:36
yoshifab.com har det meste der :)

GMV
08/07/10, 07:55
Hei. Har henta meg en 16v topp fra en b234 motor som jeg skal sette på b230ft motoren min.

Vet jeg trenger annet grenrør og innsuget fra 16v. Vet det finns noen adaptere å så grenrør og innsug fra 8v passer :) noen som vet hvor man får tak på dem?

Noen som også vet hvor man kan få tak på:

Registerreim til 16v på b230 Opel Ascona 1,6 diesel med 146 tenner. VAG 16V spennrulle f.eks
Tannhjulet på fordeleren. Kjøp brukt eller nytt til ca 550kr
Veivakseltannhjul Anbefaler ståldrev der, da det koster altformye å la være (havari)
Mulig kortere fordeler sånn at innsuget ikke tar i fordeleren, eller går dette bra(?) Har ikke sjekka klaringen helt ennå se:p Problemet er at toppen er for bred, les i tidligere innlegg for tips.
Lokk til å tette igjen gamle fordelerhull bak på innsug-kammen. Orginal volvo del til 240 88/89 ->

Noe mer jeg trenger? :p kommer ikke på mer i farta.
Hjerner dyser og LMM må du ha fra 16V, samme med stempel da det kræsjer med ventiler på orginale 8V stempel
Og om noen vet steder hvor enn får kjøpt det så er jeg takknemlig for svar :)

ArneR
08/07/10, 12:20
Hei. Har henta meg en 16v topp fra en b234 motor som jeg skal sette på b230ft motoren min.

Vet jeg trenger annet grenrør og innsuget fra 16v. Vet det finns noen adaptere å så grenrør og innsug fra 8v passer :) noen som vet hvor man får tak på dem?

Noen som også vet hvor man kan få tak på:

Registerreim til 16v på b230
Tannhjulet på fordeleren.
Veivakseltannhjul
Mulig kortere fordeler sånn at innsuget ikke tar i fordeleren, eller går dette bra(?) Har ikke sjekka klaringen helt ennå se:p
Lokk til å tette igjen gamle fordelerhull bak på innsug-kammen.

Noe mer jeg trenger? :p kommer ikke på mer i farta.
Og om noen vet steder hvor enn får kjøpt det så er jeg takknemlig for svar :)

Adaptere og regreimssett og kortet fordeler får du kjøpt hos www.yoshifab.com, anbefaler de..

"Tannhjulet på fordeleren", altså reimhjulet på hjelpeakselen bruker du bare et vanlig 16v kamdrev. De selger dette også.

Reimhjul til veiva kjøper du f.eks. fra klracing.se, ikke glem at du trenger en svingningsdemper som er "kortere", for å kompensere for bredere reg.reimshjul.

Toppa bak på toppen er den samme som på B230 med blokkmontert fordeler, det skaffer de på volvo, eller kgtrimning. Den tetningen på den andre siden (andre kammen) er den samme som på B19/B21/B23, skaffes også hos volvo.

Og til slutt, jeg har en adapterplate for å bruke 8v innsug på 16v topp liggende til overs, da jeg fikk tak i innsug fra B204FT, denne selges ikke lenger på yoshifab. Den kostet $99 + frakt/moms, gi meg et bud på PM om du er interessert.

EDIT: Stempel må ha utsparinger for ventilene som sagt, stempler med kryssbolter og ferdigmonterte stempelringer koster ca. 750,- pr. stk. hos volvo. Mener kgtrimning har de til noe rimeligere pris.

TeamBørnOut
08/07/10, 12:27
fordeler lokk fra eldre fiat gjør at du kan kjøre med fordeleren i framkant uten noen prob. husker ikke hvilken fiat bare :D

alecxz
08/07/10, 16:47
Skal ha det på 242'n min:)

"De fleste bruker nok EDIS og andre fordelerløse tenningssystem!"
Okei, går dette på vanlig lh2.4nett eller er det til datasprut bare?
Hvor får jeg kjøpt tenningssensor og veivhjul med spor i?

"Og til slutt, jeg har en adapterplate for å bruke 8v innsug på 16v topp liggende til overs, da jeg fikk tak i innsug fra B204FT, denne selges ikke lenger på yoshifab. Den kostet $99 + frakt/moms, gi meg et bud på PM om du er interessert."
Okei, forskjell på 2litern og 2.3liters innsug? For kan få tak i 16v fra b234f innsug å. Er det kanskje bedre? eller vil det bli dårlig med plass med tanke på bremsekraftforsterkeren? Hva er lurest? Har den store(nye)typen forsterker.

"Stempel må ha utsparinger for ventilene som sagt, stempler med kryssbolter og ferdigmonterte stempelringer koster ca. 750,- pr. stk. hos volvo. Mener kgtrimning har de til noe rimeligere pris."
Okei, så ikke mulig for å bruke tykkere toppakning? Kan vel ikke være så lite om plassen på 16v i forhold til 8v? :p

Hjerner dyser og LMM må du ha fra 16V, samme med stempel da det kræsjer med ventiler på orginale 8V stempel
Hjerner og dyser? Dette er jo til vanlig F og vanlig gule dyser på 16vf, det vil vel ikke funke om du skal ha det på en b230ft :)

"Reimhjul til veiva kjøper du f.eks. fra klracing.se, ikke glem at du trenger en svingningsdemper som er "kortere", for å kompensere for bredere reg.reimshjul."
Okei, hvor får du bredere reg.remshjul fra og med spor til edis tenninssensoren? :)

Takker for svar :D

sstande
18/08/10, 20:58
Ja,har akkurat gjort dette i en bil.
Du må ha:
kortet fordeler. Yoshifab.com
reg reim kit. yoshifab.com
eller regreim med 139 tenner men anbefaler ikke!
stemplene fra b234 ellers smeller det!!
grenrøret. finnes maaaange i sverige.
innsuget er bare og kappe flensen på og sende med innsug fra b230f og få dette sveiset.
blind lokk til der b234 fordeleren sitter(det har du på f'en din)
har du dette så er det bare og skru skru skru;)