PDA

Vis full versjon : Ta bort "Takk"-funksjonen?



Volvo Car Club Norway
29/06/16, 21:14
Forumet til VCCN er kjernen i klubben, det skal være en kilde til spørsmål og svar, og sosial aktivitet. Den siste tiden har vi sett en trend hvor man istedet for å svare i en tråd, bare trykker på "Thanks"-knappen, og det gir ikke trådene mye aktivitet. Det gjør det ikke like interessant å oppdatere prosjekttråder, og vi liker alle å få skryt for, og tilbakemelding på bilene våre, gjør vi ikke?

Det vi sikter etter er å øke aktiviteten, å øke tilbakemeldinger både i prosjekttråder og andre tråder, ved å oppfordre til kommentarer og bidrag. Derfor vurderer vi å fjerne "Takk/Thanks"-knappen.

Hva synes du?

Benytt pollen til å avgi din stemme!

Dan Bay-Johansen
30/06/16, 22:26
Høres fornuftig ut [emoji106]

Kjenner meg igjen...

Anders Dybvadsskog
03/07/16, 18:51
Enig i denne ja:)

HansOla
03/07/16, 20:14
Ja det skader vel ikke :)

Runar
03/07/16, 21:07
Min mening, mannfolk som mekker Volvo bør droppe selvdigging på Facebook og
heller poste på forumet i stedet.
Synes også smileys på forumet bør ha noen maskuline valg, f.eks:
mutre i forskjellige dim, stempel, oljefiltre og slikt! :)

Lasse R
03/07/16, 21:20
Min mening, mannfolk som mekker Volvo bør droppe selvdigging på Facebook og
heller poste på forumet i stedet

Hva har dette med "Thanks" knappen å gjøre?

holter
03/07/16, 22:07
Om det hjelper og fjerne takke funksjonen for og få mer aktivitet på postene er jeg mer tvilsom til men vil om ikke annet heller ikke gi mindre svar -aktivitet da et liker hjelper en spørsmålsstiller veldig lite for og løse et problem - hver enkelt må heller gå i seg selv og se om dem kan bidra mer for og få mer aktivitet - avstemningen har stått en del dager og med 730 aktive brukere er ikke antallet stemmer overveldende .

larsverm
03/07/16, 22:33
Hvis det virker sikkert at det er et problem som beskrevet, så greit nok.

For min egen del anser jeg at jeg bruker funksjonen uten ytterligere kommentar hovedsakelig i de tilfeller hvor det passer best slik - uten ytterligere kommentar.

mrstfu
03/07/16, 23:22
Hvis det virker sikkert at det er et problem som beskrevet, så greit nok.

For min egen del anser jeg at jeg bruker funksjonen uten ytterligere kommentar hovedsakelig i de tilfeller hvor det passer best slik - uten ytterligere kommentar.

Der er jeg enig, men vi ser en økende tilsynelatende trend hvor man i tråder bruker takk-funksjonen istedet for å svare - noe som fort får det til å se ut som at kun trådeier poster i tråden. Det er vanskelig å dokumentere at denne har skylden, men vi vil ha så stor aktivitet på forumet som muiig, derfor vil vi prøve dette.

ellingsøyern
03/07/16, 23:46
liker at henrik940 har klikket takk på hovedposten :rolleyes:

Lasse R
04/07/16, 06:04
Forumet har dappet av litt i det seinere, det er merkbart. Så ja, hvorfor ikke prøve? Det skader jo ikke. Selv har jeg egentlig stemt for å beholde ''Thanks'' knappen da jeg synes det kan være kjekt til sitt bruk, men merker også att det er lett og trykke der i stedet for å legge igjen en liten kommentar.

Jan-Einar Jenssen
04/07/16, 10:02
merka det selv at det er lettvint å bare trykke takk/liker :p så jeg stemte for å ta den bort :rolleyes:

ArneR
04/07/16, 12:42
merka det selv at det er lettvint å bare trykke takk/liker :p så jeg stemte for å ta den bort :rolleyes:

Ditto. :p

Jan-Einar Jenssen
04/07/16, 20:07
kan man se hvor mange ganger man har trykka på thanks-knappen? :p

holter
04/07/16, 20:13
Du har trykket 5758 ganger:)

Jan-Einar Jenssen
04/07/16, 20:23
Du har trykket 5758 ganger:)

hmh, se der ja :p

Skårholen
04/07/16, 20:59
Jeg er både for å imot, for noen ting trenger man egentlig ikke svare på men gi bekreftelse på at du har fått det med deg. Å jeg bruker takk knappen til både det og hvis noen gir kommentar på f.eks bilen min men da kan det hende jeg svarer litt senere også når jeg sitter på PC.

Runar
05/07/16, 12:29
Hva har dette med "Thanks" knappen å gjøre?

Poenget var at jeg tror ikke at det er bare Thanks knappen som har skylden for at
forumet har dabbet at siste året. Mange er jo litt vel glad i Facebokk, etter min mening.

mrstfu
05/07/16, 13:46
Poenget var at jeg tror ikke at det er bare Thanks knappen som har skylden for at
forumet har dabbet at siste året. Mange er jo litt vel glad i Facebokk, etter min mening.

Det er nok ingen tvil det, derfor må vi alle være flinke til å kommentere, holde forumet aktivt og tiltrekke oss folk. Er jo mye lettere å lagre, og finne igjen, informasjon her på forumet, kontra på Facebook.

holter
05/07/16, 14:16
Facebook kan ikke på noen måte sammenlignes med forumet her - og et forum blir ikke bedre en sine brukere det er facebokk et godt eksempel på . Det har nok dabbet litt av etter at reglene for omtaler av diagnose utstyr ble skjerpet inn også -uten at det burde være en årsak , dere får lage en egen underpost om icarsoft -biltema feilkodelesere -men ville vel skjære over til vida direkte tipper jeg . Det at kanskje noen ikke får svar på sine spørsmål på forumet kan ligge mye i at enkelte ikke er så flinke til og følge opp sine egne tråder , da går kanskje mange lei av og hjelpe til ingen nytte . Syns takke funksjonen er bra og er ikke et hinder for meg til og ikke skrive eller hjelpe andre , den er like mye en bekreftelse på at en har sett en post og liker den uten at en trenger og kommentere at en person har vasket bilen sin :)

aarnes
05/07/16, 21:56
Facebook kan ikke på noen måte sammenlignes med forumet her - og et forum blir ikke bedre en sine brukere det er facebokk et godt eksempel på . Det har nok dabbet litt av etter at reglene for omtaler av diagnose utstyr ble skjerpet inn også -uten at det burde være en årsak , dere får lage en egen underpost om icarsoft -biltema feilkodelesere -men ville vel skjære over til vida direkte tipper jeg . Det at kanskje noen ikke får svar på sine spørsmål på forumet kan ligge mye i at enkelte ikke er så flinke til og følge opp sine egne tråder , da går kanskje mange lei av og hjelpe til ingen nytte . Syns takke funksjonen er bra og er ikke et hinder for meg til og ikke skrive eller hjelpe andre , den er like mye en bekreftelse på at en har sett en post og liker den uten at en trenger og kommentere at en person har vasket bilen sin :)

Det kan ikke sammenlignes, men det er enklere, siden alle bruker FB idag.
Basert på statistikker har ikke Norges lover noe å gjøre med at aktiviteten på forumet har dabbet av. Svært mange er ikke flinke til å benytte søkefunksjonen, og når det samme spørsmålet gjentas hver uke gidder folk rett og slett ikke å svare. Det du skriver ang. takkefunksjonen er absolutt riktig - ikke alltid man har behov for et skriftlig svar.

Jannern
06/07/16, 06:16
Synes man kan fjerne den. Man kan da like gjerne svare med en tommelopp?:)

lars otto skiftesvik
06/07/16, 07:49
Jeg mener man bør beholde takk knappen.Med takk knappen kan jeg sende en liten personlig takk til en som har hjulpet meg konkret med et problem.Dette å personlig få mange takk tror jeg virker som inspirasjon til å ville svare på spørsmål for å hjelpe.

mrstfu
06/07/16, 07:56
Synes det er vel så viktig å ta i bruk Rykte-knappen (liten stjerne nederst til venstre i innlegget). Mye potensiale der og.

Dan Bay-Johansen
06/07/16, 08:25
Synes det er vel så viktig å ta i bruk Rykte-knappen (liten stjerne nederst til venstre i innlegget). Mye potensiale der og.
Hvor er den i tapatalk?

outcoming
06/07/16, 08:57
Mange gode poeng her, og dette med forumaktivitet er vel det viktigste. Personlig synes jeg det er greit å kunne gi et takk til et gammelt svar, da det er uoversiktlig å quote noe som ble skrevet flere år tilbake etter min mening.

Daniel V
06/07/16, 09:41
Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg synes er riktig i denne saken.

Jeg ser absolutt at man har lyst til å gjøre grep for å få forumaktiviteten opp igjen. Dette er selvfølgelig spennende nå som Facebook tar stadig større andel av det som før var å finne på forumet.

Dog er jeg usikker på om Takk-knappen har noe med dette å gjøre. Jeg synes generelt folk er flinke til å svare når de vet svaret på det man spørr om, og at folk er flinke til å rose andres biler i innlegg i tillegg til å gi innlegget en takk.

Jeg personlig tror nok ikke vi vil merke så stor forskjell ved å ta bort denne knappen, da jeg tror Facebook har mye større innvirkning på resultatet enn denne funksjonen.

For mitt vedkommende er jeg redd for at vi ved å fjerne denne funksjonen ender med mye "fin bil" kommentarer, uten at resten tar seg så nevneverdig opp. Der synes jeg takkfunksjonen bidrar til at det holdes ryddig i prosjekttråder ved at det ikke blir 20 "det ble fint" innlegg etter hver oppdatering i en worklog.

Kan godt være jeg er helt på bærtur, men det er nå noen betraktninger fra en som har saumfart dette forumet de siste 5 årene :)

mrstfu
06/07/16, 09:52
Det er på ingen måte påstått som en fasit, men noe vi er lystne på å prøve - forumaktiviteten er loggført statistikk, og om vi ser at det ikke har hatt noen påvirkning kan den lett innføres igjen.

Takk-knappen fungerer godt der man ikke har behov for å si noe, det er ikke slik at vi vil alle skal kommentere alle tråder, hele tiden. Vi føler bare at terskelen for å kommentere kan bli litt lavere om man fjerner den. Igjen, som et forsøk. For gamle tråder med god informasjon er rykteknappen gull verdt, som sagt.

Med det sagt, føler jeg personlig det er greit å gi seg når man ligger foran. ;) :cool:


http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/4.png (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Screenshot_20160629-211251_zpspelbhiak.png.html)

Jan-Einar Jenssen
06/07/16, 16:02
øy , hvor finner man den statistikken ? :p

mrstfu
06/07/16, 16:09
Øverst på sida, under banneret, hurtiglinker.

Jan-Einar Jenssen
06/07/16, 16:17
Øverst på sida, under banneret, hurtiglinker.

fant det :) ser ut som at jeg er litt for flink med den takke knappen..

larsverm
07/07/16, 11:38
Av den statistikken kan det forresten virke nokså nærliggende å konkludere med at "takk avler takk"? :) For fire navn forekommer på begge topp 5-listene.

mrstfu
07/07/16, 11:43
Av den statistikken kan det forresten virke nokså nærliggende å konkludere med at "takk avler takk"? :) For fire navn forekommer på begge topp 5-listene.

Stemmer nok det. Drev med litt takk-hunting før jeg ble ansvarlig og tok del i styret av VCCN;)

s4nd3r
11/07/16, 23:02
fant det :) ser ut som at jeg er litt for flink med den takke knappen..

ja. du leder.. :)

Jan-Einar Jenssen
13/07/16, 15:16
ja. du leder.. :)

yeey :rolleyes:

volvobrage
14/07/16, 22:27
Eg stemte for og ikkje ta bort thanks funksjonen. Grunnen er at eg er einig med DanielV, det er facebook som er hovedgrunnen til mindre aktivitet her, ikkje thanks knappen. Er nok mange som ikkje gidder kommentere uansett, og då er thanks knappen ein grei måte og vite at folk faktisk leser sjølv om dei ikkje skriver:)Er veldig mange ting som ikkje er vits og kommentere på og, då er det greit og trykke thanks så veit folk at ein leser i det minste:)

Ta tpc f.eks som har vært eit stort volvoforum i mange år. 100% dødt der no etter at facebook har tatt over. Dei har ingen thanks knapp som øydelegger for dei:p

Daruu
14/07/16, 22:53
Jeg syntes også funksjonen er grei å ha, som flere nevner er det artigere å legge ut ting når man får en indikasjon på at noen faktisk leser det.

Det å fjerne den har nok veldig liten betydning for antall poster på forumet, tror ihvertfall jeg

Lasse R
14/07/16, 22:53
Eg stemte for og ikkje ta bort thanks funksjonen. Grunnen er at eg er einig med DanielV, det er facebook som er hovedgrunnen til mindre aktivitet her, ikkje thanks knappen. Er nok mange som ikkje gidder kommentere uansett, og då er thanks knappen ein grei måte og vite at folk faktisk leser sjølv om dei ikkje skriver:)Er veldig mange ting som ikkje er vits og kommentere på og, då er det greit og trykke thanks så veit folk at ein leser i det minste:)

Ta tpc f.eks som har vært eit stort volvoforum i mange år. 100% dødt der no etter at facebook har tatt over. Dei har ingen thanks knapp som øydelegger for dei:p


Word!

Per Turbo
15/07/16, 12:23
Hvor er den i tapatalk?

❤️ ikonet nederst til høyre i innleggene



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Dan Bay-Johansen
16/07/16, 09:01
Synes det er vel så viktig å ta i bruk Rykte-knappen (liten stjerne nederst til venstre i innlegget). Mye potensiale der og.


❤️ ikonet nederst til høyre i innleggene



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
?

mrstfu
16/07/16, 10:47
?

Lurer du på noe, kjære? Jeg bruker ikke Tapatalk.

Dan Bay-Johansen
16/07/16, 11:34
Per mente [emoji170] i bunn var rykteknappen, hos meg er det takknapp.

Så jeg lurte på hvor rykteknappen er, på tapatalk, kjære [emoji106]

FroBe
16/07/16, 23:49
Jeg bruker "Takk" til å takke folk for hjelp, for å takke for interessante tips, eller for å vise at det er noe jeg er enig i uten å la det gå inflasjon i enig-poster.

Før kunne jeg gå inn i profilen min for å se hvilke innlegg jeg hadde takket for, dette var da en kjapp liste med snarveier til interessante poster for meg, men det ser ut som om dette nylig er blitt endret slik at 90% er blitt slettet. Nå må jeg basere meg på å huske relevante søkeord eller ha lagret snarveier i nettleseren for å finne tilbake til de beste tipsene/postene/trådene.

For meg så vil et forum med flere innholdsløse takk/enig i nye poster bli utvannet og uinteressant, og jeg vil sannsynligvis droppe å sjekke nye poster i trådene med mindre jeg har problemer med bilen og trenger hjelp.

Rykte-stjernen er sikkert en fin funksjon, men ser ikke hvordan denne funksjonen skiller seg fra de grønne prikkene hos medlemmene bortsett fra i form og utseende.

Forøvrig så ser det ut som om "Takk" i forumet ofte brukes som tommel opp for å skryte av noe eller si at noe ser flott ut, burde kanskje hatt en annen knapp for dette?

Svirre
17/07/16, 14:28
*Leste feil*

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Viggo J
22/07/16, 07:46
Kan vel være likeså greit å fjerne den hvis den blir som en "liker" knapp på FB. Så det blir bedre å poste ett svar der man takker for ett flott svar på ens spørsmål.

Tommen
22/07/16, 11:40
Ser ikke grunn til å fjerne den. Er kjedelig å skulle følge en tråd hvor det står at det er noe nytt og så er det bare syv "tommel opp", "pent", "kult" osv. Hvis det blir erstatningen vil i hvertfall jeg blir mindre aktivt. Jeg kommenterer ikke mye i dag. Men da kommer jeg innom færre tråder hvor jeg har noe å bidra med.

Jeg bruker knappen for å vise at jeg er enig i et forslag andre har lagt inn. Eller bare for å indikere for at jeg synes noe var bra. Eller for å takke folk som kommer med svar. Derfor synes jeg det er en terskel som gir mer aktivitet selv om ikke posten selv oppdateres. Den som blir takket for en post får jo opp det. Hvis knappen forsvinner får vedkommende ikke det en gang!

Forumet blir ikke nødvendigvis bedre hvis det blir at folk skal kommentarer med enkeltord og moderatorene "ser" flere innlegg. Kvantitet er ikke nødvendigvis kvalitet!

mrstfu
22/07/16, 11:45
At kvantitet ikke er bedre en kvalitet er vi helt med på, men noe av tanken er jo at svar og aktivitet vil motivere hver enkelt til å være mer aktiv i egen tråd.

For å snu litt på saken: noen med konkrete forslag til hvordan vi kan øke forumaktiviteten? Det er målet, tross alt.

FroBe
22/07/16, 22:40
Er det bare prosjekttrådene der aktiviteten dør ut, eller er det generelt på forumet?

Regner med at dere sitter på litt statistikk og kan se både hvor mange som er innlogget, hvor mange som leser, hvor mange som takker, og hvor mange som skriver innlegg?

Et levende forum vil rekruttere nye lesere og etterhvert medlemmer. Deres aktiviteter vil flytte seg mellom de forskjellige avdelingene i forumet etterhvert som eldre biler forsvinner som spiker og nye modeller dukker opp.
Hvis ikke de gamle medlemmene skriver nok interessante innlegg så bør fokuset være å lokke til seg nye medlemmer, og holde kvaliteten på trådene høy nok til at de blir lest.

Selv er jeg innom forumet for å lære hvordan bilene fungerer, og hjelpe meg selv og andre å holde dem i drift. Hvordan noen pimper bilene sine bruker jeg sjelden tid på å lese eller kommentere.
Har jeg tid prøver jeg daglig å lese alle nye poster i underforumet for bilen jeg har, men blir trådene fylt med intetsigende takk-poster så bli dette uinteressant å følge med på.

Jeg ser nå at "Takk"-funksjonen har hatt sikkerhetshull og gitt driftsproblemer, det har jeg ikke tenkt over, og dette er kanskje en faktor til at dere vurderer å fjerne funksjonen.

Hvordan ser Volvo-forhandlerne på forumet? Føler de at det er noe som stjeler kunder fra verkstedene, eller er forumet en plass som øker interessen for å være trofast til Volvo?
Hvis forhandlerne er positive til forumet så burde de kanskje være aktive med å reklamere for det og opplyse om det til kundene sine i butikkene? Nye lesere/brukere kunne kanskje økt aktiviteten litt her på forumet.

Daniel V
23/07/16, 18:39
Jeg har ikke inntrykk av at verkstedene ser på VCCN som noe som røver fra dem kunder. Dette basert på at VCCN har jo rabattavtaler med flere av de store Volvoforhandlerne.

Det er jo ikke til å stikke under en stol at flere og flere er av den oppfatning av at det er så mye elektronikk på en bil at det er sjanseløst å prøve å gjøre noe selv, noe verkstedene lever godt av.

Jeg prøvde for noen år siden (mener det var slutten av 2012) å forhandle med de store Volvoforhandlerne sånn at alle som kjøpte en ny Volvo, skulle få med en folder fra VCCN. Tanken var at gjennom gode rabattordninger skulle dette bidra til at folk brukte merkeverkstedene, samtidig som kundene følte de ble tatt godt vare på. Dette skulle jo også gi oss store inntekter i klubben. Jeg skjønte fort at vi trengte litt flere år på baken for å tilfredsstille administreringen av alt dette på en god måte. Det hadde jo vært elendig reklame ovenfor både VCCN og Volvo at det tilbudet som ble gitt ikke ble fulgt opp på skikkelig måte.

Jeg mener fortsatt at grunnen til at aktiviteten synker her er fordi vi er inne i en periode hvor alt skal gjøres via Facebook. Der får man utrolig kjapt svar, enorm respons på salgsannonser og når ut til et mye større publikum enn her inne.

Problemet er at folk ikke skjønner verdien i at alt her inne er søkbart og lagret i systematiske former. Prøver du å finne igjen et innlegg på en Volvogruppe på Facebook etter 30 minutter er jo dette så godt som håpløst.

Jeg er ingen medieviter overhodet, så jeg vet ikke hva som bør gjøres i kampen "mot" Facebook, men jeg synes nå uansett at det er mye bedre, lettere og smidigere å lese ting her inne, enn å grave rundt etter dårlige artikler på Facebook. Eneste jeg synes duger bra på Facebook er markedsplassene der.

larsverm
23/07/16, 21:19
Facebook har helt sikkert tatt mye av "markedet", men det er sjelden man der finner svar av den slags kvalitet som vi ofte har her.

holter
23/07/16, 23:22
Det er jo mange registrerte brukere på forumet -men er sikkert dem som syns det er for mye jobb og måtte lage seg en profil og sette seg inn i hvordan en poster o.s.v -mot da hvordan det er på f.b grupper , pluss at folk flest med volvo ikke vet at forumet finnes -så da får heller vi som bruker forumet bli flinkere til og reklamere for det og hjelpe dem som lurer på noe selv om spørmålet er aldri så enkelt . Tror også at nye spennende bilmodeller vil trekke til seg en del folk -men om dem skriver noe mer er noe helt annet . Det er nok også litt lite aktivitet her når det kommer til enkelte bilmodeller - som på f.eks xc60 som nå er en bil det finnes enormt mye av - så kanskje mange brukere savner mer skriving om annet en 240 og v70 -men da kan dem jo fortelle litt om sine biler selv -er ikke farlig og skrive her selv om en blir rettet på fort om en skulle ta feil :) Har sett på disse f.b gruppene og sikkert bra noen av dem , et forum som dette kan heller aldri konkurere med finn.no eller bestemte grupper på f.b for salg av dekk -deler o.s.v , men det bør ikke være et hinder for og bruke forumet .

mrstfu
24/07/16, 00:57
En del av det handler helt sikkert om at enkelte modeller, eksempelvis XC60, V40 osv ikke er like attraktive hos entusiastene ennå. Med entusiaster mener jeg de som liker å skru, detailingentusiaster finnes sikkert på alle plattformer. Derfor er de "eldre" modellene mer attraktive, det finnes flere av de og tilsvarende delebiler, mer tilgjengelige ettermarkedsdeler, og mer informasjon på entusiastfronten. Spesielt XC60 og V40 (siste utgave) er nok ansett som litt mer praktiske og trygge kjøp, enn et som er bunnet i entusiasme, og eiertypen reflekterer nok det, generelt sett, hvertfall (kaller ikke deg for en pensjonist, holter :D)Min teori, hvertfall.

Min og en del andres tankegang er det at selv om Facebook er en fin plattform for hastesaker, er det mer strukturert og ordnet informasjon her på forumet. Det er verdt å huske på, slik at om man svarer på en Facebooktråd kan det være greit å linke hit, til en HowTo-tråd eller en annen tråd som besvarer spørsmålet.

Det er kommet flere gode innspill i denne saken, og jeg kjenner selv at jeg ikke er like stødig i meningen om at Takk-knappen burde fjernes som jeg var. Liker at denne tråden har tatt en sving mot å øke trafikken og oppmerksomheten generelt, istedet for å kun ta for seg det ene virkemiddelet.

Styret jobber hele tiden for å gjøre forumet mer tilgjengelig og å gjøre medlemskap med attraktivt, men vi er bare en liten gjeng - vår fantasi er ikke grenseløs, sånnsett. Det er kjempebra at dere som medlemmer kommer med innspill på hvordan klubben kan forbedres, spesielt med tanke på rabattavtaler og publisering. Fortsett å bruke Forslagskassen, det setter vi stor pris på!

holter
24/07/16, 01:52
Nei jeg er ikke pensjonist enda -men er nok mye nærmere den alderen en deg :) Får lage meg logo som den du har i frontruta for vccn så skal du se det kommer flere med gubbe bil til forumet :)