PDA

Vis full versjon : Godkjenne 940 med 238 hk og 320 nm



Kalsn
07/07/10, 23:24
Har litt planer om å kanskje få godkjent litt mer effekt i 940n, er vell 238 hk og 320 nm (?) som er max? ser for meg at man vil slite voldsomt med å holde meg under 320nm med en turbomotor på 238 hk, og særlig med holset'n.
Er det noen som har fått dette godkjent noen gang? er det bare å få bremsepapirer på rett antall hk og vise til BT eller?

Anders-
07/07/10, 23:35
Jeg har godkjent 240 med 216hk..

Bremsepapirer og volvos generelle godkjenningspapirer så skal du være good 2 go

mcnugget
08/07/10, 01:26
Er ikkje alltid dei er så nøyen på dreiemoment faktisk.. Iallefall mangen som får godkjent uten problem så lenge effekten stemmer.. :) men varierer vel fra plass til plass...

TeamBørnOut
08/07/10, 01:42
skjønner ikke hvordan motorn kan bli så sterk med den 2" potta du bremser / viser bilen med ;)

Kalsn
08/07/10, 01:51
skjønner ikke hvordan motorn kan bli så sterk med den 2" potta du bremser / viser bilen med ;)
nei sant, god idee å peise på ei lita potte! men vis de ikke er så sinnsykt nøye på antall nm så er blir det fort enklere å få det godkjent :)

ChrML
08/07/10, 05:29
Hender det de nekter å godkjenne fordi de synes turboen er for svær? Til tross for at man viser bremsepapirene.

henrik940
08/07/10, 05:49
Hender det de nekter å godkjenne fordi de synes turboen er for svær? Til tross for at man viser bremsepapirene.

I teorien skal jo ikke det være noen hindring. Er vel egentlig ikke noen begrensning på hvor stort ting kan være :p

Christian
08/07/10, 09:29
En kammerat av meg fikk kjeft fordi han hadde ALT for svær ic på bilen sin! (fmic på datsun)
Den ga masse effekt! Og turboen var vesentlig større enn org, men han kunne ikke si noe om hvor stor org turbo var da.

mcnugget
08/07/10, 12:17
Er så genialt med folk på biltilsynet som egentlig ikkje har peiling litt engang, så skal dei alltid begynne å diskutere på eitt eller anna tull... :D

Kalsn
08/07/10, 12:44
Hender det de nekter å godkjenne fordi de synes turboen er for svær? Til tross for at man viser bremsepapirene.
kanskje man burde dra på biltilsynet først å si at man har planer om å trimme bilen og om det er mulighet å få det godkjent? så legger de seg kanskje ikke så mye i at man har større turbo. De har liksom en tendes å bli "snillere" om man spør på forhånd :p

Dan Bay-Johansen
08/07/10, 13:27
Søk først - trim etterpå ;)

"Det er bedre å spør om tilgivelse enn tillatelse" - gjelder ikke hos Biltilsynet har jeg inntrykk av...

Refinement!
08/07/10, 16:06
Har godkjent to 740 med henholdsvis 220 og 238 hk her i Stavanger. Ingen problem sålenge en har papirene i orden. Bestilte time uten å søke i forveien og dem åpnet ikke panseret engang på noen av bilene. Eneste var at dem krevde papir på at riktige demper satt på fra godkjent bilverksted, da det ikke er så lett å se nummeret når den er montert foran.

Kalsn
08/07/10, 16:13
Har godkjent to 740 med henholdsvis 220 og 238 hk her i Stavanger. Ingen problem sålenge en har papirene i orden. Bestilte time uten å søke i forveien og dem åpnet ikke panseret engang på noen av bilene. Eneste var at dem krevde papir på at riktige demper satt på fra godkjent bilverksted, da det ikke er så lett å se nummeret når den er montert foran.
papirer, da tenker du på bremsepapirer? så dem brydde seg ikke om noe nm i ditt tilfelle?

Refinement!
09/07/10, 16:21
Må ha bremsepapir underskrevet og stemplet fra bremsebenk bt går god for.

Nm var aldri noe tema, men det var uansett innenfor det tillatte.

ChrML
10/07/10, 05:07
Fått svar på søknaden min angående effektøkningen på 940. Nevnte spesifikk hva oppsettet var (turbo, grenrør ol).

Svaret var igrunn at det er greit sålenge original motorstyring brukes. Avgassmålinger (en enkel som tas på EU kontroll) må legges frem, bremsepapirer på effekt/dreiemoment og papirene fra Volvo.

mcnugget
10/07/10, 05:37
Fått svar på søknaden min angående effektøkningen på 940. Nevnte spesifikk hva oppsettet var (turbo, grenrør ol).

Svaret var igrunn at det er greit sålenge original motorstyring brukes. Avgassmålinger (en enkel som tas på EU kontroll) må legges frem, bremsepapirer på effekt/dreiemoment og papirene fra Volvo.

Lyst å legge ut søknaden? :)

Kalsn
10/07/10, 09:24
Lyst å legge ut søknaden? :)
ja sleng de ut:)

mcnugget
10/07/10, 14:31
Har på følelsen at chrml er flink til å ordlegge seg og argumentere saklig, så hadde vore kjekt å sett søknaden.. :)

Modalen
10/07/10, 14:35
En kammerat av meg fikk kjeft fordi han hadde ALT for svær ic på bilen sin! (fmic på datsun)
Den ga masse effekt! Og turboen var vesentlig større enn org, men han kunne ikke si noe om hvor stor org turbo var da.

Moro.
Jeg viste min med stor alu-ic og 13c.

"Stor ladeluftkjøler, men det spiller ingen stor rolle for effekten." - Statens Vegvesen

jonass
10/07/10, 14:42
Haha, neida ic har ikke så mye og si, bare 30%+++

Kalsn
13/08/11, 00:30
rister litt liv i denne, hvordan så papirene dine ut ChrML?:)

skogy
13/08/11, 08:18
Må ha bremsepapir underskrevet og stemplet fra bremsebenk bt går god for.

Nm var aldri noe tema, men det var uansett innenfor det tillatte.

Fikk beskjed om at bremsing ikke var nødvendig så lenge jeg hadde stemplet papirer fra forhandler på at hjernen var orginal.

ChrML
13/08/11, 10:47
rister litt liv i denne, hvordan så papirene dine ut ChrML?:)
Har ikke gjort noe mer med det enda :)

Kalsn
13/08/11, 11:26
Fikk beskjed om at bremsing ikke var nødvendig så lenge jeg hadde stemplet papirer fra forhandler på at hjernen var orginal.
Så = Automatisk 238hk i vognkortet eller? hvordan klarer de å finne ut hvor mye de skal skrive i vognkortet da?

ChrML
13/08/11, 11:28
Fikk beskjed om at bremsing ikke var nødvendig så lenge jeg hadde stemplet papirer fra forhandler på at hjernen var orginal.
Ikke bare hjernen, hele motoren. Da får du stemplet hk / nm den motoren ble levert med originalt.

MorSto
09/11/11, 23:18
Ser det er stor forskjell fra plass til plass angående det med å godkjenne 940 med max heste antall.
Har også lyst til å kjøre det med min 940.
Men frykter nokk man må en tur til et tuv verksted

R.G
10/11/11, 12:34
Ser det er stor forskjell fra plass til plass angående det med å godkjenne 940 med max heste antall.
Har også lyst til å kjøre det med min 940.
Men frykter nokk man må en tur til et tuv verksted

ja fikk opp effekta i en 940 jeg hadde, men dem lager bare helvete ut av ingenting.

MorSto
10/11/11, 13:27
Fikk du godkjent det da, eller ble det bare tull av det?

R.G
10/11/11, 13:43
ja jeg fikk det opp ja. men bt drev å pirka på ettersom volvo sier att maks effekt er 238hk/310nm og godkjenner alternative motorer så mener da bt att volvo kan godkjenne sin egen motor med 238hk/310nm. noe da kan lage ball på å godkjenne en trimmet rødblokk. pga trimmer man biler igjen så er det igjen §7 som trår i kraft. om att du må på ett uavhengig lab å ta syklus test på avgasser for att det skal tilfredsstille avgasskrav da din bil ble førstegangsregistrert.

så er man heldig går det greit å skru opp effekta, ikke heldig så står man fats med sine 99kw i en 940lt.


Fikk å godkjent en 940FT opp fra 121kw til 143kw pga turbo+ da detta var Volvo sin trim til FT/FK motora. dakrevde dem ingenting. skrev heller ikke noe i vognkort. bare endra effekta opp.

YMK
10/11/11, 19:57
Og turbo+ endrer liksom ingenting på den avgassen......
Iallefall ikke mere enn annen turbo, ic og lignende.

MorSto
10/11/11, 20:54
ja jeg fikk det opp ja. men bt drev å pirka på ettersom volvo sier att maks effekt er 238hk/310nm og godkjenner alternative motorer så mener da bt att volvo kan godkjenne sin egen motor med 238hk/310nm. noe da kan lage ball på å godkjenne en trimmet rødblokk. pga trimmer man biler igjen så er det igjen §7 som trår i kraft. om att du må på ett uavhengig lab å ta syklus test på avgasser for att det skal tilfredsstille avgasskrav da din bil ble førstegangsregistrert.

så er man heldig går det greit å skru opp effekta, ikke heldig så står man fats med sine 99kw i en 940lt.


Fikk å godkjent en 940FT opp fra 121kw til 143kw pga turbo+ da detta var Volvo sin trim til FT/FK motora. dakrevde dem ingenting. skrev heller ikke noe i vognkort. bare endra effekta opp.


Så BT mente att et volvo verksted skulle ta på seg jobben å godkjenne effekter på 238HK?

Det tror jeg at er lite sansynelig at de vill gjøre, kommer en dit så får en vell bare beskjed om og dra på BT igjen !

R.G
11/11/11, 16:13
YMK:
turbo + og avgass= er en type godkjent trim så det har ingenting å si, er foretatt syklus tester og hele sulamitten med turbo+ å før det kom på markede, derfor er det lovlig.. men gjør man vesentligen endringer med motor som ic,turbo, grenrør, chipper er ikke motor i orginal stand lenger og da må det taes syklus tester igjen. med turbo + er motor i orginal stand, og turbo+ er en orginal trim derfor er det lov.


MorSto:

nei dem mente att det skulle godkjennes en volvo motor (med org 238hk) eller oppunder 238hk/310nm for å få effekt i vognkort.

MorSto
11/11/11, 16:33
Okey. ja de skal jo gjøre det vanskeligst mulig så...

The Sven
11/11/11, 17:43
nei dem mente att det skulle godkjennes en volvo motor (med org 238hk) eller oppunder 238hk/310nm for å få effekt i vognkort.

Med andre ord å montere en original T5 motor hadde ikke vært noe problem i din bil?

R.G
11/11/11, 20:59
Med andre ord å montere en original T5 motor hadde ikke vært noe problem i din bil?

hvorfor skulle det vært problem? er effekta og moment på 5ern i henhold til kravet for 9 serie så blir det godkjent ja, ingen som kan nekte da.



EDIT: dem vil ikke godkjenne oppjustert 4ere pga avgasser og tuv som dem krever på avgasser nå. men dem ville heller godkjenne en volvo motor som er org effekt tilnærmet kravet, da pga motor er org så er avgassene rikitg. er samme helvete som med 6er turboen min og biltilsynet. jeg får godkjent 5er turbo sa dem pga det er en orginal urørt motor. men er det att når folk skal justere opp motorer fra orginal stand til uorginal og få inn 238hk i vognkort på det som er ett helvette

The Sven
11/11/11, 21:36
hvorfor skulle det vært problem? er effekta og moment på 5ern i henhold til kravet for 9 serie så blir det godkjent ja, ingen som kan nekte da.



EDIT: dem vil ikke godkjenne oppjustert 4ere pga avgasser og tuv som dem krever på avgasser nå. men dem ville heller godkjenne en volvo motor som er org effekt tilnærmet kravet, da pga motor er org så er avgassene rikitg. er samme helvete som med 6er turboen min og biltilsynet. jeg får godkjent 5er turbo sa dem pga det er en orginal urørt motor. men er det att når folk skal justere opp motorer fra orginal stand til uorginal og få inn 238hk i vognkort på det som er ett helvette

Noen som vet hvordan det er med avgasskrav på litt nyere biler ved ombygging til f.eks T5? Om man bruker en motor som er f.eks 1 eller 2 år eldre enn bilen?

R.G
11/11/11, 23:22
det går hvis dem er under samme år som avgasskrav er. er ikke nye krav hvert år. går under forskjellige "direktiv".

fks: ut av det blå med årstall, men hvis det fks ble nytt krav (direktiv) i 1995 som går til 2000, så kan du da hvis du feks har en 1999 modell bil sette i en 1995 modell motor


edit: tar man en feks en b230et fra 1988 og da bruker motronic innspruten og setter denne inn i en 1991 940 så blir ikke det godkjent sjøl om katalysator ettermonteres på motronic spruten. pga motronic ikke har katalysator org, og ikke lambda og ble nytt direktiv i 1989 hvor det krevdes katalysator og lambda og da nye avgasskrav., skal denne ombygging gjennomføres og godkjennes må denne motoren igjennom feks sykluser via uavhengig lab §7. for å vise att denne gamle innspruten takler di nye kravene som kom i 1989 som da omfatter 940 bila. men kan bruke lh systemet fra 940 på ET motoren så er det ingen som ser forskjell. for motorblokk er motorblokk.

Rabben
15/10/12, 21:32
Hvilke biler blir godkjent med t5r motorn utenom 850 som kom med den org da selvfølgelig? Hadde vært artig å hatt det i en 940 eller 740, helst 242 da men.

turb00le
15/10/12, 21:46
R motoren får en ikke godkjent i noen rwd volvo. 850 t5/turbo går akkurat, med 10nm i margin.
240 kan godkjennes med 2.0t motoren, det er samme motor men kortere slag.

Not sent using Tapatalk

Rabben
15/10/12, 21:50
Du kunne ikke sendt link til en motor i Sverige da? eller bare gitt riktig nummer sånn som f.eks b230f osv.

turb00le
15/10/12, 22:21
Den som egner seg i 940 heter bare b5234t. 2 literen heter b5204t. Har de ett siffer etter t er det gjerne nyere motor med canbus og dritt. Enklest å bruke motor fra 850.

Not sent using Tapatalk

Rabben
17/10/12, 09:22
Er olle det t5 motoren det da? :) Skulle nesten bygd banebil med t5r motoren som ligger på finn da den selges jo til gibort pris.