PDA

Vis full versjon : Hardhendt giring.



Lars97
29/06/16, 01:49
Plages med at girspaken på s60 04, er "hard" å dra ut og sette inn i gir. Sklir altså ikke så lett, som eg sko ønsket. Men dette varierer, av og til går det greit. Mens andre ganger må man være litt "hardhendt". Har merka at vist det er veldig varmt ut, glir den lettere. Kan det være overføringa fra spaken til girkassa som har gått "tørr"/rusta litt? Eller olja på girkassa?

Noen som har erfart det samme?
Takker for svar! :)

JonnyB67
29/06/16, 06:15
Plages med at girspaken på s60 04, er "hard" å dra ut og sette inn i gir. Sklir altså ikke så lett, som eg sko ønsket. Men dette varierer, av og til går det greit. Mens andre ganger må man være litt "hardhendt". Har merka at vist det er veldig varmt ut, glir den lettere. Kan det være overføringa fra spaken til girkassa som har gått "tørr"/rusta litt? Eller olja på girkassa?

Noen som har erfart det samme?
Takker for svar! :)

''Følger''
Har samme på min, men den kommer seg når kassa begynner å bli varm, Byttet olje(original-olje) uten at den ble bedre.

Plexim
29/06/16, 06:18
Følger denne jeg også, min er ganske tung å dra inn og ut av gir.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Daniel V
29/06/16, 10:55
Regner med det er manuellkasser dere snakker om? :)

Lars97
29/06/16, 11:54
Ja, glømte å skrive det :)

Svirre
29/06/16, 13:47
Hvordan er clutchen på bilene deres? Enten så løser ikke clutchen ut tilstrekkelig, eller så er det dårlig synkroniseringsringer.
Merkbar forskjell på stillestående vs. i fart, forskjell på girene?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Lars97
29/06/16, 19:17
Clutchen tar ikke før pedalen er halvveis ute, så trur nok an får løst seg ut tilstekeligt? Giringa er like når bilen er stillestående som i fart. Og er like "hard" i alle gir, ingen spesielle som skille seg ut. Hadde det vært synkroniseringsringene hadde vel giringa vært hard i fart, og lett stillestående?

Svirre
29/06/16, 21:51
Clutchen tar ikke før pedalen er halvveis ute, så trur nok an får løst seg ut tilstekeligt? Giringa er like når bilen er stillestående som i fart. Og er like "hard" i alle gir, ingen spesielle som skille seg ut. Hadde det vært synkroniseringsringene hadde vel giringa vært hard i fart, og lett stillestående?
Jeg tar et skudd i fra hofta nå; dårlig utløserlager/clutch? Opplevde at nå at utløserlageret gikk på min, dog riktignok at pedalen måtte trykkes lenger og lenger inn før det til slutt all funksjon opphørte.
Siden dette gjelder alle gir, så holder jeg en knapp på clutchen er sted. Starte med å lufte clutchen f.eks?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Plexim
29/06/16, 21:55
Clutchen tar ikke før pedalen er halvveis ute, så trur nok an får løst seg ut tilstekeligt? Giringa er like når bilen er stillestående som i fart. Og er like "hard" i alle gir, ingen spesielle som skille seg ut. Hadde det vært synkroniseringsringene hadde vel giringa vært hard i fart, og lett stillestående?
Sånn er min å, lik uten motor i gang tilogmed, er akkurat som at selve girspaken går tungt nesten, men har ikke fått sjekka det.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Torsen67
30/06/16, 01:21
Er ikke mekanismen i selve girspak/overføring som er treg da?

Lars97
02/07/16, 15:51
Ja muligt det er det. Men giret er like tunge når motoren er av som når den er på. Hadde det vore utløserlageret hadde du vell bare opplevd hardhendt giring med motoren igang?

locked
02/07/16, 19:04
Voldsomt å skifte clutch/utløyserlager pga. dette.

Ta av girwire på girkassen å sjekk om girspaken går lett då.

Dersom ja, det er feil i girkassen
Dersom nei, det er treighet i overføringswire.

Lars97
02/07/16, 22:48
Takk for tips, skal prøve det :)

Lars97
11/07/16, 17:40
Ein liten oppdatering:
Tok av girwireen fra girkassa, wireen sklei då lett. Så då er det ikke wireen som er problemet.
Lagde ein liten video når eg bevege på wiren og på girkassa.
https://www.youtube.com/watch?v=fMb8f111DG0&feature=youtu.be
Der ser du at det er på girkassa den er hard å bevege.