PDA

Vis full versjon : Sprekk i hovedlykt - bytte glass?



Ludo
28/06/16, 21:19
Heisann,

jeg har fått en lei sprekk i frontlykten på førersiden og det blir endel fukt på innsiden. Er det mulig å bare bytte glasset eller må man bytte hele lykten? Ser at Mekonomen/Meca/BilXtra skal ha nærmere 12K for en komplett Xenon lykt med klarglass og det blir jo litt vel kostbart...

Noen tips?

holter
28/06/16, 21:58
Vparts selger glass til 00-04 lykter da skulle det jo gå og skifte det -hadde også xenoen lykter men var ikke så billig der heller , skulle være mange delebiler og finne på om du har en 03 ? Har du sett på ebay om det er mer fornuftige priser der ?

Ludo
29/06/16, 10:14
Fant glass på Vparts, hyggelig pris også - 865,- pr stk. Er det stor jobb å bytte disse?

holter
29/06/16, 12:57
Ja jeg så prisen der og mye hyggeligere den en ny lykt :) Har aldri byttet slike glass så det vet jeg ikke - men så en video på youtube hvor dem bygget om en v70 lampe til linselys og lagde seg en kasse for og varme opp lampen med hårføner for og få løsnet tetningsmiddelet som glasset er festet med - du kan se om du finner noe der om ingen på forumet har en løsning - men om det tar noen timer er det verdt det med den summen du sparer på og kjøpe bare glass .

aarnes
29/06/16, 21:01
Volvo selger også glassene til disse løst.
Det er en slangs butyltape som er brukt til å lime glasset.Fåes også kjøpt på Volvo, jeg har to pakker liggende som du kan få til en hyggelig pris.

Tape med maskeringstape rundt glasset så du ikke smelter/kliner lim etc rundt om.
Varm opp glasset så det blir skikkelig varmt. Sett ned kniven mellom glass og plastkanten og dra kniven forsiktig gjennom limet rundt hele et par ganger og varm samtidig glasset.
Bend glasset rett opp ca 5cm, hold det oppe mens du skjærer bort limet som sitter igjen på lyktehuset.

For å sette på det nye glasset skal butyltapen legges i sporet som du har rengjort for lim, deretter det nye glasset legges på.
Anbefaller deg og bruke hansker så du unngår fettmerker på reflektor og glass.

Ludo
29/06/16, 22:42
Tusen takk for tips, får vel disse til uka så jeg skal følge rådene deres og komme tilbake med litt bilder etc. :)

holter
29/06/16, 23:09
Du får nok til dette - fant igjen video på youtube og var samme metode som aarnes skriver -bare at der brukte han en pappeske som varmekasse og hårføner :) Viktigste er nok og varme så mye at festemiddel løsner nok -ellers kan det gå med et glass eller 2 :)

Ludo
30/06/16, 06:24
Volvo selger også glassene til disse løst.
Det er en slangs butyltape som er brukt til å lime glasset.Fåes også kjøpt på Volvo, jeg har to pakker liggende som du kan få til en hyggelig pris.

Tape med maskeringstape rundt glasset så du ikke smelter/kliner lim etc rundt om.
Varm opp glasset så det blir skikkelig varmt. Sett ned kniven mellom glass og plastkanten og dra kniven forsiktig gjennom limet rundt hele et par ganger og varm samtidig glasset.
Bend glasset rett opp ca 5cm, hold det oppe mens du skjærer bort limet som sitter igjen på lyktehuset.

For å sette på det nye glasset skal butyltapen legges i sporet som du har rengjort for lim, deretter det nye glasset legges på.
Anbefaller deg og bruke hansker så du unngår fettmerker på reflektor og glass.

Ja, kjøper gjerne litt butyltape av deg...

Ludo
06/07/16, 18:55
Nå er jeg i gang med å bytte glass... Det å ta av fronten og få ut lyktene tok vel ikke mer enn 20 minutter så det gikk greit. Tok ut pærene og gikk i gang med å varme første lykta... Skal si det sitter godt, etter tre timer med varming, skjæring og bøying gav jeg opp og knuste glasset i stedet og tok bort resten med tang. Gikk fint det, men tidkrevende det også. Første lykt er ferdig limt nå, brukte Butyltetting fra Biltema, får håpe det holder - det ser tett og fint ut så langt...

Må bare få meg litt arbeidslyst - skal straks starte på lykt nummer to :)

holter
06/07/16, 19:17
Dette kan nok være grunnen til at den personen på youtube jeg så brukte en pappeske og et rør hvor han hadde festet hårføneren til og inn i esken ) Men du sparer om ikke annet masse penger selv om det tar tid :)

Ludo
06/07/16, 19:22
Meget mulig det, men når det ble så varmt at det ikke var mulig å ta på glasset uten skinnhansker så gav jeg opp... Uansett, som du sier - man sparer masse penger på å gjøre dette selv. Ny hovedlykt hos Mekonomen koster 11.500,- sånn cirka... Og to nye tåkelykter måtte jeg også ha, disse ble byttet kjapt og lettvindt. Så handelen på Vparts.se på to frontglass samt to tåkelykter har spart meg for godt over 20.000,- kroner og det ved å gjøre jobben selv, og det er jo ganske bra timebetalt... Så får jeg heller være stiv og støl i morra på grunn av en mengde uvandte kroppsstillinger :)