PDA

Vis full versjon : Dunke/klunke lyd 2006 V70 D5 Automat (AW TF-80 SC)



qrius
28/06/16, 14:32
Har en dunke/klunke lyd som kommer fra motorområdet når jeg går på gassen, samt en liten lyd om jeg slipper gassen kjapt. Har akkurat byttet momentfestet og øvre motorfeste (disse var helt gåene). "Slakken" jeg hadde ble borte, men lyden er der fremdeles.
Jeg mistenker at det kan være slakk inne i girkassen/diffen? Kassen er gått 60 000km og har blitt flushet. Har også hørt om "subframe knocking", kan det være dette?

mrstfu
28/06/16, 17:21
Setter heller en knapp på slitasje i drivknuter. Jekk opp bilen, om du kan rotere dekket noen grader før akselen "blir med", skjønner du hva jeg mener.

qrius
28/06/16, 21:20
Skjønner hva du mener. Men begge akslingene var nye for 30 000 siden :-S
Men skal sjekke det, tusen takk!

mrstfu
28/06/16, 21:37
Poenget var vel at det er mer sannsynlig at klunkinga er utafor kassa, enn inni;)

Når du tenker på hvor mange ledd det er mellom akseluttakene og ut på dekka er det hvertfall mer sannsynlig. Vinkelkasse, Haldex, bakdiff, drivknuter og hjullagere. Mye det kan være slakk i, mesteparten er langt billigere enn ei ny kasse;)

Ditch
28/06/16, 23:00
Jeg har samme problem, og har merket at det har vært litt slark når jeg vrir på hjulet mitt, men han på Bilia sa det var helt normalt

Ditch
28/06/16, 23:03
Får jo f ikke redigert innlegget mitt, som ble kuttet tidlig...

Uansett, var ikke helt enig i med hva Bilia sa, så jeg drar til ett annet verksted i morgen for å få sett på det

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

mrstfu
28/06/16, 23:26
Noe slark skal det være, men om der har gått varmt kan knutefett og lignende ha redusert effekt. Lettest å finne kilden ved å jekke opp og gi hjulet et lite rykk. Er det en drivknute kan det være verdt det å ha i nytt fett.

Cosworth
29/06/16, 11:08
Er det ikke kneppingen i mellom splines i på drivaksel å hjullager da?
Stå parkert og hold bremsen inne og skift fra R til D og så til R igjen og se om du hører kneppe lyden da.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

sandal
29/06/16, 23:57
Har samme lyd eg også! Som Cosworth sier, så er det den lyden eg har er det, ka må då gjøres då?

Også har eg vist eg står i et lyskryss også slipper bremser og gir gas med en gang så slår den seg på en måte i gir, men vist eg venter litt også gasser då kommer ikkje den dunke lyden :D

Cosworth
30/06/16, 00:08
Har samme lyd eg også! Som Cosworth sier, så er det den lyden eg har er det, ka må då gjøres då?

Også har eg vist eg står i et lyskryss også slipper bremser og gir gas med en gang så slår den seg på en måte i gir, men vist eg venter litt også gasser då kommer ikkje den dunke lyden :D
Vis du ikke kan leve med lyden så løsningen å lime med metallim som grønn locktite på splinesn mellom drivaksel og hjullager og la det herde i 12 timer før du kjører.

Er en bitteliten slakke der som årner lyden, bruker oftes å ruste så den slakken forsvinner men vis det har vært opp eller skiftet noe så blir det ofte slakke etterpå.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

sandal
30/06/16, 00:11
Vis du ikke kan leve med lyden så løsningen å lime med metallim som grønn locktite på splinesn mellom drivaksel og hjullager og la det herde i 12 timer før du kjører.

Er en bitteliten slakke der som årner lyden, bruker oftes å ruste så den slakken forsvinner men vis det har vært opp eller skiftet noe så blir det ofte slakke etterpå.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Ahaaa, skjønner så har ikkje noke å si då? e ikkje noke som e ødelagt? har hørt noen har kjøpt XC90 sin bolt på drivakslingen det funker også vist

qrius
30/06/16, 12:03
Er det ikke kneppingen i mellom splines i på drivaksel å hjullager da?
Stå parkert og hold bremsen inne og skift fra R til D og så til R igjen og se om du hører kneppe lyden da.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Jeg får da samme dunkelyden som om jeg går på gassen. Men jeg skal forsøke å lime splinsene å se om det blir bedre!

mrstfu
30/06/16, 13:41
Bare husk at det er splines fordi man skal kunne demontere det ved behov og.

otello
30/06/16, 14:22
Jeg har det samme på min, og noe lyd er det når jeg slipper gassen i lav hastighet samt når jeg gir forsiktig på i lav hastighet 0 - 30 km/t cirka.
Nevnte det for en voksen erfaren mekaniker på bilia og han sa (litt lyd blir det jo), men er ikke farlig.

Cosworth
30/06/16, 14:55
Ahaaa, skjønner så har ikkje noke å si då? e ikkje noke som e ødelagt? har hørt noen har kjøpt XC90 sin bolt på drivakslingen det funker også vist
Har ikke noe å si å er ikke farlig.
Tror ikke det hjelper å bruke bolten ifra xc90..
er servicemelding fra volvo at det skal limes vis kunden klager på lyden.
Kan bli et problem vis det skal deles en gang i framtiden *(iallefall om du skal gjøre det selv), men aldri opplevd det som et stort problem på verkstedet når en har utstyr.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk