PDA

Vis full versjon : Flushing av automat



Tom K
23/06/16, 10:52
Har akkurat kjøpt meg en 07 mod XC70 og automaten har en tendens til å gire litt rart og veldig hardt noen ganger, er disse 6 trinns kassene like vare på oljeskift som de eldre modellene ? bilen har akkurat rundet 200 000 og serviceheftet er fullt, men ser ingen ting om bytte av aut olje...er det for sent å flushe når den begynner å oppføre seg rart ?

holter
23/06/16, 11:52
Det er ikke for seint -men om du fortsetter og kjøre med den kan det fort bli veldig dyrt . Det at bilen har vært på alle servicer og spesielt om det er på volvo verksted med den formeningen dem har om oljen på automatkassene er det ikke usansynlig at det aldri er byttet på den , men dem kan sikkert gå inn i registeret og se hva som er gjort med bilen siden den var ny. Det er mer en nok 6 trins girkasser som har endt med og bli skiftet også p.g.a dårlig vedlikehold , selv om kanskje disse kassene er bedre en dem som satt på eldre volvo . Når en kjøper bil så vet en aldri hvor mye den f.eks har dratt tunge hengere -campingvogn hvor kanskje oljen er klar for utskifting etter 20 tkm - første jeg gjør når jeg bytter bil så er det oljeskift på kassa om den girer bra eller ikke -koster alt for mye og gamble med slike ting .

jerognal
23/06/16, 14:59
Kassen skal flushes hver 60.000. Om Volvo forteller deg noe annet så kan du jo spørre om de tror på Julenissen og.....

Tom K
23/06/16, 15:02
Jeg har 6mnd bruktbil garanti så jeg skal foreslå en flushing av kassa så får vi se om det blir bedre

holter
23/06/16, 15:35
Det at den ikke girer riktig er jo helt klart en garanti sak -så da er oljeskift flush det rette og starte med - få skiftet olje på haldex samtidig , er evighetsolje der også iflg bilia lillestrøm og sikkert ikke skiftet på din den heller .

lars otto skiftesvik
23/06/16, 17:24
Du har kjøpt bilen med garanti. Dersom denne kassen slår og ikke girer som den skal er det alt for ofte slik at oljeskift ikke løser problemet.Her bør du allerede nå være meget skeptisk til denne bilen.Diesel og automat fra den tiden skal man være meget oppmerksom på.

Tom K
23/06/16, 17:45
Hvis ikke flushing hjelper så får de jo bare bytte kassa ;)

lars otto skiftesvik
23/06/16, 17:52
Dersom selger er villig til å bytte hele kassen for den prisen du har betalt for bilen er du heldig.Bytte av kasse kan koste 70 til 80000 kr

Tom K
23/06/16, 18:01
Kjøpt på Volvo forhandler, bør jo ikke være original kasse, holder lenge med en overhalt ;)

Alfs80
23/06/16, 19:41
Jeg flucha akkurat min s80 som har gått 240km den girte pent men nå etter flush merker jeg ikke at den girer.så dette var vel verdt penga

Tom K
23/06/16, 19:47
Husker du hva du betalte ? ev oljepris hvis du gjorde jobben selv

Daniel V
23/06/16, 19:57
Toyota selger akkurat samme olja som Volvo bruker til halve prisen :)

Ditch
24/06/16, 10:00
Jeg fikk 25 % på oljen hos toyota, og fikk vel 20 liter for 2400 ish

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Tom K
24/06/16, 11:24
Vil ikke være vanskelig selv om det er garanti på bilen så tenkte jeg skulle tilby meg å betale halvparten av oljen så får de stå for resten, blir det ikke bra da så får de ta kostnaden med ev å bytte til en brukt fungerende eller en overhalt kasse

lars otto skiftesvik
24/06/16, 16:56
Rart at et volvo verksted har solgt en xc 70 med ødelagt automatkasse med garanti.Selv for et volvo verksted vil dette være en stor kostnad dersom kassen skal skiftes.
Vi vil gjerne høre fra deg hva selgers reaksjon er på situasjonen.

Tom K
24/06/16, 17:38
skal ut å snakke med de til uka, rart det ikke ble oppdaget når de testet bilen , men den oppfører seg bare rart når den er varm og kjører pent, ved litt aktiv kjøring så merker man ingen ting....kan det være noe så enkelt som at det er lite olje på kassa ?

lars otto skiftesvik
24/06/16, 18:37
Det er når kassen blir godt varm at feil åpenbarer seg.Håper bare ikke du havner i en diskusjon med selger om kassen feiler noe eller ikke.Enkelte andre har havnet i en
fryktelig konflikt med verksteder som helst vil benekte fakta.Dersom du skulle møte liten forståelse for problemet så ikke la selger få mulighet til å bagatellisere problemet.
Lykke til.

Runis
24/06/16, 21:15
Standard feil på disse kassene er ventilhusene å converter problemer.Bytte kasse eller renovering er eneste løsning her er jeg redd.flushing kan nok virke på noen kasser,men slett ikke alle.snakket med folk som overhaler disse kassene gjevnlig,å disse feilene går igjen.

Tom K
04/07/16, 18:41
Var i kontakt med Jensen & Scheele i dag og fikk beskjed om at "dette fikser vi" skulle ringe meg når de hadde ledig time....ble oppringt etter to timer med beskjed om ledig time neste mandag........ble oppringt igjen 30 min senere med spørsmålet........eeeh kan du komme i morgen ? Raskt jobba og god service :)

holter
04/07/16, 19:37
Har et bra rykte på seg dem -kjenner flere som har kjøpt bil der og aldri vært noe problem med og fikse ting - annet med div firmaer som bruker kjøpt garanti hvor en må krangle med forsikringsselskaper for og få fikset en bil :) Kan hende det holder med en flush av kassa -er ikke havari hver gang en får prob med disse kassene - og enten så girer den bra etter en flush eller så må den evnt skiftes men det vet et volvo verksted :)

Daniel V
04/07/16, 19:59
Aldri noe vondt å si om Jensen og Scheele. Jeg handler stort sett alt av deler der, og familien kjøper ny bil der hvert tredje år. Prisene er også lavere enn på Bilia. De skulle ha 13200,- for å bytte regreim, vannpumpe og dieselpumpereim med timing på S80en. J&S tok 6500,- ;)

mrstfu
04/07/16, 23:28
Tips til kasseolje: billigbilpleie.no har Castrol JWS3309 for ca 1600,- for 20 liter pluss frakt. :D

Tom K
05/07/16, 15:40
Da har bilen vært inne til flushing av kassa, oljen var helt svart så det var nok på tide......eller dvs det var nok litt for sent......kassa ble bedre men den girer fortsatt litt hardt noen ganger, fikk beskjed av selgeren om at hvis det ikke ble bra så skulle jeg komme tilbake etter ferien så skulle de overhale kassa :)

64PV
05/07/16, 15:46
Har litt hard giring på min også noen ganger, og av og til en forsinkelse når jeg flytter spaken fra N til D.
Oljeskift og nullstilling av adapsjon hjalp en måneds tid, så var symptomene tilbake.
Har snakket med Ringstad Automatservice. De har visstnok reparert hundrevis av disse med samme symptomene.
Har bestillt time hos de for å få byttet ventilhuset i kassen. Håper virkelig det løser problemet.

Tom K
05/07/16, 15:58
Ja det er visst ventilene og ventilhuset som ikke er så glad i skitten olje, vi får se hvordan den oppfører seg de neste ukene , tror vel egentlig ikke den blir så mye bedre dessverre

holter
05/07/16, 16:06
Bra det er firmaer som tar ansvar for bilene dem selger , hadde vært kjedelig og kjøpt en slik privat og fått samme problem selv om det finnes en kjøpslov i norge . Det er litt for mange som tror at et service hefte som er fult betyr at da er alt som burde gjøres med en bil er gjort -med den innstillingen f.eks enkelte bilia verksteder har ang olje på kassa og den prisen dem tar for et skift -flush er det ikke rart kundene velger og ikke skifte olje .

Tom K
05/07/16, 16:13
Ja det var egentlig aldri noen diskusjon i denne saken, jeg fortalte om problemet til selgeren og fikk kontant svar om at sånn skal det ikke være, dette fikser vi...når jeg hentet bilen i dag fikk jeg beskjed om at hvis det ikke ble bra så skulle jeg komme tilbake etter ferien så skulle de overhale kassa, så jeg føler meg veldig trygg på at dette kommer til å gå bra ;)

Daniel V
05/07/16, 16:50
Bra det er firmaer som tar ansvar for bilene dem selger , hadde vært kjedelig og kjøpt en slik privat og fått samme problem selv om det finnes en kjøpslov i norge . Det er litt for mange som tror at et service hefte som er fult betyr at da er alt som burde gjøres med en bil er gjort -med den innstillingen f.eks enkelte bilia verksteder har ang olje på kassa og den prisen dem tar for et skift -flush er det ikke rart kundene velger og ikke skifte olje .
Problemet er vel at den vanlige mann i gata ikke får beskjed om at det skal skiftes olje på kassa. Volvo har jo i mange år trodd/sagt at denne var evigvarende.

Folk har god grunn til å forvente at hvis de leverer inn bilen til de servicer som er oppgitt så skal alt taes hånd om. Det er det samme som at hvis jeg leier inn en håndverker til å bygge nytt bad til meg, så regner jeg jo med at han gjør alt jeg trenger, ikke at jeg må komme tilbake i ettertid å be han fuge mellom flisene.

Tom K
05/07/16, 17:29
Du trenger ikke fuge....veggene vare evig ;)

lars otto skiftesvik
05/07/16, 17:34
i

holter
05/07/16, 17:39
Ja du har helt rett , men volvo burde funnet ut for mange år siden at oljen ikke varer evig -for er ikke mer en 2 mnd siden det ble byttet olje på kassa på v70 jeg har og meca hentet da opp service skjema fra bilia og sto ingenting om intervaler på oljeskift i det skjemaet . Om en reiser til sverige på f.eks et mekonomen verksted står oljeskift på kassa på xc60 som en del av storservicer og dem henter dette fra bilia sverige -fikk det skrevet ut også når det ble skiftet på den sist sommer ... så da kan vi vel spørre oss om hva i alle dager volvo i norge driver med , en ting er hva vi på forumet vet men flesteparten av volvo eiere i norge er ikke på dette forumet og må stole på det verkstedet sier .

Tom K
05/07/16, 17:42
Det er jo ikke bare Volvo som trodde at olje varte evig, VAG og BMW har jo samme problemer så det var nok en spesiell type tobakk som ble røyka på ingeniør studiene på disse skolene som utdannet gearkasse folka :)

holter
05/07/16, 17:56
Du har nok helt sikkert rett i det -men dem kunne jo forandre mening også når dem fant ut at det ikke var slik :) Trodde en gang at damer var lykken i livet når jeg var ung - nå mange mange år etter vet jeg noe helt annet :)

lars otto skiftesvik
05/07/16, 17:59
Som sagt tidligere hjelper som regel ikke oljeskift når en kasse har fått slike symptomer.Dersom selger stiller seg positiv til problemet kan du komme ut av saken uten en ødeleggende konflikt men si klart fra til selger at kassen ikke fungerer.Aksepter ikke en delvis løsning da kan kassen fort havarere og du har en verdiløs bil.

Daniel V
05/07/16, 20:26
Tips til kasseolje: billigbilpleie.no har Castrol JWS3309 for ca 1600,- for 20 liter pluss frakt. :D

Denne du kjøpte? :)

http://billigbilpleie.no/product/castrol-atf-multivehicle-20-ltr-3221/

mrstfu
05/07/16, 21:35
Denne du kjøpte? :)

http://billigbilpleie.no/product/castrol-atf-multivehicle-20-ltr-3221/

Er vel den eneste 20liter Castrol 3309-dunken på den sida, ja;)

Daniel V
05/07/16, 21:58
Så ikke at du hadde kjøpt Castrol :) Er jo en annen 20 liter der med jws3309.

Tenker å bestille en sånn selv da de kommer på lager igjen :)

mrstfu
05/07/16, 23:27
Så ikke at du hadde kjøpt Castrol :) Er jo en annen 20 liter der med jws3309.

Tenker å bestille en sånn selv da de kommer på lager igjen :)

Altså, du siterte meg på dette med Castrol;)

Men absolutt, bra pris og var her på to dager. Kan anbefale det nettstedet.

Daniel V
05/07/16, 23:37
Kan gå litt fort i svingene her når man leser i mellom oppdragene :)

holter
05/07/16, 23:46
Ellers har bilia den til 278 kr pr liter -da er den nok litt bedre , men det er mer for oss som ikke skifter olje på kassa selv og som vil ha stempel i boka :)

mrstfu
05/07/16, 23:56
Hva gjør den bedre?

holter
06/07/16, 00:03
Det var da en spøk -er selvsagt samme oljen men prisen er riktig siden det var prisen jeg måtte betale om jeg valgte den oljen fremfor -mobil atf 3309 olje når det ble skiftet på v70 for noen uker siden :)

Daniel V
06/07/16, 00:06
Du vet at det er Castrol som leverer olje til Volvo? ;)

holter
06/07/16, 00:14
Ja jeg vet at oljen en kjøper på volvo er castrol og at det ikke står en borrerig utenfor bilia lillestrøm:) skiftet på v70 ble gjort hos meca og da sa dataen at det skulle brukes castrol olje , da måtte dem kjøpe oljen hos bilia lillestrøm , men når spesifikasjonene ble sammenlignet så hadde mobil sin olje eksakt samme data , men til 100 kr mindre pr liter og den kjøpte meca inn fra sin leverandør -som dem selvsagt tjente penger på -men olja fra bilia var netto pris , men jeg fikk stempel da for 3400 kr og nytt filter :)

Øyvind G
06/07/16, 11:50
Er vel den eneste 20liter Castrol 3309-dunken på den sida, ja;)

Vet du hvor mye kommer dette på inkl frakt?
Kan denne oljen også brukes på 5 trinn aut.?

mrstfu
06/07/16, 11:59
Vet du hvor mye kommer dette på inkl frakt?
Kan denne oljen også brukes på 5 trinn aut.?

Inkl frakt mener jeg den dunken alene kommer på 1900,-, altså 250,- i frakt. Står detaljert på sida deres, gratis frakt over en viss sum opp til en viss vekt osv. Femtrinnskassene skal meg bekjent også ha JWS3309-olje. Google kassenavnet og ATF så tipper jeg du får svar, jeg er ikke kjent med dr forskjellige femtrinnskassene.

Øyvind G
06/07/16, 12:05
Inkl frakt mener jeg den dunken alene kommer på 1900,-, altså 250,- i frakt. Står detaljert på sida deres, gratis frakt over en viss sum opp til en viss vekt osv. Femtrinnskassene skal meg bekjent også ha JWS3309-olje. Google kassenavnet og ATF så tipper jeg du får svar, jeg er ikke kjent med dr forskjellige femtrinnskassene.

Så de 1650 inkl mva er også inkl avgifter så kommer 250 i frakt på det. Det er er jo en kjempe god pris.

Har hvert borti utenlandske firmaer (selv om siden er .no så ser det ut som at dette er et dansk firma) som selger olje til hyggelig pris, men så kommer avgiftene og "dreper" tilbudet. Det er derfor jeg spør.

mrstfu
06/07/16, 12:56
Så de 1650 inkl mva er også inkl avgifter så kommer 250 i frakt på det. Det er er jo en kjempe god pris.

Har hvert borti utenlandske firmaer (selv om siden er .no så ser det ut som at dette er et dansk firma) som selger olje til hyggelig pris, men så kommer avgiftene og "dreper" tilbudet. Det er derfor jeg spør.

Leita lenge etter bedre priser, og sett bort fra eventuelle kanonrabatter enkelte har, er dette det billigste jeg fant alt tatt i betraktning. Mener Volvo skal ha rundt 230,- per liter for samme olje, i Volvodunker.

Tom K
06/07/16, 13:59
Flushinga ble nok gjort for sent.....kassa er faktisk verre nå enn den var før flushing, så da blir det full overhaling etter ferien

holter
06/07/16, 14:13
Løsnet vel all dritten i kassa og la seg på steder den gir enda mer problemer-ble det brukt flush middel på den ?

Daniel V
06/07/16, 17:32
5-trinnskassene skal ja JWS3309 ja Øyvind :)

Tom K
06/07/16, 20:13
Løsnet vel all dritten i kassa og la seg på steder den gir enda mer problemer-ble det brukt flush middel på den ?
Det vet jeg ikke...det ble gjort på et automatgear verksted her i Halden, jeg kjenner han som driver verkstedet å vet han gjør en god jobb da han har overhalt kasser i 30 år, han sa at han ikke trodde at kassa ville bli bra når han så at olja var helt svart

holter
06/07/16, 20:25
Har nok sikkert aldri vært skiftet på den da -og greit og gjøre det hos proffe firmaer når det er en garanti sak , går nok mange volvo og andre biler rundt som aldri har fått oljeskift på kassa ... tror neste volvo blir en helt ny eller med lang garanti :)

Tom K
06/07/16, 20:29
Jeg fikk 6mnd garanti på min 07 mod som har gått 200 000, men så har det vært en eier siden ny å alle serviser har vært gjort hos Jensen & Scheele der jeg kjøpte bilen

holter
06/07/16, 20:50
Siden den har gått alle servicer der ville jeg sjekket opp om det er skiftet olje på haldex på den så ikke det blir neste problem - eller har du testet at awd fungerer på den ? Jeg fikk skiftet på min - kom på rundt 2000 kr , går rundt 1 liter olje men den er ikke billig -pluss et innsatsfilter , men meste er jobben -dem beregnet rundt 45 min hos meca der jeg gjorde det .

Tom K
06/07/16, 20:54
Det er helt sikkert ikke gjort, skal be de bytte den når de overhaler kassa, og awd fungerer...det var noe av det første jeg testa når jeg prøvekjørte bilen

Daniel V
06/07/16, 23:50
Mitt inntrykk er at det er mer problemer med automat på diesel enn på bensin. Sies at kassene slites ekstra på diesel pga alt momentet når man tar igang osv.

Tom K
07/07/16, 05:06
Tidligere eier driver et entreprenør firma, og jeg tror nok denne bilen har dratt noen forholdsvis tunge tilhengere med bla mingraver osv.....sjekket feilkoder med en sånn ebay obd sak og det kom opp noen feilkoder på "drivetrain" etter litt googling så viser det seg at feilkodene er ang swirl flaps....så da blir vel disse fikset på garantien etter ferien også da, bremsekraftforsterkeren røk når jeg prøvekjørte bilen så den er også ny, er det mer som er svakhet på disse bilene ? hehe

lars otto skiftesvik
07/07/16, 08:48
Mitt inntrykk er at det er mer problemer med automat på diesel enn på bensin. Sies at kassene slites ekstra på diesel pga alt momentet når man tar igang osv.

Fra min tid som drosjeeier drepte dieselmotorene 18 automatkasser i mitt distrikt i årene 2006 til ca 2009 det var den tiden alle skulle ha diesel grunnet lavt forbruk o.s.v.
Alle hadde problemer uansett bilmerke.Alle hadde skiftet olje på kassene pr 60000km.Jeg hadde selv en diesel opel der kassene varte 120000km pr stk.
Årsaken til dette ble det sagt var den samme som du sier de store kreftene i dieselmotorene.
Jeg hadde også en s80 bensin denne ruslet i 470000km da var kassen som silke da jeg ga den fra meg.
Så min anbefaling er, vær oppmerksom på diesel og automat fra den tiden

mrstfu
07/07/16, 09:56
Noen varer lengre enn andre, tydeligvis. Min egen '07 D5 har akkurat bikka 300k med oljeskift på taxiintervall.

lars otto skiftesvik
07/07/16, 10:56
Men da spørs det hvor mye du har dullet med Dunfrid siden hun kom i din eie.

holter
07/07/16, 11:08
Det handler nok mye om hvor mye jobb- penger folk legger i og serve bilene sine - tror nok snittet av volvo lever et mye dårligere liv en Dunfrid -men har jo gått det aller meste i noen annens eie den damen også :)

mrstfu
07/07/16, 11:12
Men da spørs det hvor mye du har dullet Dunfrid siden hun kom i din eie.


Det handler nok mye om hvor mye jobb- penger folk legger i og serve bilene sine - tror nok snittet av volvo lever et mye dårligere liv en Dunfrid -men har jo gått det aller meste i noen annens eie den damen også :)

Har hittil kjørt Dunfrid i 12k km, siden desember 2015. Ikke gjort noe med girkassa. Gått som taxi i Asker og Bærum, olje byttet hver 60k, altså vanlig taxiintervall.

johmolan
13/07/16, 15:34
Det vet jeg ikke...det ble gjort på et automatgear verksted her i Halden, jeg kjenner han som driver verkstedet å vet han gjør en god jobb da han har overhalt kasser i 30 år, han sa at han ikke trodde at kassa ville bli bra når han så at olja var helt svart

Hvilket firma her i Halden brukte du?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Tom K
13/07/16, 17:14
Jeg leverte den på Volvo.....men de bruker Cato på Automatgear ute ved gamle Svinesundsbrua

V7o2004
30/08/16, 20:25
Hei Alfs80, kan jeg spør hva du betalte for skift av olje og flushing? var det på Volvo verksted?

Daniel V
30/08/16, 20:49
Hei Alfs80, kan jeg spør hva du betalte for skift av olje og flushing? var det på Volvo verksted?

På de fleste Volvoverksteder ligger dette på rundt 5 000,-.

Tom K
31/08/16, 13:01
Fikk en telefon fra Jensen & Scheele i morges med beskjeden "Hei det er fra Jensen & Scheele, nå må vi jaggu se å få reparert den bilen din så hvis du kommer ut med bilen den 5 september så skrur vi ut kassa og sender den til overhaling" nå gleder jeg meg til å få en bil som girer myyyyykt hehe

lars otto skiftesvik
31/08/16, 14:14
Krysser fingrene for at du blir fornøyd uten noen diskusjoner.

Tom K
31/08/16, 14:19
Tror nok dette går bra, det er jo også garanti på kassa etter overhaling så jeg føler meg veldig trygg ;)

holter
31/08/16, 14:40
Det er jo null stress så lenge bilen er kjøpt hos en forhandler og det er garanti på den , og dem setter jobben bort til et firma ... blir sikkert ikke fortjeneste på salget av den bilen for forhandleren , men der er forskjellen på og kjøpe privat og av forhandler når det kommer til denne type feil ... kunne blitt en heller dyr bil om kjøpet var privat :)

Tom K
31/08/16, 15:22
de tjener nok litt på den for de har sikkert god pris på overhalingen....å jeg ga tross alt 199 000, for den

holter
31/08/16, 15:36
Regner med at dem ikke konker for noe rep , viktigste er at du får en girkasse som fungerer :)

Tom K
31/08/16, 16:32
de ga
nok ikke mer en litt over 100 000 i innbytte tenker jeg, å de taper mye på dårlig omtale :)

Torsen67
12/09/16, 15:50
Kjerra mi begynner å gire snodig (260000 km) når jeg slipper opp gassen. Da kan den plutselig gire ned med ett dunk!
Kassa fikk nytt ventilhus og olje ved ca 220000 km. Er det olja som takker for seg?

Tom K
12/09/16, 16:14
Min hadde veldig hard giring, både opp og ned og da spesielt rundt 3-4 gir, kassa skal gire på 1700 omdr men min gira først på mellom 2000 og 2500, snakket med han som overhaler kassa mi i går og han sa at den hadde gjort sitt, de pleier å bytte ventilhus for det er som regel det som blir slitt med skitten olje, men når ikke det hjelper så er det full overhaling som gjelder dessverre, min går heldigvis på bruktbil garantien

Tom K
12/09/16, 16:16
Bilen min ble altså IKKE bra etter flushing å bilen ble levert inn til overhaling av kasse forrige mandag, regner med at den er klar i morge eller i overimorgen

holter
12/09/16, 16:20
Jeg ville startet med og sett på olja siden du har en 02 mod med peilepinne , både for og sjekke farge -riktig mengde ... kan være oljen ... men hvor ofte ble oljen skiftet før 220 tkm ? er vel ofte der problemet ligger at skaden har kommet lenge før en får symptomer på at noe er galt .

Tom K
12/09/16, 17:02
Det er som regel sånn at når symptomene kommer så er skaden allerede skjedd

lars otto skiftesvik
12/09/16, 17:42
Det er som regel sånn at når symptomene kommer så er skaden allerede skjedd

Helt enig.
Jeg tror at diesel og automat fra den tiden ikke var en heldig kombinasjon.Som jeg skrev tidligere i denne tråden har jeg sett mange drosjebiler med samme problem selv om disse hadde skiftet olje etter alle kunstens regler.Problemene kom ofte etter 200 til 250000 kjørte kilometer.
Alle disse ble skiftet olje på som første forsøk for å berge kassen men dette berget ingen av kassene.

holter
12/09/16, 18:18
Beste er og få den vurdert av noen som driver med automatkasser .

lars otto skiftesvik
12/09/16, 18:50
Jeg vil nevne en drosje xc90 2012 mod. nydelig bil, kassen streiket på litt over 300000km.Eieren fikk klar beskjed på volvo i Bergen at dette var levetiden på en dieselkasse.Hadde noen kjøpt denne bilen da den var gått 270000km kunne saken blitt temmelig trist.
Hadde man hatt denne bilen til privatbruk kunne den gått i 15år uten problemer.
Det er selvfølgelig de som skal kjøpe langtgåtte biler med diesel og automat som må være meget nøye med hva man kjøper.

Tom K
12/09/16, 18:51
Joda, men hvis sentralen har vært bytta å kassa ikke ble bra.....da hjelper det ikke med ny olje ;)

Torsen67
12/09/16, 22:50
Ok, jeg får prøve å gjøre en flush. Sjekker så klart peilepinnen først. Skal nivået sjekkes med giret i Drive?

holter
12/09/16, 23:12
nei den skal ikke stå i drive - men skal vel være driftsvarm olje når en peiler , viktigste er nok fargen for om det blir for lite olje kommer det en varsellampe , skal vel dra girspaken igjenom girene et par ganger før en peiler mener jeg boken sier .

jerognal
16/09/16, 10:37
Oljen skal peiles med motor i gang og varm olje er det alle har fortalt meg iallefall.

Tom K
16/09/16, 12:24
Det stemmer, varm olje, foten på bremsen og dra spaken fra P og ned gjennom N til D og ev videre, stopp et sekund ca i hvert hakk, samme prosedyre fra D og opp til P, la motoren gå hele tiden.....ut å peile :)

holter
16/09/16, 12:52
Kan få det helt eksakt da for dem som har slik bil siden jeg har bok for en 03 v70 liggende -pluss heynes bok :) Start motoren -la den gå varm .. før girspaken gjennom alle gir -stopp 3 sec på hvert gir ... gjenta dette 3 ganger .. sett den så i park - vent 2 minutter og peil oljen .. husk og sett på håndbrekk - så sier bøkene :)

Tom K
16/09/16, 12:53
Å pass fingrene for roterende motordeler ;)

holter
16/09/16, 13:11
Ja ikke minst det :)

Tom K
16/09/16, 15:48
Da har jeg etter 14 dager endelig fått tilbake bilen......litt skeptisk....den girer fortsatt ikke helt som den skal men de mente på at den måtte ha en innlæringsperiode.....de har brukt et par timer med data og kjørt opp en halv tank med diesel for å prøve å lære den til å gire som den skal uten å få det helt til , litt skuffende etter å ha venta så lenge ....spesiellt når man leverer nyvasket bil med full tank og får tilbake en møkkete bil med halv tank som fortsatt ikke girer som den skal, får håpe det blir bedre etter noe flere mil, oljete fingeravtrykk på felger , skjermer og det grå motordekslet måtte jeg skure med avfetning og skurebørste å det er fortsatt ikke rent, kjenner jeg er litt sur nå

holter
16/09/16, 16:12
Hørtes ikke bra ut dette , sank vel et par hakk ryktet til det volvo verkstedet nå ? :)

Tom K
16/09/16, 16:30
Kassa blir nok fikset igjen, men jævlig irriterende når mekanikeren har det så travelt med å komme hjem så han ikke kan bruke 10 min på å spyle av bilen og fylle opp tanken etter seg, fikk
bilen 10 min over halv fire så da var han allikevel 10 min på overtid

Daniel V
16/09/16, 17:14
Hørtes ikke bra ut dette , sank vel et par hakk ryktet til det volvo verkstedet nå ? :)
Skal nok mer til for at et rykte synker enn at man får tilbake en bil med halv tank og med fingermerker på. :)

Tom K
16/09/16, 17:23
Jada, men at kassa er like dårlig som den var synes jeg er rart, irritasjonen over at den fortsatt girer som en dass + alt det andre småtteriet gjorde at jeg ble litt muggen hehe

holter
16/09/16, 17:35
Var mer kassa jeg tenkte på også , men er vel ikke dem som reparerte kassa heller kanskje ?

Tom K
16/09/16, 18:00
Nei det var satt bort til et automatgear verksted, mulig det kan være en sprekk i huset eller noe, et par ganger så har den lagt in andregiret med slegge og ved pen kjøring så nøler den veldig når den skal gire, så noe rart er det

holter
16/09/16, 18:19
Høres ikke ut som noe som går seg til det der :) Men blir jo noe firmaene må ordne opp seg imellom dette og koster jo ikke deg annet en irritasjon og kjøring av gode lånebiler - du får kjøpe deg bokse brus så går det og drikke selv i en småbil :)

Tom K
16/09/16, 18:32
hehe får henge Red Bull i speilet å koble en slange rett i blodåra

Daniel V
17/09/16, 07:56
Skjønner at det er kjedelig å få tilbake bilen sånn. Fordelen med at den ikke er blitt bedre er vel at du muligens kan få fabrikksny kasse hvis det ikke bedrer seg.

Tom K
17/09/16, 08:45
Fabrikksny vet jeg ikke, men at de ihverfall må åpne kassa en gang til å se hva som er galt

lars otto skiftesvik
17/09/16, 14:23
Jeg vet at Automatservice i Bergen ikke vil overhale en slik kasse, for som de sier, man oppnår sjelden et godt resultat.Der er det byttekasse som gjelder.
Krysser fingrene fortsatt for at du ikke kommer i konflikt og diskusjon om problemet.

xcrookie
21/09/16, 19:41
Hei, jeg har en 2002 2,4 bensin som noen ganger girer ned litt for hardt. (Typisk når jeg bremser ned og gir gass igjen). Det har den gjort i alle de 6 årene jeg har hatt den. Jeg fikk skiftet olje på den ved 160k og Nå har den gått 230k. Tviler på at det hjelper med flushing siden det ikke gjorde det sist.
Noen som vet hva som er vanlig å betale for skifte av kasse med jobben. Et det noen som vet om noen Oslo området som er flinke til den jobben?

Tom K
21/09/16, 20:17
skal du kjøpe ny kasse eller skal du overhale den du har ?

holter
21/09/16, 21:02
Rats i mysen er bra på automatkasser - men er snakk om så mye penger at det er tvilsomt om det lønner seg og bytte kasse på en 02 v70 .

Daniel V
21/09/16, 21:22
Hvis du har kjørt med det i 6 år, og det ikke har blitt verre så hadde jeg absolutt ikke begynt å gjøre noe med det nå. Du må sikkert belage deg på å betale mye mer enn hva bilen er verdt.

Griffin
22/09/16, 08:43
Jeg opplever også en litt hard giring noen ganger men det er typisk ved f.eks att man gir mye gass også oh-no det kommer en fartsdump om man da meget kjappt skifter mellom gass/brems og bilen må skifte til noe ikke forutsatt.

Jeg har alltid trodd att dette er normalt da det kun skjer ved slike dumme situasjoner og den girer superflott i alle andre tillfeller. Jag snakket også med en venn som mente hans gamle Merscedes betedde seg klikt i de samme dumme ombestemnings-situasjonene.

Det er imidlertid såklart ikke godt og si vad ulike personer mener er "hard giring".

Tom K
22/09/16, 11:06
hard giring på min kan sammenlignes med ei manuell kasse hvor man skifter gir med slegge ;)

holter
22/09/16, 13:13
Hva som er normalt eller ikke på giring så lenge den girer pent i alle andre situasjoner er ikke godt og si :) Blir også hvor mye en kasse har gått -skal vel ikke forvente like silkemyk giring etter 300 tkm som da den var ny . Tror en heller skal kontakte et verksted som driver med kasser og få dem til og prøvekjøre bilen , eller et volvo verksted - det en betaler for den vurderingen blir småpenger mot en rep eller skifte av kasse ... Viktigste er og sørge for oljeskift på kassa når den girer pent -ikke den dagen en får problemer med den .. da kan det være for sent .. mange syns nok 3-4-5 tusen for et oljeskift er dyrt ... da skal en heller spørre seg om en har økonomi til og kjøpe seg en bil med automatkasse.

Tom K
22/09/16, 13:39
Prisen på å bytte olje er nok en brøkdel av hva det koster å overhale ja, nå vet jeg ikke hva prisen ble på min da det ikke er jeg som skal betale, men jeg kan prøve å finne det ut

xcrookie
22/09/16, 18:56
Den er som Griffin beskriver; typisk ved nedbremsing før fartsdump og når jeg da gir gass kan den gire stygt. Det kan også ta litt tid ved skifte fra R til D. Har hatt mange biler med automat, så jeg vet hvordan den bør gire :)
Har ikke tenkt å bytte nå, men vil være litt forberedt hvis den skulle ryke. De har prøvd den på verksted og var enig at den girer litt stygt innimellom. Ville bare høre om det er noen som har erfaring med tanke på pris og verksted.

Tom K
22/09/16, 19:11
min er nyoverhalt og den girer ikke pent den heller ;)

xcrookie
22/09/16, 20:19
min er nyoverhalt og den girer ikke pent den heller ;)

Greit å vite

Tom K
23/09/16, 08:20
Som nevnt litt lenger oppe så var det noen som ikke ville overhale slike kasser fordi det sjelden ble et bra resultat, min har blitt litt bedre den siste uka og slår ikke lenger inn gir, men den nøler litt ved giring og noen ganger så ruser den litt opp sekundet før den girer, glad jeg har garanti ;)

lars otto skiftesvik
23/09/16, 09:38
Som nevnt litt lenger oppe så var det noen som ikke ville overhale slike kasser fordi det sjelden ble et bra resultat, min har blitt litt bedre den siste uka og slår ikke lenger inn gir, men den nøler litt ved giring og noen ganger så ruser den litt opp sekundet før den girer, glad jeg har garanti ;)

Det jeg snakket om var at Automatservice i Bergen ikke ville overhale kasser på noen drosjer.De mente at de ikke kunne garantere for resultatet,kostnaden og arbeidstid med å overhale er forholdsvis stor og at det dermed ville være mere riktig å sette inn en fabrikkoverhalt kasse.Da ville man kunne få bilen på gaten igjen etter to dager.
Slik de framstilte det var det ikke mange penger å spare på en overhaling.særlig når resultatet som de sa kunne være usikkert.
Jeg vil tro at spørsmålet om overhaling eller ikke selvfølgelig er avhengig av hvor langt kassen har gått og om man har full oversikt på hva som feiler kassen.
Hvis man ser på video av kasseoverhaling skjønner man fort at det må være temmelig vanskelig å fastslå om det er bare en feil i kassen eller om mange komponenter er utslitt.

holter
23/09/16, 10:18
Det er jo bra du har garanti :) Men på en av mine biler xc60 så skiftet jeg olje på kassa rett etter den ble kjøpt -da hadde den gått rundt 110 tkm uten skift ... den hadde litt tendenser til og være treg i giringen , nølte litt spesielt i lav hastighet , ble ikke spesielt bedre bedre av det så regnet med at den skulle være slik . Så tok jeg .. eller verkstedet og byttet olje på haldex -kardang og vinkelgirkassa eller hva det heter og da ble det slutt på nølingen , dette hadde heller ikke blitt skiftet på den noen gang og så ikke bra ut oljen iflg verkstedet ... lå også en feilkode i det berømte programmet ved diagnose om tregt girskifte ... den slettet jeg og har ikke kommet tilbake sist jeg sjekket da etter rundt 300 mil i sommer ... så bare en tanke siden du har en xc70 med samme systemet og er kanskje ikke byttet slike oljer på din heller og den har jo gått lenger en min .Men igjen hvordan en opplever et girskifte er forskjellig , du beskrev det som giring med slegge -nå er den nesten fin :)

lars otto skiftesvik
23/09/16, 10:32
Når vi diskuterer automatkasser må jeg nevne en s80 2004 bensin drosje jeg hadde.På ca 160000km begynte kassen å oppføre seg merkelig.
Når jeg satte i drive og kjørte var alt normalt men når bilen skulle skifte til neste gear rykket det i kassen.Under kjøring ellers var alt normalt.
På meg virket det som det var et problem fra første til andre gear.Jeg kontaktet Automatservice som ikke kunne svare de anbefalte oljeskift som selvfølgelig ikke hjalp.
Automat service ville skifte hele kassen til en pris av kr 55000 den gangen.Ingen jeg spurte også Volvo kunne svare på hva som feilte kassen.
Jeg fant raskt ut at dersom jeg trykket på knappen for vinterprogam i kassen før jeg satte i drive var problemet løst dermed kjørte jeg 300000km i vinterprogram.
Bilen havnet i graven på 460000 km.med samme feilen på kassen men ellers var kassen helt ok.
Det kunne være interessant å høre om noen av dere har hørt om en slik feil eller har ide om hva som var feilen.

Daniel V
23/09/16, 11:36
Kassa på min kan også være litt merkelig innimellom. Girer stort sett pent når den er varm, og kan være litt brå når den er kald. Det står jo forøvrig i intruksjonsboka også at den kan gire litt røft når den er kald.

Dog har jeg kommet dit at jeg driter i det. Disse bilene er jo ikke verdt så mye lenger, så å begynne å skulle reparere på det blir fort MYE dyrere enn bilen.

Disse bilene blir jo bare eldre og eldre for hvert år som går, og for mitt vedkommende senkes da også kravene :p

Dog skjønner jeg deg TomK, som har betalt 200 000,- for bilen din. Trekker du fra 170 000,- så har du prisen på min 03 V70 2.0T så er ikke så rart vi har litt forskjellige forventninger til redskapen :p

lars otto skiftesvik
23/09/16, 12:10
Kassa på min kan også være litt merkelig innimellom. Girer stort sett pent når den er varm, og kan være litt brå når den er kald. Det står jo forøvrig i intruksjonsboka også at den kan gire litt røft når den er kald.

Dog har jeg kommet dit at jeg driter i det. Disse bilene er jo ikke verdt så mye lenger, så å begynne å skulle reparere på det blir fort MYE dyrere enn bilen.

Disse bilene blir jo bare eldre og eldre for hvert år som går, og for mitt vedkommende senkes da også kravene :p

Dog skjønner jeg deg TomK, som har betalt 200 000,- for bilen din. Trekker du fra 170 000,- så har du prisen på min 03 V70 2.0T så er ikke så rart vi har litt forskjellige forventninger til redskapen :p

Kr 30000 for en v70 2003 var billig,hvor langt har den gått?Har du stelt den selv?

Tom K
23/09/16, 12:14
Dessuten så har jeg 6mnd garanti, dumt å ikke fikse ting på garantien når det er så dyre ting ;)

Daniel V
23/09/16, 13:54
Kr 30000 for en v70 2003 var billig,hvor langt har den gått?Har du stelt den selv?

Min har gått rett over 240 000km :) Fullt opp med servicer på Volvo i Bodø siden den var ny. Er vel ikke til å stikke under en stol at jeg gjorde et røverkjøp på den bilen :p


Dessuten så har jeg 6mnd garanti, dumt å ikke fikse ting på garantien når det er så dyre ting ;)

Selvfølgelig kjører du løpet helt ut med garantien! :)

Torsen67
23/09/16, 15:27
Hvilke olje er det min kasse skal ha? Se signatur.

mrstfu
23/09/16, 15:48
Hvilke olje er det min kasse skal ha? Se signatur.

Enhver olje som oppfyller JWS 3309-standarden. Biligste jeg har funnet er Castrol JWS 3309 på billigbilpleie.no, 20L til 1900,- ferdig levert på ditt lokale postkontor.

Tom K
27/09/16, 19:32
Har vært innom Volvo å snakka med de ang gearkassa å de sier selv at slik skal det ikke være, han som har overhalt kassa sier at alt er nytt, lameller, sentral osv, han tror det kan være noe feil med styringen til kassa....nå skal de diskutere seg imellom så får vi se hva som skjer

holter
27/09/16, 20:13
Blir nok bra bare dem får byttet ut litt mer deler , det positive er at du slipper og betale dette om dem nå bytter styringen til kassa og det ikke hjelper og neste evnt blir en ny kasse fra volvo :)

Tom K
28/09/16, 09:24
Fredag skal bilen inn på Volvo igjen, nå skal de prøve å bytte styreenhet til kassa, så er det bare å håpe at det hjelper....ellers så må kassa ut igjen å da blir det vel 14 dager i en bitteliten lånebil igjen

Torsen67
29/09/16, 12:05
Giroljen fra Castrol er utsolgt på billigbilpleje.dk
Men de har denne. Tror dere den kan brukes i stedet?

http://www.billigbilpleje.dk/product/mannol-atf-multivehicle-20-ltr-11666/

holter
29/09/16, 12:20
Den dekker jo jws3309 standarden så du kan bruke den - men så sier jo disse som kan mye om olje at det gjør veldig mange atf oljer -men er ytterpunktene om hvordan oljen er under høye -lave temperaturer o.s.v , fikk en lang forelesning om det hos et firma som driver med automatkasser :) Jeg ville bare brukt castrol -eller mobil sin atf olje på mine biler ... var på vei inn på lager sto det på siden .. men bruke den kan du .

Daniel V
29/09/16, 13:52
Du kan fint bruke den så lenge den oppfyller spesifikasjonene, altså JWS-3309. Dog tok det ca en uke fra det stod utsolgt på Castrolen sist til de hadde den på lager igjen. Jeg kjøpte der nå i juli. :)

Den olja du linker til har jeg ingen erfaring med :)

Torsen67
29/09/16, 18:53
Ok, takk for svar:-)

larsverm
29/09/16, 20:11
Kassa på min kan også være litt merkelig innimellom. Girer stort sett pent når den er varm, og kan være litt brå når den er kald. Det står jo forøvrig i intruksjonsboka også at den kan gire litt røft når den er kald.

Slik jeg oppfatter det på min 04 S80 2,0T drar den litt langt ved kald motor nettopp for å få opp varmen. Når jeg kjører pent av sted etter oppstart om morgenen, er første girskift nesten ikke til å merke, mens det neste fra 2. til 3. skjer ved ca 3.000 r/m og avgir et merkbart nøkk. Dette kjennes også ved ytterligere skift fra 2. til 3. ved lavere turtall så lenge bilen er kald, men det er bedre når den er varm. Dette oppfatter jeg ikke som noen betydelig defekt.

Daniel V
29/09/16, 21:40
Slik jeg oppfatter det på min 04 S80 2,0T drar den litt langt ved kald motor nettopp for å få opp varmen. Når jeg kjører pent av sted etter oppstart om morgenen, er første girskift nesten ikke til å merke, mens det neste fra 2. til 3. skjer ved ca 3.000 r/m og avgir et merkbart nøkk. Dette kjennes også ved ytterligere skift fra 2. til 3. ved lavere turtall så lenge bilen er kald, men det er bedre når den er varm. Dette oppfatter jeg ikke som noen betydelig defekt.

Som sagt, begge deler du nevner her står jo i instruksjonsboken, så vi er nok godt innenfor det "normale" her ja! :)

Tom K
30/09/16, 08:21
min var ikke bra selv når den var varm, de siste dagene så økte turtallet med 5-800 omdr rett før den skiftet gir, akkurat som om den sluret,

Daniel V
30/09/16, 08:52
Du har jo også en annen girkasse enn oss. Du har jo TF80-SC mens vi har AW55-50. Mitt inntrykk er at TF80-SC generelt girer mykere og penere enn AW55-50.

holter
30/09/16, 09:24
Du får vel ny styreenhet til kassa i dag så da blir den nok god som ny får vi håpe -sånn at du slipper en ny runde med småbil :)

Tom K
30/09/16, 10:59
Ny styreenhet hjalp ikke, det blir nå satt opp time for å bytte sentralen i kassa, det ble satt inn ny sentral når kassa var ute men nå blir den gamle overhalt så skal vi se om det hjelper, lånebilen jeg fikk suttra til meg var faktisk ikke så ille denne gangen, selv om jeg hater undermotoriserte 3 syl biler ;)

http://i103.photobucket.com/albums/m136/tomk_01/DSC_0059_zpsqjftsb84.jpg (http://s103.photobucket.com/user/tomk_01/media/DSC_0059_zpsqjftsb84.jpg.html)

Torsen67
30/09/16, 11:02
Du har jo også en annen girkasse enn oss. Du har jo TF80-SC mens vi har AW55-50. Mitt inntrykk er at TF80-SC generelt girer mykere og penere enn AW55-50.

Jeg hadde tidligere en Land Rover Freelander TD4 med JATCO automatkasse. Den girte veldig hardt. Spesielt nedover i girene. Den var programert til å være sånn. Drivverket får jo litt medfart, men det sparer kassa for slitasje.

lars otto skiftesvik
30/09/16, 12:55
Ny styreenhet hjalp ikke, det blir nå satt opp time for å bytte sentralen i kassa, det ble satt inn ny sentral når kassa var ute men nå blir den gamle overhalt så skal vi se om det hjelper, lånebilen jeg fikk suttra til meg var faktisk ikke så ille denne gangen, selv om jeg hater undermotoriserte 3 syl biler ;)

http://forum.vccn.no/ (http://s103.photobucket.com/user/tomk_01/media/DSC_0059_zpsqjftsb84.jpg.html)

Du har mye spenning i hverdagen.Flott at du kommer med rapporter til oss andre.
Litt underlig å se hvor usikker selv spesialister kan være i hva som bør gjøres,selv om jeg av erfaring kan kjenne igjen når et verksted helt mister kontrollen.
Godt du har din garanti.

Tom K
30/09/16, 13:16
Kassa mi har sluttet å gire hard, nå nøler den og slirer ved giring, i dag har den faktisk fungert perfekt, men jeg lurer på hvorfor de skal overhale den gamle sentralen min når de sier de satt inn en helt ny sentral ved overhaling......høres nesten ut som om de satt tilbake den gamle ved overhaling og sier de satt inn en ny...å at de nå sier de overhaler den gamle men faktisk SKAL sette inn en ny sentral :)

lars otto skiftesvik
30/09/16, 13:29
Håper du kan stole på disse folkene.Her kan din garanti bli gull verd.
Tenk dersom du skulle betale dette selv da kunne du blitt rimelig nervøs etterhvert.

holter
30/09/16, 14:00
Du får høre med dem om hvorfor dem gjorde slik ... nå har dem jo prøvd og få orden på bilen -men dette bør være et OBS til andre som handler bil hos mindre seriøse forhandlere eller privat ... Var fin farge på den leie bilen :)

Tom K
30/09/16, 18:42
Her ser man hva man får når man betaler litt ekstra for en bil når man kjøper hos en forhandler, fikk nye foringer i toppstaget og nyoverhalt automat samt lånebil hver gang bilen er inne til repp, det ville kostet noen kroner det ;)

Tom K
10/10/16, 18:17
Da har bilen tilbragt nye 10 timer på verksted, den nye sentralen ble byttet med den gamle som ble overhalt, kassa girer nå mye bedre men jeg synes ikke den er helt der den burde være ennå, skal kjøre en ukes tid så får vi se om den forandrer seg, spurte om hva overhalingen ville koste hvis jeg skulle betalt den selv.....svaret var 45-50 000,- ...........glad jeg hadde garanti på bilen hehe

holter
10/10/16, 19:41
Blir jo litt bedre for hver gang kassa , men spørs om den blir så mye bedre om du får kjørt 1 uke og hvor langt fra bra i giring den er nå :) Neste må jo da være en helt ny kasse og er jo ikke sikkert dem har lyst på og bruke så mye på en bil dem har solgt som dem kanskje da vil ha kostet på like mye som dem kanskje ga for bilen inn :)

lars otto skiftesvik
10/10/16, 19:46
Det er akkurat nå du kan komme i et dilemma. Hva skjer hvis du godtar bilen slik den er nå? Hva skjer dersom du ikke sier deg fornøyd? En kasse som et verksted har påkostet 45-50 000 kr vil verkstedet være enig i at kassen ikke er 100%?
Jeg vet ikke sikkert men jeg tror at kassen ikke lar seg helt utbedre med det arbeidet verkstedet har gjort.
Jeg vil advare deg mot å godta en kasse som du føler ikke er 100%
Vi krysser fingrene.Lykke til.

Tom K
10/10/16, 20:03
Han som overhalte sa klart ifra at hvis jeg ikke var fornøyd så skulle han ta ut kassa å gå over den en gang til å kanskje legge til lamellene litt ekstra, det er også 2 års garanti på kassa nå, så jeg føler meg veldig trygg på at dette går bra

Tom K
10/10/16, 20:05
nå slirer den ikke og den vipper opp 100-200 omdr noen ganger ved girskifte, mot 800 før hehe

larsverm
10/10/16, 20:50
Litt skummelt å tenke på hvilket pengesluk en automatkasse kan bli (for noen) hvis de begynner å krangle. Et avansert stykke mekanikk i en boks (bokstavelig talt).

Tom K
10/10/16, 21:00
ja i hvert fall hvis man kjøper en bil til 50 000,- så plutselig løper det på enda 50 000,- for overhaling av kasse, men da hadde nok jeg heller kjøpt ei brukt kasse og solgt bilen igjen fort som F ;)

larsverm
10/10/16, 21:15
Riktig. :D Men er det om nødvendig overkommelig å bygge om til manuell på en så vidt moderne bil, eller er det et håpløst prosjekt?

mrstfu
10/10/16, 22:01
Ser vel basically ingen bygge om P2 til manuell, så regner med det er tricky. Om min går åt skogen skal jeg undersøke det.

Daniel V
10/10/16, 22:36
Leste på Sweedspeed at det ikke er mulig på P2. P80 er siste det går å konvertere.

larsverm
10/10/16, 23:19
Kan jo lure litt på hva det betyr - ifølge enkelte er visst nok det umulige bare litt vanskeligere. :D

Ikke at jeg kjenner noen konkret bekymring nå - men det slår meg at disse modellene dermed vil kunne gå til skrot før tiden i høyere grad enn visse eldre modeller...

Tom K
11/10/16, 08:33
Eller øst Europa vil gå inn i en gullalder når det gjelder overhaling av automatkasser ;)

Tom K
12/10/16, 08:19
Ja da har automaten hatt en skikkelig sluring igjen, nå blir det en tur på Volvo med en litt streng beskjed om at dette skal fikses skikkelig,

holter
12/10/16, 09:16
Da blir det sikkert til at dem leverer kassa til firmaet som åpnet den sist , for en ny runde med bytte av deler .... du får forlange og få en skikkelig lånebil .. begynner jo og bli en stund siden du kjøpte denne bilen og har vel knapt hatt noe glede av en såpass dyr bil på den tiden du har eid den .... Dette ligger sånn i grenseland til og heve et kjøp , fortell dem det så tenker jeg du får den beste volvo bilen dem har som lånebil :)

Tom K
12/10/16, 10:50
De skal få lov til å prøve å fikse den en gang til, blir det ikke bra da så skal jeg forlange ny kasse, en annen tilsvarende bil eller heve kjøpet, synd for resten av bilen er egentlig veldig bra

holter
12/10/16, 11:35
Kan jo bli spennende og høre om dem åpner kassa en gang til , men det er det mest trolig firmaet som åpnet kassa første gangen som må stå for den kostnaden , må jo være noe viktige deler dem ikke har skiftet - kjøper en byttekasser også så bruker vel dem være som nye med lang garanti - problemet er at det er du som kunde som blir lidende av dette ... du har sikkert fått en bil som er bra ellers -men det skal en jo gjøre om en gir 200 tkr hos en merkeforhandler og dette er biler som virkelig skal holde lenge .. da med vedlikehold - er vel der det har sviktet et sted hos tidligere eier , nekter og tro at girkassene som sitter i volvo er så dårlige at dem ikke holder om dem får oljeskift hver 60 tkm - alt for mange som får problemer med kassene og har en så lenge ikke fått kjøpt en volvo hvor det er fulgt opp med annet en 2.0 servicer og er ikke verdt en dritt , 30 tkm på oljeskift - og en sjekk av mønster i dekk er ikke verdt mye :)

Daniel V
12/10/16, 13:15
Noen ganger Holter, så begynner jeg oppriktig å lure på om du noen gang har vært på et verksted. Du svartmaler jo hver eneste Volvoforhandler du nevner, og snakker som om alle er ute etter å lure deg hver eneste gang du er inne for å få noe gjort. Jeg er i alle fall ikke enig i din fremstilling av Volvos merkeverksteder som en gjeng med kjeltringer. Man blir ofte selv møtt på den måten man møter andre.

Jeg har brukt Jensen&Scheele maaaange ganger, og jeg handler stort sett alt av deler der. Foreldrene mine bruker dem både ved service og nybilkjøp. Jeg har aldri hatt noe å utsette på noe av det vi har fått gjort der.

TomK skal være sjeleglad han kjøpte bilen av J&S, for etter hva jeg leser i denne tråden, så har de gjort alt de kan for at han skal være fornøyd. Overhalt kassa, skiftet styreenhet, overhalt gammel styreenhet, gitt leiebil, tatt inn bilen hver gang han har klaget. J&S har jo ikke overhalt kassa selv, så det må jo verkstedet som gjorde dette ta ansvar for. Når problemet blir at leiebilen er for liten, da skjønner man jo at ting ellers er ganske bra. :) Når man kjøper en ti år gammel bruktbil, så får man ikke den feiteste leiebilen.

Kjenner jeg J&S rett så blir nok dette ordnet opp i på en god måte. Dog har jeg full forståelse for at et verkted vil overhale kassa først, da det tross alt ikke er så stor fortjeneste på dem i en 10 år gammel bil at de kan legge nye kasser i alle biler som har hatt problemer med automaten.

holter
12/10/16, 13:32
Problemet med deg daniel er at når du leser noe så vrir du alt til noe helt annet en det som jeg skreiv . Det var ikke forhandleren som overhalte kassa - dem har vel fulgt opp sin del av jobben - men han har fortsatt en kasse som ikke er blitt bra -så lær deg til og lese før du klager på hva andre skriver .Utover det så gidder ikke jeg diskutere noe som helst med deg -du får klare og stå for dine egne meninger så skal jeg klare mine .

lars otto skiftesvik
12/10/16, 14:06
Rolige nå karer.
Nå får vi høre fra Tom K hvordan dette utvikler seg slik at vi kan lære av saken.

Tom K
12/10/16, 14:34
Ja han som overhalte sa at "blir ikke kassa bra nå, ja da må jeg ta den ut å gå over den en gang til for å se om det er noe jeg har oversett første gang" så det er ikke noe krangel eller tvil her altså, alle har vært hjelpsomme og de VET at kassa ikke er helt bra, han sa også at han hadde mulighet til å schimse opp cluchpakka for å unngå at den slurer, jeg skal kjøre fram til fredag så tar jeg kontakt med Volvo så får de avtale en time med automatverkstedet ,

Tom K
12/10/16, 14:35
Rolige nå karer.
Nå får vi høre fra Tom K hvordan dette utvikler seg slik at vi kan lære av saken.

foreløpig så har vi lært at bruktbilgaranti er gull verdt ;)

holter
12/10/16, 14:51
Tror garantert at dette vil ordne seg , uten at det koster deg annet en irritasjon og kjøring av småbil :)

Daniel V
12/10/16, 16:15
Problemet med deg daniel er at når du leser noe så vrir du alt til noe helt annet en det som jeg skreiv . Det var ikke forhandleren som overhalte kassa - dem har vel fulgt opp sin del av jobben - men han har fortsatt en kasse som ikke er blitt bra -så lær deg til og lese før du klager på hva andre skriver .Utover det så gidder ikke jeg diskutere noe som helst med deg -du får klare og stå for dine egne meninger så skal jeg klare mine .

Jeg leser det du skriver, og jeg forbeholder meg retten til å være uenig i utsagn, både her og i flere andre tråder. Det er jo ikke første gang at du snakker om merkeverksteder som om de er kjeltringer som bevisst prøver å lure deg, noe jeg er uenig i, kort og greit.

Jeg vet utmerket godt hvordan situasjonen til Tom er, da jeg har flere bekjente på J&S og jeg var innom der senest på fredag hvor en av dem nevnte bilen til Tom :)

Det er viktig at vi holder oss sakelige og faktisk ser hva som blir gjort, kontra å sitte på gjerdet å spre eder og galle om diverse forhandlere. :) VCCN er ikke veldig tjent med at forumet fremstår som et sted som rakker ned på forhandlerne.

Det er jo sånn med moderne Volvoer, altså alt etter år 2000 at vi må innom Volvo en gang i ny og ne for å få hjelp med VIDA eller software for at ting skal virke. Sånn er det jo bare.

Jeg er helt enig i at Tom har en kjip sitausjon med en bil som ikke girer som den skal, men han får jo all hjelp i verden med å fikse det, så det hadde jeg ikke bekymret meg for. Når all denne driten med automaten er over, så har han jo plutselig en bil som er mer verdt enn da han kjøpte den, altså supert for hans del :)

Poenget her var ikke å lage en stor diskusjon om noe off-topic, men å synliggjøre hvor langt enkelte strekker seg for å gjøre en kunde fornøyd. :)

Tom K
12/10/16, 17:18
Send meg gjerne en pm med hva som ble sagt om min bil ;)

Daniel V
12/10/16, 17:31
Var ikke noe spennende eller nytt, ble bare nevnt i forbindelse med at vi pratet om automaten på en Taxikjørt V70 som skulle på service. :)

larsverm
12/10/16, 20:03
Det er avgjørende for en god forhandler og merkets anseelse at de følger opp skikkelig når ting skjer, så det er den gode siden. :) Men det blir dyrt - for noen - når så avansert mekanikk krangler skikkelig...

Daniel V
13/10/16, 07:30
Som du sier Lars, automaten er jo en av de dyreste komponentene på disse bilene. :) Dog kan man jo få kjøpt overhalte byttekasser hos søta bror for 12 000SEK, så det er fortsatt mulig å komme seg greit unna dersom man er kapabel til å bytte automaten selv. :)

Tom K
13/10/16, 08:52
Egentlig rart at ikke dette ble gjort for å spare penger, kostnaden på overhaling var over 45 000,- i tillegg hadde jeg en leiebil i 2 uker, kanskje 6-7000 i tapte leieinntekter der også.

Tom K
17/10/16, 16:09
Da er det bestemt at kassa skal ut igjen , nå slurer den ofte og nesten hver gang den girer, slurer også ved igangkjøring ......snakket med selger i dag og han synes ikke dette var noe hyggelig, men jeg er ikke sur på noen for jeg får all den hjelp jeg trenger :)

Tom K
03/11/16, 15:48
Da har det blitt satt inn en nyoverhalt kasse i bilen igjen, har kjørt ei snau mil og alt virker bra, får kjøre en lengre tur i kveld så får vi se hvordan den oppfører seg , takker høyere makter for at jeg kjøpte bil med garanti :)

holter
03/11/16, 16:06
Både lys og gir -kan det bli bedre :)

Tom K
03/11/16, 16:10
girer sikkert i mørket også nå ;)

lars otto skiftesvik
03/11/16, 19:47
Du har hatt mye frem og tilbake med denne bilen.
Krysser fingrene,jeg venter litt til din endelige rapport før jeg gratulerer med ny bil.

Tom K
04/11/16, 08:59
Det ble satt inn en annen nyoverhalt kasse denne gangen, for at jeg skulle slippe å vente så lenge , spiller ingen rolle for meg for nå har jeg en kasse som girer som den skal.......foreløpig ;)

lars otto skiftesvik
04/11/16, 10:20
Gratulerer med ny bil.:)
Slik jeg har forstått har du fått meget god behandling fra selger i dette tilfellet,ellers ser vi ofte at slike ting kan utvikle seg til store konflikter mellom kjøper og selger.

Tom K
04/11/16, 10:46
Jeg skal ikke klage på hjelpen jeg har fått nei, fordelen her var vel at Volvo satt bort jobben med kassa til et utenforstående firma, derfor så var det enkelt for Volvo å forlange at kassa skule være 100% bra......de hadde jo allerede betalt for overhalingen og kunne derfor sette strenge krav til firmaet som tok jobben ;)

lars otto skiftesvik
04/11/16, 20:14
Du kan nå ha gjort en meget god handel.Hell i uhell var at kassen streiket i garantitiden.

Tom K
04/11/16, 21:00
Jeg merket at kassa ikke var helt frisk allerede når jeg prøvekjørte den ;)