PDA

Vis full versjon : Hva vasker dere vinduene med?



Vol
21/06/16, 21:53
I Volvo instruksjonsheftet står det at pga en vokshinne eller noe sånt på vinduene så skal disse vaskes med eget vaskemiddel. Hva bruker dere? Må jeg innom Volvo og kjøpe produkter der, eller er det ok med f.eks Autoglym glass?

mrstfu
22/06/16, 06:38
Den vokshinna er vel borte for lenge sida på de fleste bruktbiler, så med mindre det er snakk om en sprell ny bil hadde jeg ikke tenkt så mye over det.

Jeg bruker Surfex HD og microfiber.

oar83
22/06/16, 07:44
Meguiar's : Perfect Clarity Glass Cleaner og microfiber

FreddieAwD
24/06/16, 22:20
Jeg bruker rett og slett Jif Universal blå spray...
Syns det er godt nok da,for min del

hgnubel
25/06/16, 08:53
Sonax sin glassrens er også bra, brukt opp et par slike.

Nå bruker jeg opp restene av en skvett Meguiars Glass Cleaner Concentrate som også er veldig bra. Jeg fikk noen liter som en kar hadde stående, men tror den er ganske dyr om man skal kjøpe den i Norge.

Jif universal er nok bedre enn de fleste kjerringråd :)

mrstfu
25/06/16, 09:15
Er det snakk om innvendig vask her? Isåfall, en sånn egen mirakelklut som leggernigjen ei hinne og forhindrer dogging.

Øyvind G
25/06/16, 09:50
Hvis du har noe som Volvo kaller laminerte ruter, så er dette en slags ruteforsegling som ligger på fra fabrikk. Denne ligger på sideruter, usikker på bakrute og jeg vet at den ikke ligger på frontrute. Jeg snakker selvsagt om utvendig.

De laminerte rutene fra Volvo ser ut som å være noe som er mange ganger bedre enn ruteforseglingen du kan legge selv så dette er nok en helt annen behandling av rutene enn bare et produkt som legges på. Når det gjelder vanlige ruteforseglinger, så ser det ut til at det er svært få produkter/såper/avfettinger som kan knekke denne. Det eneste som virkelig sliter på ruteforsegling er mekanisk slitasje som f.eks bruk av viskere over tid, eller du kan fjerne den ved å maskinpolere. Om Volvo sine laminerte ruter kan fjernes med maskinpolering vet jeg ikke (det kommer jeg nok aldri til å vite da dette ikke er noe man vil fjerne).

Det jeg vil frem til her er at du fjerner ikke denne forseglingen/lamineringen med en vanlig ruterens.


Når det gjelder valg av ruterens så kan jeg nesten si at ruterens er ruterens. Små forskjeller vil det være, men du vil få ruten ren uansett hvilket produkt du velger. Kan anbefale den grønne fra Sonax som selges hos bla. Clas Ohlson.

Et lite tips når du vasker ruter, bruk lite produkt og mye papir. På en siderute holder det med 1 spray, front og bakrute 2-4 spray. Prøv å bruk så lite som mulig så slipper du å "smøre" produktet rundt før du får tørket det bort fra ruten. Dermed minsker kjangsen for skjolder betraktelig. :)



Nanosvamp.


På skitt som ikke løses med vanlig ruterens så er nanosvampen genial. Fåes billig på eBay, søk på melamine sponge (http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmelamine+ sponge.TRS0&_nkw=melamine+sponge&_sacat=0).
Denne har litt slipende effekt, så ikke bruk den på blanke overflater eller overflater som ripes lett.

Denne svampen fuktes i rent vann (ingen kjemikalier) og den fjerner det mest utrulige. Veldig kjekk hjemme på platetopp og på fjerning av kulepenn ol. på vegger hvis du har små barn. Bruker den også endel på ineriørdeler av plast ved fjerning av f.eks skomerker og annen skitt som sitter godt.

Vasket nylig innside av bakruten på en 242. Her hadde jeg gått over med ruterens først så jeg ble overasket når jeg så at Nanosvampen var helt svart etter å ha gått over innside av bakrute.


http://i825.photobucket.com/albums/zz172/ogantenbein/Show%20and%20shine/IMG_4744_1920x1280.jpg



Nå vet jeg ikke om denne sliter på Volvo sine laminerte ruter, men jeg har ikke sett noen forskjell på ruteforseglingen G5 som jeg pleier å bruke når jeg har brukt Nanosvamp på behandlet rute.

Vol
26/06/16, 11:59
Takk for info. Det er nok pga laminerte ruter det står sånn I instruksjonsheftet ja. Da prøver jeg CO sin uten å kjøpe hos Volvo forhandler.

Jeg ser rutene er skitne for det ligger trafikkfilm skjoldvis på alle rutene som jeg ser når jeg vasker. Men har ikke våget å prøve glassrensprodukter

Øyvind G
26/06/16, 18:20
Takk for info. Det er nok pga laminerte ruter det står sånn I instruksjonsheftet ja. Da prøver jeg CO sin uten å kjøpe hos Volvo forhandler.

Jeg ser rutene er skitne for det ligger trafikkfilm skjoldvis på alle rutene som jeg ser når jeg vasker. Men har ikke våget å prøve glassrensprodukter

Skjoldene er nok kalk. Dette får du på ruter og lakk når du vasker/spyler bilen uten å tørke etterpå. Kalk kan sitte ganske godt, så jeg tviler på at du tar dette med ruterens. Nanosvamp vil nok ta det.