PDA

Vis full versjon : XC90 D5 automat - kutter når du setter i gir



oyj
19/06/16, 19:57
Fikk en lite artig opplevelse i går. Startet opp og kjørte vanlig igang, akselererte rolig og plutselig sa det poff. Trodde jeg hadde et dekk som eksploderte, men det var det ikke. Finner heller ikke noe annet synlig - ikke tegn til olje eller noe. Forsøkte så å kjøre igjen, men så fort jeg gir gass når bilen står i gir er det noe som gjør at den kutter - kommer - kutter osv. Tåler ikke belastning i det hele tatt. Når bilen står i fri kan man ruse motor uten å høre/merke noe som helst. Samme om man låser i ett gir, revers eller vanlig fremover.
Noen som har erfart noe tilsvarende?
Har scannet bilen, men ikke noen feilkoder kommer opp. Heller ikke noe motor symbol e.l.

Håper noen her inne har erfart eller hørt om noe som kan ligne. Er litt rådløs........

Er en 2007 modell 185 hk.

Runis
19/06/16, 20:06
ville sett over slanger til intercooler å turbo.høres ut som noe har hoppet av eller sprukket.Går ett plast trykk rør fra turbo,under motor å opp til intetcooler.sjekk dette evt for sprekker.

oyj
19/06/16, 20:12
Blir den da så "slapp" at den ikke orker å dra seg selv?
Stopper selv i svak helling nedover dersom jeg gir gass.....

Runis
19/06/16, 21:09
Denn vil gå dårlig ja.ryker denn svart,urolig tomgang?

oyj
19/06/16, 21:21
Ikke registrert at den ryker spesielt svart. Går fint på tomgang, men kanskje noe treg i respons på gassen når den står i nøytral.

Erlend
19/06/16, 21:24
den skal være litt treg i responsen i nøytral. ,høres ut som når slangen til turbon eller intercooleren på v50n hoppa av, ett skikkelig poff og så orka den såvidt å dra seg fremover..

mrstfu
19/06/16, 21:39
Vedder femti spenn på at trykkrøret ut fra turbo har hoppet av, opplevde akkurat samme for et par måneder siden, riktignok på min V70, men vi har akkurat samme motor, kasse og drivverk. Sjekk denne linken, og les deg noen poster fremover:


http://forum.vccn.no/showthread.php?71946-mrstfu-Dunfrid%E2%84%A2-07-V70-AWD-Bare-velstand&p=1000230&viewfull=1#post1000230

Jekk opp bilen, ta av plastplata under, og du ser om det stemmer fort nok ;)

oyj
19/06/16, 21:50
Takker - skal sjekke i morra :-)

Du hadde helt rett. Feste var røket på røret under, og røret hadde glidd ned og ut av feste oppe.

Noen tips om hvor man kjøper nytt rør? Volvo?

Runis
20/06/16, 19:35
da vil du få deg en overaskelse,over 3000 tusen for dette røret på bilia.

mrstfu
20/06/16, 19:44
Takker - skal sjekke i morra :-)

Du hadde helt rett. Feste var røket på røret under, og røret hadde glidd ned og ut av feste oppe.

Noen tips om hvor man kjøper nytt rør? Volvo?

Hvis du leser videre i tråden min som jeg linket til, finner du mål og materialer for å lage eget rør. Eventuelt kan du bestille ferdig fra Do88.se, eBay osv. Jeg brukte BCB og vangsfreaken som transport;)

Problemet er de røde silikonpakningene, når de får olje på seg og blir slitt, hopper de av og er klin umulige å få på igjen. Lønner seg å bytte ut med hel silikonslange, eller slangebiter med rør imellom.


Look at this on eBay http://www.ebay.co.uk/itm/111487739220

holter
20/06/16, 20:01
Er ikke dette samme røret som vparts selger ? denne var da til mrstfu http://vparts.se/no/slang-mellan-turbo-och-intercooler-till-volvo-s60-s80-v70-xc70-xc90.html

mrstfu
20/06/16, 21:06
Det stemmer, de har rimelig kjapp frakt og

holter
20/06/16, 21:17
Var det jeg tenkte på også om trådstarter trengte delen fort - hadde div andre slanger til turbo intercoler til xc90 også om mer er ødelagt - var billig om det koster 3000 hos volvo -hørtes mye ut , kan gå god for det firmaet -topp service og veldig raske til og sende .

locked
21/06/16, 16:50
Takker - skal sjekke i morra :-)

Du hadde helt rett. Feste var røket på røret under, og røret hadde glidd ned og ut av feste oppe.

Noen tips om hvor man kjøper nytt rør? Volvo?
Du kan sette sammen dette igjen, ingen problem. Pass berre på å vaske alle deler, inkludert silikontetningane grundig sånn at dei ikkje er så sleipe. Så får du heller køyre veldig forsiktig (mao: så lite gasspådrag som mulig, i bakkar lønne det seg å gire ned og ha bra turtall i stedet for lavt turtall og mykje gasspådrag).

Då held det ei stund, til du får tak i delene du treng for å fjerne denne idiotiske patenten.

oyj
24/06/16, 19:13
Det var festene på hovedrøret som var av - sluppet i limingen. Resten var helt og fint, men hadde jo hoppet av.
Finner ikke noe skade noe annet sted - men......
Tenkte jeg skulle få på et nytt rør med fester, men det var ikke like lett...

Noen som aner hvordan man før ut røret uten å ta ut motoren?

mrstfu
24/06/16, 20:18
Løsne intercooleeslangen fra plastrøret i forkant av motor, det gjør det litt lettere. Få deg en lang slangeklemmetrekker, eller en liten skralle med 7mm pipe og forlenger, løsne bakre slangeklemme ved å stikke pipa/trekkeren over vinkelkassa langs eksosen. Kald eksos er en fordel. Derfra er det bare å vrikke.

oyj
24/06/16, 20:46
Får ned den bakre delen opp mot turboen - ikke no problem. Men får ikke ut røret som går under motoren.......
Så vidt jeg skjønner er det ikke mulig å få det vrikket ut.

Sitter en "boks" skrudd ned i ramma ved siden av motorfeste i front.
Skrur jeg ut denne kan det gå, men aner ikke hva det er...

mrstfu
24/06/16, 20:53
Motorfestet kan du lett ta ut uten problemer, men denne boksen kjenner jeg meg ikke helt igjen i. Når du ligger under bilen og ser fremover, husker jeg bare festet midt under motor (det som er knekt) og så skrår røret opp mot høyre lykt. Å løsne røret fra intercoolerslangen var alt jeg måtte gjøre. Kan du ta bilde av denne boksen?

Runis
24/06/16, 21:03
bare å løsne denne boksen du snakker om.jeg måtte gjøre dette for å få ut gamle røret,å inn med det nye.jekket også opp motor litt for å få plass.

oyj
24/06/16, 21:38
ok - takker. Da prøver jeg det i morgen :-)

Runis
24/06/16, 22:00
jeg bøyde også litt på ene feste til motorplata mener jeg å huske.Jævlig trangt neri der,lykke til.

oyj
24/06/16, 22:39
Høres fornuftig ut.
Vet du hva den boksen egentlig er?

Runis
24/06/16, 23:07
nei,stusset på det da jeg drev med det husker jeg