PDA

Vis full versjon : Oljenivå på automat XC90. Hvor nøye?



Belia
19/06/16, 19:13
Har montert ekstra oljekjøler på XC90'en.
Har fylt på de foreskrevne 2 dl, og 0,5 dl ekstra som jeg antok eg sølte bort under montering.

Hvor pinlig nøye er nivået på oljen?
Har ikke peilepinne, så synes det virker styrete å få målt riktig nivå på olja.

Hva tror dere?

mrstfu
19/06/16, 21:44
Etter det jeg har hørt er det veldig viktig - ikke fordi den må ha nok olje til smøring osv, men fordi det brukes trykksensorer for å beregne temperatur og oppførsel i forhold til dette, og et feil nivå kan gi feil verdier. Nå er dette friskt fra egen hukommelse, og fra nordamerikanske forumet. Kanskje locked kan kaste lys på saken?

Belia
19/06/16, 22:40
Kan kanskje starte med det lette, få olja opp på 60 grader, gire gjennom kassen, skru ut nivåpluggen under og se om det er nok olje på. Om det renner ut litt skulle det vel justere seg på riktig nivå.

Kommentarer?

mrstfu
19/06/16, 23:26
Hvordan vet du at olja er på 60 grader?

hgnubel
20/06/16, 05:56
Et volvoverksted kan lese temperaturen ut med VIDA.

Belia
20/06/16, 06:50
Har en ODB2-dongel med Blåtann og Torque på mobilen.

Er vel kanskje litt forsinkelse i systemet der, kanskje sikte på 50 grader?

mrstfu
20/06/16, 06:59
Greia er at olja ekspanderer ved temperatur, og således tar den større plass varm enn kald - derfor er det viktig å vite akkurat hvilken temperatur den har, såvidt jeg har skjønt, siden kassa er ømfintlig på nivå.

Det sitter et stigerør i tappehullet, såvidt jeg vet, som man kan bruke til å sjekke at det ikke er fyllt for mye. Jeg kommer til å veie olja jeg tapper ut, og putte like mye vekt i olje inn igjen, siden vekta er konstant, mens volumet varierer.

locked
20/06/16, 11:56
Det er umulig å svare på kor viktig riktig nivå er, men en kan jo anta at det er ganske viktig at oljen skal drype ut stigerøret i tappepluggen akkurat når oljen er mellom 50 og 60 grader.

Dersom det ikkje hadde vore så viktig, så hadde det kanskje vore spesifisert 30-90 grader...

OBDII lesaren har ikkje noko cache funksjon på verdiane, så det er sanntidsdata (oppdatert når det blir sendt via CAN, typisk oppdateringshastighet er 1sekund, eller oftare dersom verdien endrar seg).

Belia
20/06/16, 13:22
Ok.
Kanskje dumt spm men man trenger ikke skru ut påfyllingspluggen før man kjører den på tomgang i N med nivåplugg ute?

locked
20/06/16, 15:21
Ok.
Kanskje dumt spm men man trenger ikke skru ut påfyllingspluggen før man kjører den på tomgang i N med nivåplugg ute?
Nei, dersom du har fylt på mer olje enn nødvendig så er det nok å ta ut nivåpluggen. Så lar du motoren gå mens temperaturen stige og når du har nådd 55grader skrur du inn pluggen igjen mens motoren går. Viss du stoppa motoren først så vil det nok renne ut for mykje olje.

Tom K
22/06/16, 11:15
forurenset olje med mye slam vil vel veie noe mer ?

mrstfu
22/06/16, 11:45
Tviler på at det vil veie nok til at du ser forskjell på en kjøkkenvekt - isåfall er det antageligvis nok spon i den til at du bør bytte kasse fremfor olje. ;)

Tom K
22/06/16, 12:12
Sant nok hehe

Belia
19/07/16, 19:04
Da har bilen vært på service hos Volvo i Tyskland. De sa at så lenge oljetrykket i kassa var bra så var det nok rett mengde olje på kassa.

locked
19/07/16, 20:47
Da har bilen vært på service hos Volvo i Tyskland. De sa at så lenge oljetrykket i kassa var bra så var det nok rett mengde olje på kassa.
Tvilsomt. Ein kan samanlikne med ein bilmotor. Den har riktig oljetrykk så lenge nivået er så høgt at oljepumpa sug olje utan luft. Det er dog langt i frå at nivået er riktig.