PDA

Vis full versjon : Motorolje 03' Volvo D5 ?!



vmaxim
07/07/10, 20:50
Jeg skal skifte olje på en 2003 D5-motor.
Fra før er det en longlife olje 0w30 B5.
Trenger jeg longlifeolje når jeg skifter på 15tusen uansett.
Kan jeg f.eks bruke Mobil1 0w40 B4 på denne motoren?

Eller er det veldig viktig å bruke olje med B5-spec?

Noen som vet? Står så mye rart rundt omkring noen sier 5w30 semi-synt og andre 15w40 Helsynt. Finnes det noe fasit eller er det bruken og intervallene som er viktig?

cortinaterje
08/07/10, 18:52
Jeg kjører på Havoline Extra 10W-40 ACEA A3/B3, API SL/CE på min 02 D5

Rådførte meg med Hydro Texaco's rådgivere. Jeg ville kjøpe dyrere olje, men det var ikke nødvendig sa de. Til Normal kjøring i en sørlansk vinter ville denne være mer enn god nok. Og det er den. Har kjørt 100 000 nå uten problemer med ett oljeskift hver 20 000 km.

Har levert bilen til service hos flere volvo verksted med egen olje. Det er ingen protester derfra heller.

Jeg har dog lurt på å begynne å bytte olje oftere pga bilen begynner å få høy km og det kan syntes å være en billig forsikring.

krs_xc
08/07/10, 20:25
Bruker Dynocat 0-30 olje på min D5. Husker ikke specsa på den i hodet, men den oppfyller iallefall kravene fra volvo. Jeg bytter heller for ofte enn for sjelden, og Longlife har jeg liten tro på. Selv skifter jeg ca. hver 5.000 km. Heller frisk olje litt ofte enn gammel olje for lenge..

MadAss
08/07/10, 20:43
A5/B5 er en longlifeolje. Dette ble ikke krav om før i 2006, så du kan trykt kjøre på en rimeligere olje. Bør dog stemme med spesikasjonen til motoren. Dette bør stå i intruksjonsboka di.

Stigern
04/05/11, 13:51
Har en S60 D5 2003 mod, tenkte på og kjøpe olje fra biltema. Hvilken der er å anbefale til min motor?

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Helsyntetisk-motorolje-5W40/

?

aarnes
04/05/11, 15:44
Jeg kjører på 5W40 fra Statoil. bytter på hver 15k.
biltema sin gjør også susen.

Texascom
04/05/11, 18:25
Castrol Magnatec 5W-40 i.flg. Volvo pr. dags dato!

Stigern
04/05/11, 19:17
Takk for svar!

Kjøpte Helsyntetisk 5W-40 på felleskjøpet.

jolsvik
04/05/11, 19:19
kjører valvoline på alle bilene mine. Volvoforhandleren bruker hos oss bruker også denne.
Olja skal smøre for å redusere friksjonen mest mulig, men den har også til oppgave å lede løse partikler,brent olje etc slik at det havner i oljefilteret og ikke setter seg fast i smørekanaler etc.

Gammel oljetest:
http://www.qmi.no/teknisk/Norway%20photos/StreetCommodorecover.pdf

Stigern
04/05/11, 19:21
kjører valvoline på alle bilene mine. Volvoforhandleren bruker hos oss bruker også denne.
Olja skal smøre for å redusere friksjonen mest mulig, men den har også til oppgave å lede løse partikler,brent olje etc slik at det havner i oljefilteret og ikke setter seg fast i smørekanaler etc.

Gammel oljetest:
http://www.qmi.no/teknisk/Norway%20photos/StreetCommodorecover.pdf

Er det mye forskjell på de "billig" oljene, slik som biltema, jula, felleskjøpet vs valvoline og castrol feks?

Testdriver
04/05/11, 19:46
Er det mye forskjell på de "billig" oljene, slik som biltema, jula, felleskjøpet vs valvoline og castrol feks?
Det er det sikkert ingen som har et fasit svar på. Jeg holder meg hvertfall unna olja fra biltema av den grunnen at jeg har hørt litt forskjellig om den. Det er klart, hadde jeg kjørt en gammel toyota corolla så kunne jeg sikkert brukt den, men ikke på en nyere diesel motor med turbo og i tillegg lange intervaller som mange her kjører. Olja funker sikkert fint hvis man bytter ofte, du vil sikkert ikke få havari, men uansett...

Sover uansett mye bedre om natta når man vet man har litt mere kostbar olje på maskinen :D

Stigern
04/05/11, 19:47
Det er det sikkert ingen som har et fasit svar på. Jeg holder meg hvertfall unna olja fra biltema av den grunnen at jeg har hørt litt forskjellig om den. Det er klart, hadde jeg kjørt en gammel toyota corolla så kunne jeg sikkert brukt den, men ikke på en nyere diesel motor med turbo og i tillegg lange intervaller som mange her kjører. Olja funker sikkert fint hvis man bytter ofte, du vil sikkert ikke få havari, men uansett...

Sover uansett mye bedre om natta når man vet man har litt mere kostbar olje på maskinen :D

Enn Oljen fra Felleskjøpet? Noen negative eller positive erfaringer der? :P

Testdriver
04/05/11, 19:55
Enn Oljen fra Felleskjøpet? Noen negative eller positive erfaringer der? :P
En i familien kjørte med 5w40 super syntetiske olja fra felleskjøpet i to tre år på sin bil og fungerte bra den. Men dette var ikke på en Volvo, så om den olja oppfyller kravene som Volvo har må isåfall sjekkes ut før du kjøper :)

Nordbo
04/05/11, 20:59
Olja som felleskjøpet selger er produsert av Statoil, og skal være like bra som den du kjøper på bensinstasjonen.

J-R
05/05/11, 09:16
Det at olja er produsert av Statoil betyr ikke at det er den samme olja Statoil selger i sine butikker.
Har du hørt om oljeprodusenten Felleskjøpet..? De må som mange andre kjøpe råvarene et sted og Statoil er en av leverandørene

Det som skiller oljene fra hverandre er de ulike additivene som tilsettes. Det er dette som gir oljen ulike egenskaper. Jeg tviler på at Felleskjøpet og Biltema legger mye forskning i dette..
Hvem som har hentet oljen opp av bakken er egentlig uinteressant

Nordbo
05/05/11, 15:55
Det at olja er produsert av Statoil betyr ikke at det er den samme olja Statoil selger i sine butikker.
Har du hørt om oljeprodusenten Felleskjøpet..? De må som mange andre kjøpe råvarene et sted og Statoil er en av leverandørene

Det som skiller oljene fra hverandre er de ulike additivene som tilsettes. Det er dette som gir oljen ulike egenskaper. Jeg tviler på at Felleskjøpet og Biltema legger mye forskning i dette..
Hvem som har hentet oljen opp av bakken er egentlig uinteressant

Hei.

Nå sa vel ikke jeg at det var samme olja, men at den er like bra. Felleskjøpets "Super Synthetic" følger forøvrig følgende specs: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF.