PDA

Vis full versjon : Burde ikke en V60 2012 hatt DAB-prep?

Mastiff
14/06/16, 21:13
Jeg har kjøpt en brukt 2012-modell og skulle få montert DAB i den, for jeg sa at det var en nødvendighet hvis jeg skulle kjøpe bilen. Selgeren sa at antennen satt i den ene bakruta, ikke i haifinnen, og det stemte godt med det jeg visste fra før av. Så jeg forsto det helt klart sånn at det bare var å sette inn modulen og programmere den, så var det original DAB-løsning. Men da jeg hentet den, satt det en VST DAByourCar v4 i bilen istedenfor, med glassantenne i frontruta og trådløs fjernkontroll! Jeg er ikke veldig misfornøyd med inntaket, den glassantennen er faktisk like god som den eksterne antennen jeg har på min gamle bil, en Touran. Det er tydlig at glassantennene har gjort visse framskritt, for den fra Pioneer som sitter i konas bil (med en 2-DIN Pioneer-DAB-spiller) er veldig mye dårligere. Men betjeningsmessig er det jo fullstendig håpløst. Jeg og kona bruker vel til sammen rundt 10-12 kanaler fast, avhengig av humør, og det er latterlige fire forhåndsvalg på greia! Ellers må man bla seg gjennom sameradioen og diverse drittkanaler med fjortismusikk for å komme til Radio Rock og P13... :mad: I tillegg er det ikke noen elegant løsning å ha en løs fjernkontroll til den. Så jeg må si jeg ble ganske satt ut... Derfor lurer jeg på hva som kan være årsaken til at en norsksolgt (iallfall så vidt jeg vet ikke bruktimportert) Volvo fra 2012 ikke har DAB-prep? Er det noe lureri med en forhandler som har tatt den direkt inn fra Sverige, eller noe sånt? Så vidt jeg fikk opplyst, har forrige eier hatt den siden den var ny.

SagaPer
14/06/16, 21:31
Volvo Car Norway har siden 2010 spesifisert at alle nye biler solgt gjennom den offisielle kanalen skal ha DAB-prep. Så er det tatt inn mange nesten nye biler fra Sverige og solgt hos Volvo med diverse garantier. Dette er antakelig biler uten DAB-prep. Jeg kjenner ikke oppsettet for original DAB i V60 så jeg kan ikke bidra med innspill til ettermontering av original DAB. Det er mulig at andre brukere i forumet har forsket på dette.

Du har et par muligheter for relativt integrert løsning enten med Dension DAB+U (USB-tilkopling) med styring av kanaler på radio og fra rattet. Se min tråd om dette her: http://forum.vccn.no/showthread.php?69177-L%C3%98SNING-DAB-radio-i-Volvo-V70-XC70-S80-XC90-via-USB-med-Dension-DAB-U-Gen3

I tillegg til dette så finnes det et produkt som heter FIAMM SM20 som er DAB-tuner og Blåtann-sender og antenne i EN enhet. Limes på siderute bak og plugges i 12 volt. Kommer opp som Blåtann-enhet i radioen din og kan styres med bilens knapper og brytere. Les mer om produktet her: http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/DAB-Radio-integrering/Universal/Fiamm/FIAMM-DAB-DAB-MOTTAKER-m-integrert-ant-DAB-via-BT-Audio-Aux-eller-FM-modSM20-p0000016500

Mastiff
14/06/16, 22:21
Takk! Virker som om du er DAB-guruen her. :) Jeg må nok ta en alvorlig prat med selgeren her. Smått irriterende (les masse banning og kjefting) hvis jeg hører en låt jeg liker på Radio Rock og ikke kan se i displayet hva det er! Jeg syntes den FIAMM-løsningen så interessant ut, med app. Men kan Volvo ha tilkoblet både en mobiltelefon og en annen BT-enhet til å strømme med, så jeg kan bruke mobilen sammen med denne?

Mastiff
14/06/16, 22:39
Helsike... Sjekket på Biltilsynet nå, og den er bruktimportert halvannet år gammel (i juni 2013). Burde ikke merkevareforhandleren informert meg om det? Eller er det ikke noe som tilsier at man skal få vite sånt?

Mastiff
14/06/16, 22:43
Den var gått ca. 8000 da den ble importert, så det er vel en av de du snakker om, antar jeg.

SagaPer
15/06/16, 08:54
Takk! Virker som om du er DAB-guruen her. :) Jeg må nok ta en alvorlig prat med selgeren her. Smått irriterende (les masse banning og kjefting) hvis jeg hører en låt jeg liker på Radio Rock og ikke kan se i displayet hva det er! Jeg syntes den FIAMM-løsningen så interessant ut, med app. Men kan Volvo ha tilkoblet både en mobiltelefon og en annen BT-enhet til å strømme med, så jeg kan bruke mobilen sammen med denne?

Alle modeller med Sensus (fra 2012) skal ha støtte for streaming via blåtann. Så sånn sett kan du spille av musikk fra telefonen din og også høre på radio via mobil. Men husk at streaming av radio blir en dyr affære da en 10 timers biltur med radiostreaming bruker ca 1 Gb data.

Har du USB i bilen så er også Dension sin DAB+U en meget elegant løsning med helt skjult installasjon og betjening via bilens menyer og knapper.

Mastiff
15/06/16, 09:32
Takk! Jeg tenkte egentlig mer på at datteren min gjerne vil høre musikk fra mobilen sin, mens jeg vil bruke min egen mobil som snakkemobil tilkoblet systemet. Jeg strømmer aldri nettradio i bil, DAB har så mye bedre dekning enn 4G uansett. Og ja, jeg har USB, men det sto at den ikke støttet visning av enkeltlåter fordi USB bare blir lest når man kobler den til. Dessuten kunne skifte av kanal ta 10-40 sekunder! Og jeg kanalsurfer en del... Hvis jeg hører på noe kommersielt, skifter jeg øyeblikkelig når det kommer reklame...