PDA

Vis full versjon : 740 med 305 bhp. responshjelp?



Tommy Skaug
13/06/16, 21:08
Hei. I jakten på mer hester, så spør jeg innpå her. Kjøpte meg nylig en 740 med 305 hester på bakhjula, men med noget ketchup, vises her : http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/2.jpeg (http://s1173.photobucket.com/user/Tommy_Skaug/media/Mobile%20Uploads/received_10207876218282260_zpsmtoitdfg.jpeg.html)

Her er oppsettet: http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/3.jpeg (http://s1173.photobucket.com/user/Tommy_Skaug/media/Mobile%20Uploads/received_10207876211802098_zpswnmbvto5.jpeg.html)

Delene jeg er mest skeptisk til er:
Kammen. Denne var visstnok noe KL-greier. Erfaring tilsier lite positivt.
Grenrør. Hjemmelagde greier, mulig det originale er like greit.
Turboen. Stoor precision turbo, usikker på a/r, men hvertfall godt over 0.63
Mappet. Går ikke så smooth som en bil med skikkelig map skal gjøre. Er mappa på 95 blyfri å, dette skal endres.

Lurer på hvor mye som eventuelt kan hentes ved å smikke på en T5 race kam, org fk grenrør, passende stor turbo, 3071R? Og evt. Ett e-innsug. Muligens større dyser, da jeg er usikker på hvor mye 48 lb/hr er, hehe.

Like interessant som fine tall er respons! Kom gjerne med innspill.

Batland
13/06/16, 22:28
Praktisk erfaring gjennom mange år har avslørt at veldig få egentlig er fornøyd med mindre enn 290 hk på 4000 o/min. Med kun 180 hk på 4000 o/min så blir eierene vanligvis misfornøyd. Med 95 blyfri pumpebensin som drivstoff så mener jeg at kompresjonsforholdet MÅ ned på 7 tallet en plass før motoren kan produsere en dreiemomentkurve som gir bilen en akselerasjonsevne som oppleves som tilfredsstillende. Stempeldreiing må anbefales vurdert for husk, INGEN stempelfabrikanter designer og leverer stempler som er beregnet for å turbotrimme på ett drivstoff som Norsk 95 oktan blyfri bensin som holder ca. 85 (åttifem) oktan på MON skalaen. Dette er hovedgrunnen til at E85 og E98 gir så imponerende store forbedringer av resultatet.

Først når dette er gjort kan du montere en turbo som gir deg så høyt ladetrykk så tidlig at du får det sluttresultatet du ønsker.

48 lb/hr dyser = 500 ccm dyser som er ALT for lite.
Jeg mener at 630 ccm dyser er et minimum for ett 400 hk oppsett.

Det finnes mange forskjellige utgaver av Garrett GT3071R turboen og det er lett å rote seg bort, velge feil og kaste bort penger. Den korrekte GT3071R er en god turbo, men jeg vil anbefale at du sjekker ut EFR7064 og EFR7670. Disse har ALT, inkludert en seriøs antisurge kompressorkåpe.

Holck
14/06/16, 13:14
Se i bremsetråden så får du en pekepinn på hvor det kan ende hvis du endrer til t5 kam osv.

Tommy Skaug
14/06/16, 19:36
Praktisk erfaring gjennom mange år har avslørt at veldig få egentlig er fornøyd med mindre enn 290 hk på 4000 o/min. Med kun 180 hk på 4000 o/min så blir eierene vanligvis misfornøyd. Med 95 blyfri pumpebensin som drivstoff så mener jeg at kompresjonsforholdet MÅ ned på 7 tallet en plass før motoren kan produsere en dreiemomentkurve som gir bilen en akselerasjonsevne som oppleves som tilfredsstillende. Stempeldreiing må anbefales vurdert for husk, INGEN stempelfabrikanter designer og leverer stempler som er beregnet for å turbotrimme på ett drivstoff som Norsk 95 oktan blyfri bensin som holder ca. 85 (åttifem) oktan på MON skalaen. Dette er hovedgrunnen til at E85 og E98 gir så imponerende store forbedringer av resultatet.

Først når dette er gjort kan du montere en turbo som gir deg så høyt ladetrykk så tidlig at du får det sluttresultatet du ønsker.

48 lb/hr dyser = 500 ccm dyser som er ALT for lite.
Jeg mener at 630 ccm dyser er et minimum for ett 400 hk oppsett.

Det finnes mange forskjellige utgaver av Garrett GT3071R turboen og det er lett å rote seg bort, velge feil og kaste bort penger. Den korrekte GT3071R er en god turbo, men jeg vil anbefale at du sjekker ut EFR7064 og EFR7670. Disse har ALT, inkludert en seriøs antisurge kompressorkåpe.

Okei. Usikker på stemplene om de er høy eller lavkomp. Lettvin måte å finne ut av dette? Vet også at forbrenningskammeret er lagt ut noe, hjelper vel litt. Må investere i nye dyser da, skjønner jeg! Angående turbo, kunne tenkt meg kjapp spool, men gjerne i 400 hesterssjiktet. Er ikke de efr turboene svindyre? Hehe ;)

Batland
14/06/16, 21:49
Okei. Usikker på stemplene om de er høy eller lavkomp. Lettvin måte å finne ut av dette? Vet også at forbrenningskammeret er lagt ut noe, hjelper vel litt. Må investere i nye dyser da, skjønner jeg! Angående turbo, kunne tenkt meg kjapp spool, men gjerne i 400 hesterssjiktet. Er ikke de efr turboene svindyre? Hehe ;)

Med elendige 375 NM og kun 1,4 BAR ladetrykk så kan du være trygg på at kompresjonsforholdet er ALT for høyt for drivstoffet og oppsettet.

Du må nok ha større dyser ja.

Pris på turbo, vel...

Ta det du har da.
1. Selve turboen.
2. Wastegate
3. Dumpventil.
4. Boost solenoid.
5. Grenrør.

Så må du tenke på hva det hadde kostet å oppgradere turboen du har med billet kompressorhjul, skikkelig antisurge kompressorkåpe, kulelager og rustfritt turbinhus.

EFR har ALT dette inkludert (fordi den brukes med 940 manifold) og i tillegg er det enda flere fordeler, så tja.. EFR koster mye i innkjøp, men så får man også veldig mye for de pengene også. Når det er sagt så finnes det kjipere alternativer som er betydelig rimeligere, ja.

Tommy Skaug
15/06/16, 19:58
Med elendige 375 NM og kun 1,4 BAR ladetrykk så kan du være trygg på at kompresjonsforholdet er ALT for høyt for drivstoffet og oppsettet.

Du må nok ha større dyser ja.

Pris på turbo, vel...

Ta det du har da.
1. Selve turboen.
2. Wastegate
3. Dumpventil.
4. Boost solenoid.
5. Grenrør.

Så må du tenke på hva det hadde kostet å oppgradere turboen du har med billet kompressorhjul, skikkelig antisurge kompressorkåpe, kulelager og rustfritt turbinhus.

EFR har ALT dette inkludert (fordi den brukes med 940 manifold) og i tillegg er det enda flere fordeler, så tja.. EFR koster mye i innkjøp, men så får man også veldig mye for de pengene også. Når det er sagt så finnes det kjipere alternativer som er betydelig rimeligere, ja.

Hmm, ser ut som jeg må handle litt da. Si jeg bytter til efr turboen, og 940 manifold, store nok dyser og rett kompforhold.. Har du noen kamanbefalinger da? Kommer også til å bli en 530-topp med større ventiler. Forresten, hvor stort eksoshus er anbefalt? Ser ut som det minste 0.83 singel-entry.

Batland
16/06/16, 05:10
Hmm, ser ut som jeg må handle litt da. Si jeg bytter til efr turboen, og 940 manifold, store nok dyser og rett kompforhold.. Har du noen kamanbefalinger da? Kommer også til å bli en 530-topp med større ventiler. Forresten, hvor stort eksoshus er anbefalt? Ser ut som det minste 0.83 singel-entry.
Ja, jeg ville valgt T5-Race, STS237/116 eller KMcams 270/116 eller 117.

530 topp med større ventiler er det riktige valget til turbomotorer. ;)

Med 940 manifold har du bare èn mulighet og det er A/R 0,83 som er helt perfekt. :)

Tommy Skaug
23/06/16, 12:27
Høres bra ut.
Du nevner at 630cc dyser er ett minimum for 400hk. Er det noen bakdeler med å velge litt større, f.eks Deka 840cc dyser?

Hørte på pris for EFR 7064 å, 16 lapper :)

Batland
23/06/16, 15:26
Det avhenger av hvilke 840 dyser du ender opp med. Det finnes minst to utgaver av 840 dysene. Noen har en blå ring og noen, dessverre korte dyser, har en rød ring. De med blå ring har en forferdelig elendig forstøving som jeg ville styrt unna. Rundtom her er det flere som kjører 1000 ccm dyser med ubetinget suksess så noen 840 ccm dyser med god forstøving vil også gi godt resultat.

https://www.fiveomotorsport.com/624700-siemens-80lb-compact
https://www.fiveomotorsport.com/24mm-fuel-injector-extenders-domestic-us-fit

Godt. Du får mye turbo for pengene. :)

Skårholen
23/06/16, 17:44
Hvor får man kjøpt den turboen til den prisen?

Tommy Skaug
23/06/16, 20:42
Det avhenger av hvilke 840 dyser du ender opp med. Det finnes minst to utgaver av 840 dysene. Noen har en blå ring og noen, dessverre korte dyser, har en rød ring. De med blå ring har en forferdelig elendig forstøving som jeg ville styrt unna. Rundtom her er det flere som kjører 1000 ccm dyser med ubetinget suksess så noen 840 ccm dyser med god forstøving vil også gi godt resultat.

https://www.fiveomotorsport.com/624700-siemens-80lb-compact
https://www.fiveomotorsport.com/24mm-fuel-injector-extenders-domestic-us-fit

Godt. Du får mye turbo for pengene. :)

Okei, da får vi se hvordan det blir med dysevalget. :)

Tommy Skaug
23/06/16, 20:44
Hvor får man kjøpt den turboen til den prisen?

Jeg sendte en mail til turboservice.no ;) Ble litt overraska selv, når den ligger på over 2k dollar i statene.

Skårholen
23/06/16, 21:18
Da kan det hende jeg skal sende i vegen en mail også, om jeg ikke blir fornøyd med neticsen jeg har nå.