PDA

Vis full versjon : V70 AWD kneppe lyd i bakstilling i svinger



Hypnotisk
13/06/16, 09:53
Hei! Har en Volvo V70 1997 AWD med en ulyd i bakstillinga
Når jeg svinger, spessielt i rundkjøringer er det kneppelyder i baktstillinga (som om jeg skulle kjørt med sperre..)
Lyden blir mer og mer borte jo fortere jeg kjører, men ved normal hastighet merker jeg det veldig godt.

Det har blitt byttet girkasse og fordelingskasse en gang før, kassene ble tatt fra samme bil. Kunne ikke finne ut om utveksling på kassen, da lappen det skal stå på var borte.
Kan det være mulig at utvekslinga er feil slik at bakakselingen begynner å gå til helvete?
Jeg har byttet olje på bakstillinga en gang (sent i 2014) hvor jeg kjøpte olje på Bilia
Har ikke skjekket i ettertid om olja kan ha forsvunnet, men det tviler jeg på da jeg aldri har sett oljeflekker på bakken under bakstillinga..
Virker som om lyden bare blir værre og værre.. (Begynte sånn for ca et halvt års tid siden)

Noen som har no råd og tips?

Morgis
13/06/16, 14:50
kan være slyngediffen som har kilt seg, eller er vektene blitt fjernet.
Det vil du kunne merke i svinger i 40-50kmt dersom bilen plutselig drar retning fremover

Hypnotisk
15/06/16, 11:53
kan være slyngediffen som har kilt seg, eller er vektene blitt fjernet.
Det vil du kunne merke i svinger i 40-50kmt dersom bilen plutselig drar retning fremover

Tror du det kan hjelpe å bytte olje og bruke tilsetninger fra Relekta? evt BG325e (multi-gear concentrate) eller BG328e (limited slip axle) hvis det er limited slip på denne type bakaksel..

Det er kun når bilen har blitt varm at det er slik (som jeg har opplevd så langt)

mrstfu
15/06/16, 12:29
Det er ikke limited slip diff, men en slyngdiff - opp til og med ca 40kmt vil den låse om ett hjul begynner å spinne betydelig fortere enn det andre. Om den har kilt seg vil det være som å kjøre med sperre, altså vil det indre hjulet stusse og hoppe. Vil også forplante seg somnøkt dekkslitasje.

Har du firehjulsfunksjon intakt? Kjør bilen varm, finn en plass med sand, eller ny asfalt med vann på. Dra igang hardt, du skal ikke merke hjulspinn i det hele tatt, gjør du det er mest sannsynlig viskosekoblinga defekt. Dette pleier dog å vise seg mer som lukt enn som ulyd.

Utover denne ulyden, oppfører bilen seg annerledes?

Hypnotisk
15/06/16, 15:25
Det er ikke limited slip diff, men en slyngdiff - opp til og med ca 40kmt vil den låse om ett hjul begynner å spinne betydelig fortere enn det andre. Om den har kilt seg vil det være som å kjøre med sperre, altså vil det indre hjulet stusse og hoppe. Vil også forplante seg somnøkt dekkslitasje.

Har du firehjulsfunksjon intakt? Kjør bilen varm, finn en plass med sand, eller ny asfalt med vann på. Dra igang hardt, du skal ikke merke hjulspinn i det hele tatt, gjør du det er mest sannsynlig viskosekoblinga defekt. Dette pleier dog å vise seg mer som lukt enn som ulyd.

Utover denne ulyden, oppfører bilen seg annerledes?

Okey, det er fint å vite :)

Byttet viskose i vinter da jeg oppdaget at kun AWD fungerte i revers, etter bytte av denne fungerer det hvertfall fremover og bakover. Men det kan jo være som du sier at det har låst seg.
Det eneste jeg merker er at bilen rister litt i ca 90km/t. Så jeg har balansert dekkene men det hjalp ikke så mye..
Firhjulsdriften skal være relativt inntakt ja.

Så hvis dette har låst seg, vil den spinne relativt lett på bakhjulene?

uten om litt risting som jeg ikke har funnet ut av, så oppfører bilen seg normalt.

mrstfu
15/06/16, 16:07
Nei, du må fremdeles ha snø eller is for å få spinn på bakhjula - om viskosen er defekt låser den ikke i det hele tatt, og du mister drift på bakhjula, og vil kun spinne på forhjula ved løst eller glatt underlag.

Morgis
15/06/16, 16:15
Sjekket dem for høydekast i felgene ved balansering?
Kan det være kast i mellomaksel?

Hypnotisk
16/06/16, 08:42
Nei, du må fremdeles ha snø eller is for å få spinn på bakhjula - om viskosen er defekt låser den ikke i det hele tatt, og du mister drift på bakhjula, og vil kun spinne på forhjula ved løst eller glatt underlag.

Tok igang litt hardt på grus i går, og det var kun det ene fremhjulet som mista litt grep, men utifra at jeg tok igang hardt så skal det være normalt

Har heist den opp på bukkker før, startet den og holdt igjen det ene bakhjulet. Det går i 2-3 sekunder og så smeller det før bakhjulet begynner å gå rundt uten at jeg klare og holde det igjen

Hypnotisk
16/06/16, 08:47
Sjekket dem for høydekast i felgene ved balansering?
Kan det være kast i mellomaksel?

Det vet jeg ikke, regner med at de hadde sagt i fra om de ikke fikk balansert det 100%

Jeg tror det kan være noe sånt, har ikke så mye kunskap om mellomaksel og kryss, men jeg syns det var litt mye slark i krysset så jeg har vurdert og bytte det. Men Volvo leverer selvfølgelig ikke krysset, kun hele mellomakselen til 11 000,-kr
Syns også at det ser ut som om det er en ødelagt foring/oppeng til mellomakselen (men jeg vet somsagt ikke hvordan det skal se ut når det er i orden..)

Rcar
16/06/16, 17:13
Det vet jeg ikke, regner med at de hadde sagt i fra om de ikke fikk balansert det 100%

Jeg tror det kan være noe sånt, har ikke så mye kunskap om mellomaksel og kryss, men jeg syns det var litt mye slark i krysset så jeg har vurdert og bytte det. Men Volvo leverer selvfølgelig ikke krysset, kun hele mellomakselen til 11 000,-kr
Syns også at det ser ut som om det er en ødelagt foring/oppeng til mellomakselen (men jeg vet somsagt ikke hvordan det skal se ut når det er i orden..)

Foring / oppheng som er revet i stykker / sprukket er en gjenganger desverre....

Powertrain Europe AS er vel et alternativ til ny original Volvo om du skal bytte hele akselen.

Rcar

Hypnotisk
18/06/16, 23:10
Har kjørt litt rundt på parkeringsplass og det virker faktisk som om lyden kommer fra under girstanga. Virker som om det er et drev som hopper over tenner