PDA

Vis full versjon : T-5R detter seint på turtall



Mrtical84
13/06/16, 02:38
Hei. Har nylig kjøpt en T-5R, org auto men ombygget til manuell.
Kan det ha noe innvirkning på turtalls fall?
Detter liksom litt sakte etter pådrag, så høres ut som jeg ikke kan gire. Hehe.

På forhånd takk.

Svirre
13/06/16, 08:15
Ut i fra hvordan jeg husker denne type motor, så vil den bruke litt tid på å dette på turtall. Mener å huske det er en funksjon som er til for å få med all bensinen?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
13/06/16, 08:21
Det høres kjent ut, som Svirre sier. Uansett er det bare godt vedlikehold å smøre opp tomgangsmotoren.

turb00le
13/06/16, 12:03
Motronicen er sånn. Det går an å endre det hvis du synes det er artig å skrive om tabeller i hex. Skal prøve på min 960 snart.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Mrtical84
13/06/16, 12:11
Takk for svar, da skal jeg undersøke det.
Ha en fin dag videre

gswede
13/06/16, 14:20
Bruker du automat ecu skal det ikke være "rev hang" på den.
Sjekk tomgangsmotor som nevnt, også se etter små vakumlekkasjer.

Morgis
13/06/16, 14:40
TCM og ECM er to forskjellige styringer.
Fjerner man TCM og bruker ledningsnettet på motornettet til en manuell vil ECM fungere som en manuellgirkassebil.

Mener å huske at turtall som henger et par sekunder på 1500rpm før den faller til tomgang er normalt.
Dersom det henger lengre, eller høyere turtall kan det være falskluft, feks i loopslangen før gasspjeldet til tomgangsregulator.

TurboNoob
13/06/16, 14:53
Min ga seg med dette etter chipbytte. Fra en trimchip til en annen. Men ingen av mine chipper funker optimalt. Hvis hjernen ikke er chippet kan denne grunnen utelates. Min hang 3-4 sekunder på turtallet som var når jeg slapp gassen.

Mrtical84
13/06/16, 15:00
Takker for svar.
Er chippet og jallet med. Alle slanger er egentlig byttet, men kan gå over å sjekke etter lekkasjer.
Hvor ligger denne tomgangsmotoren?

Forklart litt enklere så daler den bare sakte på turtall, ikke at den henger på et visst for så dette ned.
Akkurat som om jeg skulle slippe gassen sakte ut, men alt popper tilbake som det skal når jeg slipper pedalen.

gswede
13/06/16, 16:05
På manuell ecu er det såkalt "rev hang" programert inn, dette gjør at turtallet holder seg oppe i påvente av neste gir, det gir en teoretisk drivstoffbesparelse kontra å måtte dra opp turtallet ved hver giring. Slik er det ikke på automat kassene/ECU.

På min som nettopp er byttet fra automat til manuell har jeg beholdt auto ECU og rev hang er ikke eksisterende, det gir en herlig analog (at det kun er gasspedal som styrer turtall) kjøreopplevelse.
Alle mer eller mindre moderne biler med manuell har en eller annen grad av "rev hang" programmert inn. Økonomi og miljøhensyn..
Har det tunet vekk fra focusen min og, himmelvid forskjell i kjøreopplevelse mellom de to moduser.

Mrtical84
13/06/16, 17:09
Ahaaa, skjønner. Hmm.
Er det noen måte å undersøke hvordan ecu det er i bilen?

Jeg er helt grønn på volvo egentlig, men fikk tak i en ekte T-5R så jeg måtte slå til.

Svirre
13/06/16, 17:26
Ahaaa, skjønner. Hmm.
Er det noen måte å undersøke hvordan ecu det er i bilen?

Jeg er helt grønn på volvo egentlig, men fikk tak i en ekte T-5R så jeg måtte slå til.

Gratulerer så mye med det! Ikke mange av disse bilene igjen når de fleste har runda 21år nå :)

Ang. TGR (tomgangsregulatoren) så finner du den på høyre siden av innsuget. Det er en sylinderformet sak med 2 halvtjukke slanger tilkoblet oppe og nede. Sitter også et kontaktstykke på bakenden av denne. Hvis du kobler fra denne, så skal motoren begynne å gå veldig ujenvt. Hvis du kobler inn igjen, så kan motoren stoppe (helt naturlig).
Dynk den i diesel (luftgjennomføringen) eller annet rensemiddel. Om det ikke hjelper, så må du finne en annen fungerende.

Mrtical84
13/06/16, 17:39
Takk for det, og nei, sant det. En av grunnene til jeg ville ha den.
Pr nå er den i dårlig forfatning kosmetisk, og litt slitedeler som må byttes.
Men, planen er å fikse feila, og få den på veien igjen.

Aha, takk takk, den har jeg sett, men var usikker på hva det var.

TurboNoob
14/06/16, 08:15
Ahaaa, skjønner. Hmm.
Er det noen måte å undersøke hvordan ecu det er i bilen?

Jeg er helt grønn på volvo egentlig, men fikk tak i en ekte T-5R så jeg måtte slå til.
På pass.side rett bak frontlykter er det en stor sort plastboks. Inni denne sitter motor-ecu. På den står det en masse tall. Et av disse, til venstre, er nummer på ecu.