PDA

Vis full versjon : Bygge om v70-s80 til awd



Anders Dybvadsskog
09/06/16, 19:17
Som topic sier. Begge bilene leveres som awd, er dette mulig å gjennomføre? Og ikke minst mulig å godkjenne? Eller like greit å skaffe en awd? Dette er en bil som skal bli motorprosjekt på, derfor awd ønskes. Hva mener folket? ☺

locked
09/06/16, 21:14
V70 AWD er det rikeleg utvalg i, også rimelege bilar så då ville eg skaffa en som er orginalt AWD.

S80 er sjeldnare, så der kan du heller vurdere å bygge om.

Anders Dybvadsskog
09/06/16, 21:27
Håpet er å komme over en awd med kaputt motor/kasse til en billig penge.. Frøkna ville ha seg prosjekt :)

Morgis
10/06/16, 12:10
Ville aldri turt tanken ei gang.
Kan by på store problemer mht vekter

volvoRsport
10/06/16, 12:14
Håpet er å komme over en awd med kaputt motor/kasse til en billig penge.. Frøkna ville ha seg prosjekt :)

Ligger noen V70N AWD'er på Finn i området 25-35K.

Svirre
10/06/16, 12:17
Håpet er å komme over en awd med kaputt motor/kasse til en billig penge.. Frøkna ville ha seg prosjekt :)
Jeg selger en V70 awd med dårlig turbo. Bilen virker veldig bra og fungerende turbo medfølger :) Skal være eu-ok ut august i år (t.o.m okt).

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Anders Dybvadsskog
10/06/16, 14:10
Så du mener at man kan få samme vekt problem der som på 850 og første v70? Da blir det en awd ned en gang i såfall. Men uansett så tenker jeg noe med gåen motor eller lignende da bilen uansett skal plukkes ned. Frøkna hadde diverse planer hun hadde lyst til å prøve. Hvordan er motorbytte på disse? Om man bytter til R motor eller 2,5t. Nok med å bytte hjerner eller må hele nettet byttes?

Svirre
10/06/16, 17:47
Så du mener at man kan få samme vekt problem der som på 850 og første v70? Da blir det en awd ned en gang i såfall. Men uansett så tenker jeg noe med gåen motor eller lignende da bilen uansett skal plukkes ned. Frøkna hadde diverse planer hun hadde lyst til å prøve. Hvordan er motorbytte på disse? Om man bytter til R motor eller 2,5t. Nok med å bytte hjerner eller må hele nettet byttes?

Helt korrekt.

Motorbytte gjøres på samme måte som med girkassebytte (hvis det er manuell. Da må du skyve girkassen til sides pga. inngående aksel på kassen). Har du automat så kan motor deles fra girkassen og skyves litt mot passasjersiden for så å dra opp. Det medfører at turbo må demonteres før heising av motor. Vinkelgir må antagligvis demonteres før montering igjen siden noen skruer på turboen er uhyre vanskelig å treffe når vinkelgir er på plass.

Jeg foretrekker å slippe alt sammen ned, men da har jeg igjen hatt tilgang på utstyr og løftebukk (les: truck :rolleyes: )

De aller fleste AWD'r er levert med 2,4t eller 2,5t alt etter årsmodell. Noen få er levert med 2,0t, men det er mest importbiler. 2,3t er ikke noe problem, og det skal i praksis bare være å "slende ned" da motorene er identiske utseendemessig (sett bort i fra de med elektronisk gasspjeld. R motoren har blå deksler?). Jeg skal bygge om til 2,3T i min, og kommer ikke til å nevne noe. River bare av motorkodebetegnelsen på registerdekslet slik at motoren er "anonym". Om det er etter boka er opptil hver enkelt å bedømme :)

Anders Dybvadsskog
10/06/16, 18:16
Da ble man litt klokere:) hvordan blir det med hjerner å sånt da? nok å bare ta med hjernen fra motoren over eller må sånt kodes om? frøkna leker med tanken på enten en R motor, T6 eller å ta steget så lang å hive inn volvos V8 fra xc90, men det avhenger på hva slags papirmølje man må igjenom for å evnt klare å godkjenne noe.. der blir jo R motoren enklest..

Svirre
10/06/16, 19:48
Hvis man går for B5254T (mekanisk gasspjeld) så trenger man hjerne, immobiliser og tilhørende nøkler m/tenningslås.

T6 og V8 er aldri produsert for det skallet, og krever fysiske endringer på chassi.
Så lenge vekt, effekt og understell står i stil til hverandre, så er det mulig å søke. Om man får det godkjent er en helt annen historie [emoji14]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Morgis
10/06/16, 20:14
V8 fra S80II vil passe bolton i V70II karosseriet, men ikke i V70N.
Mest sannsynlig er V8 fra XC90 riktig retning ved montering i V70N

locked
11/06/16, 12:32
Hvis man går for B5254T (mekanisk gasspjeld) så trenger man hjerne, immobiliser og tilhørende nøkler m/tenningslås.

T6 og V8 er aldri produsert for det skallet, og krever fysiske endringer på chassi.
Så lenge vekt, effekt og understell står i stil til hverandre, så er det mulig å søke. Om man får det godkjent er en helt annen historie [emoji14]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Å montere en sånn steinaldermotor med gasswire og pluggkablar er i alle fall på styr.. Det er ikkje en gang gjennomføring for gasswire i karrosseriet :-P

Passa finfint med V8 frå XC90. Kompakt motor det, så den sklir rett nedi. Utfordringa der blir faktisk berre å få matcha sluttutvekslinga bak til resten (XC90 har en del større hjul, så det må tilpassast vil eg tru).

Anders Dybvadsskog
11/06/16, 12:45
Må sikkert til med bakakselen fra xc90 vil jeg tro.. Ledningsnett å sånt på dette må vel hentes fra xc90 også? Alt må vel flyttes over sikkert?

Anders Dybvadsskog
11/06/16, 12:49
Når man ser hvor mye jobb dette faktisk er så er det nesten frøkna får starte med et lettere prosjekt :p hun hadde vist mange ideer utvendig også på en slik:p tro meg jeg klager ikke :p morro å ha ei frøken som har samme interessene, men må ikke gape over for mye likevell :p

mrstfu
11/06/16, 14:08
Antar at Svirre tenker vi er på P80-karrosseriet her, med så mye prat om mekanisk gasspjeld;)

Svirre
11/06/16, 14:30
Å montere en sånn steinaldermotor med gasswire og pluggkablar er i alle fall på styr.. Det er ikkje en gang gjennomføring for gasswire i karrosseriet :-P

Passa finfint med V8 frå XC90. Kompakt motor det, så den sklir rett nedi. Utfordringa der blir faktisk berre å få matcha sluttutvekslinga bak til resten (XC90 har en del større hjul, så det må tilpassast vil eg tru).
Jeg er på P80 ;) Ikke slik nymoderne greier [emoji85]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.