PDA

Vis full versjon : Parklys slukker etter oppstart, XC70 2005



matsS
09/06/16, 18:24
Hei,

Har hatt et merkelig problem med min 2005 XC70 siden i vinter.

Alt av lys virker med tenning i posisjon II, men når jeg starter bilen, så går det ca 5 sekunder så slukker parkeringslysene og markeringslysene i frontlampene.

Før så har det bare vært å kjøre i ca 5min, stoppe bilen og starte den igjen, og da har det virket, men nå fungerer ikke det....

Har også prøvd å koble i fra batteriet, uten suksess.


Så kan noen komme med noen tips? [emoji4]

Jeg HATER sånne småfeil, vil nesten heller ha lekkasje i fra motor da altså! [emoji12]


Kan prøve å legge med en liten filmsnutt, usikker på om den virker optimalt [emoji12]

https://vimeo.com/170050460


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
10/06/16, 12:24
Altså; her er det CEM som styrer dette, og det første jeg tenkte var at park ikke skal lyse når hovedlampe er tent. Fikk ikke sett klippet, så får ikke sett hva som foregår på nettopp din bil.
Gjelder dette kun foran?

Hva skjer hvis du går fra "0" eller kjørelyspos til park?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

matsS
10/06/16, 13:49
Skjer ingenting da, og gjelder kun parklysa og markeringslysene i frontlampene, bak er alt som normalt [emoji4]

(Er importert i fra Tyskland så lyser ikke i posisjon 0)


Sent from my iPhone using Tapatalk

matsS
10/06/16, 13:51
Og det som er rart, er jo at de tenner og lyser i ca 5 sekunder etter oppstart, før de da slukker. [emoji12]

Og hvorfor har dette kommet nå? [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
10/06/16, 17:53
Feilkodeutlesning evt? Jeg har ikke hørt om lignende tilfeller om dette, og parklys mener jeg bestemt styres rett i fra CEM. Hvis det er tilfelle, så er det enten SW-feil eller defekter i CEM, men dette er som sagt skudd i fra hofta etter min erfaring. C.Erstad, noen tips?

matsS
10/06/16, 22:37
Nå i kveld virket det igjen [emoji12] lurer på hvor lenge det holder nå [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

C.Erstad
13/06/16, 10:04
Her går signalet fra LSM og til CEM via LIN-BUS.
Har ikke koblingskjema foran meg.

Morgis
13/06/16, 11:36
kan være en jordfeil/overbelastning som gjør at dem kobles ut.
Om du har mye LED pærer, kan disse få pærevarsleren til å gå i stå, og lampene slukkes.

matsS
13/06/16, 11:45
Kan sette i halogen pærer igjen og se om det blir noe forskjell :)

matsS
13/06/16, 15:19
Da har jeg skiftet alle pærer foran på bilen tilbake til sånn det er opprinnelig, så får vi se om det blir noe bedre! [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/409.jpg

Skal prøve å oppdatere om det skjer noe mer eller om det holder seg bra, sånn at vi vet det til neste gang noen skulle ha samme problemet! [emoji6][emoji1303]

Takker for svar og hjelp så langt! [emoji4][emoji1305]


Sent from my iPhone using Tapatalk

matsS
20/06/16, 08:43
Har fungert hver gang frem til nå i hvertfall, så er mulig at det var LED pærene som gjorde det! [emoji4][emoji1303]


Sent from my iPhone using Tapatalk

FroBe
23/06/16, 10:12
Jeg hadde periodisk juksing med parklys/markeringslys på min 2001-modell, men der var det kontaktsettet i et relé som var blitt dårlig.
Etter relèet i CEM ble byttet fungerte alt perfekt.
Hadde også problemer med bremselys som jukset, da var det et relé i REM som måtte byttes.

matsS
23/06/16, 10:51
Skal huske på det om det skjer igjen [emoji4] Har fungert hver gang etter jeg skiftet pærer, men er fint å vite hvis problemet skulle komme tilbake! [emoji6][emoji1303]



Sent from my iPhone using Tapatalk