PDA

Vis full versjon : Dieservarmer (webasto) en nødvendighet eller ikke ? på D3/D5 motoren



hobby610
09/06/16, 17:47
Skal kjøpe ny volvo, sansynligvis en med motoren 2,4 som står i alle AWD. ( D3-D5 motor)
Er den en nødvendighet att bilen da har dieselvarmer? en del biler, xc70 og xc60 er uten desse.
Noen som har erfaring med og uten varmer?
Og er varmeren bedre på desse bilene, enn problem-webastoen som var på blant annet V70(2001-2007)
Har hatt en v70 D5 med varmer,og uten bruk av den, ble motoren ikke skikkelig varm på kalde dager å kjøring på ca 10km
Ønsker helst en bil MED varmer på, men om desse nyere motorene fungerer ok uten å ha varmer,så kan det vurderes. spesielt om der fortsatt er mye problem med desse .

Vil tro att 2 literen D3 ( 5 sylindra) som som sitter i mange av bilene til volvo (FWD) også bruker samme dieselvarmeren

Svirre
10/06/16, 12:25
D5 FWD trenger det mer enn D5 AWD, men når det blir kaldt nok og selv om termostaten er bra, så er det dessverre en nødvendighet.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

holter
10/06/16, 13:33
Har både awd og fwd volvo med d5 og er like kalde begge uten parkvarmer så fort det blir kaldere en 0 grader . Kjenner flere med nyere volvo en mine med både d3 -d4 -d5 motorer og sitter varmere i disse bilene også som blir brukt så fort det er kaldt -så jeg ville ivertfall ikke kjøpt meg en volvo uten varmer . Har heller ikke hatt problemer med webasto varmer i noen av mine biler - v70 hadde min far fra den var ny og ikke vært noe tull med varmeren der -men så får bilene litt tunap iblant og tvangskjøring av varmer for og brenne ut sot -pluss at autostart er haket vekk på begge bilene .

hobby610
10/06/16, 17:36
Har både awd og fwd volvo med d5 og er like kalde begge uten parkvarmer så fort det blir kaldere en 0 grader . Kjenner flere med nyere volvo en mine med både d3 -d4 -d5 motorer og sitter varmere i disse bilene også som blir brukt så fort det er kaldt -så jeg ville ivertfall ikke kjøpt meg en volvo uten varmer . Har heller ikke hatt problemer med webasto varmer i noen av mine biler - v70 hadde min far fra den var ny og ikke vært noe tull med varmeren der -men så får bilene litt tunap iblant og tvangskjøring av varmer for og brenne ut sot -pluss at autostart er haket vekk på begge bilene .

Fikk forandret software til varmeren på min tidligere 07mod D5 også, slik att auto start ble tatt bort. hadde den i 6 år uten problem.
Er nok enig i att webasto er å foretrekke på kjøp av nyere bil også

Svirre
10/06/16, 18:00
Referer bare til mrstfu sin erfaring i vinter. Han har en V70 D5 Euro4 185hk aut AWD, og skulle visstnok ikke ha problemer før 14-15 minusgrader i vinter. Der er "auto-off" programmert inn slik at varmeren KUN starter på "direkte start". Jeg har V70 2,4d Euro4 126hk man FWD, og med dårlig termostat er denne lite glad i 0 grader og kaldere, selv med varmeren aktiv...

hobby610
10/06/16, 18:30
Referer bare til mrstfu sin erfaring i vinter. Han har en V70 D5 Euro4 185hk aut AWD, og skulle visstnok ikke ha problemer før 14-15 minusgrader i vinter. Der er "auto-off" programmert inn slik at varmeren KUN starter på "direkte start". Jeg har V70 2,4d Euro4 126hk man FWD, og med dårlig termostat er denne lite glad i 0 grader og kaldere, selv med varmeren aktiv...

Erfarte selv,att med 3-4 minus, så ble motoren ikke skikkelig varm på 11-12 km kjøring til jobben, med samme motor som deg. mulig att awd er litt bedre, men håper jeg finner en xc60 eller S60 med webasto på ja. Tror det er sikrest

MadAss
10/06/16, 18:56
-10-12 tok det ca 15 minutt å få varme i min 06 Xc70 aut awd. Ikke problem å holde tempen iallefall uten varmer.

Sent frå S7 Edge

mrstfu
10/06/16, 22:46
Stemmer som Svirre sier, men må legge til at jeg fremdeles har timerstart;)

Kan jo hende jeg er litt hard på foten når det er kaldt og, mtp AWDen. Ved de temperaturene blir den heller ikke driftsvarm (nåla rett opp) på tomgang, med eller uten varmer. Blir stående et par hakk til venstre.

Edit: og i Norge må jeg legge til at varmeren er eb absolutt nødvendighet. I vinter, når det bikka -25, var det direkte ubehagelig å kjøre uten varmeren på.

Jimbojama
11/06/16, 08:38
Men kjører ikke alle som har kommentert her P2? Og dermed helt andre motorer og varmere enn det er snakk om for trådstarter?

mrstfu
11/06/16, 10:57
Joda, men prinsippet står.

Holern
13/06/16, 10:05
Jeg har en '08 D5 med webasto, og har kun brukt den som parkeringsvarmer (auto-start deaktivert). Har ikke opplevd problemer med varme i kupeen vinterstid.
Bor i Trondheim og er stadig i EU-land, hvor tempen ofte er mye lavere enn her i byen, men varmt og godt i bilen...:cool:
Motortempen er helt normal, de gangene jeg har sjekka den.

Morgis
13/06/16, 14:48
De fleste AWD uten webasto er importbiler fra feks tyskland.
Nordisk spec har webasto nettopp fordi en dieselmotor ikke klarer å bli varm en vinterdag uten lengre kjøretur.
En kald motor, spesielt en kald dieselmotor er ikke bra for verken utslipp, effekt eller slittasje.

Roy
13/06/16, 19:46
Merkbar forskjell frå 2008 D5 til noverande 2011 D3, den blir ganske fort varm uten webasto.(har slått av autostart for dei korte turane)
Hadde nok klart meg uten, men det er veldig greit å ha muligheita.. :)

hobby610
13/06/16, 20:11
Merkbar forskjell frå 2008 D5 til noverande 2011 D3, den blir ganske fort varm uten webasto.(har slått av autostart for dei korte turane)
Hadde nok klart meg uten, men det er veldig greit å ha muligheita.. :)

Ser du har samme bil som jeg vurderer å kjøpe. Siden du trolig kjenner den bra, er der noe som er greit å sjekke ved kjøp?. småproblem som du kjenner til ved biltypen?
Skal vist være bedre "harmoni" mellom motor å gearkasse på 11mod D3... kontra 2,4D,2010. erfaringer der?

Roy
13/06/16, 20:25
Heilt anna styring på kassa ja, mykje bedre en gamle.
Fortsatt som en Volvo om du forstår, men bra nok :)

Ellers lite å sette fingeren på, alt fungerar fint hittil.
Eg har berre hatt den i 3 månader.

Veldig god å trekke vogn med, tippar du skal det utifrå navnet?
Vi dreg ei 2016 Adria Altea 542PK, totalvekt 1500kg

GLTOslo
15/06/16, 16:24
Merkbar forskjell frå 2008 D5 til noverande 2011 D3, den blir ganske fort varm uten webasto.(har slått av autostart for dei korte turane)
Hadde nok klart meg uten, men det er veldig greit å ha muligheita.. :)

Men korleis veit du at den er varm? Den første varmen går til kupè. Mi erfaring er derimot at motoren ikkje når driftstemp dersom det er under +5- sjøl med bruk av defa slangevarmar. (2010 D5 205 hp) Eg trur at mange kjører rundt med halvvarme motorar i årevis utan å tenke over det pga mangel på temp.målar. Alle veit kva negative konsekvensar det har.

holter
15/06/16, 17:25
Trøsten er at det er langt mellom hver norsk -svensk solgt xc 60 som trådstarter er ute etter som ikke har parkvarmer :) Jeg testet i vinter og kjørte rundt med diagnose utstyr koblet til og høyeste temp jeg fikk var 72 grader -lå for det meste på 60 tallet -da med ny termostat ... sjekket med bilia og dem sa at slik er disse motorene ... så mine parkvarmere er ikke til pynt - frykter heller ikke at dem skal ryke så lenge dem får litt vedlikehold og autostart er programmert bort i DIM .

Liland
15/06/16, 22:51
Nødvendig er det ikke, men du kommer til å angre og irritere deg over at du vurderte det og lot være.
Bilen vil også ha et mindre prutepunkt ved salg, og flere vil være interessert i bilen når du skal selge.

Dette er jo noe av det utstyret du faktisk bruker.

Jeg har bensinbil med bensinvarmer og synes det er veldig behagelig å ha tinte vinduer og varm bil allerede når du setter deg inn om vinteren.

Taggen
16/06/16, 14:56
Men korleis veit du at den er varm? Den første varmen går til kupè. Mi erfaring er derimot at motoren ikkje når driftstemp dersom det er under +5- sjøl med bruk av defa slangevarmar. (2010 D5 205 hp) Eg trur at mange kjører rundt med halvvarme motorar i årevis utan å tenke over det pga mangel på temp.målar. Alle veit kva negative konsekvensar det har.

Hvorfor i all verden er det ikke temp måler på disse bilene?
Det har aldri jeg skjønt noe av :confused:

holter
16/06/16, 15:49
Det er for at vi ikke skal føle at det er kaldere en det det egentlig er i disse bilene :) Men kom vel tilbake på om det er 2013 vel -var vel da dem fjernet peilepinnen :) en krone her og en krone der :) jeg prøvde en xc60 2015 og der mener jeg det var temp på siden av selve hastighetsmåleren , vi får vel tro det kommer en varsellampe eller noe før motoren koker og toppen ryker :) Kan vel kanskje bruke en obd 2 plugg og en app og få ut tempe når en kjører om en ønsker det vil jeg tro - men satser nå på parkvarmer og du har vel en i reserve du også Taggen etter sist vinter ? :)

Taggen
16/06/16, 21:01
hehe, ja jeg har en som ligger i deler her ja..
Får håpe jeg slipper å bruke noen deler fra den i vinter :cool:

kospaang
19/06/16, 17:52
Er den en nødvendighet att bilen da har dieselvarmer? en del biler, xc70 og xc60 er uten desse.
Noen som har erfaring med og uten varmer?

Et moment, som er viktig for meg, er å motvirke uheldige effekter på dieselmotoren som ikke blir varm nok på kort avstand til arbeid. Et annet er varm kupé og isfrie vinduer om vinteren.

En ulempe er virkningen strømforbruket har på startbatteriet. Etter å ha fått byttet et batteri på garantien sist høst, etter 3.5år, er det nå minimum lading over natten hver fredagskveld :rolleyes:

Det heter i instr.boken at re-opplading bør være like lang kjøretur som varmingen står på. Det er 40 min. varmetid det ved null gr.C etter automatikken.
http://forum.vccn.no/showthread.php?45090-Manuell-start-av-webastovarmer-hvor-lenge-før

Bil med varmer er et must, også bra får videresalg. Aldri noe problem med varmeren så langt, 'bank i bordet' !
(Trodde vel nesten at det kun var bruktimporterte fra kontinentet som kom uten varmeren - og setevarme bak også ;-) )