PDA

Vis full versjon : Bytte girkasse på V70 AWD.



henrik940
06/06/16, 21:48
Trenger å bytte kasse på bilen min. Hvilken er den beste metoden å få ut gammel kasse, og inn med ny? Noen som har how-to?

hgnubel
07/06/16, 07:41
How-to er et sterkt ord, men det enkleste skal være å plukke ned hele subframe med motor og alt.

Det var sånn det ble gjort på min, men var automatgear.no som gjorde jobben og ikke meg.

Svirre
07/06/16, 08:15
Det definitivt enklest å plukke med hele motorpakka på ramma. En del jobb, men du sparer deg for ekstremt mye banning og irritasjon på å gjøre det på andre måter. Dette krever sådan en eller annen form for løftebukk.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
07/06/16, 12:12
Eventuelt, om du ikke har anledning til å plukke ned hele ramma - sett på bukker, av med hjul osv, senk motorramma ned på førersiden inntil du kan trekke girkassa ut hjulhuset på førersiden.

Svirre
09/06/16, 17:30
Eventuelt, om du ikke har anledning til å plukke ned hele ramma - sett på bukker, av med hjul osv, senk motorramma ned på førersiden inntil du kan trekke girkassa ut hjulhuset på førersiden.
Da anbefales det å plukke av vinkelkasse før du tar ned girkasse. Det er 15kg mindre å håndtere.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
09/06/16, 18:34
Henrik er en harding som sjonglerer stålfelger med stortåa, i søvne.

Rcar
09/06/16, 20:07
Ned er best ja.
Veldig veldig kort fra hukommelsen her (ikke noen direkte "how to" dette);
Men har da gjort det 50 ganger ++
Ta ut batteri
Ta vekk/løsne "alle" rør & slanger mellom kjølepakke og motor.
Samt kabler til vifte etc
Så slanger/rør til AC
Ut med kjølevifta
Splitte motornettet i ECU boksen (platene kan deles i 2 med et knekk)
Løsne kablene fra nett på motsatt side til gir etc
Koble fra lambda sensorer bak på kassa
Kople fra slange til bremsekraftforsterker
Løsne rør til cannister / EVAP etc
Løsne bensintilførselsrør
Opp med bilen
Av med framhjul (begge)
Ta vekk downpipe (alternativt også skru løs turboen - for bedre håndtering)
(Ta vekk vinkelkasse i alle fall løsne den fra akslingen)
Løsne vannrør fra torpedovegg
Løsne rattstamme leddet fra tannstanga
Vurdere om du skal slippe ned hele motorvogga med hele forstillinga eller plukke av dette (i så fall kun 3 muttere på hvert tårn)
Trinse eller motorjekk i topp (feste på hver side )
Ned...minst to mann.
Når nede dra frem voggen (som for eksempel står på pall med en jekketralle)
Bytt kassen
Pass på at konverteren smetter i sporene side (2 nedfreste hakk)
Skru til med moment
Så opp igjen ;)
Pass veldig på å entre tannstanga i sporene side - når løfter opp.

PS: Merketape og tusj anbefales alltid.

Rcar

henrik940
09/06/16, 21:13
Shit, det var ikke mer.. Lyst på skrujobb? ;)

Thatd5
09/06/16, 21:55
Eventuelt, om du ikke har anledning til å plukke ned hele ramma - sett på bukker, av med hjul osv, senk motorramma ned på førersiden inntil du kan trekke girkassa ut hjulhuset på førersiden.

Sånn jeg gjorde. Ganske enkelt å greit. Må nesten ha talje i taket. Kassa er vell ca 80kg om ikke jeg husker feil.

Anbefaler nesten å bytte simring (rundt veiva) og 'oljeplugg' bak svinghjulet når du først er så godt på vei da. Min lakk som en sil plutselig en dag. Hørt flere som får samme problemet etter 200 000 pluss km. Deler ca 300.- på Volvo. Greit å slippe å ut med kassa mer enn nødvendig :)

henrik940
09/06/16, 22:31
Har mulighet til talje i taket, kanskje det blir lettest.

JAnders
01/06/18, 10:33
Hvordan gikk dette Henrik940? Gjorde du dette selv? Sitter her med en S60 2001 som det også skulle vært byttet kasse på..

henrik940
01/06/18, 23:52
Det gikk overraskende greit, men mye jobb.

Hadde ikke begynt på det en gang til, uten løftebukk.
SÅ kjedelig å ligge på brett under bilen, og gjør jobben sinnssykt mye tyngre.

MEN klarte det, og godt fornøyd med det. Resultatet ble bra!

Christian
02/06/18, 10:21
Hvordan gikk dette Henrik940? Gjorde du dette selv? Sitter her med en S60 2001 som det også skulle vært byttet kasse på..

Du har jo ikke AWD, så sånn sett er det en litt enklere jobb, men det er fortsatt mye store deler som skal av/på så å gjøre en sånn jobb på gulvet ser jeg på som svært tungvindt.
Det er ikke noe spesielt man trenger å tenke på, så sånn sett er det en jobb man kan ta selv. Men det er stor fordel med en løftebukk og en kompis.