PDA

Vis full versjon : Grøftelys



Laarsfm
03/06/16, 20:31
Har montert 2 grøftelys men vet ikke helt hvor jeg skal hente signal til releet(grøftelys releet jeg har montert) fra. Vet ikke helt hvilke utganger fra hovedlysreleet eller om jeg skal ta det fra bryteren?

gleid
04/06/16, 13:32
Signalet tar du fra grøftelysbryteren. Strømmen kan du ta rett fra batteriet om du vil, eller en strømtyv fra hovedlyset. Jeg tar alltid rett fra batteriet så ikke jeg overbelaster wiringa til hovedlyset. Men det spørs jo litt hvor store grøftelys du har... Er det LED trekker de ikke mye ampere.


Sent from my iPad using Tapatalk

Laarsfm
04/06/16, 14:01
Ønsker at grøftelysene skrur seg av når jeg skur av bila. Har tenkt på å ta strøm til releet fra sigarettuttak, eller blir det for mye belastning på den kursen?

gleid
04/06/16, 14:11
Men du må ha egen bryter til grøftelys. Så da tar du strøm fra sig uttak via bryter og inn på signalkontakt på rele. Hvis du vil de skal skru seg av med bilen tar du strøm fra hovedlyskurs feks inn på strømkontakt på rele.

Eller, du kan ta signal fra hovedlyskurs inn via bryter og til signalkontakt på rele, og konstant 12v fra batterie via sikring. Da får du som du sier kun skrudd lysa på når hovedlysa tenner, ergo når tenning er på. Men det er mange måter å gjøre det på [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk

gleid
04/06/16, 14:15
Eller du kan ta signalstrøm fra tenninga også, det er muligens det beste mtp når de skal kunne lyse.


Sent from my iPad using Tapatalk

Laarsfm
04/06/16, 14:18
Tusen takk! Samtidig, vet du om noe sted jeg kunne ha fått oversikt over inn/utganger på hovedlysreleet?

gleid
04/06/16, 14:20
Hvilken årsmod har du? Har koblingsskjema til 200 serien fra Haynes jeg kan sende.


Sent from my iPad using Tapatalk

Laarsfm
04/06/16, 14:34
240 gle 87 mod, har ei haynes bok men vet det finnes flere for 200 serien, kan du ikke sende det du har? :) evt litt forklaring på det

gleid
04/06/16, 14:43
Da har du samme bok som meg. Klarer desverre ikke forklare det noe bedre enn koblingsskjema, kanskje noen andre her inne kan?

Øygard
05/06/16, 18:34
Viss det er tåkelys er jo regelen at dei ikkje skal kunna lysa utan at parkeringslysa lyser, so då ville eg tatt styrestraum derifrå, via ein bryta (sånn at det går an å slå dei av nå parklysa lyser). Ulempa med det blir jo då at dei ikkje slår seg av når du skrur på hovedlysa, so det må du passa på sjølv. Sånn er det på mange bilar.

Viss det ikkje er tåkelys men DRL (kun meint som kjørelys når det er dagslys) er det vel ikkje eit krav at andre lys skal lysa, men et er fortsatt lov.

Nilsson
21/06/16, 08:20
Er ofte ledige stikk i sikringsboksen, ta styrestrøm fra parklys kursen der :)