PDA

Vis full versjon : XC70 - Skal Dieselvarmer kunne startes når varmt ute?



OleO
30/05/16, 07:17
Kjøpte en XC70 her om dagen og for første gang har jeg en bil med parkeringsvarmer... men fungerer den tro?
Når jeg prøver å starte den så står det PÅ i kun 1 sekund og så går den til AV igjen!
Skal man kunne starte varmeren nå på sommertid eller må det være kaldere ute for at den skal kunne slå inn?

mrstfu
30/05/16, 07:21
I utgangspunktet skal den starte om det er ca 5°C eller kaldere - Svirre kan sikkert bidra med tall og kriterier her.

Verdt å nevne at på min '07 D5 starter dieselvarmeren når som helst, seinest i går ettermiddag, med 18 plussgrader i DIM.

Svirre
30/05/16, 08:09
Dieselvarmeren skal start automatisk ved 5 grader eller kaldere. Du skal uavhengig av dette kunne starte den direkte via DIM.
Når den starter, så kjører den vifta på full guffe i 1 sekund før den etter ca. 7-8 sek starter brenningen. Hvis den går automatisk over til "AV" med en gang du starter den, så ligger det mest sannsynligvis en feil i brenneren (ikke uvanlig feil). Få lest ut feilkoder, så kommer du mye lengre :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
30/05/16, 08:26
Så med Direktestart skal den starte uansett utetemperatur? Har vært bekymra for at det er noe gæli med min, siden den starter uansett temp.

OleO
30/05/16, 09:11
Takk for svar. Da er det nok noe feil med min :(
Jeg får håpe bilselger (Brukbil Forum) kan ta dette! Vil helst slippe noen tusen i rep på noe jeg antok var ok ved inngåelse av handelen.

vangsfreaken
30/05/16, 10:20
Så med Direktestart skal den starte uansett utetemperatur? Har vært bekymra for at det er noe gæli med min, siden den starter uansett temp.

den starter jo bare om du ber om det, så om din starter av seg selv nå er det noe galt :p

Jimbojama
30/05/16, 10:21
Direktestart skal fungere uansett temperatur ja, men automatisk skal kun slå inn ved 5grader og lavere. Altså ikke når det er 18 ute.. =p

vangsfreaken
30/05/16, 10:23
man får vel heller ikke startet den om man har lite diesel? jeg husker ikke nøyaktig hvor mye, men verdt å vite om man ikke får den til å funke.

Jimbojama
30/05/16, 10:26
Stemmer det, men da får man beskjed om at det er for lite drivstoff.

aarnes
30/05/16, 11:13
Er det over en viss temp ute vil den ikke gå uansett.
Jeg har postet det på forumet tidligere, men skal poste på nytt i kveld.

holter
30/05/16, 11:16
Hva årsmod er din xc70 ? på min xc 60 09 starter ikke varmeren på direktestart om det er mer en 18 grader ute -står også i boka.

cortinaterje
30/05/16, 14:36
Vilkår for direktestart og programmert start er:

Brenselmengde over 4 liter
Ingen feilkode i CEM som hindrer start (feilkode settes etter 3 mislykkede startførsøk)
Airbag ikke utløst.

Om disse tre punktene er OK så aktiveres glødepluggen. Hvis spenningen synker til under 11,3 Volt mens glødepluggen er aktivert avbrytes start prosessen.

For at varmeren skal starte som tilskuddsvarmer under drift må i tillegg følgende krav innfries:

utetemp under 5°C
motor i drift
Kjølevesketemperatur ikke over 75°C

OleO
30/05/16, 23:05
Skal ha bilen på service onsdag så da skal jeg be dem sjekke feilkoder! Takk for svar folkens! :)

ojacobs1
31/05/16, 18:44
Min varmer oppførte seg slik da den var sperret etter tre startforsøk. Dette må resettes med feilkodeleser. Får håpe de finner det ut på verkstedet. Hvilket skal du bruke? Jeg vet om et allright et i Skien, om du ikke vil bruke Jorkjend.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

OleO
14/06/16, 10:17
[QUOTE=ojacobs1;1006722]Min varmer oppførte seg slik da den var sperret etter tre startforsøk. Dette må resettes med feilkodeleser. Får håpe de finner det ut på verkstedet. Hvilket skal du bruke? Jeg vet om et allright et i Skien, om du ikke vil bruke Jorkjend.

Jeg har time hos Bildesign på Rødmyr i ettermiddag. Regner med at de gutta der finner ut av denne! :)

ojacobs1
14/06/16, 11:17
Ok. Jan-Are har utstyr for dette så det fikser de sikkert. Jeg resetter dette selv med feilkodeleseren fra biltema. Trenger du hjelp så si ifra;)

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

OleO
14/06/16, 11:31
[QUOTE=ojacobs1;1008427]Ok. Jan-Are har utstyr for dette så det fikser de sikkert. Jeg resetter dette selv med feilkodeleseren fra biltema. Trenger du hjelp så si ifra;)

Takk for det :) Jeg trenger sikkert litt hjelp etterhvert... er ikke bare bare å totalt skifte bilmerke... og i tilegg gå fra bensin til diesel! :)

Tom K
14/06/16, 16:10
Jeg var og prøvekjørte en 07 XC70 i går, der startet varmeren via dim selv om det var 23+

mrstfu
14/06/16, 16:13
Direktestart skal vel gå sålenge det er diesel nok på tanken.

OleO
16/06/16, 19:04
Da har jeg fått tatt diagnose og test av dieselvarmer. Selve dieselvarmeren er defekt. I tillegg ser det ut som intercooler er lekk (får motorservice i displayet uten blårøyk). Og feil på dieseltrykk... sannsynligvis filteret.

Alfs80
16/06/16, 19:30
Har du fått tatt denne diagnosen på volvo?vissst ja få noen andre til ta diagnose volvo vil selge deg ny varmer til 15-20000

ojacobs1
16/06/16, 19:48
Har du fått tatt denne diagnosen på volvo?vissst ja få noen andre til ta diagnose volvo vil selge deg ny varmer til 15-20000
Han har vært hos et uavhengig verksted, som også lever av å selge deler til Volvo... Tror jeg ville fått et annet verksted til å uttale seg også... Om det er garanti på bilen er det vel bare å kjøre på.

Hva slags defekt var det på varmeren?

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Svirre
16/06/16, 20:00
Han har vært hos et uavhengig verksted, som også lever av å selge deler til Volvo... Tror jeg ville fått et annet verksted til å uttale seg også... Om det er garanti på bilen er det vel bare å kjøre på.

Hva slags defekt var det på varmeren?

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Hvis det er garanti fra Volvo, så bør vel dette settes helt og holdent bort til merkeforhandleren? Tviler på at de liker ekstern feilsøkning. Det kan fort vekk bli dyrt...

ojacobs1
16/06/16, 20:19
Hvis det er garanti fra Volvo, så bør vel dette settes helt og holdent bort til merkeforhandleren? Tviler på at de liker ekstern feilsøkning. Det kan fort vekk bli dyrt...
Han har kjøpt fra en butikk som heter bruktbilforum... Er vel de som har evt garanti...

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Svirre
16/06/16, 21:14
Han har kjøpt fra en butikk som heter bruktbilforum... Er vel de som har evt garanti...

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Slik jeg tolker saken, så er det bare å henvende seg tilbake til de om noe er defekt :)

ojacobs1
16/06/16, 21:17
Jepp. Enig der;)

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Erlend
17/06/16, 07:16
Han har vært hos et uavhengig verksted, som også lever av å selge deler til Volvo... Tror jeg ville fått et annet verksted til å uttale seg også... Om det er garanti på bilen er det vel bare å kjøre på.

Hva slags defekt var det på varmeren?

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

ikke ta det jan are og bildesign sier for fast fisk... er tross alt en polakk som skrur der... sjekk det hos ett vanlig verksted. de har obd utstyr alle mann uansett..

ojacobs1
17/06/16, 12:55
Jeg anbefaler gjerne Brua Bilverksted ved Menstadbrua, om man ikke vil gå til Autostrada/Jorkjend. Er to som tidligere jobbet hos Jorkjend som driver det.


ikke ta det jan are og bildesign sier for fast fisk... er tross alt en polakk som skrur der... sjekk det hos ett vanlig verksted. de har obd utstyr alle mann uansett..

Erlend
18/06/16, 13:37
skal ha bilen min der for bytte av park.sensor (selger betaler :D ) nå snart selv. har hørt de er flinke ja.

OleO
18/06/16, 23:16
Ja, det er Bruktbilforum som sendte meg til Bildesign for feilsøking. Jeg kjøpte bilen egentlig uten garanti, men de har vært veldig greie så langt så jeg forventer at de også fikser opp i dette.
Som jeg sa til selgeren så forventer jeg ikke at en bruktbil, selv om den koster under 100000, skal ha slik type problem... da er den ikke lenger verdt de pengene jeg gav for den!
Appropo Bildesign så virker de veldig flinke. De får problem Volvoene andre verksteder har gitt opp og de steller egentlig kun med Volvo.
Som en funfact kan jeg nevne at det sto en Taxi fra Ålesund der som skulle bytte girkasse... og det var billigere for eier å kjøre bilen til Skien og bo på Hotell mens den ble reparert enn å la Volvo bytte kassen... han sparte 75000 på det valget.

ojacobs1
19/06/16, 00:42
Fordelen for bildesign er at de importerer, og hugger, brukte Volvoer. Det betyr at de har mange deler å prøve med under feilsøking.
Et lite apropos til fun- facten din om drosja fra Ålesund er vel at Volvo setter inn en ny kasse mens bildesign setter inn en brukt en. Ikke rart med stor prisforskjell på en sånn type jobb...

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

OleO
20/06/16, 14:21
....
Et lite apropos til fun- facten din om drosja fra Ålesund er vel at Volvo setter inn en ny kasse mens bildesign setter inn en brukt en. Ikke rart med stor prisforskjell på en sånn type jobb...


Det er jo et vesentlig punkt selvsagt :)

En helt annen ting... hvorfor får jeg ikke epost når noen poster i tråden? Jeg tror jeg har gjort rett... men ingen epost kommer min vei! :(

ojacobs1
21/06/16, 08:03
En helt annen ting... hvorfor får jeg ikke epost når noen poster i tråden? Jeg tror jeg har gjort rett... men ingen epost kommer min vei! :(

Brukerpanel/My account/Rediger alternativer/Meldinger og varslinger/Standard trådabonnementstype... Her kan du velge "Ingen epost", "Øyeblikkelig", "Daglig" og "Ukentlig".
Jeg bruker Tapatalk app på mobilen og kan der få varslinger direkte på abonnerte tråder

OleO
03/08/16, 07:45
Brukerpanel/My account/Rediger alternativer/Meldinger og varslinger/Standard trådabonnementstype... Her kan du velge "Ingen epost", "Øyeblikkelig", "Daglig" og "Ukentlig".
Jeg bruker Tapatalk app på mobilen og kan der få varslinger direkte på abonnerte tråder

Thanxs! :)

OleO
03/08/16, 07:48
Da er Volvoen friskmeldt! :)
Bildesign byttet Dieselvarmeren, Dieselfilteret og Intercooleren! Har nå kjørt i noen uker etterpå og ingen feilmelding eller nødmodus lenger.