Logg inn

Vis full versjon : Turbo konvertering/ kompsenking b23a



-Gtj-
29/05/16, 12:40
Driver og turbo konverterer en b23a. Lurer på hvor mye evt stempel må dreies, og skal det dreies av hele eller bare lage grop?

Skal kjøre med følgene oppsett:

Std b23a bunndel
Portet 530 topp med std ventiler, a kam og frest ut i forbrenningskammeret
Match porta 940 grenrør med comp ct2x turbo
F innsug med Siemens deka 630 CC dyser

Planen var og starte med lh2.4 og kjøre inn på det før datasprut Monteres senere.

Hva trur folk om detta oppsette og hva tipper folk om effekten?

Batland
29/05/16, 17:03
Jeg mener det er ett bra oppsett og at du finner mye relevant info her: http://forum.vccn.no/showthread.php?37224-forgasserturbo-tr%C3%A5den&highlight

CT2X sier ikke så mye. Har du diametrene inn på kompressorhjulet, ut fra turbinhjulet samt A/R forholdet på turbinhuset?

På helt generelt grunnlag kan man si at en motor med A-kam har ett potensiale på ca. 130 hk uten ladetrykk og at effekten øker med 13 hk pr. 0,1 BAR du øker ladetrykket.

-Gtj-
29/05/16, 21:11
Ut fra det du har skrevet der blir det og dreie grop, på 76x4,5mm?

De måla må jeg komme tilbake med i mårra.

Batland
29/05/16, 21:29
Egentlig ja, men......hvis du har slipt godt ut av forbrenningskamrene i toppen så holder det med 76 x 4,0 mm grop i B23A stemplene i DITT tilfelle.

Skårholen
29/05/16, 21:56
Du har full PM Batland så stiller spørsmålet her også kan du svare enten her eller i innboks. Handler om stempeldreiing så er vel ikke helt ute av temaet her heller med tanke på ombygning.

Burde jeg ha 76x4.5mm grop i stemplene mine eller noe annet?

B230FT blokk
H råder
neddreide stempler typ 76xXXmm?
530 topp portet av deg.
E innsug.
940 manifold.
D kam.
siemens deka 630cc dyser.
dre ecu datasprut.
turbonetics E46 turbo.

Batland
29/05/16, 22:13
Du har full PM Batland så stiller spørsmålet her også kan du svare enten her eller i innboks. Handler om stempeldreiing så er vel ikke helt ute av temaet her heller med tanke på ombygning.

Burde jeg ha 76x4.5mm grop i stemplene mine eller noe annet?

B230FT blokk
H råder
neddreide stempler typ 76xXXmm?
530 topp portet av deg.
E innsug.
940 manifold.
D kam.
siemens deka 630cc dyser.
dre ecu datasprut.
turbonetics E46 turbo.

Da skal jeg få slettet.

Min erfaring er at en grop på 76 x 4,5 mm gir en kraftig forbedring av sluttresultatet i forhold til udreide stempler, men hvis man vil ha enda høyere dreiemoment og enda mer effekt, så må stemplene dreies mer. Ulempen med å dreie betydelig mer enn 76 x 4,5 mm er at forbruket på rolig gatekjøring øker.

Skårholen
29/05/16, 22:19
Jeg håper på å kanskje kunne få se 300-350whp, så da er vel 4.5mm grop ålreit. Tror du dette er mulig med mitt oppsett?

Batland
30/05/16, 05:10
Jeg håper på å kanskje kunne få se 300-350whp, så da er vel 4.5mm grop ålreit. Tror du dette er mulig med mitt oppsett?

I virkelig gamle dager ble T-kammen oppgitt som være en 220 hk kam, A-kammen som en 320 hk kam og D-kammen som en 400 hk kam.

Hvis du gjør saker og ting riktig så ser ikke jeg noe problem med dette, men kam, ventilfjærer og ikke minst ting som turbo, intercooler, downpipe og eksosanlegg har stor betydning. Hvor viktig er forbruket på rolig til-og-fra-jobb kjøring?

Hvis målet hovedsaklig er maksimal akselerasjon og flotte tall på pumpebensin og B23A-stempler så hadde nok jeg personlig dreiet dem 96 x 3,5 mm i stedet.

Skårholen
30/05/16, 05:42
Hm er flotte tall og god aks og holdbarhet som er målet. Dumt jeg akkurat har sendt bort FT stemplene da, vet ikke hvor stor gropa er i de i forhold.

Batland
30/05/16, 07:44
Hm er flotte tall og god aks og holdbarhet som er målet. Dumt jeg akkurat har sendt bort FT stemplene da, vet ikke hvor stor gropa er i de i forhold.
A-ha!
Når du har slike resultatmål og i tillegg FT stempler, da bør du vurdere å kontakte han som skal dreie dem og endre målene til 96 x 3,5 mm i stedet.

Med dysehull i toppen bør du definitivt vurdere å bruke disse og fylle opp søkket rundt dysene på utsiden av manifolden med sveis og deretter slipe bort hele taket som henger ned og kniper høyden inne i kanalen til en brøkdel av det den skal og bør være.

Skårholen
30/05/16, 07:53
Vil ikke ringland bli tynt da? :)

Innsuget skal hvertfall matchportes mot topp :)

Batland
30/05/16, 10:59
Vil ikke ringland bli tynt da? :)

Innsuget skal hvertfall matchportes mot topp :)

Nei, langt ifra.

Området ved innsugspakningen er det som betyr minst fordi der er arealet faktisk i største laget allerede. ;)
Bare se på hva du klarer å tre gjennom kanalhullet i innsugspakningen og så sammenligner du det med hva du klarer å kneke inn forbi dysene i f-manifolden. Da ser du hvor det må arbeides og hvorfor.

Skårholen
30/05/16, 11:24
Skal jo bruke E innsug :)

Batland
30/05/16, 13:56
Det er det korrekte og suverent beste valget, men det er det ikke sikkert trådstarter er klar over enda. Derfor valgte jeg å poste slik. ;)

-Gtj-
01/06/16, 19:31
Da har jeg begynnt og dreie stempler 😊

Skulle hatt ett E innsug ja,, får bare følge med litt rundt..