PDA

Vis full versjon : Godkjenne multilink.



Christian
07/07/10, 14:19
Vet dette emnet er mye i vinden om dagen, og jeg vet faktisk om en bil som er godkjent med multilink!

Denne bilen begynte livet som en 94 945, men ble (var det i 2005?) totalt ombygd til 97 V90. Jeg har gått denne bilen etter i sømmene, og jeg finner ikke noe som helst spor etter ombygging. Ganske sikker på at denne bilen har rammenrbytte! strøkent langpanserbygg, multilinken er SKRUDD i alle fester (som org) og alt ellers ser helt org ut! ET40 forstilling og full pupp..

MEN, så kommer det folk lurer på.. Hva sier vognkortet til denne bilen?
Det er nemlig det rare. Jeg har selv sett vognkortet, og det er kun to linjer som forklarer hele bilen.
Vognkortet lyder:


Godkjent ombygd fra xxx til xxx (xx.xx.2005)
Motoreffekt øket til 150kw

Noen som har en forklaring på dette?
Jeg husker desverre ikke ordrett hva det står i vognkortet, men jeg mener det står at den er ombygd fra 131 til 201, elns. Typebetegnelser på 940 og 960? Jeg vet ikke..

Hvis jeg ikke husker feil blei den godkjent i midtnorge en plass??
Har skiltnr lagret på telefon, men er tom for strøm. :rolleyes:

Bilen lå på finn for et halvår siden ca, blå/grå v90 til ca 100k!

TeamBørnOut
07/07/10, 14:30
det er maaaaaaaaaaaaaaaaange biler som dette er gjort med. øyvind hvitsten fra mysen har sikkert bygget om 100stk 940 til s / v90 og godkjent det på biltilsynet. Nå har han begynt med lastebiler.
Kammerat av meg var å godkjente sin for en stund siden (jeg var med). godkjente bilen med 6 er og multilink. biltilsynet tok bilder å var så fornøyd så!
Helsessøtern på askim vgs kjører foresten en V90 som er bygd om fra 945 også :D (i tilfelle noen her inne går på skolen å har sett bilen).
Grunnen til at det går å godkjenne er fordi alle festene er klare. man gjør jo ikke noe annet en å boreopp noen hull og kappe panhardstag festet. Alt dette "godkjenningsgreiene" som har dukket opp mtp MkII akselen her på forumet i det siste er bare noe noen må diskutere fordi de kjeder seg å ikke gidder å skryte av 19Tn lengre.
trafikkstasjonen på mysen og volvo på ramstad har mye erfaring med dette ihvertfall. er der øyvind har godkjent sine biler. eidsberg bil og karosseri het det før.

Karl
07/07/10, 14:46
Hehehe, i kjent stil:)

Det burde være mulig å snoke opp søknadspapirene om godkjenning å få dem lagt ut her. Slik som han som la ut på den tråden om veltebur gjorde. Er nok mange som vil sette pris på det.

Er det forresten noen som har fått godkjent på 740 da?

Christian
07/07/10, 14:47
Hehehe, i kjent stil:)

Det burde være mulig å snoke opp søknadspapirene om godkjenning å få dem lagt ut her. Slik som han som la ut på den tråden om veltebur gjorde. Er nok mange som vil sette pris på det.

Er det forresten noen som har fått godkjent på 740 da?

Såvidt jeg vet er dette tildels vanskelig på 740, med mindre man "bygger om til 760" ?

kermitt
07/07/10, 15:55
hvorfor skulle ikke dette gå å få godkjent på 740? er i bunn og grunn den samme bilen som 940 bare annet utsende og at de ble levert med forgasser motorer i de første årene.

Christian
07/07/10, 15:59
Bilen jeg vet er godkjent med multilink, er ikke godkjent med multilink spesifisert.
Den er godkjent ombygd som 960, og da følger liksom multilinken med :p

940pearl
07/07/10, 16:02
Siden TBO sier at man får godkjent Mk2 så er det ikke noe problem:)

henrik940
07/07/10, 16:56
Siden TBO sier at man får godkjent Mk2 så er det ikke noe problem:)

TBO for alltid alt godkjent da. Eller så har en kompis av han fått det.

Vil tro når man sveiser fester at de setter seg litt på bakbeina kanskje. De er ganske så vrange på ting.

jonass
07/07/10, 17:26
Men ingen ser at det er sveist om det ser fabrikk laget ut husk. Finnes også mange fine tykke understells masser, så tar man og setter inn øverste lag med støv, gammelt triks det

Luigi
07/07/10, 17:38
skal følge med her ja, er intrisert i og få min godkjent med dette..

Christian
07/07/10, 17:40
skal følge med her ja, er intrisert i og få min godkjent med dette..

Er du oppdatert om det nye samtaleemnet med festene?
Jeg har funnet en 740 som har disse festene orginalt.. Har du det på din?

Luigi
07/07/10, 17:46
Er du oppdatert om det nye samtaleemnet med festene?
Jeg har funnet en 740 som har disse festene orginalt.. Har du det på din?

syns jeg spotta en plass at du/noen skrev det, har ikke fådd sjekka på min bil enda, men vet at det er hull for det bakerste festet, men ikke fådd sjekka om det var gjenger i hullet, da jeg trodde at jeg må sveise inn mutter uansett 740 0g 940 det var man skulle bygge om.

Christian
07/07/10, 17:50
Hvis du i det hele tatt har hullet ligger du bedre ann enn meg. :p
Hverken meg eller A.Finstad har annleggsflate for multilink!

Luigi
07/07/10, 17:52
Hvis du i det hele tatt har hullet ligger du bedre ann enn meg. :p
Hverken meg eller A.Finstad har annleggsflate for multilink!

hmm, har en dele 740, 86 modell, kan ikke huske at jeg så feste på den bilen sist jeg la den på taket..
men kan sjekke på min bil nå!

Luigi
07/07/10, 18:09
http://s171.photobucket.com/albums/u315/goffefyrn/volvo%20740/?action=view&current=SANY0096.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/560.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/561.jpg

Håper dette er rette hulla, får det ser ut som det var gjenga ferdig også :)

TeamBørnOut
07/07/10, 18:19
TBO for alltid alt godkjent da. Eller så har en kompis av han fått det.

Vil tro når man sveiser fester at de setter seg litt på bakbeina kanskje. De er ganske så vrange på ting.
HVORFOR SNAKKER DU OM Å SVEISE HELE TIDEN?? SKRU DEN PÅ! som volvo gjør!



Men ingen ser at det er sveist om det ser fabrikk laget ut husk. Finnes også mange fine tykke understells masser, så tar man og setter inn øverste lag med støv, gammelt triks det
tektyl kan se sjekke. bedre å sveise på noen muttre da hvis man ikke har tid til å skru de fast




http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/560.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/560.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/561.jpg

Håper dette er rette hulla, får det ser ut som det var gjenga ferdig også :)

Det er de rette hulla vettu! fremrefestet til bakfestet eller til selve linken. husker ikke helt :D

Luigi
07/07/10, 18:21
det blir vel festene bak til den øvre alu ramma :)

Christian
07/07/10, 18:29
Der ja! På bilen min er det helt slett der, så jeg må lage den innfellinga i tillegg..

Luigi
07/07/10, 18:32
da er det eneste jeg trenger for og bygge om en 960 tank :) tror ikke jeg får min godkjent med en sammen pressa og oppvarma tank som ser helt på tryne ut :p

Mr. Crepsley
07/07/10, 18:33
http://wiki.parpg.net/images/e/ec/Sledgerender_2.jpg

kermitt
07/07/10, 18:34
den innfellinga der er verdens letteste sak å lage selv, om du har litt stål og ei knekke.
tanken har jeg personlig egentlig ikke brydd meg med å bytta, godt påskudd for å montere fuelcell i reservehjulsbalja og hive original tanken med den sinnsvakt dårlige tankmåler patenten til helvette og forbi.

henrik940
07/07/10, 20:22
HVORFOR SNAKKER DU OM Å SVEISE HELE TIDEN?? SKRU DEN PÅ! som volvo gjør!


Caps locken din hengt seg på eller? Det er jo gjengegods til 1 mm gjenge jo, på bakerste feste. Er det godt nok?

kermitt
07/07/10, 20:55
har ikke muttere i kongsberg? ingen som sa noe om å gjenge opp.

henrik940
07/07/10, 21:07
Nei. Finnes ikke.

Fighter
07/07/10, 22:24
Nei. Finnes ikke.

Faen så plagsom du kan være noen ganger!

Christian
07/07/10, 22:28
Faen så plagsom du kan være noen ganger!

Misunnelse på barnehagenivå. :p

TeamBørnOut
08/07/10, 01:40
ikke svarer han på meld heller! (men klarte å få av snowcapsen til slutt :P)

henrik940
08/07/10, 05:37
ikke svarer han på meld heller! (men klarte å få av snowcapsen til slutt :P)

Sovna tidlig vettu :p Reiv du den av? :eek:

henrik940
08/07/10, 05:38
Misunnelse på barnehagenivå. :p

Jeg bare lurte på om det var godt nok å gjenge i det lille som var der jeg. Fordi det var vel snakk om å gjøre det når vi skulle montere multilinken til ChrML. Men det utgikk

ChrML
08/07/10, 05:41
Jeg bare lurte på om det var godt nok å gjenge i det lille som var der jeg. Fordi det var vel snakk om å gjøre det når vi skulle montere multilinken til ChrML. Men det utgikk
Må isåfall sveise inn muttere, ja.

henrik940
08/07/10, 05:44
Må isåfall sveise inn muttere, ja.

Hva gjorde vi på din da?

ChrML
08/07/10, 16:15
Hva gjorde vi på din da?
Sveiset fast hele braketten.

ArneR
09/07/10, 04:24
Vet ikke hvor relevant det er for denne saken, men jeg sier det likevel:

Når jeg skulle eugodkjenne sierraen min ble det påpekt rust på rammevange bak. Jeg trodde da bilen var klar før hugging, men fant ut at jeg skulle spørre verksmesteren der den ble kontrollert om det var noe å gjøre med det.

Han svarte da at det var bare å sveise det, ikke noe problem, så lenge det ble helsveist telte det som en del av bilens konstruksjon. Som sagt, så gjort, ramma ble sveist, og bilen ble godkjent.

Poenget er at så lenge delen blir helsveist fast i ramma, bør de ikke kunne si noe på det..

Soulair
09/07/10, 05:11
Vet ikke hvor relevant det er for denne saken, men jeg sier det likevel:

Når jeg skulle eugodkjenne sierraen min ble det påpekt rust på rammevange bak. Jeg trodde da bilen var klar før hugging, men fant ut at jeg skulle spørre verksmesteren der den ble kontrollert om det var noe å gjøre med det.

Han svarte da at det var bare å sveise det, ikke noe problem, så lenge det ble helsveist telte det som en del av bilens konstruksjon. Som sagt, så gjort, ramma ble sveist, og bilen ble godkjent.

Poenget er at så lenge delen blir helsveist fast i ramma, bør de ikke kunne si noe på det..

Det fikk jeg også beskjed om! Jeg solgte bilen da:rolleyes:

TeamBørnOut
09/07/10, 05:28
samme som hvis man bygger om girkasse tunellen. de som har gjort dette på 240 for å få plass til M90 (noen bygger om isteden for å banke :D) får dette godkjent sålenge ting er helsveiset (har lest at de måtte rive ut teppene etc fra bilen for at bt skulle se at alt var helsveiset).

A.Finstad
09/07/10, 09:48
hvis man bytter vangene så bare sier man ingen ting om det til noen å bare gjør det og gjør det ordentlig og sliper ned sveisen litt og gjemmer det under tektyl ingen som kommer til å se det! ikke noe problem :p har gjort det før :p

A.Finstad
09/07/10, 09:54
foresten kom på de bildene nå :p hvertfall her er forskjellen på de to 740ene jeg har sett på ene har ferdig feste med gjenger og ALT og den andre har ikke en gang det flate partiet :confused:

med festet:

http://i280.photobucket.com/albums/kk184/Volvo-Kid91/bil/DSC_0058.jpg

uten festet:

http://i280.photobucket.com/albums/kk184/Volvo-Kid91/bil/DSC_0059.jpg

så det er en tydelig forskjell på bil med og uten.

Luigi
09/07/10, 18:29
er jo ikke store biten det er snakk i og sveise over da, bare man får det beint og solid :)

A.Finstad
09/07/10, 20:25
greit å ta så å si hele vangen så hvis christian er flink til å kappe på trange steder så håper jeg han tar med mest mulig sånn at jeg har noe å justere på :p

Karl
12/07/10, 13:51
Er dette noe som kan stikke kjepper i hjulene for godkjenning av multilink på 940/740?:


§ 12-1. Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil.

3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging


Er det ingen som har sendt inn søknad om å få dette godkjent? Sånn som jeg forstår det så er det som tidligere har blitt godkjent ombygginger fra 940 til 960, ikke å få godkjent Mk2 bakaksling på 940. Er det riktig?

Burde være en smal sak å slenge inn en søknad om dette, en typisk jobb for TBO;)

Luigi
12/07/10, 14:41
tror karl er pittelitt intrisert i MK2 selv også :)

TeamBørnOut
12/07/10, 15:35
Hvem er ikke det? bedre kjørekomfor. bedre veigrep (ikke drag racing). total forvanding av hvordan bilen går å kjøre.
Man får 960 med 8v turbo og 16v turbo også. så hvis det er sånn at man må si man har bygd om til 960 så gjør det.. Men kammeraten min gjorde ikke noe sånt..
Bytt ut å vær glad.. ikke lag problemer av alt

Karl
12/07/10, 16:01
Jeg synes det er interessant å få fram hvorvidt det lar seg gjøre å godkjenne det eller ikke.

Samtidig så er jeg ikke fremmed for å prøve det på banebilen. Nå er ikke grepet bak noe problem nå men med mer negativ camber foran kan det godt hende at grepet blir såpass mye bedre der at man må prøve noen triks bak.

A.Finstad
12/07/10, 22:44
driver i disse dager å tenker ut hvordan jeg skal formulere meg på en søknad om å godkjenne MK2 multilink på 740en kan legge ut svaret jeg får når jeg får noe svar og om jeg får noe svar :p

Luigi
13/07/10, 19:22
driver i disse dager å tenker ut hvordan jeg skal formulere meg på en søknad om å godkjenne MK2 multilink på 740en kan legge ut svaret jeg får når jeg får noe svar og om jeg får noe svar :p

Da hadde du vært en engel !