PDA

Vis full versjon : For å lettere få i gir på manuell kasse, fordel å mellomklutsje?



B230
27/05/16, 17:57
Vil bare skrive litt om girkasse som er hard å få i gir, kanskje noen har nytte av det.
Min M47 kasse gir en del motstand til å få i 2. gir. Da bruker det å gå lettere ved å slippe opp klutsjen, ruse opp litt for å få høyere turtall inn på kassa, og så raskt klutsje og gire. Så jeg antar det er p.g.a. slitt synkronisering.
Girkassa har gått omtrent 23000 mil, og har bytta olje på den tre ganger, sist på 21900 mil.
Hvis noen mener det er en ulempe p.g.a. at høgere turtall kan gi mere slitasje/metallpartikler fra synk.ringene i olja, så si også ifra.

Truckdriver
28/05/16, 14:27
Verken Volvo eller M47 girkasse, men har selv en bil der spesielt 2. giret kan være litt vanskelig å få inn.
Bruker ikke dobbeltclutch og mellomgass i ordets rette forstand, men hender jeg ikke løser clutchen helt ut før rett før den er på tur inn i 2. giret på oppgiring, slik att slutteffekten blir ca som med dobbeltclutch.
Har i en del år også hatt for vane å prøve møte best mulig på turtall på nedgiring, spesielt om jeg hopper over gir.
Trenger ikke nødvendigvis å gå ut med clutchen i fri ved nedgiring for at synkroniseringen får en lettere jobb.
Tror det var når jeg kjørte gammel Volvo og Mercedes lastebil med manuell girkasse at jeg la meg til den vanen.
Volvoen hadde lett for å slå girstangen tilbake om synkroniseringen måtte jobbe mye og man ikke var kontant nok med girstangen, og Mercedesen hadde lett for å skurre på girene eller å være vanskelig å få i gir.
Spesielt Mercedesen hadde lett for å få bom stopp i oppoverbakke om man ikke møtte med turtallet, ettersom giringen tok for lang tid.
Har også kjørt en del traktor med usynkronisert girkasse, der dobbeltclutch og mellomgass er nødvendig om man girer i fart.
Gjør du det rett så brukes ikke synkroniseringen i praksis, og du kan gire fortere og bruke mindre kraft på girstangen.

Nilsson
29/05/16, 10:33
Hadde selv en m47 som hadde gått 400000km, den var ikke vond og få i gir. men olje og rett justert revers sperre samt tight spakstell har mye og si har jeg funnet ut.
Ellers så er jo dobbeltclutching og mellomgassing egentilg sunnere for girkassa da den kan sprette rett i gir i rett turtall og ikke la synkringene bremse eller speede opp kassa skulle man tro :) gjør det selv på Kadetten :)

B230
29/05/16, 18:33
Godt å se at det er mulig å få den til å gå så langt! :) Ja, jeg har tenkt det samme, gjør det mest til 2. giret som er litt hard å få i, og til de andre gira hvis bilen har rulla i fri, eller så har inngående aksel bare tomgangsturtallet.

Batland
29/05/16, 18:44
Vil bare skrive litt om girkasse som er hard å få i gir, kanskje noen har nytte av det.
Min M47 kasse gir en del motstand til å få i 2. gir. Da bruker det å gå lettere ved å slippe opp klutsjen, ruse opp litt for å få høyere turtall inn på kassa, og så raskt klutsje og gire. Så jeg antar det er p.g.a. slitt synkronisering.
Girkassa har gått omtrent 23000 mil, og har bytta olje på den tre ganger, sist på 21900 mil.
Hvis noen mener det er en ulempe p.g.a. at høgere turtall kan gi mere slitasje/metallpartikler fra synk.ringene i olja, så si også ifra.

Vel, jeg kjører bil i arbeidstiden hver dag og dobbeltclutcher konsekvent. Hvis din bil hadde fått samme behandling så hadde gearkassen din vært støken enda fordi slitasjen reduseres betydelig. Jo større og tynge clutch man har jo større betydning har det ;)