PDA

Vis full versjon : Behandling av rustflekker på dørterskel.



lars otto skiftesvik
27/05/16, 12:25
Ser at jeg har noen rustflekker under dekslene på dørterskel men lurer litt på hva som er beste behandlingsmetode.
Selvfølgelig bør rusten pusses ned men hvilken grunning og overflate behandling vil dere si er den beste i dette tilfellet.Det finnes et hav av ulike grunninger.
Er det noen av dere som har erfaring med hva som fungerer slik at rust ikke kryper frem etter behandling.
Et tips jeg fikk var å bruke Hammerite metal paint som skal være både grunning metallprimer og toppstrøk.Noen som har erfaringer med denne?
Ofte når man tidligere skulle behandle slike rustflekker prøvet man med mange metoder men rusten hadde uansett en tendens til å komme tilbake.
Takker hvis noen vil dele sine erfaringer

jerognal
27/05/16, 14:45
brukk Ferrobet. Eneste som funker. Puss vekk det du klarer. Avfett. pensle på ferrobett. Gjerne i to omganger. Bør få virke natten over. Så kan du bruke Ferrobet's egen grunning eller noe annet...
ferrobet er skikkelig syre som etser og funker. Sølte på betongen i garasjen og det boblet i sementen. :-)

lars otto skiftesvik
27/05/16, 16:35
Takker deg for svaret.Har ikke hørt om dette stoffet men dette skal jeg sjekke ut.

jerognal
27/05/16, 21:10
Kjøpte på Bilxtra Lagunen iallefall.
ferrobet inneholder Fosforsyre. Denne syren kunne du kjøpe på apotek før, men umulig nå. har sjekket. :-)

lars otto skiftesvik
27/05/16, 22:29
Takker.Skal bli spennende prøve dette stoffet.

Griffin
28/05/16, 08:54
Bobler i sementen høres litt sånn starkt ut for meg. Jeg har pleiet brukt Owatrol jeg, som legges på 2 ggr med herding 12 timer første gang og så 24timer andre gang.

"Malte" ett område på subarun som var helt brunt av rust og det såg sen helt likt ut i de årene jeg hade bilen.

Jeg har brukt dette på mine terskeler. Ska sjekke idag hvor bra det har holdt. Jeg bare slipet ned, malte med oljan, og så malte med fargepenn fra biltema.

lars otto skiftesvik
28/05/16, 09:13
Bobler i sementen høres litt sånn starkt ut for meg. Jeg har pleiet brukt Owatrol jeg, som legges på 2 ggr med herding 12 timer første gang og så 24timer andre gang.

"Malte" ett område på subarun som var helt brunt av rust og det såg sen helt likt ut i de årene jeg hade bilen.

Jeg har brukt dette på mine terskeler. Ska sjekke idag hvor bra det har holdt. Jeg bare slipet ned, malte med oljan, og så malte med fargepenn fra biltema.

Kan du si litt mere om hvilken Owatrol og hvordan du utførte arbeidet?

Griffin
28/05/16, 16:07
Jeg mener det er denne jeg brukt:

5694

Jeg pusset ned, malte på med pensel (det trenger gott inn) så ventet en dag, og så malte jeg igjenn og så mener jeg jeg ventet en dag till. Den tar lang tid att tørke. Så lacket jeg rett på denne.

Jeg skal ikke si noe om hvor bra eller dårlig dette blir estetisk hvis man skal gjøre det på ett vel synligt sted f.eks panseret, men etter min erfaring så owatrol=der ser du alrid rusten igjenn...eller att det som er der stopper og holder seg slik det er.

Jeg gick over me puss/owatrol/lakk på alle de små steinsprut/flass ved dører/innside skjermkant osv når jeg kjøpte bilen og det er vel 2 år siden och jeg mener det ser helt likt ut fortsatt.

Glemte se på terskelene idag men skal prøve huske det neste gang jeg skal inn i bilen, men det har nok ikke krypet opp igjenn da ville jeg ha reagert på det. Ett sted som dette ikke virket er nederst på issidan døren, da jeg har en liten rustflekk som kommer tilbake, men der tror jag rett og slett att det skraper emot når jeg åpner/lukker så det er mer en mekanisk skada og da skaver man av det man prøver legge på.