PDA

Vis full versjon : Støtdemper bak, V70, D5, 2004, 2WD- skjev og humpete hjulslitasje



gury
27/05/16, 12:12
Bilen har gått 230' km. Kjenner ikke slakke i lager.

Smiletrynet i heading skal ikke være der, det er da ingenting å smile av at hjulene går føyken, men stapeisen nekter å forsvinne, så bare overse ham.....

Bakhjulene har fått sagtann-mønster på innersiden. Har følgende tanker om det:
1. Det at slitasjen kommer på innersiden tyder på feil spissing (kjører V-stil), eller feil camber? Spissing kan justeres, men ikke camber, stemmer det?
2. Sag-mønsteret kan vel komme av slitte dempere, eller kan det også skyldes kun feil spissing, og, eller camber?


Tenker å sjekke hjulstilling og bytte dempere bak, og har sett på følgende:

Sachs, ca 850,-/stk
Monroe, ca 600,-/stk
KYB, ca 520,-/stk
Kager, ca 350,-/stk
Japanparts, ca 180,-/stk

Kan trekke fra 5% rabatt på alle. Varekjøp over kr 350 belønnes med moms, som gjør Kager og Japanparts enda mer gunstig, prismessig, i forhold til andre.
Noen som har erfaringer/tanker omkring disse?


Mener alle nevnte er en-rørs, gassdempere, og bør være relativt fast. Ønsker behagelig bruksbil, ikke sportsoppsett. Har i utgangspunktet lyst på å kjøpe Sachs, da de vel lage mye OE. Samtidig så er det vel relativt kurant å skifte dempere bak, uten mye følge-jobb, som gjør billigmerker mer aktuelle. Prøvde å finne ut mer om japanparts på nettet, og det jeg finner er at delene er bra, men dyre? i USA, i følge tilbakemeldinger. Hvis de er laget i Japan, burde de vel være ok, men disse er kanskje ikke det, til den prisen?

Bør jeg samtidig bytte støttelager fjærbein samtidig? 220,-/stk for Febi bilstein, 360,-/stk for TRW og 500,-/stk for SKF. Kan disse byttes, uten å ta ned bakfjær?

Har nettopp kjøpt ny Sachs dempere fram, som skal byttes sammen med nye fjærbeinslager endeledd, foringer mm. Burde jeg bytte fjærer samtidig?

Glad for alle tilbakemeldinger/erfaringer, i forhold til delekvalitet, tips i forbindelse med jobb osv :)

lars otto skiftesvik
27/05/16, 13:46
Slitasje på dekksidene kommer av feil spissing,har dette kommet over tid?
Jeg har aldri hørt at camper kan stilles bak på disse bilene men mulig jeg tar feil.Jeg kjøpte Sachs dempere synes disse var var meget gode temmelig lik orginale med god komfort ikke for harde.Ble anbefalt disse dersom jeg likte den originale dempingen.

gury
27/05/16, 16:40
Slitasje på dekksidene kommer av feil spissing,har dette kommet over tid?
Jeg har aldri hørt at camper kan stilles bak på disse bilene men mulig jeg tar feil.Jeg kjøpte Sachs dempere synes disse var var meget gode temmelig lik orginale med god komfort ikke for harde.Ble anbefalt disse dersom jeg likte den originale dempingen.

Takk for respons. Bilen er kjøpt relativt nylig, og ikke kjørt så mye, men jeg så samme tendensen på vinterdekkene jeg plukket av, så det har vært der en stund. Bilen ble EU-godkjent i nov.15, og mener det var skiftet deler i forstillingen før det, så da burde de ha gjort 4-hjuls-kontroll/justering. På den annen side. Jeg oppdaget slakke i indre styreledd, begge sider, ikke lenge etter jeg kjøpte den, så verksted, og EU-kontroll betyr vel ikke nødvendigvis at alt er i orden...

Per Turbo
04/06/16, 06:06
Har nye originale Volvo dempere liggende, kun kjørt ett par uker med de.

1000kr for begge om du er interessert.




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

cortinaterje
04/06/16, 09:09
☺ ........... og jeg har nye bakfjærer til V70 liggende. Kun vært påmontert bil og kjørt noen dager. 1200 for begge +frakt.

ligger gml annonse på FINN-kode: 52647223 - annonsen er utgått men tror koden skal virke ennå.