PDA

Vis full versjon : PROSJEKT! 850 T5R skal steg 4 chippes! Samler alle tråder her da det blir mye rot på forumet ellers



DRømmevovo
25/05/16, 18:58
Jeg har en 850 T5R 1994 mod med 1996 mod motor.Den har orginalt 240 HK . Målet med steg 4 chippingen er å klare å ta ut minst 350 HK,BIL og Motor skal over grensen til Sverige får å bli totalt renovert/overhalt , forsterket. Det er første steget.Med Steg 4 Chippet skal det monteres 19T større dyser lyseblå fra V40 T4, Big pack IC kit med RIP rørførsel og et open air filter. Det som står om chippet er 19 t turbo ,større dyser og et bra luftfilter. Jeg har fått mange forslag her på forumet om ting som bør gjøres for å få bedre effekt , og kommer til å følge di fleste av tipsene . Jeg er helt grønn når det gjelder Volvo med hvit motor og har ellers liten peiling på turbo. Men bruker Google og finner ut mye om disse bilene /motorene der , og ikke minst dette forumet. Håper dere kan fortsette å gi meg tips/forslag og forklaringer det setter jeg veldig stor pris på ! Jeg har tenkt å legge ned ca 100 000 i motor/girkasse. så blir det oppgradering av bremser, dekk/felger og andre ting som trengs for at jeg skal kunne kjøre trykt og få mest mulig power ned i bakken . Steg 4 Chippet jeg skal bruke er beregnet får bruk av enten hvite R dyser eller lyseblå V40 T4 dyser, Her er det noe jeg ikke har begrep på , ta for eksempel di lyseblå T4 dysene som er 375 cc , hvor mye bensin klarer di å levere? Er det noe formel man kan bruke for å regne ut hva dysene klarer av HK? Hvor mang HK vil 375 cc dysene holde til? Jeg har tenkt å kjøre med 1,4 i ladetrykk , med h-profil råder. Takker får alle som gir meg svar!:rolleyes:

hgnubel
25/05/16, 22:05
Hvor mye bensin en 375 cc dyse klarer å levere? Ca 375 cc/min :)

Når det gjelder dyser vs hk må noen andre svare, jeg har sett tall som å gange med 0,77 for å finne teoretisk maks hk en dyse kan bidra til, men aner ikke om det er riktig.

Hvis du likevel skal sette ut jobben med å bygge motoren tror jeg kanskje jeg ville bestilt et realistisk resultat og la proffene velge og bygge detaljene (da har du også noen andre å klage til om resultatet ikke blir bra). Men det er nå bare meg :)

Professor Dremel
26/05/16, 09:57
Det står stor respekt av slike planer når du har lite erfaring med denne formen for trimming / motorbygging. Det står enda større respekt av det om du klarer å gjennomføre. Det er synd hvis de tilbakemeldingene du får på forumet skulle ta motet fra deg. Jeg tenker at tipset fra hgnubel er verdt å lytte til; ...... 1. Gå i dialog med en aktør som virkelig KAN denne motoren. 2. Gi dem et budsjett og ..... 3. la motorbyggeren foreslå hva som er best å gjøre på det aktuelle budsjettet. Om du bruker pengene slik vil du virkelig få noe igjen for pengene. Om du selv gjetter deg fram til ei oppskrift ut i fra hva du har lest på nettet, risikerer du å bomme kraftig ........ / bruke mye penger med dårlig resultat. Stå på, dette kan bli morro !!!

gswede
26/05/16, 10:41
kjekt med et solid fundament.. :-)
http://www.ebbt.no/volvo-5-syl-blokk-boring-og-balansering-500-hk-bygg/

HansOla
26/05/16, 12:54
375cc dyser holder til 375hk på en 6'er, så da holder det til 375/6*5=312hk på en 5'er :)

DRømmevovo
26/05/16, 19:01
Hei! Da skjønner jeg mindre , selger av chip , som mener jeg skal bruke di lyseblå V40 T4 dysene , må jo ta feil. Han hevder jeg kan få opptil 350 HK med dette chippet, hvordan skal det la seg gjøre når dysene ikke klarer å leverer bensin til så mange HK? Er det noen som vet om noen i Sverige /Norge som kan lage et custom chip? Slik at jeg får best mulig resultat ? Takker får alle svarene jeg har fått! dette prosjektet skal gjennomføres. Kan det være at det chippet øker bensintrykket slik at dysen kan levere 350 HK ?

turb00le
26/05/16, 19:38
Nei. Sprutet har ikke noe med bensintrykket å gjøre.

Sent fra min S30 via Tapatalk

gswede
26/05/16, 20:05
For 100 k bygger du motoren etter spec + datasprut og mapper deretter. Bare tull å "chippe" om du først skal tømme banken.
Hva mener de egentlig med steg 4 og hvem er det som leverer denne?

Gjetter på at det er du som har lagt ut spørsmål på kost for lodding av steg 4 chippen hos Autotech i Sverige.
Med det budsjettet, ville jeg begynt på ny og revurdert hele prosjektet. Ikke faen om du får en OTS tune med 19T, spredere og litteranne større FMIC til å levere 350whp. Hva om du ombestemmer deg underveis, annen turbo eller noe, hva da med Steg 4 chippen din?

Autotech er blant de flinke men for all del, ta kontakt med dem og presenter målet ditt og hvordan du ønsker å komme dit. Evnt kontakt andre motorbyggere, du er ikke førstemann til å skremme flere ponnier utav 5ern.

Litt grunnleggende turbotech kan også være nyttig.

DRømmevovo
27/05/16, 18:18
Det er ikke snakk om 350 WHP. Det skjønner jo jeg som er helt grønn på dette 350 HK svinghjulet. Jeg fikk e post fra Autotech nå i stad , jeg skrev en e post til dem tidligere i dag hvor jeg forklarte hva jeg har tenkt å gjøre med motor , å sa jeg ikke ville bruke steg 4 chippet da jeg er redd for at det ikke blir noe greie på , fordi så mange her på forumet skriver masse negativt om den planen . Jeg skrev nøyaktig hvilken komponenter/modifiseringer som blir gjort med motor å spurte om di kunne lave en custom map
til meg med det oppsettet , jeg fikk til svar å bruke steg 4 chippet å kjøre med 1,4 i ladetrykk. så her er det tydeligvis mange som har personlige meninger. dette er e posten fra Autotech :Hej!

Jag hade kört ett Steg 4-program och höjt ladd till 1,4 bar. Håll koll med bredbandslambda bara så den inte går magert.

Sen i framtiden köpte ett VEMS-sprut och större turbo/spridare för 400hk.

Mvh/Best Regards,

Michael Karlsson

Autotech Motor AB
Grundbergsvägen 18
461 39 Trollhättan
Sweden
Tel. 0520-480521

Er det rart jeg klør meg i hodet?:confused:
Jeg starter med å levere bilen til Maskin & Bil Ludvika, så skal di få overhale og forsterke motor jeg lar dem gjøre det dem har tipset meg om av oppgraderinger på motoren, til en pris på 57 000 SEK . så når det er gjort blir det montering av steg 4 chip og det oppsettet som hører til det + modifiseringer som jeg har blitt anbefalt av dere her på forumet. blir det problemer med steg 4 chippet til Autotech så får jeg kontakte dem på nytt å forklare problemene , så får jeg se hva det blir til. KOM GJERNE MED INNSPILL!!! Jeg setter veldig stor pris på at dere kommer med kommentarer til meg!:o

turb00le
27/05/16, 19:38
Du kunne jo bare sagt at det var autotech steg 4, har hatt inntrykk av at det var noe bakgårdsmix chip du skulle bruke... da bruker du bare de delene de anbefaler.

Syns 57000 hørtes voldsomt ut. Trenger da strengt talt ikke mer enn h-råder og bedre clutch for at det skal funke. En liten portejobb og andre kammer hadde ikke vært trist det heller.

Sent fra min S30 via Tapatalk

DRømmevovo
27/05/16, 20:09
Made in Sweden H-profil råder, clutch, porttet topp,spesial kammer, V70 R veiv og nyere kasse. Trodde du mente at det ikke ville funke med Autotech chippen jeg da.
Beklager på det sterkeste, min feil det! Jeg har en liste hvor det er ramset opp alt som blir overhalt/forsterket/byttet/målt på motor når jeg ser den listen skjønner jeg at dette tar tid og da koster det penger. Motor skal kunne takle 500 HK, sjektt å ha litt å gå på når jeg blir lei steg 4 og 19T turbon. Bruker delene Autotech anbefaler + di jeg har blitt anbefalt her,slik som GLT innsug med 3" gasspjell og en spacer, er en nett side som har laget et kit med dette, og Japan manifold osv, det skal fungere i følge autotech, så jeg må stole på dem å håpe på at prosjektet blir bra til slutt slik at jeg kan skremme flere ponnier utav 5ern.:)

gswede
27/05/16, 20:52
hmm tror nok fremdeles jeg ville angrepet dette noe annerledes..

En flaskehals du bør vurdere er hvilken turbo du skal ha, flere skyr td04hl-19t da eksoshuset fort blir i minste laget, da hjelper det fint lite med alt det andre. Det mange gjør, er å bruke 19t simpelthen pga av enkelthet, tilgjengelighet og pris.
Ikke dermed sagt at dette er beste veien å gå, spesielt ikke med lommeboka di.

Laloba
27/05/16, 21:07
Råd på veien Autotech ,Tm Racing, PacMan Racing de kan 5 Volvo og trimm 19T er bare glemme skal du klemme ut effekt av den bilen over steg 3-4.En holdbar 5 med 400-500 koster deg fort 100.000,- Skr

DRømmevovo
28/05/16, 10:53
Råd på veien Autotech ,Tm Racing, PacMan Racing de kan 5 Volvo og trimm 19T er bare glemme skal du klemme ut effekt av den bilen over steg 3-4.En holdbar 5 med 400-500 koster deg fort 100.000,- Skr

Jeg er ute etter 350 HK med steg 4 chippet til Autotech, å ja budsjettet på motor gir er på 100 000 NOK , men jeg ser nå at jeg kommer til å havne litt i overkant.

DRømmevovo
28/05/16, 15:03
Da begynner ting å falle på plass med hvem, hva og hvor Jeg skal få Kjøpt/Overhalt/modifisert/forsterket motoren å bilen , jeg tro det bare gjenstår å finne ut hvem som kan montere en bredbåndslambda på 850 prosjektet ? Jeg har send mail til mang firmaer/verksteder , men det er tydeligvis ingen som har noe lyst til å ta på seg denne jobben ,
ikke vet jeg hvorfor! Noen som har noen forslag til verksted som driver med slikt? Sverige/Norge? Det følger jo med bruksanvisning til disse kittene som bli solgt , men den er på Engelsk og jeg har ikke tenkt å montere dette selv da jeg ikke kan noe om det, og som jeg skjønner er det veldig viktig hvordan dette blir montert. spesielt hvor langt fra turbo du monterer selve sensoren.Kom gjerne med tips!!!

gswede
28/05/16, 15:41
Dette kan jo autotech til fingerspissene.. jeg mener, når du først skal innom..

Hva skal du for øvrig med en bredbåndslambda, er chippen tunbar?

DRømmevovo
28/05/16, 19:09
Jeg skal ha bredbåndslambda fordi Autotech mener jeg bør ha det får å være sikker på at den ikke går magert , ved kjøring med 1,4 bar i ladetykk. Så da må jeg få det montert slik at jeg ikke risikerer at motoren går får magert , og dermed full motorhavari! Å det er ikke noe morro da jeg legger ned hele lommeboka i dette prosjektet.
Får ca 20 år siden hadde jeg en amazon med trimmet motor , jeg satt bort alt sammen, smidd innmat og hele pakka ca 200 HK , fikk ikke kjørt 200 mil før det ble brå stopp å to stempler som skar seg . dette pga får mager blanding. Så har lært en lekse der , å sørge for at motor får nok suppe. Jeg får sende Autotech en e post å høre om dem kan montere bredbåndslamada får meg. På hjemme siden deres har dem ikke noe bredbåndslambada kit som jeg finner , bare en enkel bosch sak som ikke har alle delene som trengs, Det virker som den skal kobles opp mot en annen artikell dem har som er ganske dyr , når jeg ser på andre hjemmesider hva dem tar for komplette kit.

DRømmevovo
30/05/16, 17:27
Da har jeg blitt betalende medlem! Jeg synes forumet her er så bra , mange hyggelige folk som svarer på både det ene å andre. Jeg benytter sjansen til å Kritisere VACN som jeg har vært medlem på før, forumet der kan ikke måle seg mot Volvo forumet. Lenge leve VOLVO!

Professor Dremel
31/05/16, 10:10
Da har jeg blitt betalende medlem! Jeg synes forumet her er så bra , mange hyggelige folk som svarer på både det ene å andre. Jeg benytter sjansen til å Kritisere VACN som jeg har vært medlem på før, forumet der kan ikke måle seg mot Volvo forumet. Lenge leve VOLVO!

Gratulerer !!! Velkommen !!!

DRømmevovo
31/05/16, 18:47
Gratulerer !!! Velkommen !!!

Takker!:)

Professor Dremel
10/06/16, 09:57
Hei, DRømmevovo. Hvordan går det med prosjektet ???

DRømmevovo
10/06/16, 20:05
hmm tror nok fremdeles jeg ville angrepet dette noe annerledes..

En flaskehals du bør vurdere er hvilken turbo du skal ha, flere skyr td04hl-19t da eksoshuset fort blir i minste laget, da hjelper det fint lite med alt det andre. Det mange gjør, er å bruke 19t simpelthen pga av enkelthet, tilgjengelighet og pris.
Ikke dermed sagt at dette er beste veien å gå, spesielt ikke med lommeboka di.

Jeg bruker steg 4 chip oppsett av en enkel grunn! det er at det blir lite synlig at motor er trimmet for folk som ikke har så veldig peil på motorer, slik som mine fiender med blå lys!!! Er fullstendig klar over det store problemet med at det er veldig lite eksoshus på T19. men det blir dette oppsettet i første omgang .

gswede
11/06/16, 00:01
Merkelig argumentasjon.. Du har ikke problem med politi om du kjører som man skal.
Er du en gærning i trafikken er det vel samma faen om du har 20g eller 19 t turbo.. eller uten turbo for den saks skyld, da hører du ikke hjemme på veien.

DRømmevovo
11/06/16, 10:23
Merkelig argumentasjon.. Du har ikke problem med politi om du kjører som man skal.
Er du en gærning i trafikken er det vel samma faen om du har 20g eller 19 t turbo.. eller uten turbo for den saks skyld, da hører du ikke hjemme på veien.

Kjøre som normale folk jeg! Har heller ingen problemer med Politi. Det er nå sånn jeg tenker da, folk må vell kunne ha sinne egne meninger?

DRømmevovo
11/06/16, 10:28
jeg tenkte å bytte bakluke på bilen ,å den er i annen farge så jeg må lakkere den. Hvor på bilen finner jeg fargekoden? og hor mange tall bokstaver skal det være? Noen som vet det? Takker på forhånd på alle som svarer:)

Daniel V
11/06/16, 11:40
Kjøre som normale folk jeg! Har heller ingen problemer med Politi. Det er nå sånn jeg tenker da, folk må vell kunne ha sinne egne meninger?
Det er ikke politiet som foretar teknisk kontroll av kjøretøy med tanke på uoriginale turboer osv. Det er Statens Vegvesen som har primærkompetansen på det :)

Fargekoden står på en plate i motorrommet ved batteriet. :) Fargekoden har tre siffer, en bindestrek for så to siffer til. ;)

volvoRsport
11/06/16, 11:41
jeg tenkte å bytte bakluke på bilen ,å den er i annen farge så jeg må lakkere den. Hvor på bilen finner jeg fargekoden? og hor mange tall bokstaver skal det være? Noen som vet det? Takker på forhånd på alle som svarer:)

Finner fargekoden på chassisplata i motorrommet, der hvor chassisnummeret ditt står. Usikker på hvor denne er lokalisert på 850, men tror det er på innerskjermen på førersiden. Fargekoden vil ha formatet XXX-XX, for eksempel 426-10.

Rcar
11/06/16, 22:45
Kjører man original motronic styring er det ikke noe problem å ha 2 stk (eller fler) ECU til en og samme bil.
For normal dagligdags kjøring - kan man ha en custom mappet ECU (til de endringer man har gjort) - men med allikevel tilnærmet original effekt.
(For hva du har planlagt og fått til råd - er det også fult mulig å få dette til å se 99 % originalt ut - selv for en biltilsyn mann / kvinne eller en mekaniker - dog kanskje ikke en Volvomekaniker)
For tracksdays etc - kan man ha en vesentlig vassere ECU "som leverer full pupp" ;)
Koster lite og er ikke mye bry å bytte disse (!) Tar faktisk ikke mer en 30 sekunder (om man er nøye å passer på å få klipsa på plass....)
For å ikke snakke om at man slipper å risikere både sertifikat, regresskrav ved skade osv osv.


Rcar

DRømmevovo
16/06/16, 16:27
Der ga du meg virkelig noe å tenke på, takk skal du ha:) hørtes veldig smart ut i mine ører.

DRømmevovo
16/06/16, 16:34
Jeg er klar over at det er statens vegvesen som foretar kontroller av biler , jeg tenkte bare på vis man blir stoppet av politi å dem mistenker høyere effekt en vognkortet så kan dem sende deg på teknisk kontroll hos statens vegvesen . Har været borte i noe lignende før ,politiet mente jeg måte vise bilen hos statens vegvesen fordi den ikke var i den stand som stod i vognkortet , men jeg dro aldri til vegvesenet å viste bilen , ble aldri innkalt så saken ble vell glem eller noe , ikke vet jeg .

Rcar
16/06/16, 17:00
Svart intercooler, svarte rør, svarte silikonslanger, beholde varmeskjold deksler over turbo etc, kjøre eksos med 2 lyddempere + racecat, KN filter I original boks - mye man kan oppgradere uten at det ser så innmari påfallende ut. At motor innvendig er bygget for flere hundre hk over originalt - er biltilsynet rivende likegyldig.
ECU bestemmer effekten (!) og velger man de rette komponentene fungerer disse like fint på 225-250 hk som 350 hk.
Og for daglig kjøring holder 250 Hk mer enn nok... Skal man frese rundt å bruke 100 hk til på offentlig vei hele tiden - er ikke den største bekymringen /problemet av skiltning / visning etc, men SERTIFIKATET DITT ;)
Har som sagt selv rett over 250 hk i min egen T-5R for normal kjøring (som er innenfor 10 %) , men har også ME 4.4 ECUer som er satt opp til 300, 350 og 400 (sistnevnte må jeg oppgradere snurra for å oppnå)
Får du tak i noen som er meget flinke til å sette opp en "custom" ECU er det vesentlig kvikkere ytelser å oppnå enn originale 250 Volvo hester (selv med 250 hester)
- Da turbo er litt større, grenrør flower bedre, grovere eksos flower bedre, Kn filter drar luft lettere inn, grønne dyser har bedre spredning etc osv osv.

Og skal man på en trackday etc er det som sagt særdeles enkelt å swappe hjernen på disse ;)

850 er i det hele en gulla god bil :cool:
Og for øyeblikket veldig mye - for lite penger.
- Så et godt valg du har gjort der...

Rcar

DRømmevovo
02/10/16, 17:24
Da jeg kjøpte bilen synes jeg det røyk mye eksos ut av potta etter kjøring når jeg lot den stå på tomgang , tenkte at her er sikkert toppen slitt eller noe . men nå når jeg starter bilen ryker det mye av potta selv før jeg har kjørt , og det ryker etter kjøring , men det lukter bensin, så jeg er 99 prosent sikker på at bilen får for mye bensin , hva kan være galt? er det lambdasonden som har tatt kvelden ? Takker får alle som har noe forslag om hva jeg skal gjøre , (prøve) får at den ikke skal få for mye bensin. skal på EU første uka i januar . tror dem får sjokk skader av co utslippet på denne bilen.

gswede
03/10/16, 06:18
Hvilken farge er det på eksosen?

DRømmevovo
03/10/16, 18:53
Råd på veien Autotech ,Tm Racing, PacMan Racing de kan 5 Volvo og trimm 19T er bare glemme skal du klemme ut effekt av den bilen over steg 3-4.En holdbar 5 med 400-500 koster deg fort 100.000,- Skr

Jeg har kommet frem til at jeg havner på rett under 150 000 får et oppsett der ingen ting er overlatt til tilfeldigheter , og det er kun med steg 4 fra Autotech . Alt som kan oppgraderes , skal oppgraderes helt ned til pluggledninger.

DRømmevovo
03/10/16, 18:56
Hvilken farge er det på eksosen?

Den er ikke blå! Det er sånn typisk røyk som kommer vanligvis rett etter man har startet bilen da den går med choke.

DRømmevovo
03/10/16, 19:00
[QUOTE=DRømmevovo;1006247]Da begynner ting å falle på plass med hvem, hva og hvor Jeg skal få Kjøpt/Overhalt/modifisert/forsterket motoren å bilen , jeg tro det bare gjenstår å finne ut hvem som kan montere en bredbåndslambda på 850 prosjektet ? Jeg har send mail til mang firmaer/verksteder , men det er tydeligvis ingen som har noe lyst til å ta på seg denne jobben ,
ikke vet jeg hvorfor! Noen som har noen forslag til verksted som driver med slikt? Sverige/Norge? Det følger jo med bruksanvisning til disse kittene som bli solgt , men den er på Engelsk og jeg har ikke tenkt å montere dette selv da jeg ikke kan noe om det, og som jeg skjønner er det veldig viktig hvordan dette blir montert. spesielt hvor langt fra turbo du monterer selve sensoren.Kom gjerne med tips!!![/QUO
Nå har jeg googla og spurt alle jeg kan om bredbåndslambda montering . det er jo ikke noe vanskelig i det hele tatt . Så det fixser jeg fint selv.

gswede
04/10/16, 07:20
Er vakumet koblet til regulatoren? Kjører du bilen langt og ofte? Lenge siden oljebytte? Kan være bare kondens du ser.

100+k bil.. men det inkluderer byggd motor, diff, skikkelig turbo, bremser, oppheng og "alt" som hører med - 450+-hk
www.youtube.com/watch?v=D-ouO8Ii74s

DRømmevovo
04/10/16, 18:57
Er vakumet koblet til regulatoren? Kjører du bilen langt og ofte? Lenge siden oljebytte? Kan være bare kondens du ser.

100+k bil.. men det inkluderer byggd motor, diff, skikkelig turbo, bremser, oppheng og "alt" som hører med - 450+-hk
www.youtube.com/watch?v=D-ouO8Ii74s

Vet ikke om vakumet er koblet til regulatoren, Er dette noe som kan løsne? Skal sjekke dette til helgen. Håper også at diagnose systemet på bilen fungerer så kan jeg finn ut mer om denne røyken jeg ikke liker. Nei Kjører aldri bilen langt . den lengste turen bilen har hatt er da jeg kjøpte den i nærheten av Sarpsborg og kjørte den hjem til Skedsmo. Jeg bruker bilen svært lite , da jeg føler at motoren/toppen ikke er god. Blir mye mer kjøring til våren , da motor / topp osv er overhalt/forsterket og trimmet. Blir tur til Sverige nå i November får å få orden på motor/Topp osv. men dette med røyken som bekymrer meg må jeg finne ut av fortest mulig, takker får alle tips! Håper det bare er kondens, jeg ser . Det er en mulighet . Men det er også en annen type røyk på bilen den har vært der siden jeg kjøpte bilen , stoppet på en bensinstasjon får å fylle på litt supe på vei hjem etter kjøp av bilen , da jeg stoppet bilen men lott den stå å gå på tomgang kom det voldsomt med røyk ut av eksospotta , det samme skjer nå viss jeg kjører meg en tur å bruker den , vis du skjønner så skjer det samme masse røyk på tomgang etter hard kjøring.

gswede
04/10/16, 22:10
Du sier røyken ikke er blå men du forteller ingenting om fargen ellers, er den hvit eller sort da?

DRømmevovo
05/10/16, 18:33
Du sier røyken ikke er blå men du forteller ingenting om fargen ellers, er den hvit eller sort da?

Den røken som har kommet nå i siste kan jeg vell kalle vit ( det er liksom ikke noe farge på den bare røyk, litt vanskelig å forklare. Den andre røyken jeg snakker om som kommer etter jeg har kjørt bilen en stund å lar den gå på tomgang etter kjøring er svart. Får håpe at diagnose boksene fungerer på bilen , så skal jeg kjøre en diagnose på injection systemet til helgen ! Er blitt gjort så mye rart av tidligere eiere med denne bilen så kommer ikke som noe sjokk viss det ikke fungerer.

gswede
05/10/16, 20:53
Hvit farge, da er det kondens som brenner av. Sort derimot er nok for mye fuel, om du ikke har feilkoder liggende så let etter vakumlekkasjer.
Er ikke så mye å hente på å "kjøre diagnose av injection systemet". Enten har du koder eller så har du ikke.

Start med basicen, tenningsdeler og vakumslanger her og der, ikke minst den på enden av innsug til PTC og den til bensintrykkregulatoren.

DRømmevovo
06/10/16, 16:44
hmm tror nok fremdeles jeg ville angrepet dette noe annerledes..

En flaskehals du bør vurdere er hvilken turbo du skal ha, flere skyr td04hl-19t da eksoshuset fort blir i minste laget, da hjelper det fint lite med alt det andre. Det mange gjør, er å bruke 19t simpelthen pga av enkelthet, tilgjengelighet og pris.
Ikke dermed sagt at dette er beste veien å gå, spesielt ikke med lommeboka di.

Jeg klarte å poste den samme meldingen 2 ganger så derfor redigering.

DRømmevovo
06/10/16, 16:49
hmm tror nok fremdeles jeg ville angrepet dette noe annerledes..

En flaskehals du bør vurdere er hvilken turbo du skal ha, flere skyr td04hl-19t da eksoshuset fort blir i minste laget, da hjelper det fint lite med alt det andre. Det mange gjør, er å bruke 19t simpelthen pga av enkelthet, tilgjengelighet og pris.
Ikke dermed sagt at dette er beste veien å gå, spesielt ikke med lommeboka di.

Blir flowprepping av eksoshuset så håper det hjelper bitte lite :)

DRømmevovo
06/10/16, 16:53
Råd på veien Autotech ,Tm Racing, PacMan Racing de kan 5 Volvo og trimm 19T er bare glemme skal du klemme ut effekt av den bilen over steg 3-4.En holdbar 5 med 400-500 koster deg fort 100.000,- Skr

En holdbar 5 er med steg 4 (330 HK ++) koster ca 150 000 skal man oppgradere ALT.

DRømmevovo
06/10/16, 17:12
Hvit farge, da er det kondens som brenner av. Sort derimot er nok for mye fuel, om du ikke har feilkoder liggende så let etter vakumlekkasjer.
Er ikke så mye å hente på å "kjøre diagnose av injection systemet". Enten har du koder eller så har du ikke.

Start med basicen, tenningsdeler og vakumslanger her og der, ikke minst den på enden av innsug til PTC og den til bensintrykkregulatoren.

Ja det er det jeg tror jeg også at den får alt for mye suppe.Takk får at du kommer med forslag til mulige feil. skal sjekke grundig på Lørdag. håper å få lest av feilkoder det kan jo gi meg svar om for eksempel lambdasonden har takket for seg osv. Må vell skru av innsuget å hele pakka får å se om alt er ok, det sitter vell en del ting som har innvirkning på at den får for mye suppe bak innsuget som bør sjekkes?

DRømmevovo
06/10/16, 18:02
Hvit farge, da er det kondens som brenner av. Sort derimot er nok for mye fuel, om du ikke har feilkoder liggende så let etter vakumlekkasjer.
Er ikke så mye å hente på å "kjøre diagnose av injection systemet". Enten har du koder eller så har du ikke.

Start med basicen, tenningsdeler og vakumslanger her og der, ikke minst den på enden av innsug til PTC og den til bensintrykkregulatoren.

Her har jeg tatt 2 bilder legg merke til den ledningen jeg holder i hånda den henger bare å dingler! På det andre bilde hvor jeg holder i vieren , det er satt på et stort klips , her er det noe jalla mek igjen . Noe av dette må vell ha innvirkning på bensintilførselen min? 58865887

gswede
06/10/16, 20:13
Om det var noe galt med maf eller lambda tror jeg nok du skulle fått en kode + lampe i dashen. Er vel bare å stikke innom volvo og få lest ut koder og ta en co måling så har du svaret. Å ta av innsuget har ingenting for seg.
Trenger ikke være jallamekk fordi det er en ledning der du ikke kjenner igjen, igjen - hvor går den fra / til?

Det bildet ditt og teksten forteller meg lite annet enn at vi er i nærheten av fordeleren . Er det en slange? hvorfra og til hvor går den.. er ikke jalla fordi den er festen med en strips, det er fornuftig det, ser ut som en vakumslange.
Trenger ikke være jallamekk fordi det er en ledning der du ikke kjenner igjen, igjen - hvor går den fra / til?

Mener bestemt at 150 kun for motor høres helt vilt ut da du går for en standard pakke, ville forventet meg laaangt mer for såpass med penger, inkludert clutch, motorfester, oppheng, fjæring, oljekjølere og eksos etc etc. Pluss litt elektrisk knask som bredbåndslambda etc

DRømmevovo
07/10/16, 19:32
Om det var noe galt med maf eller lambda tror jeg nok du skulle fått en kode + lampe i dashen. Er vel bare å stikke innom volvo og få lest ut koder og ta en co måling så har du svaret. Å ta av innsuget har ingenting for seg.
Trenger ikke være jallamekk fordi det er en ledning der du ikke kjenner igjen, igjen - hvor går den fra / til?

Det bildet ditt og teksten forteller meg lite annet enn at vi er i nærheten av fordeleren . Er det en slange? hvorfra og til hvor går den.. er ikke jalla fordi den er festen med en strips, det er fornuftig det, ser ut som en vakumslange.
Trenger ikke være jallamekk fordi det er en ledning der du ikke kjenner igjen, igjen - hvor går den fra / til?

Mener bestemt at 150 kun for motor høres helt vilt ut da du går for en standard pakke, ville forventet meg laaangt mer for såpass med penger, inkludert clutch, motorfester, oppheng, fjæring, oljekjølere og eksos etc etc. Pluss litt elektrisk knask som bredbåndslambda etc

Det med bilde med ledingen i hånda er en ledning som bare henger å slenger , vet ikke hvor den skal ? blir nøyere ettersyn på lørdag får å finne ut hvor den skal sitte. Det andre bilde har jeg ikke forklart meg nøye nok , det er ikke den blanke vakum slangen jeg mener , den har jeg feste med strips selv (er til ladetrykk måleren) det er wiren under jeg mener som har med regulering av turtallet gassresponsen å gjøre , vipper du litt på hjulet denne er festet i så ruser du motoren , klipset sitter der det er gjenger på denne wieren , og meningen at du skal kunne justere wieren. er litt vanskelig å se det sitter et klips der fordi det ikke skal sitte der , så jeg tenker siden det sitter et klips der så må gjengene eller noe være ødelagt , ingen fornuftig grunn til å sette et strips der viss noe ikke er defekt.

Daniel V
07/10/16, 19:35
Den ledningen som "bare henger og slenger" er til å lese ut feilkoder med på OBDI.

DRømmevovo
07/10/16, 19:42
Om det var noe galt med maf eller lambda tror jeg nok du skulle fått en kode + lampe i dashen. Er vel bare å stikke innom volvo og få lest ut koder og ta en co måling så har du svaret. Å ta av innsuget har ingenting for seg.
Trenger ikke være jallamekk fordi det er en ledning der du ikke kjenner igjen, igjen - hvor går den fra / til?

Det bildet ditt og teksten forteller meg lite annet enn at vi er i nærheten av fordeleren . Er det en slange? hvorfra og til hvor går den.. er ikke jalla fordi den er festen med en strips, det er fornuftig det, ser ut som en vakumslange.
Trenger ikke være jallamekk fordi det er en ledning der du ikke kjenner igjen, igjen - hvor går den fra / til?

Mener bestemt at 150 kun for motor høres helt vilt ut da du går for en standard pakke, ville forventet meg laaangt mer for såpass med penger, inkludert clutch, motorfester, oppheng, fjæring, oljekjølere og eksos etc etc. Pluss litt elektrisk knask som bredbåndslambda etc

Når det gjelder motor å priser , må det være lenge siden du har undersøkt priser, det koster penger, så fremt mann ikke kan åpne motorer selv å bytte ut deler å ha spesial freser osv stående klare til bruk osv. Bare delene koster jo mye penger, skal ikke ha en motor full av Japan deler.

DRømmevovo
07/10/16, 19:43
Den ledningen som "bare henger og slenger" er til å lese ut feilkoder med på OBDI.

Tusen takk får svaret. Der hjalp du meg mye!:)

DRømmevovo
08/10/16, 13:31
Den ene feilen kan jeg se bort fra , den vet jeg om å har ingen ting med at det ryker så mye ut av eksosen på bilen å gjøre (motor får alt får mye bensin).
Feil nr 2 : Signalet fra den fremre bankesensoren mangler eller er feilakig.
Feil nr 3 : Signal fra TPS (Trottelpositionsgiver) eller på norsk gass-stillings sensoren er utenfor spennings parameteret. så da blir det til å få noen til å sjekke hva som er galt med TPS, som jeg tror har endel å si når det gjelder å få den til å gå mer magert . så jeg kansje snart kan slippe denne svarte røyken som kommer etter kjøring når motor står på tomgang å det ryker noe voldsomt med bensin som ikke er forbrent . Noen som har noen tips rund dette? få motor til å gå mer magert?

DRømmevovo
08/10/16, 13:33
Om det var noe galt med maf eller lambda tror jeg nok du skulle fått en kode + lampe i dashen. Er vel bare å stikke innom volvo og få lest ut koder og ta en co måling så har du svaret. Å ta av innsuget har ingenting for seg.
Trenger ikke være jallamekk fordi det er en ledning der du ikke kjenner igjen, igjen - hvor går den fra / til?

Det bildet ditt og teksten forteller meg lite annet enn at vi er i nærheten av fordeleren . Er det en slange? hvorfra og til hvor går den.. er ikke jalla fordi den er festen med en strips, det er fornuftig det, ser ut som en vakumslange.
Trenger ikke være jallamekk fordi det er en ledning der du ikke kjenner igjen, igjen - hvor går den fra / til?

Mener bestemt at 150 kun for motor høres helt vilt ut da du går for en standard pakke, ville forventet meg laaangt mer for såpass med penger, inkludert clutch, motorfester, oppheng, fjæring, oljekjølere og eksos etc etc. Pluss litt elektrisk knask som bredbåndslambda etc

Da har jeg lest av koder. kun 3 feilkoder, se siste post får mer info. Kankje det er noe du kan tipse meg om?

gswede
09/10/16, 01:00
Da har jeg lest av koder. kun 3 feilkoder, se siste post får mer info. Kankje det er noe du kan tipse meg om?

og hva var feilkodene?

DRømmevovo
09/10/16, 08:18
og hva var feilkodene?

Hei! Feilkodene står i en post lenger opp på siden :)

turb00le
09/10/16, 09:41
Bankesensoren kan nok rote til, mulig den feter opp hvis signalet er borte for å helgardere mot tenningsbank.

Tps kan også gjøre det, men da må den tro at den hele tiden står på bånn gass/over en bestemt vinkel. Da går du inn i "wot enrichment"

Sent fra min S30 via Tapatalk

gswede
09/10/16, 10:32
Du skriver din tolkning av kodene, ikke hva de faktisk var, hva var den første koden? Du ber om hjelp da er det minste du kan gjøre å dele informasjonen om kodene.

Bankesensoren kan være et kontaktproblem, start der.

TPS er billig og enkel å bytte.

Hva er tilstand på tenningsdeler, plugger, rotor, lokk og kabler? Hvilke plugger står i og hva er gapet på dem?
Kun originaldeler er å anbefale i tenningssystemet

Sjekk for vakumlekkasjer.

Hvilken olje er på motoren?

Sjekket vakumlinja til BTR?

Er spjeldet på tomgangsmotor løs og fin? Ta evnt av tomgangsmotor og rengjør.

Er gasspjeldet rent og pent, kan ligge mye gugge der som gjør at det ikke lukker skikkelig..

Går gasspjeldet helt tilbake til grunnstilling når foten er av gassen, du hadde noe med en klips eller no på gasswiren. Sjekk ut dette. Skal være et par mm slakk på wirern men ikke mer. Uansett, spjeldet må helt tilbake i nullposisjon.

DRømmevovo
09/10/16, 18:14
Du skriver din tolkning av kodene, ikke hva de faktisk var, hva var den første koden? Du ber om hjelp da er det minste du kan gjøre å dele informasjonen om kodene.

Bankesensoren kan være et kontaktproblem, start der.

TPS er billig og enkel å bytte.

Hva er tilstand på tenningsdeler, plugger, rotor, lokk og kabler? Hvilke plugger står i og hva er gapet på dem?
Kun originaldeler er å anbefale i tenningssystemet

Sjekk for vakumlekkasjer.

Hvilken olje er på motoren?

Sjekket vakumlinja til BTR?

Er spjeldet på tomgangsmotor løs og fin? Ta evnt av tomgangsmotor og rengjør.

Er gasspjeldet rent og pent, kan ligge mye gugge der som gjør at det ikke lukker skikkelig..

Går gasspjeldet helt tilbake til grunnstilling når foten er av gassen, du hadde noe med en klips eller no på gasswiren. Sjekk ut dette. Skal være et par mm slakk på wirern men ikke mer. Uansett, spjeldet må helt tilbake i nullposisjon.

Tusen takk får mange fine tips! Jeg setter virkelig pris på forslagene dine, jeg skjønner at du vet hva du prater om. Så jeg kommer til å gå gjennom alle punktene du har skrevet, starter med bankesensoren som du anbefaler. . Jeg skal sjekke ut alt dette du har nevnt til helga.:) Motronic 4,3 Feilkode 1-4-3 og 4-1-1 . Jeg glemte en ting det var motorolja som du nevnte , jeg vet ikke hvilken kvalitet det er på oljen , men det jeg vet er at den ble byttet rett før jeg kjøpte bilen , pga Veivhusventilasjon hadde tettet seg. når jeg ser på oljen så ser den helt ny ut, har nok ikke gått mange km. så når det gjelder kondens så vet jeg ikke om det gjelder med et gammelt kæring råd jeg brukte før i tiden , sjekke under siden av oljepåfyllingslokket , at det ikke er noen vann perler der?

gswede
11/10/16, 11:54
Trenger ikke vannperler på oljelokket for å ha kondens i olja, kondens er noe alle biler får i olja, hver dag. Noen mer, noen mindre.
Mest akkumuleres ved småkjøring.

DRømmevovo
12/10/16, 18:41
Trenger ikke vannperler på oljelokket for å ha kondens i olja, kondens er noe alle biler får i olja, hver dag. Noen mer, noen mindre.
Mest akkumuleres ved småkjøring.

Takker! Er det noen fare med å kjøre med bilen med disse feilkodene. Kjøre med en bil som får for mye bensin? Jeg tenkte på å ikke bruke bilen noe spesielt mer før jeg skal ha den til ful overhaling i Sverige. Så tenkte jeg å få rettet opp feilene der , slik at jeg får normal co2 utslipp og blir kvitt denne sorte røyken?

Daniel V
12/10/16, 18:52
Litt kondens i olja er det på alle biler ja. :) Sjeldent det er så mye at du får dråper i påfyllingslokket. Det har i alle fall jeg aldri opplevd.

Dog kan du fort merke kondensen i bunnen av peilepinnen. Der kan det fort bli litt guggete. :)

gswede
13/10/16, 09:44
Du sier at den får for mye bensin, gjør den det? Har du målt CO? Hva er forbruket?

DRømmevovo
13/10/16, 18:04
Du sier at den får for mye bensin, gjør den det? Har du målt CO? Hva er forbruket?
Jeg har ikke målt co tror jeg vill sprenge parameteret der,:rolleyes: å den bruker faktisk ikke mye bensin.
Jeg har får å si det rett ut ikke peiling! Så jeg har snakket med Svensken som skal overhale forsterke renovere motor gir . han skal fixe dette med røyken som kommer ut av eksospotta. Det er mye bedre å overlate dette til noen som kan skru , i stedet får at jeg skal stå å knote i timevis uten å klare å skjønne hva som egentlig er årsaken til denne røyken.

gswede
14/10/16, 12:14
Liten vits i å jage spøkelser som kanskje ikke er der, koster jo nesten null å få sjekket CO..

DRømmevovo
14/10/16, 18:05
Røyken er nok ikke noe spøkelse ! . den er der jeg har sett den med mine egne øyne, bestod syns testen hos legen på helse sjekk får 2 uker siden. He hee. Å jeg har heler ingen vrangforestillinger , brodern som oppdaget den voldsomme røyken på tomgang etter kjøring, da vi stoppet får å fylle bensin når jeg var på vei hjem fra bil kjøpe .Brodern
mente det måtte være noe alvolig galt med bilen siden det røyk så jævlig å mente at jeg hadde kjøpt katta i sekken. at vi burde snu å prøve å heve kjøpet . Men jeg valgte å ta med meg bilen hjem. Å har kjøpt katta i sekken .:) Hee he . Det er det ingen tvil om . vær gang jeg driver med noe med bilen så dukker det opp nye overskelser , så jeg tenker på den luringen som solgte meg denne (bilen) , burde ikke vært lagt ut på finn.no som bil til salgs , men kjørbart prosjekt selges. Det er så mye små feil å rart med bilen at det er helt latterlig . Så det er grunn til at den må en tur til Sverige , da blir det orden på Motor å gir, så får jeg forsette å utbedre alle små feilene på bilen ting som ikke virker osv. Jeg ser det på¨den måten at nå har jeg snart en fin motor å gir i alle fall , så får jeg eventuelt kvitte meg med denne bilen etter vært , Men beholder motor , gir og alt trim greiene jeg skal ha på , å eventuelt flytte dette over på en bedre bil , holder meg til P 80, det er helt klart. Jeg skal ta å laste opp et bilde av røyken så skjønner du hva jeg mener. Men hva F er problemet med å laste opp bilder på dette forumet her? må jeg slette dem jeg har lagt ut før? når jeg prøver å laste opp et bilde så får jeg beskjed om at det tar får stor plass , så har jeg vært inne i et bilde komp. program å laget bilde så lite at det tar ikke noe plass i det hele tatt! men når jeg skal laste det opp kommer det opp en melding om at bilde ikke kan være større en så så stort. å så lite går det ikke an å få et bilde , jeg har jo lastet opp bilder her før?

gswede
15/10/16, 09:54
Det er begrensninger for hvor store filer du kan laste opp. Få deg en photobucket konto, kjekt å ha og veldig grei til slikt som forumbilder.

Du kan jo seff skalere ned bildet og laste det opp..

DRømmevovo
22/10/16, 19:08
Oppgradering av turbo? 850 har rett avgass hus, noe som er lite heldig da det vinklede str 7# skal vist nok skal kunne hente frem mer fra turboen.
Hvordan få tilpasset vinklet 7# avgass hus da jeg har rett Kona avgass orginalt. Kan jeg sveises om downpipen? eller fines det andre løsninger? Hvilken turbo er mest lik TD04HL T19 , da tenker jeg på at du ikke trenger høyt turtall før turboen slår inn . Har funnet ut at T 19 er ganske begrenset når det kommer til HK, skulle gjerne funnet en turbo som kan levere litt mer hk og samtidig reagere på lavt turtall ? Noen som har tips til fin turbo til 850n, er ikke ute etter så stor turbo, å gjerne så bolt on som mulig!

turb00le
22/10/16, 23:30
Krx400?

Sent fra min S30 via Tapatalk

DRømmevovo
23/10/16, 08:58
Krx400?

Sent fra min S30 via Tapatalk

Takker for svaret . Jeg fant den til salgs oss NAI racing , der stod det følgende kan brukes på 850 ,men da må rørpakke til vannkjøling og smøring byttes.
Jeg har ikke så greie på turboer , så sett at jeg eventuelt kjøper denne turbo , Hvor mye tror du et verksted som driver med turboer, skal ha får disse modifiseringene?

DRømmevovo
23/10/16, 16:03
Er det noen som vet om noe trix får at downpipen skal passe på et vinklet avgass hus? Det sitter rett kona downpipe til tubon der nå . Er løsningen å kappe litt ned på downpipen og sveise på en downpipe som passer mot et vinklet avgass hus ? Er det noe særlig mer HK å hente ut av en 20T en en 19T ? Kan man hente ut 20 hk+ mer på en 20T ?

gswede
03/11/16, 14:13
Du trenger turbo med vinklet eksoshus og tilhørende DP.
Evnt bare bytte eksoshus på den turboen du har og så skaffe deg vinklet DP.

Rcar
03/11/16, 16:08
Er det noen som vet om noe trix får at downpipen skal passe på et vinklet avgass hus? Det sitter rett kona downpipe til tubon der nå . Er løsningen å kappe litt ned på downpipen og sveise på en downpipe som passer mot et vinklet avgass hus ? Er det noe særlig mer HK å hente ut av en 20T en en 19T ? Kan man hente ut 20 hk+ mer på en 20T ?

Skal den ikke steg 4 trimmes allikevel nå da eller ???

Som jeg har sagt før rekker 19T til 350 (+med litt oppgraderinger)
Har du enda ikke bygget grom motoren din med bla sterkere råder - går du for 18T eller en litt oppskremt 16T.
Begge holder til 330.
Dog er det ikke slik at man får mer hester bare ved å heve på noe større.
Komponenter må stå i stil og ECU må bli fortalt (programmert for) de aktuelle oppgraderingene.

Mvh
Rcar

DRømmevovo
18/11/16, 19:11
Skal den ikke steg 4 trimmes allikevel nå da eller ???

Som jeg har sagt før rekker 19T til 350 (+med litt oppgraderinger)
Har du enda ikke bygget grom motoren din med bla sterkere råder - går du for 18T eller en litt oppskremt 16T.
Begge holder til 330.
Dog er det ikke slik at man får mer hester bare ved å heve på noe større.
Komponenter må stå i stil og ECU må bli fortalt (programmert for) de aktuelle oppgraderingene.

Mvh
Rcar

Blir ikke noe steg 4 ! Blir mapping av ECU hos ARD.

DRømmevovo
18/11/16, 19:21
Jeg har tenkt meg nøye om og kommet frem til at det er alt får store begrensninger med steg 4 chip og 19 T turbo. Så de blir mest sansynlig ECU mapping av ARD og TD05 20 g turbo fra ARD. Når jeg først skal oppgradere så kan jeg like gått gå får noe som gir mer HK og mer glede!:)
Bilen er i Sverige nå får full overhaling og forsterkning av topp motor gir clutch og en quad diff.

gswede
18/11/16, 21:22
Var jeg deg ville jeg holdt meg så langt vekke fra ARD som mulig.

ARD=IPD "Lucky" som har startet for seg selv. Hans såkalte map er intet mer enn forhøyet turbotrykk, uten hensyn på tenning AFR eller annet. Dette er en stor kontrovers blant entusiaster som fulgte han videre fra IPD. ARD er intet mer enn han selv og hans kone som driver fra garasjen.

På volvospeed er det dokumentert at hva han bedriver er juks og bedrag med tilhørende døve ører når motoren går til helvete.
For guds skyld, hold deg unna og få nå heller bilen mappet hos noen som kan det AKA autotech.

DRømmevovo
20/11/16, 14:29
Jeg synes ARD har svart kunnskap dyktig på spørsmål jeg har sendt på e-post. Er det noen her som har erfaringer med ARD? så vil jeg gjerne høre fra dere!

Daniel V
20/11/16, 15:01
Har også fått med meg akkurat det samme som gswede sier.

Min gamle 98 safran R AWD hadde gått med autotech steg 3 i syv år da jeg solgte den. Ingen problemer med det overhodet.

Marius
20/11/16, 16:04
Søk rundt på nett angående ARD og du finner mye negativt.
Skal du kjøre basic trim bruk autotech sine standard steg
Skal du gå avansert som du snakker om tar du og sender en mail til tmracing..

http://www.tmracing.se

gswede
20/11/16, 18:19
ARD fikk med seg en skare med tilhengere da han som sagt, forlot IPD. Han gikk under kallenavnet Lucky og var IPD rep på diverse nettfora, swedespeed blant flere.

Når han da startet for seg selv hadde han ikke lenger teknisk avdeling til IPD i ryggen og begynte med egenproduksjon. Selv om du finner veien rundt et excel ark er ikke det det samme som at du kan tune bil, da hadde vi gjort det selv, alle sammen.

Når det gjelder deler, turboer etc så ser jeg intet problem med handle fra ARD, noe jeg så også har gjort. Med god erfaring.
Derimot med tunes, så finnes det så mange eksempler på tunes som rett ut ikke holder mål og som kan være direkte skadelig for motoren. Å f.eks øke turbotrykket uten å berike WOT fuelinga er å be om trøbbel etc etc. Og du som vil ha bredbåndslambda ville sett det ganske snart.

Anbefaler at du holder deg til Autotech eller andre her på denne siden av dammen, så får du også hjelp om det skulle være noe.
Du har ingenting å tjene på å handle tune fra ARD uansett, diskutabelt rykte, langt vekke, ikke billig, månedsvis med epost krangling om det skulle være noe og frakt og retur av varer verden rundt kutter ikke ned på nedetida for å si det sånn. Vær nå litt fornuftig.


Avslutningsvis kan jeg fortelle at jeg har dems klister i vinduet på min 850, som jeg fikk da jeg kjøpte ny wastegate fra han. Men tunes, det kjøper jeg ikke :-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/689.jpg

DRømmevovo
21/11/16, 19:05
ARD fikk med seg en skare med tilhengere da han som sagt, forlot IPD. Han gikk under kallenavnet Lucky og var IPD rep på diverse nettfora, swedespeed blant flere.

Når han da startet for seg selv hadde han ikke lenger teknisk avdeling til IPD i ryggen og begynte med egenproduksjon. Selv om du finner veien rundt et excel ark er ikke det det samme som at du kan tune bil, da hadde vi gjort det selv, alle sammen.

Når det gjelder deler, turboer etc så ser jeg intet problem med handle fra ARD, noe jeg så også har gjort. Med god erfaring.
Derimot med tunes, så finnes det så mange eksempler på tunes som rett ut ikke holder mål og som kan være direkte skadelig for motoren. Å f.eks øke turbotrykket uten å berike WOT fuelinga er å be om trøbbel etc etc. Og du som vil ha bredbåndslambda ville sett det ganske snart.

Anbefaler at du holder deg til Autotech eller andre her på denne siden av dammen, så får du også hjelp om det skulle være noe.
Du har ingenting å tjene på å handle tune fra ARD uansett, diskutabelt rykte, langt vekke, ikke billig, månedsvis med epost krangling om det skulle være noe og frakt og retur av varer verden rundt kutter ikke ned på nedetida for å si det sånn. Vær nå litt fornuftig.


Avslutningsvis kan jeg fortelle at jeg har dems klister i vinduet på min 850, som jeg fikk da jeg kjøpte ny wastegate fra han. Men tunes, det kjøper jeg ikke :-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/689.jpg

OK! da er den grei! Blir ikke noe mapping hos ARD! Tar ingen sjanser på det der når dem ikke gjør dette riktig , for eks AFR så ender det med motor havari . og jeg skal ikke ha noe av dette da jeg nå koster på motoren en haug med spenn så den skal bli bra. Det er sant som dere sier er jo ikke så lett reklamer på havarert motor som følge av feil mapping av ECU når dem holder til på andre side av dammen ! da er det letter å bruke Svenska , Autotech har solgt verksted biten sin til et annet firma , Jeg har sendt e-post til dette nye firma i dag å spurt om dem har mulighet til å mappe ECU, N min når den tid kommer. Tusen takk får at dere advarte meg mot ARD , vis ikke kan det hende jeg hadde gått rett i fella!

DRømmevovo
21/11/16, 19:11
Takker dere som følger min tråd , som advarte meg mot ARD mapping , det virket jo så altfor lett når jeg tenker meg om. Jeg får høre hva det nye firma til Autotech svarer på e-posten jeg sendte i dag . Har dere tips om flinke Svenske firmaer som driver med mapping av 850 osv så send meg gjerne noen tips?

turb00le
21/11/16, 19:18
Er vel autotech som du nevner og tm racing som er nevnt. Andre alternativer er mattsson og turbocenter, men hvor mye de har drevi med hvitmotor vet jeg ikke.

Sent fra min S30 via Tapatalk

DRømmevovo
22/11/16, 18:55
Da har jeg sendt ut E-post til 2 Svenske verksteder som driver med slikt. fått svar fra den ene , dem ville ha litt mer info om hvilken turbo- dyser osv jeg ønsket å bruke. så har send svar til dem , håper dem kan få til en god mapp på 850,n .Ikke fått noe svar fra tidligere Autotech enda . Så venter spent på svar fra dem om di kan gjøre denne jobben !

turb00le
23/11/16, 12:00
Jeg tror i allefall du burde holde deg til noen av de "seriøse" som nevnt over.
Det er mange måter å få en bil til å gå bedre på i software men for å få ett godt resultat må det gjøres mer enn å bare legge på mere turbotrykk og kompensere for større dyser/lmm. Den eneste måten å få dette helt 100 på er å lage ett chip spesifikt til din bil i rulla men jeg regner med at f.eks autotech og tm racing har gjort dette såpass mange ganger at de klarer å treffe ganske bra uten.

Du kan også vurdere å gå over til motronic 4.4, når du får svar kan du spørre om de anser det som en fordel. Selve boksen passer rett i men det må gjøres noen småmodifikasjoner hvis du har AC og ønsker at denne skal fungere som den skal.

DRømmevovo
24/11/16, 18:59
Jeg tror i allefall du burde holde deg til noen av de "seriøse" som nevnt over.
Det er mange måter å få en bil til å gå bedre på i software men for å få ett godt resultat må det gjøres mer enn å bare legge på mere turbotrykk og kompensere for større dyser/lmm. Den eneste måten å få dette helt 100 på er å lage ett chip spesifikt til din bil i rulla men jeg regner med at f.eks autotech og tm racing har gjort dette såpass mange ganger at de klarer å treffe ganske bra uten.

Du kan også vurdere å gå over til motronic 4.4, når du får svar kan du spørre om de anser det som en fordel. Selve boksen passer rett i men det må gjøres noen småmodifikasjoner hvis du har AC og ønsker at denne skal fungere som den skal.


Jeg har faktisk tenkt lit på å få oppgradert til 4.4 når jeg først skal la firma mappe ECU,n, ingen fare med AC da den skal ut av bilen for å gi plass til stor IC. Er i dialog med TMracing.se så kan høre hva dem mener om 4.4.

DRømmevovo
24/11/16, 19:05
Planen er å montere ARD sinn 20 G turbo, og få mappet dette hos Tmracing. Noen som har erfaringer med 20 g turbo på Volvo 5,ern ?
Hvor høyt ladetrykk kan Jeg kjøre på ARD sin 20 g ?Hva er max uten at det er fare for noe ras ?

mrstfu
24/11/16, 19:20
Det avhenger ganske fullstendig av innmaten i motoren.

Marius
24/11/16, 19:42
Mener å ha hørt maks 1,2-1,3bar på orginale råder.

Rcar
25/11/16, 11:49
Vel nå...
Nå har jeg vært borti mye rart. Og mye bra.
De ARD tunede ECU jeg har vært borti er ikke noe dårligere enn de fleste andre. (Merk; jeg presiserer det jeg har vært borti). Dog er ikke ARD mitt førstevalg.
- De fleste "stjeler" fra hverandre og bare småjusterer litt på parameterne.
* Mye er f.eks stjålet fra Autotech, BSR (som tidvis også kan diskuteres) osv
En ting som er sikkert er at det blir mer korrekt med enn ECU som er korrigert for oppgradering, enn en "kvalitets chip" fra f.eks Autotech sammen med en haug av endringer på bilen som ikke ligger inne i denne.
Men jeg er ikke uenig at enkelt mapping av hver bil er å foretrekke, spesielt hvis det er gjort veldig mye endringer.

Rcar

DRømmevovo
25/11/16, 19:16
Det avhenger ganske fullstendig av innmaten i motoren.

Jeg har nå meget bra H-profil råder, orginal stemplene skal holde til ca 700 HK har jeg hørt.

DRømmevovo
25/11/16, 19:17
Det er montert H-profil råder , så her er det bare å kjøre på det turboen tåler, eventuelt noe blir får varmt?

mrstfu
25/11/16, 19:52
Skal du få noen til å tune bilen din? Spør de, har mye mer spesialisert kunnskap om setupen din, enn vi som ikke vet mer enn hva slags turbo og råder du sier du har.

DRømmevovo
26/11/16, 08:22
Skal du få noen til å tune bilen din? Spør de, har mye mer spesialisert kunnskap om setupen din, enn vi som ikke vet mer enn hva slags turbo og råder du sier du har.

Ok. Jeg skal tune bilen hos Tmracing så da kan jeg få hjelp der.:)

DRømmevovo
26/11/16, 08:28
Jeg har bestemt meg for å bruke ARD sin TD05 20G turbo. Er det en fordel å montere dette innløp røret ?
http://www.ardideas.com/PERFORMANCE-FRESH-AIR-PIPE-93-97-850-T5_p_2240.html .Da får jeg jo mer luft til turboen ?
Setter stor pris på alle svar:confused:

DRømmevovo
26/11/16, 11:01
Jeg har bestemtmeg får og ikke bruke steg 4 chip for dem som ikke har fått det med seg! Det blir mapping av ECU i Sverige, det blir heller ingen T 19 turbo, det blir en 20 g turbo og det blir mye større dyser 650cc ca . Jeg sikter for høyer effekt utakk en 350 HK som det står i starten på denne tråden, jeg håper nå å oppnå ca 450 BHP , noe jeg tror skal gå greit med alle oppgraderinger jeg skal gjøre med motor. slik som Japan manifold , nye kamaksler , portet topp , GLT insug med spacer, oppgradering av innløpsrør til turbo , og noe annet som jeg sikkert har glemt.

DRømmevovo
28/11/16, 20:03
Da har jeg fått en e-post med komplett oppsett fra ARD . Jeg kommer til å bestille det så fort jeg får nok penger, men jeg overlater selve tuningen til Svenskene.

Marius
28/11/16, 20:31
Jeg har bestemtmeg får og ikke bruke steg 4 chip for dem som ikke har fått det med seg! Det blir mapping av ECU i Sverige, det blir heller ingen T 19 turbo, det blir en 20 g turbo og det blir mye større dyser 650cc ca . Jeg sikter for høyer effekt utakk en 350 HK som det står i starten på denne tråden, jeg håper nå å oppnå ca 450 BHP , noe jeg tror skal gå greit med alle oppgraderinger jeg skal gjøre med motor. slik som Japan manifold , nye kamaksler , portet topp , GLT insug med spacer, oppgradering av innløpsrør til turbo , og noe annet som jeg sikkert har glemt.

hvorfor hører du ikke med Thomas på tmracing hva han anbefaller deg å bruke?
dette er gutter som har trimmet volvo mere heavy enn ARD og virkelig kan sakene sine, de ble kjent nettopp pga trim av volvo 5er

jeg hadde bedt de stå for valg av deler og deretter dratt ned til de og fått ett skikkelig mapp...

Marius
28/11/16, 20:48
og en annen ting er at en 20g ikke passer rett på orginal manifold da denne benytter ett annet eksoshus enn det som sitter der orginalt.

DRømmevovo
29/11/16, 19:42
og en annen ting er at en 20g ikke passer rett på orginal manifold da denne benytter ett annet eksoshus enn det som sitter der orginalt.

Takk får tipsene! Manifolden jeg skal kjøpe(Japan) er modifisert til å passe bolt on 20G.

DRømmevovo
23/12/16, 18:28
Jeg har fått tilbake Bilen fra overhaling/oppgradering, Kom til Kongsvinger så fungerte ikke girkassa mer. Verksted som monterte en nyere girkasse på 850 min Monterte den nyere som sitter på V70 tror jeg. Skal undersøke dette nærmere. Det ble også montert sinter clutch.Når jeg hentet bilen på verksted forklarte han at girkassen ikke hadde passet til motoren. Bolt hulene osv hadde ikke vært like. Er ikke dette så Bolt-on som det kan få blitt? Så det dem har gjort for å få motor/girkasse/clutch til å passe er å vinkle motoren 1 cm fremover, ved å forandre noe på motorfeste . så har dem satt på girkassen , og ikke satt i alle bolter, fordi dem ikke fikk dette til å passe , men dette skulle fungere i følge verksted , noe det ikke gjord som ante meg når jeg så jalla mekken dem hadde gjort med girkassen . så det jeg lurer på er det overhode mulig at 850 girkassen ikke har samme feste som den fra V70, husker ikke navnet på gikassen i farten men er det ikke M56 eller noe den heter som sitter i 850,n så kom det en nyere utgave av den på V70 ? Hvorfor i granskauen har dem ikke fått dette til å passe? Så nå har jeg bil som ikke girkassa funker på pga noe jalla mekking. Har kontaktet verksted , dem holdt stengt i Julen var svaret jeg fikk når jeg forklarte hva som hadde skjedd . Så jeg får ikke noe svar /hjelp før 2 Januar . Men en ting er sikkert det verkstedet skal ikke få røre bilen min mer, den blir levert til noen som vet hva dem driver med ! Og regningen sender jeg til jalla verksted.

mrstfu
23/12/16, 18:35
Å ty til noen andre virkemidler enn skriftlige garantier for at de tar kostnaden er å skyte seg selv i foten. M56 kom til både V70 og 850, ganske sikker på at bolthullene er samme.

Hvorfor bytta de girkasse? Skaffet du girkassa?

Skårholen
23/12/16, 19:04
Vil virkelig tru bolthullene er det samme. Jeg mener vi har endel som bygger RWD biler med T5 blokk om dagen, ingen av disse har hatt det problemet.

Rcar
23/12/16, 23:21
Samme bolthull på alle hvit 5mmerne og sekserne.
850ens M56H og M56L er også helt like utvendig.
Samme kasse også på senere S70/V70 1997 og frem til 98, men da var det 2 typer M56 ute å gikk (en med intern slave og en med ekstern slave), dog fortsatt samme hull da.
Fra 1999 var det intern slave på alle mener jeg - fortsatt samme hull. Men standard med dobbelmasse svinghjul. Og da sikkert endret lengde på aksel.
Fra rundt medio 2002 var det en helt annen aksling på M56 kassa mener jeg og da fortsatt dobbeltmasse. Men hull skal nå like herlig de samme....

Correct me if I am wrong... men det tror jeg ikke ;)

Vært på Maskin & Bil Ludvika - hørtes nemmelig slik ut :confused:

Rcar

regeli
24/12/16, 14:32
Karen(e) i Ludvika bør en holde seg unna.
Dem har ok priser på deler til tider og leverer når passer dem. Tålmodighet må en ha.

Hadde selv en rødblokk der for flere år siden til overhaling for 400hk++ oppsett. Motor kom på en halvpalle levert og gaffel fra truck hadde laget en fin deformert bunnpanne.
Etter nærmere inspeksjon, så fant jeg sand i oljekanalene og generelt små skitt partikler rundt inni motor. Toppen som var påmontert skulle være portet og i god stand. Toppen hadde mye syreskader i kjølekanaler og portingen var gjort med dremel!

Her var det kjøpt inn veiv, råder og stempler fra Sten Parner, deler fra kanskje øverste hylle i den tid.

Når en betaler nærmere 100 store lapper for et heftig motorbygg og får slik i retur, så blir en utrolig skuffet.

Motor ble demontert helt og bygget opp igjen av Wetterhus Engineering som og mappet den. Torgeir skal ha mye skryt for det han gjorde for meg der [emoji4]

Hva har en erfart?
Jo, kvalitet koster, men sparer seg for mye tullball!

DRømmevovo
24/12/16, 17:01
Å ty til noen andre virkemidler enn skriftlige garantier for at de tar kostnaden er å skyte seg selv i foten. M56 kom til både V70 og 850, ganske sikker på at bolthullene er samme.

Hvorfor bytta de girkasse? Skaffet du girkassa?

Jeg byttet girkasse pga den gamle skrapte da jeg giret til 3 . Det jeg skrev med andre virkemidler var pga frustrasjon. er i kontakt med verkstedet som har gjort jobben så det ordner seg på et vis.

DRømmevovo
24/12/16, 18:05
Ludvika Ja det svære !

DRømmevovo
24/12/16, 18:14
Samme bolthull på alle hvit 5mmerne og sekserne.
850ens M56H og M56L er også helt like utvendig.
Samme kasse også på senere S70/V70 1997 og frem til 98, men da var det 2 typer M56 ute å gikk (en med intern slave og en med ekstern slave), dog fortsatt samme hull da.
Fra 1999 var det intern slave på alle mener jeg - fortsatt samme hull. Men standard med dobbelmasse svinghjul. Og da sikkert endret lengde på aksel.
Fra rundt medio 2002 var det en helt annen aksling på M56 kassa mener jeg og da fortsatt dobbeltmasse. Men hull skal nå like herlig de samme....

Correct me if I am wrong... men det tror jeg ikke ;)

Vært på Maskin & Bil Ludvika - hørtes nemmelig slik ut :confused:

Rcar

Ja vært på Ludvika , dem vet ikke hva dem driver med. Kan det være svaret på at dem måtte flytte motoren ca en cm frem?. At dem ikke har vist om dette du skriver her?
Takker for svaret ditt , det tror jeg kan komme meg til stor hjelp , Det du skriver om aksel lengden, kanskje dem ikke har vært klarover dette? Jeg forstod ikke helt dette dem forklarte med bolt hullene , men dette finner jeg snart ut av. Rett på verksted over julen , hos en jeg kjenner litt som driver verksted , da kan jeg få se med mine egne øyne hva som er blittgjort feil ved montering av den nye kassa.

DRømmevovo
24/12/16, 18:20
Karen(e) i Ludvika bør en holde seg unna.
Dem har ok priser på deler til tider og leverer når passer dem. Tålmodighet må en ha.

Hadde selv en rødblokk der for flere år siden til overhaling for 400hk++ oppsett. Motor kom på en halvpalle levert og gaffel fra truck hadde laget en fin deformert bunnpanne.
Etter nærmere inspeksjon, så fant jeg sand i oljekanalene og generelt små skitt partikler rundt inni motor. Toppen som var påmontert skulle være portet og i god stand. Toppen hadde mye syreskader i kjølekanaler og portingen var gjort med dremel!

Her var det kjøpt inn veiv, råder og stempler fra Sten Parner, deler fra kanskje øverste hylle i den tid.

Når en betaler nærmere 100 store lapper for et heftig motorbygg og får slik i retur, så blir en utrolig skuffet.

Motor ble demontert helt og bygget opp igjen av Wetterhus Engineering som og mappet den. Torgeir skal ha mye skryt for det han gjorde for meg der [emoji4]

Hva har en erfart?
Jo, kvalitet koster, men sparer seg for mye tullball!

Ja gutta i Ludvika , skal få høre fra meg om , hvodan det går ann å levere ut en bil fra renovering/overhaling , så har det blitt bare tull. Jeg skal få den på et verksted . nære derjeg bor som jeg kjenner gutta litt , så kan jeg se selv med mine egne øyne hva som er blitt gjort feil. så kan dem rette opp i dette med girkassa . så for Ludvika regninga.

regeli
24/12/16, 22:55
Ikke for å legge en dempe julestemningen, men er redd en ikke kommer så langt uansett hva en foretar seg mot dem.

Jeg endte opp med et sett med Xenon pære sett til verdi av 400kr som de sendte som "plaster på såret" etter x antall ubesvarte telefoner og e-poster for siste handel. Dem er veldig kjapp å svare når skal handle, men i ettertid gir dem blanke f...

Har selv lært den harde veien og forstår din frustrasjon veldig godt!

DRømmevovo
26/12/16, 09:25
Ikke for å legge en dempe julestemningen, men er redd en ikke kommer så langt uansett hva en foretar seg mot dem.

Jeg endte opp med et sett med Xenon pære sett til verdi av 400kr som de sendte som "plaster på såret" etter x antall ubesvarte telefoner og e-poster for siste handel. Dem er veldig kjapp å svare når skal handle, men i ettertid gir dem blanke f...

Har selv lært den harde veien og forstår din frustrasjon veldig godt!

Takker for med for at du forstår min frustrasjon. Jeg får håpe det er så enkel som at det kun er girspaken som har hoppet av feste mot girkassen.
Bilen blir i alle fall satt på et verksted jeg kjenner en av mekanikerne , det er et meget bra firma , så da for jeg bare håpe at det ikke er så mye arbeid som skal til får at det virker igjen.

DRømmevovo
26/12/16, 17:25
Jeg advarer alle om å holde seg langt unna Ludvika bil & maskin , samme om det bare er snakk om et hjulskift så hadde jeg ikke stolt på dem .
Det er bare lureri hele firma. Jeg leste jo litt rund om Ludvika bli& maskin før jeg valgte å bruke dem , det jeg fikk inntrykk av da var at dem hadde en veldig dårlig kundeservice , at han skulle komme tilbake til saken osv at han bare utsatt problemer som oppstod , men det ble også skrevet at han satset på¨større oppdrag, total renoveringer av biler fra Norge og andre skandinaviske land . så jeg tenkte at da tar han vell den biten seriøst men er ikke så hjelpsom på små jobber.
Men jeg tok fullstendig feil, Ludvika er ikke et seriøst firma på noen områder , merkelig at dem klarer å holde dette firma gående ?

DRømmevovo
27/12/16, 17:53
Ludvika mener at dem som har skrudd på bilen før har saget bort styrpinner som holder girkassen på eksakt posisjon . Er det han som har saget dem bort eller tidligere eiere?
Jeg har ingen peiling på girkasser så jeg veit ikke hvordan disse styrpinnene ser ut eller hvilken funksjon dem har. Det eneste jeg har vært borti når det gjelder girkasser er bytte av girkasse på en Amazon jeg hadde en gang. Er det mulig å montere/sveise på nye styrepinner slik at girkassen kan bli holdt i riktig posisjon ? Det er kanskje feil sted å poste dette spørmålet ? så er det bare for Hovedstyre å slette denne posten ved behov! , jeg tror jeg velger å lage en tråd i motor /gir i stedet , det er vell der et slikt spørsmål bør være ?

HansOla
27/12/16, 18:01
Er nok bare å la spørsmålet ditt stå :) Enklere når alt er samlet i en prosjekttråd! Angående styrepinnene... Så fatter jeg ikke at de skal ha noe å si. Trodde de var der for at det skulle være lettere å få på girkassen jeg, så den var på riktig plass før du satte inn skruer. Så den forklaringen syns jeg var tynn

Fjelljen
28/07/17, 11:29
Er ikkje tilfeldigvis ein plomeraud HB registrert 94mod det er snakk om vel ?

Daniel V
29/07/17, 13:54
Er ikkje tilfeldigvis ein plomeraud HB registrert 94mod det er snakk om vel ?

Stemmer det.

Benjamin
29/07/17, 15:24
Er ikkje tilfeldigvis ein plomeraud HB registrert 94mod det er snakk om vel ?

Du som kjøpte den eller ? Ligger en tråd på bilen her http://forum.vccn.no/showthread.php?73706-DRømmevovo-Volvo-850-T-94-mod-noe-ombygd-til-96-mod-bremser-osv-T5R-ECU-240-HK-blir-350-BHP-når-ferdig!

regeli
29/07/17, 23:30
Håper at et litt slakt håndbrekk og en litt høy avgassmåling ikke skremmer den nye eieren [emoji23][emoji23]

Benjamin
30/07/17, 11:23
Håper at et litt slakt håndbrekk og en litt høy avgassmåling ikke skremmer den nye eieren [emoji23][emoji23]

Hehe ja uff [emoji28]



Sent from my iPhone using Tapatalk