PDA

Vis full versjon : Bixenon lyser rett ned, begge lykter



Jakke
25/05/16, 01:26
Begge nærlys lyser rett ned, ikke bare ett. Har sjekka sikringer, inni lykter etter fysiske feil.

Siden det er begge er det neppe en motor, så da er det vel bare sensor på bakstillinga eller kalibrering?

TommyG
25/05/16, 07:52
tipper på sensor på bakstilling ja. Den er festet med en stk liten skrue som ruster

Jakke
25/05/16, 13:12
tipper på sensor på bakstilling ja. Den er festet med en stk liten skrue som ruster
Er den dyr? Må få ordna dette asap.

TommyG
25/05/16, 13:25
en enkel skrue fixet det på min ;)

Jakke
25/05/16, 13:27
Ah så den er løsna tror du? Hjulet må vel av da? Jeg har hjulbolter med innvendig torx, så må på verksted for å ta av hjulet :(

Jakke
25/05/16, 16:40
Gikk over den nå, alle bolter tilstede, alt satt fast. Ser ut som den er umulig å bytte da, om det må til :O

Tar ut og sjekker lyktene nå straks.

Hvilke sikringer kan det være? Vet når jeg kjørte henger sprengte hengeren sikringa til strømmen til hengeren, og da mista jeg også høydejustering

4x4vinge
25/05/16, 18:03
Det er kun VIDA som gjelder. Er bare famling i blinna det du gjør nu. Kjør ned te Steve på bilinord svolvær og les ut biln så får du dommen på ka som er feil

Jakke
25/05/16, 21:11
Justerte opp lyktene ved å ta ut motorene, så fikk dem opp til et menneskelig nivå.

Har ikke råd til å dra til forhandler, er nesten billigere å gjøre ulovlige ting jeg ikke kan nevne på VCCN uansett...

aarnes
25/05/16, 23:07
Kan være defekt sensor hvis du er sikker på at armen sitter fast oppe og nede. forsøkte du å bevege på den?
På min så har armen knekt, begge lampene lyser rett ned i bakken.

Jakke
26/05/16, 00:48
Rørte på den ja, stramma ene bolten. Var litt slakk, men ikke løs i dem forstand. Skal få sjekka med vida når jeg får råd og sjansen, får kjøre som nå ei stund, har uansett nivomat så skal jo være ganske rett uansett da.

aarnes
26/05/16, 06:24
Rørte på den ja, stramma ene bolten. Var litt slakk, men ikke løs i dem forstand. Skal få sjekka med vida når jeg får råd og sjansen, får kjøre som nå ei stund, har uansett nivomat så skal jo være ganske rett uansett da.

nivomat har ingenting å si om sensoren er defekt :-)

mrstfu
26/05/16, 06:58
Om posisjonsgiveren må byttes er det en ganske simpel sak. Forutsatt at det er likt på '03 S60 og '07 V70 er det to torx20-skruer baki der, og et støpsel. Er litt knot, men langt ifra umulig. Jeg gjorde jobben på bukk, men går helt sikkert inn fra side ved hjulet og. Sensoren koster ca 750,- før rabatter hos Bilia - fåes billigere på Ebay.


http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/420.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/IMG_20160511_085638_zpshodkz8dj.jpg.html)

Jakke
26/05/16, 07:56
nivomat har ingenting å si om sensoren er defekt :-)
Nei men når det er nivomat så er lysene alltid nogenlunde rett uten automatisk høydejustering :) så er ikke like krise at det ikke funker som andre biler.

Jimbojama
26/05/16, 10:25
Automatisk høydejustering burde vært obligatorisk på alt av biler, jeg har tilgode å treffe noen som bruker den sabla justeringa nemlig! =p

mrstfu
26/05/16, 10:31
Automatisk høydejustering burde vært obligatorisk på alt av biler, jeg har tilgode å treffe noen som bruker den sabla justeringa nemlig! =p

Justering? Finnes da kun justering på selve lyktene, som justerer grunnstilling - om disse er feiljusterte, hjelper det lite hva bakstillinga sier, helt uavhengig av om du har nivomat eller ikke. Sensoren på bakakselen sier bare noe om horisontalvinkelen på bilen, som justerer deretter - selv om grunninnstilinga er helt feil.

Møter biler hele tida som garantert har nivomat, og som lyser rett ned eller rett opp.

Jimbojama
26/05/16, 10:34
Nei, det sitter som regel et lite hjul ved siden av lysbryter som skal justeres om man har last i bilen. Den er det bortimot ingen som bruker. Dette gjelder jo selvfølgelig biler uten xenonlys, for de har som kjent automatisk justering.

mrstfu
26/05/16, 10:36
Det er det jeg snakker om. Den automatiske justeringa på xenonbiler gjør lite med grunnjusteringa i lykta. Lyser den rett ned i bakken pga feil grunnjustering, og du lemper 300kg inn bak, vil den lyse like mye rett ned i bakken.

Jimbojama
26/05/16, 11:00
Jaja, det er det ikke noe å si på, men det er ikke det jeg snakker om. Jeg mener bare generelt at alle biler burde ha automatisk justering. Varebilen vi har på jobb for eksempel har manuell justering. Den fylles og tømmes flere ganger om dagen, men knappen for justering blir ikke rørt. At biler har feil grunnjustering er jo en teknisk feil på lik linje med en pære som har gått, eller feil trykk i dekket.

Svirre
26/05/16, 11:01
Nei, det sitter som regel et lite hjul ved siden av lysbryter som skal justeres om man har last i bilen. Den er det bortimot ingen som bruker. Dette gjelder jo selvfølgelig biler uten xenonlys, for de har som kjent automatisk justering.
Dette gjelder kun for biler med halogen da de ikke har automatisk høyderegulering.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jimbojama
26/05/16, 13:16
Ja. Det var jo hele grunnlaget for innlegget mitt. Jamfør lenger opp i tråden. =)

aarnes
26/05/16, 14:41
Nei men når det er nivomat så er lysene alltid nogenlunde rett uten automatisk høydejustering :) så er ikke like krise at det ikke funker som andre biler.

Da skal du ha flaks med at skaden har skjedd når bilen er i riktig posisjon, og at den ikke beveger seg.
Når armen rører på seg opp eller ned så vil jo lysene justere seg deretter.

Jeg har nivomat og armen min har hoppa av, og nå lyser mine rett ned i bakken. hvis jeg løfter på armen så justerer de seg, når jeg slipper den så faller den ned og lysa går i bakken.

Jakke
26/05/16, 19:03
Som nevnt, aarnes, så har jeg justert lyktene manuelt i aktuatorene ved å ta ut tannstanga inni dem, skru dem opp, så sette sammen. Kjører uten motorene koblet til lyktene nå, så sålenge nivomat holder ræva der den skal så lyser de aldri for høyt i allefall! :)

Jimbojama
27/05/16, 00:29
I og med at de går til nederste stilling, så er det antagelig sensoren som har svikta. Ved feil på systemet skal det gjøres på den måten. Bytta sensor på min brors Grand Vitara. Samme symptomer, men hel arm. Feilen lå inne i selve sensoren som hadde fått inn vann og rusta i stykker. Så helt grei ut utvendig. Men igjen, dette løses jo fort med en lesing av feilkoder. Ser du har Fredrikstad også på sted, men du har kanskje ikke bilen her nede?

Jakke
27/05/16, 07:19
Jeg har vært lat, bor i Lofoten nå. Jeg har nesten tilgang på vida og dice, men d må passe for begge oss, er eksamenstid for meg så er noe tungvint.

boris2k
28/05/16, 14:31
Lysa skal lyse rett i bakken når det oppdages feil på systemet, så dette kan være mye rart.
På min s60r med samme problem får jeg opp feilkode CEM-8F15 Xenonlampa vänster. Felaktig signal. Og dette skal vistnokk være en av motorene på lykta, er en utenpå og en inni for å løfte nærlyset ved bruk av langlys.
Så mitt råd er å få lest feilkoder før du evt. begynner å kjøpe og bytte deler :)

Frode H.
28/05/16, 20:26
Jeg hadde litt dårlig kontakt på den ene pæren (ebay pære) og da lyste de også (tidvis) ned i bakken. Byttet pæren og alt i orden.

GMV
16/06/16, 10:04
Å bare bytte nivåsensor uten å kalibrere er nyttesløst. Du må koble på Vida å kjøre en kalibrering derifra etterpå. Kan også lønne seg å prøve en kalibrering først uten å bytte for å se om den har glemt posisjonen.