PDA

Vis full versjon : Hvordan desinfisere "fordamper" til AC-anlegg?



aarnes
24/05/16, 20:50
Har lenge slitt med rar lukt i bilen, mye har blitt borte etter gjentatte ozonbehandlinger men det kommer fortsatt en rar bilukt fra anlegget.
Har forsøkt flere forskjellige ac-renser type skum som skal fylles her og der, desinfeksjonsveske i kanaler osv.

Så satt jeg å googlet litt nå, og fant dette:


Ved ubehagelig lukt er dette stedet å lete. Desinfeksjon av fordamper samt bytte av kupèfilter.

Altså desinfisere fordamperen.
Det jeg lurer på er hvordan jeg kommer til denne for å få desinfisert den.
Eller gjør en tradisjonell AC-rens som feks Volvo gjør med egen maskin jobben?

Tips anyone?

Christian
24/05/16, 20:58
Diverse ac-rensesystemer tar jo kanalene i klimaanlegget, og evaporatoren. Men det er litt av det samme som ozonbehandling, det vil komme tilbake.
Men det skader jo ikke å prøve. Mange som utfører denne jobben om dagen. (evnt så har jeg utstyr til det)

aarnes
24/05/16, 21:00
Diverse ac-rensesystemer tar jo kanalene i klimaanlegget, og evaporatoren. Men det er litt av det samme som ozonbehandling, det vil komme tilbake.
Men det skader jo ikke å prøve. Mange som utfører denne jobben om dagen. (evnt så har jeg utstyr til det)

Holder nesten på å kjøpe meg en selv nå :-P tilbud på Wurth, men om du har skikkelig utstyr så kan jo gjerne du forsøke.
Jeg er i tvil på om en ozonrens gjør akkurat det samme - den dreper lukt ja, men den blir ikke blåst rundtom i bilen, med mindre man lar bilen gå i 12t på tomgang... :p

cortinaterje
24/05/16, 21:01
Har du prøvd Relekta MIST? Har hørt den skal være bra og vet noen bilverksteder bruker den.

Maskinen kostet gode to lapper sist jeg hørte og så må du kjøpe en kartong med gasspatroner til 10-12 behandlinger. Du blir fort en bestekompis i kameratgjenegen med en slik maskin;)

http://www.relekta.no/tips%20for%20mist-behandling-2398.aspx

https://dl.dropboxusercontent.com/u/61735828/Relekta%20Mist%2Binfo%2Bny%2Bmaskin%5B1%5D.pdf

aarnes
24/05/16, 21:03
Den har jeg sett på - har sendt de mail om pris.
Gustavsson & Sønner anbefaller Aircomatic - det er visst den Volvo benytter. helt grom.
Sjekker litt på eBay nå, ligger en del der.

Christian
24/05/16, 21:09
Holder nesten på å kjøpe meg en selv nå :-P tilbud på Wurth, men om du har skikkelig utstyr så kan jo gjerne du forsøke.
Jeg er i tvil på om en ozonrens gjør akkurat det samme - den dreper lukt ja, men den blir ikke blåst rundtom i bilen, med mindre man lar bilen gå i 12t på tomgang... :p

Det er en sånn vanlig vapomat vi har, vi bruker den på hver service. Har også en Relekta MIST maskin men den bruker vi sjeldent. Må brukes mens tenninga er på og vifta står å går på resirk.

jerognal
25/05/16, 11:55
Hadde stygglukt i vår. Prøvde Biltema sin spray som tømmes i kupe mens anlegget går på resirk. Funket snus det......

aarnes
25/05/16, 14:06
Nå har jeg bestilt WYNNS Aircomatic :-P samme som Volvo har, så nå bør det bli bra!

ojacobs1
26/05/16, 09:18
Hadde stygglukt i vår. Prøvde Biltema sin spray som tømmes i kupe mens anlegget går på resirk. Funket snus det......
Hørt om noen som prøvde noe tilsvarende fra meca og det satte en egen lukt i bilen som han ikke blir kvitt igjen... Hvordan er Biltema sin med tanke på dette?

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

jerognal
26/05/16, 22:04
Da har kanskje forrige eier av vår brukt meca sin.... :) for det lukta dritt i den.
Lukter ikke noe nå....

ojacobs1
27/05/16, 06:56
Ok. Da tror jeg den gamle her får en omgang med Biltema sin.... :)

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk