PDA

Vis full versjon : Kupèfilter, IAQS og generelt om klima i P2



aarnes
23/05/16, 16:37
Jeg har lest litt i VIDA om kupèfilter samt hvordan luftdistribusjonen i P2 fungerer og vil gjerne høre litt tanker etc. fra andre om dette temaet...

Org. multifilter koster ca. 650kr veil.
Biltema-filter koster 149kr

Org. multifilter inneholder aktivt kull som minsker inntaket av lukt.
Vanlig filter, også kalt "Partikkelfilter" har ikke aktivt kull.
Volvo selger også vanlig partikkelfilter, ganske mye rimeligere, men det er i utgangspunktet kun til biler uten IAQS.

IAQS er også nevnt, det den sensoren gjør er å lukke spjeldet i inntaket automatisk dersom det blir for høye verdier av vond lukt, altså gasser. Jeg har en ny sensor på min og det skal ganske mye vond lukt til før det endelig stenger.

Sitat VIDA:

"Multifilteret filtrerer partikler precis som partikkelfilteret, men multifilteret inneholder aktivt kull som slipper inn mindre gasser (lukt)"

I tillegg er det en viss levetid på det aktive kullet i det orignale filteret.

Basert på denne informasjonen synes jeg det er råflott å betale 650kr for et filter, to ganger i året. (Ja jeg bytter det hver høst og vår)
Spesielt når man kan sette på resirk av luften automatisk om det lukter dritt ute. Lukta får du jo uansett inn i bilen.

Inntrykket mitt er at denne løsningen ikke er så god som mange skal ha det til.
Det summer seg opp i at IAQS og kullfilter muligens gjør jobben med å stoppe lukt/sette på resirk en anelse raskere enn du gjør med fingertuppen, men som nevnt, hos meg er jeg raskere enn bilen.

Hva tenker dere? Skal man bruke 1300kr i året på filter, eller 300kr?

sekse
23/05/16, 16:49
Jeg heller mot 300 :p

Men hadde ikke du funnet det aktive filteret billig på eurodel.no?

Christian
23/05/16, 17:16
Jeg tror aldri jeg har kjørt en bil hvor jeg har merket noe til automatisk resirk funksjon så jeg hadde ikke hatt noe problem å kjøpe pappfilter, men da er det enda viktigere at du bytter det ofte.

Erlend
23/05/16, 19:48
nå er jeg litt råflott, men bruker heller 1300kr i året. det aktive kullet renser mye bedre enn det vanlige filteret. det er ikke bare lukt det tar, det tar også bakterier,sopp og mugg mye bedre enn vanlig filter uten kull.

men for all del, bruk gjerne det billigere filteret uten kull :) jeg skal ikke komme her og si hva dere skal og ikke skal altså :) bare min anbefaling .

otello
23/05/16, 20:59
Hvor lang er levetiden på kullfilteret? Synes 6 mnd. var kort.

Erlend
23/05/16, 21:00
vanlig levetid sier mahle er 1 år(15000 km) hvertfall.

locked
23/05/16, 22:01
Jeg har lest litt i VIDA om kupèfilter samt hvordan luftdistribusjonen i P2 fungerer og vil gjerne høre litt tanker etc. fra andre om dette temaet...

Org. multifilter koster ca. 650kr veil.
Biltema-filter koster 149kr

Org. multifilter inneholder aktivt kull som minsker inntaket av lukt.
Vanlig filter, også kalt "Partikkelfilter" har ikke aktivt kull.
Volvo selger også vanlig partikkelfilter, ganske mye rimeligere, men det er i utgangspunktet kun til biler uten IAQS.

IAQS er også nevnt, det den sensoren gjør er å lukke spjeldet i inntaket automatisk dersom det blir for høye verdier av vond lukt, altså gasser. Jeg har en ny sensor på min og det skal ganske mye vond lukt til før det endelig stenger.

Sitat VIDA:

"Multifilteret filtrerer partikler precis som partikkelfilteret, men multifilteret inneholder aktivt kull som slipper inn mindre gasser (lukt)"

I tillegg er det en viss levetid på det aktive kullet i det orignale filteret.

Basert på denne informasjonen synes jeg det er råflott å betale 650kr for et filter, to ganger i året. (Ja jeg bytter det hver høst og vår)
Spesielt når man kan sette på resirk av luften automatisk om det lukter dritt ute. Lukta får du jo uansett inn i bilen.

Inntrykket mitt er at denne løsningen ikke er så god som mange skal ha det til.
Det summer seg opp i at IAQS og kullfilter muligens gjør jobben med å stoppe lukt/sette på resirk en anelse raskere enn du gjør med fingertuppen, men som nevnt, hos meg er jeg raskere enn bilen.

Hva tenker dere? Skal man bruke 1300kr i året på filter, eller 300kr?
IAQS og filteret har ikkje nokon ikkje nokon samanheng sånn reint praktisk.

Filteret med kol er for å ta vekk ubehageleg lukt, ex gyllelukt om våren og kanskje viktigast av alt for mangen, pollen (dette er effektivt! prøv å køyr med en allergiker i bilen ei stund, berre 5sekund med åpent vindu så kjem nysinga, med stengte ruter så merkar ein ingen ting)

IAQS sensoren er mest for å stenge ute SKADELEGE gassar, som ein finn i byar og tunellar. Eg veit at systemet virkar, du høyrer det på lyden når kupevifta sug luft frå fotbrønnen på passajersida. Utfordringa er at denne sensoren reagerar på luft som er på veg inn i bilen. Dersom ein gidde så kan ein jo vere raskare ute med å ordne det sjølv før ein køyrer inn i ein tunell.

Problemet er at dersom du overstyrar IAQS og velger manuell så står den på manuell til hovudverken kjem bankande etter en halvtime-time. Det burde vore ein "Tilbake til auto" funksjon etter 10-15min..