PDA

Vis full versjon : Bil-alarmen går når mobilruter er tom for strøm!



jfsbc
23/05/16, 11:59
En betraktning til informasjon bare; Flere ganger i det siste har alarmen løst ut i min XC90 T6 2005 med standard alarm. Rimelig irriterende, og jeg har lett overalt etter mulige kilder til alarmen. Tror jeg har funnet synderen; jeg har ofte en trådløs 4g router i bilen, som går på oppladbart batteri. Når denne står på, og etter hvert tømmes for batteri, slår det ut i form av alarm på bilen! Ikke vet jeg om routeren sender en slags "hjelp" melding like før den er tom - men dette kan jo være greit å vite! Etter at jeg har vært obs på det, (og fortsatt glemt det noen ganger) ser jeg at det er en tydelig sammenheng, så kanskje flere har oppdaget dette?

Greit å ha alarm, men når den løser ut uten årsak er det noe herk :-)

Svirre
23/05/16, 12:15
Har hørt at noen frekvenser kan utløse alarmsensoren på dissr bilene. aarnes opplever/opplevde dette med sin iPad liggende i bilen, og jeg har selv vært vitne til det. Forsøk å fjern routeren eller gjør den strøm over en periode for å se. Kan være så enkelt som at den sender avloggingsinfo i det den avslutter/går tom for strøm som alarmen reagerer på.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

aarnes
23/05/16, 12:17
Opplevde dette når iPhone/iPad lå i bilen - påslått. Da gikk den i tide og utide.
Er nok noen frekvenser som sendes ut som løser ut bevegelsessensoren ja.
Flere i Sverige som har opplevd samme problemet.

Jimbojama
23/05/16, 14:32
Samme problemet her med mobilen og pda fra jobb. Men ikke på ting som bruker wifi, kun mobilnettet.

Christian
23/05/16, 15:38
Samme problemet her med mobilen og pda fra jobb. Men ikke på ting som bruker wifi, kun mobilnettet.

Jeg har opplevd det på et nettbrett jeg har som kun går på wifi.

Erlend
23/05/16, 19:57
i det sånne edb apparater går tom for strøm, så har de en tendens til å sende ut en liten "sjokkbølge" om du vil kalle det det. enten i form av wifi/bluetooth/gsm . og selv om frekvensene ikke skal kollidere med hverandre, så har disse gjerne såpass "stor" effekt at de slår ut/jammer/forstyrrer en del elektriske ting, som f.eks alarmen i bilen.

jeg har selv vært vitne til og opplevd at værstasjonen til en kunde slo ut og jamma garasjeportåpneren, fordi det var lite batteri i utedelen, da den ved lavt batterinivå pulsa med en kjempehøy effekt av en eller annen grunn..

prøv som de andre skriver her å ta ut routeren og se om alarmen slutter å gå. :)

jfsbc
25/05/16, 07:35
i det sånne edb apparater går tom for strøm, så har de en tendens til å sende ut en liten "sjokkbølge" om du vil kalle det det. enten i form av wifi/bluetooth/gsm . og selv om frekvensene ikke skal kollidere med hverandre, så har disse gjerne såpass "stor" effekt at de slår ut/jammer/forstyrrer en del elektriske ting, som f.eks alarmen i bilen.

jeg har selv vært vitne til og opplevd at værstasjonen til en kunde slo ut og jamma garasjeportåpneren, fordi det var lite batteri i utedelen, da den ved lavt batterinivå pulsa med en kjempehøy effekt av en eller annen grunn..

prøv som de andre skriver her å ta ut routeren og se om alarmen slutter å gå. :)

Jeg skrev innlegget som info - det er helt klart mobilruteren som er problemet. Når jeg tar den ut av bilen, har jeg aldri hatt "falsk alarm". Så nå gjelder det bare å huske på å skru den av før jeg forlater bilen. Den har en praktisk "automatisk på" funksjon, men ikke tilsvarende automatisk av..

Ikke det største problemet her i verden, men kanskje noen kan ha nytte av info :-)

Erlend
25/05/16, 11:39
kjekt å vite. kunne kanskje vært gjort om til sticky? informer gjerne hvilken bredbåndsrouter det er: med modellnavn osv. :)

Svirre
25/05/16, 14:12
Flytter den heller til "How-to, tpis og triks" for P2 biler.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.